pajero nykii/pätkii käynnistäessä

jukkapoika77

pajero 2800 tdic -97
Liittynyt
4 Toukokuu 2005
moro eli omistan pajero 2.8tdic:n -97 ja yön yli seisottuaan aamulla käynnistyksen jälkeen (lähtee hyvin)käy normaalisti mutta hetken päästä alkaa nykimään mutta tasaantuu pian.eli olen epäillyt että polttoainetta vuotaisi jostain ja ottaisi ilmaa tilalle mutta ulkopuolisia vuotoja ei näy ainakaan konehuoneessa joskus saattaa myös kiihdytettäessä nykäistä hieman onko tuttua muille kiitos vastauksista :seina
 
Kuulostaisi että jälkihehku on p*****a. Helpoiten jälkihehkun toimivuuden saat selville käynnistämällä koneen kylmänä siten että mittaat samalla hehkutulpille tulevaa jännitettä. Kun kone lähtee käyntiin niin mittarin tulisi näyttää parisenkymmentä sekuntia noin 6 voltin jännitettä.

Itselläni sama vika korjaantui koputtelemalla jälkihehkun relettä joka oli jumissa.
 
joo voihan sitä koputella missäs se rele sijaitsee?en kyllä usko että johtuisi siitä enemmän epäilen ilmavaivoja kun joskus nykii ajossakin vaikka on lämmin kone
 
mulla tekee samaa tyhjällä tankilla, sahauttaa jos auto on seissyt yön yli. Itse olen tullut siihen tulokseen, että naftaputket ja/tai tankin lähdöt vuotavat ilmaa putkiin. Eivät kuitenkaan niin paljoa, että naftaa tippuisi maahan... on ne putket kuitenkin uusittava kesällä...
 
joo mittasin hehkunjohdosta jännitteen käynnistyksen jälkeen ja 12v.näytti eli vika ei ole releessä moottori kakoi koko ajan käyntiä vaikka jälkihehku oli päällä tarkastin kaikki polttoainelinjat tankista pumpulle asti eikä ulkopuolisia vuotoja näkynyt voiko aine valua pumpulta tai suodattimelta tankkiin auton seisoessa ja ottaen ilmaa tilalle koska ilmavaivalta käynti kyllä kuulostaa ???
 
6V pitäisi näyttää sen jälkihehkun kun moottori käy.

Siihen malliin salakavalia nuo polttoainelinjan vuodot, reikä kun saattaa olla niin pieni ettei nafta vuoda ulos mutta ilma imeytyy sisään.

Ja ruostuu se imuputki yhtälailla siellä tankin sisälläkin jos vallan vajaalla tankilla ajellaan. Se kondensio...
 
joo en en tiedä mulla näytti jälkihehku 12v. no tänään vaihdoin uuden p.suodattimen ku ajattelin että se on helpoin ja halvin tapa jatkaa vian etsimistä edellinen omistaja kun väitti että ei ole sillä nykinyt ja se vaihtoi vielä suodattimen ennen kuin auto tuli minulle no huomenna aamulla näkee onko vaikutusta en kyllä usko että siinä olisi vikaa
 
kokeileppas huvikseen samaa mitä minä: aamulla, ennen kuin starttaat, painele konehuoneesta käsipumppua niinkaun, kunnes se ei liiku enää helposti (= naftaputket ovta täynnä naftaa, ei ilmaa) ja sitten starttaat. Jos oireet ovat tiessään, homma viittaa vahvasti ilmaa kerääviin naftaputkiin, niinkuin minullakin...
 
suodattimen vaihto ei autanut mitään niinkuin epäilinkin samoin suodattimen pumppaaminen ei tuottanut toivottua tulosta rupeaa pian kotitekoiset konstit loppumaan kesken kaippa sen joutuu huoltoon viemään ku ei sitä tollasenakaan jaksa kattella :seina
 
vika löytyi ;Deli vaihdoin tankilta suodattimelle tulevat letkut (siis lyhyet letkut juuri ennen suodatinta) ja vika on poistunut letkut eivät vuotaneet mitään ulos päin mutta ilmaa ottivat kun auto seisoi :-\kyselin myös jälkihehkusta (autokorjaamosta)ja todennäköisesti tässä 2.8 moottorissa kuuluukin tulla 12v.jälkihehkussakin.2.5 koneessaa on alennettu jännite 6v. :peukku
 
Vs: pajero nykii/pätkii käynnistäessä

Nostetaan vanhaa topikkia ylös.

Auton seisottua yön yli, käynnistys on hieman hankalaa. Lähtee kyllä, mutta kovin vaivalloisesti ja savupilven saattelemana. Myyjän mukaan hehkutulpat on vastikään vaihdettu. Lämpimänä ei ole mitään ongelmaa, lähtee käyntiin kun vain hieman näyttää avainta.

Pientä nykimistä esiintyy myös reippaammin kiihdyttäessä. N. 3000 kierroksen kohdalla tai hieman alle nykii joka kerta. Maallikkona tuli mieleen tukkoinen ilma- tai PA-suodatin. Ilmansuodatin oli kuitenkin moitteettomassa kunnossa, PA-suodatinta ei ole tullut vielä tarkasteltua. Lisäksi olen tässä hieman kuulostellut turbon ääniä "sillä korvalla". Ensinnäkin vihellys kuuluu todella selvästi, tiedä sitten mikä on normaalia ja mikä ei. Toisekseen ainakin kuvittelen kuulevani ahdot päällä jonkinlaista kilinää, hieman samanlaista kuin kuplavolkkarin koneesta kuuluu ihan ominaisuutena.

Auto on siis pätkä 2gen 2.8 koneella.
 
Vs: pajero nykii/pätkii käynnistäessä

2,8:ssa kuuluu turbon vihellys selvemmin kuin 2,5:ssä, eli taitanee olla normaalia. Tuo nykiminen viittais aika vahvasti ilmavuotoihin. Läpinäkyvä letku suodattimen ja pumpun väliin, niin näkee ilmakuplat, jos niitä on. Letkulähdöt tankista voi kans ruostua puhki, samoten metalliset polttoaineputket auton alta, tai sitte kumiletkut vuotaa.

Kuinkas kylmässä tuo käynnistys menee vaivalloiseksi? Ei ole mitenkään harvinaista, että tuommonen jakajapumpullinen diisseli lähtee talvella kylmästä käyntiin vain kahdella tai kolmella pytyllä. Sitten kun käyttää kierroksia korkeammalla, niin savu on melkoinen, mutta ottaa viimeisenkin pytyn muaan.
 
Vs: pajero nykii/pätkii käynnistäessä

Tuli tuossa vastaan tapaus jossa oli tuoreet hehkut ja oire juuri tuollainen rykiminen kylmäkäynnistyksessä. Autoon vaihdettiin oikeat hehkut ja lähti käymään normaalisti heti.
 
Vs: pajero nykii/pätkii käynnistäessä

..omassa 2.8 tdic -96.. oli tänä aamuna samanlaisia oireita..tuli mieleen isompikin sota savua,rytkettä,pauketta ja tuntui että koko kone lähtee maata kiertämään ja nyt sitten tutkittuani niin 2 hehkua pimeänä,ei näköjään tarvike hehkut oikein pelaa..onko se hehkun solenoidi mikä on akun ja jarrunestesäiliön välissä akkukotelossa kiinni..
 
Takaisin
Ylös Bottom