Pajero lumitöihin

rellu80

-88 & -89 Pajero 2,5 TD
Liittynyt
28 Helmikuu 2006
Löysinkin tästä aiheesta muutaman topikin:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=23974.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=6405.0
Mutta kysyttävää olis silti ja toivoisin muutenkin kommentteja noista omista suunnitelmista.

Tarkotuksena on siis laittaa pajeroon puskulevy. Hommattuna on jo noin 2m leveä traktorin edessä aikaisemmin palvellut. Sitä voi kyllä tarvittaessa leventää tai muokata. Suunnitelma A olis tehdä sellaiset vermeet että ne on helppo purkaa pois ja mahtuu kyytiin. Suunnitelma B on jättää yksi pajero pelkästään pihan auraukseen. Siis ei ole tarkoitus missään vaiheessa katsastaa aurausvarustuksella.

Jotta vehkeet mahtuu pajeron sisälle niin kiinnityskohta tulis varmaankin olla jossain puolen välin paikkeilla runkopalkeissa. Ja lisäksi niin ettei levy ole kiintesti kiinni niissä tukiraudoissa. Hydraulinen korkeussäätö olisi aika kätevä. Hydraulinen kulmansäätökään haittaisi, mutta se voi tarvittaessa olla mekaaninenkin. Noitten hydraulivehkeitten kanssa ei vaan ole tullut aikaisemmin pelattua, niin varsinkin siihen tarvitsisi vähän apuja.

Ensimmäinen kysymys on mistä tunnistaa kaksisuuntaisen sylinterin, onko sellainen sylinteri aina kaksisuuntainen jossa on liittimet molemmissa päissä?

Olin suunnitellut laittaa pumpun toimimaan joko sähköllä tai hihnavetoisesti. Ohjaus sähkökäyttöisillä solenoideilla jolloin koppiin ei tarvitsisi vetää letkuja. Kuullostaako yhtään järkevältä? Katselin että noita pumppuja ja sylinteitä saa käytettynä ihan kohtuu hintaan. Mutta miten tuo ohajuspuoli, tuleeko miten kalliiksi? Entä sähköinen vs. mekaaninen?
 
Vs: Pajero lumitöihin

Kaksitoiminen sylinteri on juurikin semmoinen, missä on kahdessa päässä letku/putki lähdöt. Sellaista voi ajaa hydrauliikalla sisään ja ulos.

yksitoimisessa sylinterissä tas ei ole kuin toisessa päässä lähtö, ja sen voi ajaa hydraulisesti ulos ja yleensä esim kurmaajan paino ajaa sen sitten sisälle takasin.

Venttiilit kai kaikkein kalleimmat on tuossakin, ja sähkö-ohjatut varsinkin. Helpoin, kevein, yksinkertaisin ja muutenkin yleishyödyllisin ratkaisu olisi toteuttaa tuo nostaminen ja laskeminen vinssillä.

Tuossa muutama edullinen ja YLLÄTTÄVÄN hyvä vinssi. Kestää tuommosen kevyehkön offroad harrastuksenkin. Jos ei vinssillä todellakaan tee mitään muuta, kuin tuon auran nostoa, niin sitten joku mönkijän vinssikin riittää ja esim. Motonetissä ei ole todellakaan kalliita. Vinssin ohjaus vain sisälle, mielellään vaihdekeppiin, niin saat auraa nostaa ja laskea käsi vaihdekepillä, koska suuntaa joudut kuitenkin vaihtamaan ja toinen kätesi siis siinä vaihdekepillä jo lepääkin suurimman osan ajasta.

Jos levyn kääntöä haluaa, niin siihenkin varmaan löytyisi jonkinmoinen servomoottori, tai sitten siihenkin virittelee tuommosen 100€ mönkijävinssin.

Vinssit on kuitenkin Paljon helpommat asentaa ja paljon kevyemmät. Jos meinasit tuosta puskimesta tehdä semmoisen, että sen saa nostettua sisälle, niin ei siihen kannata enää raskaita sylintereitä laittaa, saati sitten pikaliittimet hydrauliikalle jotka on sitten aina umpi jäässä..
 
Vs: Pajero lumitöihin

Ja erikseen tähän sitten tuosta aurasta yleisesti. Onkohan se traktorin puskulevy kuinka raskas? Itse olen suunnitellut, että tekisi rautaisen terä ja jonkinmoisen kehikon, mutta itse levy sitten muovista. Toki se levy ei sitten kestä ajaa päin jäätynyttä lumikasaa. Kaatuva siittä levystä kannattaa ehdottomasti tehdä, että ei töki kovin pahasti. Äkkiä tuulilasi ja otsa rikki sekä runko solmussa jos aura pääsee tökkäämään kunnolla.

Aisojen päät olisi hyvä saada mahdollisimman taakse, niin tuommoset tökkimiset ei painaisi runkoa läjään vann ennemminkin venyttäisivät sitä. Jos meinasit ne kiinnikkeet tehdä esim. puoleenväliin autoa, niin teen paalkkeihin, jotka sitten kiinnität auton runkoon. Nämä palkit tukevat runkoa samalla ja saat ne kiinni sinne mahdollisimman taakse.

Jos jollakin tutullasi on mönkijässä ostettuna aura, niin käy sieltä vakoilemassa. Mönkijässä toimii tuo levyn kaatuminen todella sulavasti ja ei töki ollenkaan.
 
Vs: Pajero lumitöihin

Meillä oli aikaisemmin aurapelinä 4wd lankeri. Siinä nosto toimi juurikin mätänetin mönkkärin vinssillä. Vinssejäkään ei mennyt kuin 3 vuoden aikana. Pask*ja vihanneksia sanon minä. Ohjaus meillä oli juurikin vaihdekepissä. Auran kiinnitys ja nosto muuttui monta kertaa talven aikana, aina parempaan suuntaan. Sitten Lankeri sanoi työspimuksen irti niin homma jäi.
Jotain kuvia ja videoita tuosta.. http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/TeamRadantaus/Pihatraktori/
 
Vs: Pajero lumitöihin

Levyssä on jo kaato valmiina, tosin jouset vaikuttaa aika jäykiltä. En tiedä paljonko painaa, mutta kyllä sen kaksi miestä nostaa. Yksinään saa ollakin sitten isompi mies.

Se vinssillä nosto olis tietysti helpompi tehdäkin, niin saattais joskus valmistua tämäkin projekti. Minkäs verran voimaa on tollasessa mönkijän vinssissä? Ajattelin että nostossa pitäis olla sen verran potkua että pystyy nostamaan myös puskiessa niin saa työnnettyä isommat kasat :) Ehkä siihen vois sitten laittaa ihan kunnollisenkin vinssin samalla vaivalla, jos ne nyt ei maltaita maksa.

Toi kiinteiden palkkien lisääminen runkoon kuullostaa järkevältä, jotain sen tyylistä olin ajatellutkin. Mitenköhän toimis jos laittais sinne vielä jousen ja iskarin pehmentämään. Voiko olla että pomppii sitten jo liikaa tai kaato ei enää toimi?

Juu, ja mietiskelin että vinssinosto kannattanee laittaa suoraan pystysuuntaan jos mahdollista niin olis kevyempi vinssille.
 
Vs: Pajero lumitöihin

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-2243


parikin noita korjannu..yleisesti tappi/vetolaite hajoaa mut kyl sen ehjäks saa ja paremmaksikin ;D
 
Vs: Pajero lumitöihin

Harri K sanoi
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-2243


parikin noita korjannu..yleisesti tappi/vetolaite hajoaa mut kyl sen ehjäks saa ja paremmaksikin ;D
Juurikin tuollainen lelu meilläkin oli. Onhan siinä vuoden takuu mut pirukaan jaksa muutaman kuukauden välein sitä irrotella..

