Pajero gen2 tdi laturimurheita vaihteeksi..

metusalem

New Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2006
Mikähän sille nyt tuli? Nimittäin vaihdoin laturin kun vanhan laturin kiinnityskorvakko oli kulunut soikeaksi ja "uuden" laturin myötä tuli autoon sivuääni joka muistuttaa läheisesti samaa ääntä kuin viskoflekti kun kylmällä koneella lähtee liikkeelle. Ääni korostuu eniten tyhjäkäynnillä sekä n,2500 kierroksessa mutta kuuluu huminana/ulinana läpi kierrosalueen. Onko kellään muulla ollut vastaavanlaisia oireita?
 
Vs: Pajero gen2 tdi laturimurheita vaihteeksi..

Lopeta ajaminen ja koneen käyttäminen HETI. Laturi on vähintäänkin vinossa tai hihnapyörä on pois linjasta, ja tämä rasittaa laakeria (josta ääni peräisin). Vielä todennäköisemmin ainoastaan reikä lohkon korvakkeessa ei ole soikea, vaan koko lohkossa oleva korvake on kulunut pultin suunnassa ohuemmaksi. Kun laturin korvakkeet kiristetään väkisin pultilla liian ohuen/lyhyen lohkon korvakkeen ympärille, koko laturin runko taipuu, ja taas huutaa laakeri hoosiannaa.

Reiän soikeus korjataan näin (ohjeet gen 1 Pajeroon, mutta toiminee gen 2 Pajerossakin):
Laturin korvakkeen korjaamiseksi autosta pitää purkaa laturi ja irroittaa syylari, nostaa cooleria hieman, irroittaa tehostimen putket simpukasta. Itse korjasin korvakkeen poraamalla väljän reiän Bilteman pora-kulmavaihteen avulla 10mm kokoon (aloitin 8mm poralla, siitä aina 0,5mm isommalla), jonka jälkeen laitoin reikään n. 10mm ulkohalkaisijalla olevan hydrauliikkaputken pätkän, johon laturin pultti juuri ja juuri menee sisään. Putkea piti ohentaa pöytähiomakoneella, koska alunperin sen ulkohalkaisija oli about 12mm, eikä kulmavaihteeseen mene kuin 10mm terä. Sitten asemoin holkin reikään kierretangosta ja alumiiniprofiilista tehdyllä jigillä, jonka painoin hihnapyörää vasten: näin sain holkin melko hyvin oikeaan kulmaan. Sitten tiivistin vielä holkin kemiallisella metallilla alkuperäiseen korvakkeeseen.
Virityshän tämä korjaus on, mutta maksoi alle 30e työkaluineen.. katsotaan kaunko se kestää. Ensitesti oli ainakin lupaava, enää ei kuulosta Pajero volkkarilta tyhjäkäynnillä. Jos tuo ei kestä, niin seuraava temppu on sitten lohkon ja laturin reikien poraaminen 10mm kokoon ja isompi pultti...

Jos lohkossa oleva korvake on kulunut, niin sitten laturin korvakkeen ja lohkon korvakkeen väliin on vaan lisättävä säätölevyjä/prikkoja tarpeellinen määrä ennen pultin kiristämistä. Levyjä ei ole helppo saada paikoilleen, mutta ainakin itse onnistuin korjaamaan vian näin, ja on se jo useamman kympin pyörinyt ongelmitta. Sitten kun muistaa aina aika ajoin tarkistaa, että laturin alapultti on kiinni, niin ongelmilta välttyy tulevaisuudessakin. Meikäläisen Pajerossa pultin löystyminen kyllä loppui tuon korvakkeen korjaamiseen ja laturin vaihtamiseen.
 
Vs: Pajero gen2 tdi laturimurheita vaihteeksi..

Ok, vaihdoin laturin koska se kulki väärässä linjassa hihnapyöriin nähden ja uusi laturi on tällä hetkellä kutakuinkin linjassa. Epäilin itsekkin tuota laturin vääntymistä äänen syyksi ja kun löysäsin alapultin ja pistin auton käyntiin ei ääni kuitenkaan muuttunut. Mihinkä väliin nämä prikat kannattaisi laittaa kun laturin takapää on kelluvana eli, pitäisikö ne prikat laittaa alapultin kannan ja liukuholkin väliin vai liukuholkin ja rungonkannakkeen väliin? Voisiko tällaisen äänen aiheuttaa laturin hihna kun sitä ei ole vaihdettu ja olisiko se kulunut "toispuoleiseksi" vanhan laturin myötä. Vaihdoin myös päineletkun joka on muutaman sentin pidempi kuin alkuperäinen, voisiko tämä ottaa kiinni runkoon ja aiheuttaa äänen.
 
