Pajero IV (98W) 3.2 D-ID EGR tulppaus

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Itse tukin tuon EGR putken alumiini/kuparilevy tiivisteellä koska imusarja oli karstoittunut,
Puhdistin sarjan irroittamalla sen ja kyllä se karsta on sitten tiukassa, liuottamalla polttoöljyssä ja harjaamalla sen kuitenkin sain puhtaaksi.
Tulppauksen jälkeen tuli kutenkin moottorin häiriövalo mittaristoon noin 2000 km jälkeen.
EGR:n tulppaukseen oli tuolla netin ihmeellisessä ohje jossa neuvottiin poraamaan pieni reikä siihen tiivisteeseen jolla EGR tulpataan, tuolloin EGR venttiilli saa painetiedon ja toimii oikein.
Katsoin itse tuon venttiilin toiminnan ennen ja jälkeen reiän porausta vikakoodinlukijan seurantatoiminnalla , venttiilli avautuu ihan eri kierrosalueella kuin silloin kun painetietoa ei tule.
Nyt ajettu muutama tankillinen ja vikakoodeja ei ole tullut.
Rekä jonka porasin oli 8mm kokoinen.
Tuohon imusarjan puhdistukseen oli myös ohje jossa käytttiin uuninpuhdistusvaahtoa ja liottamista sekä sen jälkeen painepesuria.
MAP anturin liitosputki kannattaa puhdistaa paineilmalla tietty siten että letku on irti anturista, putkeen työntyy näköjään karstaa jopa sinne kumiletkuun saakka.
Koneen käytiäänestä kuulee toimiiko MAP kunnolla.
 
Vs: Pajero IV (98W) 3.2 D-ID EGR tulppaus

EGR on täälläki tulpattu. Häiriövalo syttyilee aina n. 5-10 km ajon jälkeen ja autosta katoaa tehot. Vikakoodi viittasi ahtopaineanturiin (MAP). Anturi vaihdettiin, ei auttanut. Onko se reiän poraaminen seuraava konsti? Imusarja on vielä putsaamatta, ku on ni veemäinen irrottaa.
 
Vs: Pajero IV (98W) 3.2 D-ID EGR tulppaus

Näin juuri käy kun painetietoe ei tule, se anturin putki varmaan tukossa, itse anturi on hyvin näkyvillä siinä polttoainesuodattimen jalassa kiinni, kumiletku siitä menee imusarjaan, pukkaa sinne putkeen hieman brakecleaniria tms liottavaa mutta syttyvää tavaraa ja perään sitten paineilmaa..., kuittaa se häiriövalo pois, alkaa seuraavaksi ECS:ää ja ABS häiriötä ilmoittelemaan, näyttää olevan kytköksissä siihen MAP painetietoon.
Poraa se reikä , itsellä ei ole sen jälkeen ollut nuita häiriö ilmoituksia, reiän koko taisi olla 8mm omassa, riittää että saa sen tiedon sinne venttiilille.
 
Vs: Pajero IV (98W) 3.2 D-ID EGR tulppaus

Reikä porattu ja koeajoa vailla. :driver Kiitos vinkistä.
 
Vs: Pajero IV (98W) 3.2 D-ID EGR tulppaus

Toisinaan pakokaasun virtausta imusarjaan tehostetaan sulkemalla elektronista kaasuläppää, jolloin pako- ja imusarjojen välinen paine-ero kasvaa. Kun egr on umpi, imusarjan alipaine kasvaa yli sallitun ja aiheuttaa vikatilan. Reikä tietysti auttaa, mutta egr ei ole silloin suljettu.

Omassa autossa on ylimääräinen egr-venttiili ja kaasuläppä, joihin johtosarjat on kytketty. Moottorin toimilaitteilla ei ole ohjausta, joten egr venttiili pysyy suljettuna ja kaasuläppä auki. Ei vikavaloja.

Umpi tulpan kanssa voisi kokeilla läpän irroittamista kaasuläppämoottorista. Saattaisi toimia kanssa?
 
Vs: Pajero IV (98W) 3.2 D-ID EGR tulppaus

Tuo ohje pienestä reiästä on RalliArt virityspajalta joka tuunaa myös näitä dieselnokivasaroita.
Muutoksen huomaa tosiaankin tuolla OBD liittimen kautta toimivalla koodinlukijalla kun laittaa historian luettavaksi ja myös ihan koekäytössä kun seuraa EGR:n toimintaa ennen ja jälkeen.
Pienen reiän katta ei tule varsinaisia kierrätettettyjä kaasuja juurikaan, mutta painetieto tulee.
 
Vs: Pajero IV (98W) 3.2 D-ID EGR tulppaus

hanski-58 sanoi
Tuo ohje pienestä reiästä on RalliArt virityspajalta joka tuunaa myös näitä dieselnokivasaroita.
Onneksi on muitakin vähintään yhtä pätevöityneitä ja erikoistuneita 4M41 pajoja, kun nykyinen Ralliart. Ja oikeasti. Jos viritetään, niin ekana blokataan EGR ja imusarjan kaasuläppä ;).


hanski-58 sanoi
Pienen reiän katta ei tule varsinaisia kierrätettettyjä kaasuja juurikaan, mutta painetieto tulee.
Hetken kun tuumaat, niin toteat ettei väittämä pidä paikkaansa. Jos vikana on MAP anturin mittaama liian pieni imusarjan paine, niin se korjaantuu lisäämällä jotakin kaasua imusarjaan. Kun vikatila korjataan avaamalla egr kiertoa, niin ko. kaasu on mitä luultavimmin pakokaasua. Kaasuläppää avaamalla korvaava kaasu on jotain muuta kun pakokaasua.
 
Vs: Pajero IV (98W) 3.2 D-ID EGR tulppaus

Tarkoitan EGR venttiilin painetietoa, ei MAP anturin tietoa joka tulee imusarjasta.
Eikä kyse ole virittämisestä vaan pelkästään imusarjan ja EGR:n ongelmista jonka se öljy+ kierrätetty pakokaasu saa aikaan aina venttiileihin ja kannen kanaviin.
Imusarjan kaasuläppään en menis nuissa 98W sarjan koneissa koskemaan, alipainetiedot saattaa olla hieman sekaisin, tutustumalla siihen selvisi ainakin minulle tuon systeemin monimutkaisuus eli kaikki vaikuttaa kaikkeen.
 
Vs: Pajero IV (98W) 3.2 D-ID EGR tulppaus

hanski-58 sanoi
Imusarjan kaasuläppään en menis nuissa 98W sarjan koneissa koskemaan, alipainetiedot saattaa olla hieman sekaisin, tutustumalla siihen selvisi ainakin minulle tuon systeemin monimutkaisuus eli kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Ihan miten vaan. Hyvä kun selvis :peukku
 
Vs: Pajero IV (98W) 3.2 D-ID EGR tulppaus

tryyk1 sanoi
Reikä porattu ja koeajoa vailla. :driver Kiitos vinkistä.

No niin kyllähän se häiriövalo viäläkin sytähtelee sillon tällön. Huoltoliike meinas, että seuraavaksi vaihellaan joku "turbon solenoidi". Se on se motikka venttiilikopan etuosassa oikealla puolen johon tulee pari letkua ja piuhat. Kannattaakohan?
Letkut on käyty läpi ovat tiiviit ja ilma kulkee.
 
Vs: Pajero IV (98W) 3.2 D-ID EGR tulppaus

Se siinä edestä katsottuna oikealla on imusarjan läppien ohjaukseen liittyvä alipainekello, saa tiedon mm. imupuolen paineesta.
Kuitattiinko sulta ne virhekoodit vai ainoastaan luettiin? Putsasitko sen MAP anturin lähdön imusarjan?
 
Vs: Pajero IV (98W) 3.2 D-ID EGR tulppaus

Siis edestä katsottuna vasemmalla puolen venttiilikopan etuosassa oleva motikka. Kyllä mie yritin putsailla sen lähön. Virhekoodit kuitattiin ja melkein sata km pääsiki ilman häiriövaloa/tehojen laskua. Jotenkin vaan tuntuu, ettei vika korjaannu tuollakaan osan vaihdolla, pitää vissiin ruveta miettiin sitä perusteellista imusarjan ym. putsausta.
Meneekö imusarjan irrotus ja kasaus puolessa päivässä vai viikossa ekakertalaisella? Tarviiko mitään spesiaali työkaluja?
 
Vs: Pajero IV (98W) 3.2 D-ID EGR tulppaus

Se MAP anturi on siinä polttoaineen suodattimen suodatinjalan kupeessa kiinni, rintapellin vieressä, etuosassa on alipainekello jolla komennetaan kuristusläppiä imusarjassa.
Sopivilla työkaluilla( pinnapulttien päässä 10 kpl M12 muistelen mutteri/jousi ja alulevy yhdistelmä sekä 2 kpl muttereita joilla on polttoaineputket kiinni lohkossa, ruiskuputket irti kummastakin päästä sekä ruiskujen painetukki parilla pultilla) ja uuninpesuvaahdolla ja painepesurilla, homma hoituu päivässä.
Osat vaan nätisti irrotusjärjestyksessä sivuun ja järjestykseen puhdistettuna niin kyllä se hoituu.
Tiiviste siinä imusarjassa todenäköisesti pysyy ehjänä (kumitiiviste laippojen metalliholkeilla), jos ei ,niin uusikaan ei maksa mahdottomia , itse uusin sen kun olin kerran sen tilannut.
 
Takaisin
Ylös Bottom