Vinssin laittaisin Pajerossa omalle paikalleen minne se kuuluukin ja siitä pylpyrän kautta auran nosto. Pylpyrän laittaisin vielä jonkun jousen varaan roikkumaan tai jotain.. Nimittäin jos vinssistä auraan on vaijeri suorana ja tiukalla. Aura kun haukkaa ja tökkää niin vinssi huutaa hoosiannaa yms.
Helppohan se on sanoa että laskee vähän siihen löysiä... sitä vaijeria kun et nää niin laske siihen sit löysiä vähän tai 2m. Sit jos on paljon nostoja ja laskuja niin tympeää odotella löysien kelausta...
 
Vs: Pajero lumitöihin

Harri K sanoi
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-2243


parikin noita korjannu..yleisesti tappi/vetolaite hajoaa mut kyl sen ehjäks saa ja paremmaksikin ;D
Ihan kohtuu hintainen, mutta aika hepposelta näyttää.
Kunnollinen maksaakin sitten jo melkein 400e http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-2247
Jos jostain löytyis kunnollinen vinssi siinä max 200 euron paikkeilla niin kiinnostais kovasti.

Nestepaineella näyttäis olevan jotain solenoidiventtiileitä noin 120e hintaan. Jos oikein tulkitsin niin kaksisuuntaisia(?), siis kahdella solenoidilla ja neljällä portilla. Jos vastaavia löytäis jostain käytettynä niin ei välttämättä olis edes kovin kalliita.
 
Vs: Pajero lumitöihin

Tuohon hintaan saat preheatiltä jo sen highSpeed vinssin. ois vähän reipasliikkeisempikin.

Motonetissä on ainakin ollut semmoisia 1300kg:n vinssejä, jotka tais maksaa noin 100€ ja mönkijän vinssejähän myy muutkin firmat edullisesti

Tuo jousitettu rissapyörähän ois kyllä siittä hyvä, että sais periaatteessa "viisarin" koska naru on löysällä.

Kun levyä lähtee nostamaan, niin naru vetää rissapyörää alaspäin, kun jousi antaa periksi. Kun levy tulee maahan, niin voi antaa löysiä niin kauan, että se rissapyörä on ihan ylhäällä. Jossei rissapyörä näy, niin joku sarvi siihen pystyyn, että näkyy konepellin yli.

Ja vähän aikaa kun miettii, niin saa vaikka merkkivalot, tai jopa koko vinssin pysäytettyä, kun on tarpeeksi löysällä. sitten ei tarvis olla kuin katkaisija, josta painaa, niin tippuu itsekseen alas ja antaa löysiä.

Alkaa meneen jo hitec-malliksi.. Aisoihin vielä toinen kytkin, joka tunnistaa, koska aura on ylhäällä, niin ei vinssaa mitään rikki..

Sittenhän ei tarvis kuin vaihtokytkimen, missä on aura ylhäällä tai alhaalla asennot..
 
Vs: Pajero lumitöihin

Jäsenten puolella olisi minun projektini samasta aiheesta noin yhdeksi esimerkiksi toteutuksesta-tosin vasta alkuvaiheessaan eli ei mitään hyödyttäviä kuvia toistaiseksi... Mutta lyhyesti sanottuna säiliöteräksinen auralevy entisestä kokoonpanosta,ja nyt nosto tulee kunnon vinssillä,ja muuhun kiinnitykseen terästä sen verran että hirvittää jo etukäteen...
 
Vs: Pajero lumitöihin

En taida nyt jaksaa littyä jäseneksi enää loppuvuodeksi :( Vaikka sitten ensi vuoden alusta. Silloin on toivottavasti pajero jo aurausvireessä, mutta katsotaan nyt. Aika paljon olis muutakin hommaa joululomalle kasaantunu.

Noi preheatin vinssit vaikuttaa kyllä asiallisilta, ei vaan nyt olis rahaa sijoittaa yli neljää sataa vinssiin. Pitää katsella löytyiskö käytettynä kun ei mönkijän vinssiäkään kehtais pajeroon laittaa.
 