Vs: Pajero gen2 tdi laturimurheita vaihteeksi..

Mihin saa vaan menemään ne prikat, niin siinä on hyvä.

Voihan sen hihnan vaihtaa varmuudeksi, mutta kyllä jotenkin vähän pelottaa, että ylimääräiset äänet tulevat laturin laakeroinnista. Ei siinä kai muu auta kuin tarkistaa linjaukset vielä tarkemmin.

Onhan siellä kaikki alipainepumpun letkut ja putket kiinni? Alipainevuotokin voi pitää ääntä.
 
Vs: Pajero gen2 tdi laturimurheita vaihteeksi..

Täällä oli juttua, ku jollaki oli tullu vastaan alipainepumppu jossa oli ylimääräinen letkulähtö. Eihän sulla ole semmosta ongelmaa? Tuli vain mieleen tuosta ehdotetusta alipainevuodosta.. ::)

Eihän sinne liukuholkin väliin kannata mitään laittaa, jos se holkki vain yltää tarpeeksi syvälle. Niko tarkoittanee noilla prikoilla sitä, että jos se laturin hihna ei mene linjaan, voi sitä shimmata prikoilla kohdalleen, mutta sullahan se onkin jo linjassa? Jos se liukuholkki siis kiristyy paikoilleen, niin ei sinne prikkoja tarvi lisätä ja sitte jos se holkki ei riitä, niin tulee juurikin tuo korvakon taipumisongelma ja koko laturin rungonvääntymisongelma mistä niko jo mainitsi.

Sain käsityksen että laitoit käytetyn laturin? Eli laakerivikahan on mahdollinen. Kiristitkö hihnan kuinka tiukalle? Liian kireä hihnakin voi pitää ääntä. Olen kuullu jopa jakohihnan ääntävän ku sankarit ei oikein luottanu siihen oikeaan kiristimeen ja käänsivät käsin vähän lisää tiukkuutta siihen.
 
Vs: Pajero gen2 tdi laturimurheita vaihteeksi..

Shimmaustarve (ts. mihin väliin prikkoja lisätään), riippuu juu siitä, mistä kohtaa korvaketta materiaalia on poistunut.

Pääasiallinen tarkoitus minulla kuitenkin oli "levittää" lohkon korvake lähemmäs oikeita mittojaan, ettei laturin runko taivu pulttia kiristettäessä.
 
Vs: Pajero gen2 tdi laturimurheita vaihteeksi..

just purin pajesta laturin irti tarkoituksena vaihtaa se -84 vuosimalliseen. Tai oikeestaan on -89 ällästä, mutta on samanlainen ku -84 Pajerossa. Sitä liukuholkkia ei olekkaan näköjään molemmissa latureissa. Siis -87:ssa näyttäis olevan eli se missä merkkivalon liitin ja se toinen tulee laturin kylkeen molemmat liittimet samoin päin [||] ja sinä ällän laturissa, missä liittimiet on T-mallisesti [|-] ei olekkaan liukuholkkia. Näin siis näissä vanhemmissa ja tuommosessa mistä se holkki puuttuu, tuo shimmaus onkin jo tarpeen.

Josjoku joskus joutuu samaiseen hommaan, niin alipainepumppu on erilainen ja vuosimallista riippuen joitain letkulähtöjä ja letkuja joutuu pumppuun mulkkaamaan, mutta ne käy molemmista erilaisista pumpuista ristiin vaihtaen.
 
Vs: Pajero gen2 tdi laturimurheita vaihteeksi..

milläs kilometrimäärillä nämä laturimurheet sukupolvesta riippumatta alkaa olemaan yleensä ajankohtaisia?
 
Vs: Pajero gen2 tdi laturimurheita vaihteeksi..

mul on nyt 470 00o ja rapiat. toki ei mitän tietoa, et onko ennen avattu.. siinä ällässä mistä tuo mulle tuleva laturi alkujaan on, on mittarissa melkein samoja lukemia. yli 400 000 reippaasti
 
Vs: Pajero gen2 tdi laturimurheita vaihteeksi..

Oli kanssa justiinsa toi laturin vaihto-operaatio ajankohtainen. Autolla on rullattu karvan alta 330. Tyhjäs akut seisoessa, ja hetken aikaa joutu hakeen vikaa, kun luulin että lyö jostain maihin. Mutta onneks sattu täältä silmään aikasempi juttu vastaavasta ongelmasta. :peukku Mitenkähän muuten tommonen laturi mallia motonet kestää uittamista?? Onko kokemuksia, kun ei viittis heti alkaa samaan savottaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom