Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu
Eilen tuli pajeroon vaihdettua yksi jarrupala taakse. Aika mielenkiintoista, että kaikki muut jarrupalat oli kuin uudet, mutta kuskin puolen takajarrun sisempi pala oli kulunut metallille. Oli varmaan edelliseltä vaihtajalta loppunut palat kesken.
Tutkiskelin myös noita sähkövikoja.
En purkanut virtalukkoa kuitenkaan, kun näytti sen verran työläältä hommalta. Tarkistelin kuitenkin, että liitokset yms on kunnossa. Ei muuta vikaa, kuin verhoilumuovien sisällä yksi irto piuha, joka varmaankin on sisälämpömittarin anturi (näytti ihan siltä). Sehän kyllä pitäis vaihtaa, kun ei toimi tuo mittari.
Pystyykö tuon virtalukonpohjan toimintaa mittaamaan mitenkään?
Meinaan vaan, että en viitsis alkaa sitä vaihtamaan turhan päiten.
Nuo mittariston merkkivalot on kyllä kummalliset. Eilettäin, kun lopetin tuon ongelmien tutkimisen ja istuskelin käynnissä olevan pajen penkillä tupakoimassa, varotusvalot paloi taas kaikki (paitsi se öljynpainevalo). Yht'äkkiä ilman mitään syytä ne sitten sammui.
Tuntuu aika hassulta tuo, että ne satunnaisen säännöllisesti toimii/ei toimi. Kiekkamittarin ongelmat ei ole sinällään kytköksissä näihin merkkivaloihin. Eli kiekkamittari saattaa toimia, vaikka valot loimottaa, tai sitten toisinpäin, tai ihan miten vaan.
Tuohon starttausongelmaanhan on helppokin ratkaisu olemassa. Tein edellisessä autossa (Nissan KingCap 4WD -85), jossa sama ongelma, siten, että vedin solenoidin herätevirran painonapin kautta suoraan akusta. Toimi kuin vanhan junan vessa.