Vs: Pajero lumitöihin

Taitaa tulla kuitenkin hydraulinen versio. Löyty edullisesti valmis 12V hydrayliikkapaketti, jossa moottori, solenoidiventtiili, pumppu ja öljysäiliö samassa paketissa. Tietysti tarvii vielä letkut ja sylinterin. Tossa on vielä sekin hyvä puoli että sen laittaa helposti irroitettavaksi.
 
Vs: Pajero lumitöihin

Nyt on hydrauliikkapaketti haettu. Eli sähköllä toimiva 12V hydrayliikkakoneikko, jossa kolmen litran öljysäiliö ja solenoidiventtiili kiinni. Lisäksi 300 mm iskulla oleva yksisuuntainen sylinteri ja vielä väliin sopiva letku. Kaikki osat on käytettyjä, mutta ainakin ulospäin siistin oloisia. Hintaakaan ei tullu kuin 70e yhtensä, eli ei ole sen kalliimpi kuin mönkijän vinssi. Oletan että kestää kuitenkin vinssiä paremmin, mutta sehän jää nähtäväksi.

Nyt pitäisi löytää jostain vielä kolmeasentoinen (vipu)kytkin, jossa nolla-asento keskellä ja toinen pää jää päälle ja toinen ei. Onko ideoita mistä tälläisen saisi?

Lisäksi jos jollain on tietoa mistä Lahden tai Orimattilan ympäristöstä saisi teräspalkkia/profiilia halvalla niin tieto otetaan kiitollisuudella vastaan. Myös purku- tai romutavara käy.
 
Vs: Pajero lumitöihin

rellu80 sanoi
Nyt pitäisi löytää jostain vielä kolmeasentoinen (vipu)kytkin, jossa nolla-asento keskellä ja toinen pää jää päälle ja toinen ei. Onko ideoita mistä tälläisen saisi?

se pitäs olla on-off-on esim sähkölasin katkaisin käy...

ja jos laskee alas /nostaa ylös niin virran ei saa jäädä päälle liian pitkäksi aikaa...
rikkoo tiivisteet sylkystä mikäli paineet nousee liian korkeiksi.(lähinnä ääriasento tappaa)

yleensä siis sähkö paketissa on kaksi solenoidia, toinen "ylös" toinen "alas"
ja sitten virranhallinta laiteisto, jolla pystyy nopeutta sääteleen.
pelkällä katkaisijalla liikkeet niin nopeet ku pumppun tuotto/putket/letkut antaa periksi.
 
Vs: Pajero lumitöihin

Ei se mitenkään hirveästi paina, ehkä pariymmentä kiloa. Tarkoitus olisi laittaa se kiinni tuohon aurasysteemiin keulille, eli lähtee samalla irti kun aurakin. Silloin ei tarvi niitä pikaliittimiä, vaan sylinteri voi olla kokoajan kiinni hydr.yksikössä.

Niin, se sylinteri on yksisuuntainen. Alaspäinhän sen saa levyn painolla. Ylöspäin nostaminen tapahtuu kytkemällä pumppuun virta. Solenoidi on normaalisti kiinni, eli levy jää ylös jos katkaisijaa pitää nollilla. Kun solenoidin avaa niin levy tulee alas omalla painollaan. Molempiin suuntiin saattaa tarvita vielä jotain millä hidastaa liikettä, mutta se voi olla helpompi suunnitella sitten kun tietää miten se noilla vehkeillä liikkuu. Päälle jäävää kytkintä tarvitsisi siihen että levyn saa "kellumaan" kun solenoidi on auki, eli ei pitäis rasittaa tiivisteitä kun pumppu ei edes ole päällä.

Pitää tästä lähteä suunnittelemaan ja terästä ostamaan. Luntakin olis jo kivasti :)
 
Vs: Pajero lumitöihin

Kuristimillahan sen nopeuden saa helposti säädettyä. Ei varmaan tarvi ohjaamosta käsin nopeutta pystyä säätämään, kun eihän tuo nosto ja laskumatka ole mitenkään pitkä.

Voisko sen kellunnan tehdä jollakin muulla? Esim pitkä silmukka sylinteriin ja pääsis siinä kellumaan. Varsinkin jos kuritimia laittaa sinne letkkuihin, niin menee se kelluminenkin jaakeaksi, kun alkaa sylinteri toimimaan iskunvaimentimen tavoin.
onkos muuten yksitoiminen sylinteri ns. kelluva? kyllähän sekin vähän pääsee joustamaan ulospäin..

Mites muuten suunnittelit uton yksitoimisen sylinterin laittaa? Se varsihan tulee ulos hydraulisesti ja menee sisään omalla painolla, eli jos normalisti laittaa auton ja auran väliin pystyyn, niin saa hydrauliikalla painaa alas ja käsin nostaa ylös ;D
 
Vs: Pajero lumitöihin

Saahan normaalista 2-toimisestakin sylinteristä yksitoimisen...eihä se tarvi kuin jättää toisen reiän auki /tai huohottimen laittaa ;)

Ja kellunta on hyvä tehdä joko sylinterin varren päähän haarukalla tai sitten itse levy voi kellua esim 2-korvakkeen välissä RHS putkipalkki jonka läpi menee pyöröterästanko(30-40mm paksu) jolloin aura kelluu tangon ja RHS:n väljyyden verran. Tällöin saisi auran joka myös myötäilee aurattavaa alustaa sivuttain. (Tällälailla meillä isossa traktorin alueaurassa kellunta hoidettu ja toimii! )
http://www.vuomet.fi/
 
Vs: Pajero lumitöihin

MVa~1 sanoi
Mites muuten suunnittelit uton yksitoimisen sylinterin laittaa? Se varsihan tulee ulos hydraulisesti ja menee sisään omalla painolla, eli jos normalisti laittaa auton ja auran väliin pystyyn, niin saa hydrauliikalla painaa alas ja käsin nostaa ylös ;D

Sylinteri on kiinni vipuvarressa joka nostaa auraa ketjun avulla. Eli sylinteri työntää ylöspäin. Nyt tarkemmin ajatellen sitä kelluntaa ei välttämättä tarvi siihen sylinteriin koska ketju hoitaa sen silloin kun sylinteri on tarpeeksi alhaalla.

Mulla on siis jo yksitoiminen sylinteri hankittuna. Alunperin ajattelin sitä kaksisuuntaisella sylinterillä juurikin noin kuin kuvailit.
 
Vs: Pajero lumitöihin

kytke tuollanen s.lasi katkasin ja molemat kelat käyttöön
mut jos et tarvi sitä toista niin kylmästi paluulinjaan se toinen letku.

jep kellunta kannattaa toteuttaa jotenkin...
jos kaks toiminen sylkky niin ne paine pallot linjaan.
 
Vs: Pajero lumitöihin

Jos jostain löytyis kunnollinen vinssi. vähän kallimpia mutta kestäviä
http://www.offroadtarvike.fi/app/product/list/-/id/37/
 
Vs: Pajero lumitöihin

Entisenä ja vähän nykysenä traktorimiehenä sanosin että kun kattelee osia auravarustuksiin tuolta Farmilaitteelta niin löytyy halpaa ja toimivaa hydrauliikkaa ihan pumppuja ja venttiilejä myöten niin ei tarvi sätöstellä vinssilöistä yms. Sitten oli joku toinenkin maatalouskonetarvikeliike missä oli paljon kaikkea rakenneltavissa olevaa tavaraa. Ne tavarat on nykyään yllättävän edullisia.Silleen vaan että harkittin itekkin auravärkkejä kun olis tarvetta ja pääsis traktorista eroon.Hydraulisena kun toteuttaa niin sillä on kyllä arvoa sitten jos haluaa siitä joskus eroon.Tosin en kyllä aio katsastaa sillä varustuksella...jos aikaa joskus oliskin rakennella, joten se ehkä yksinkertaistaa asioita.
 
Takaisin
Ylös Bottom