Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

ristokel

New Member
Liittynyt
23 Maaliskuu 2007
Kohta 20 vuotta minulla ollut Pajero on tietysti tehnyt muitakin temppuja, diesel ilmavuodot viimeksi vaivasivat, kunnes tankkihärpäkkeen vaihto tuotti tuloksen.
Nyt ongelma se, että avainta vääntäessä kattovalokin sammuu ja kun auton väkisin saa apuvirralla käyntiin, moottori käy normaalisti, mutta releet paukkuvat ja valot vilkkuvat kuin Linnanmäellä.
Voiko tämä johtua hehkuboksista, moninapaliittimestä tai lämpötila-anturista vai lieneekö joku muu syy?
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

katso laturin johdot (2 ohutta) että onko hinkkaantunu puhki/poikki runkoa vasten..
saatavat näkyä apparin pyöräkotelosta muuten ilman putsari toosa pois ja siitä luuraamaan..
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Mulla oli toinen akku sanonut sopimuksensa irti ja tyhjensi molemmat akut ihan tyhjäksi.
Apuvirran jälkeen aivan samanlaiset oireet, uudet akut tilalle ja alkoi taas pelaamaan! Kannattaa vaihtaa molemmat akut samaan aikaan ja vielä jos jaksaa vaihtaa kerran vuodessa akkujen paikkoja keskenään niin saa akut kestämään kauemmin. Laturi ei nimittäin lataa tasaisesti niitä akkuja.
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

huomasin saman homman kun kuormitin hieman erilailla akkuja.. ja sitte laitoin lataus johdon molemmille akuille niin johan alkoi pysymään virrat tasoissa..
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Menisköhän nuo omatkin samoihin ongelmiin..
Eli ongelmathan alkoi sillä, että kierroslukumittari näyttää ihan omiaa (toimii mutta lukemat päin honkia), tästähän jo erillistä ketjuakin aloittelin.

Kävin kierroslukumittarin piuhat ja liittimet läpi, ei apua.
Eilen töistä lähtiessä, paje lähti hyvin käyntii, mutta kiekkamittari taas näyttää ihan omiaa ja tyhjä käynnillä kuului armoton releen napsuttelua. Kuitenkin kaikki valot yms toimii ok. Releitten napsuttelu lakkaa, kun antaa vähän kierroksia. Oletettavasti myös hehkut toimii ok (= ei maatto ongelmia), koska napero lähtee käyntiin, kun vähän avaimeen koskee. Oletettavasti akutkin pitäis olla ok, koska ei ole käynnistysongelmia.

Tuota laturia sitten aloin itse miettimään. Pitäis varmaan käydä läpi laturin johdotukset. Laturi vaan on valitettavan ikävässä paikassa. Eikä oikein ole aikaakaan, kun pitäisi taloakin rakentaa. (vali, vali).

Onkos tuohon laturiin liittyviä muita hilppeitä ja missäpäin mökkiä ne luuraa, jos on?
Lähinnä releitä ajattelin.
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

kaikki laturin touhut on laturissa ja sulake siinä apparin puolen akun vieressä

sinne menee 3 johtoa 1 vahva virta ja 1 heräte ja 1 ns. tietopiuha josta mm. se hehku tunnistaa moottorin käynnin..
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Lisää ongelmia ilmaantuu...en siis ole ehtinyt korjailemaan naperoani, kun kaikki aika menee töihin ja talon rakentamiseen.
Napero kuitenkin kulkee edelleen ja se on tärkeintä.

Eilen ilmaantui sellainen ongelma, että tyhjäkäynnillä kaikki varoitusvalot loistaa iloisesti, lukuunottamatta öljynpainevaloa (se kyllä syttyy, kun virrat panee päälle, eli toimii kuitenkin). Sitten, kun antaa vähän kiekkaa niin varoitusvalot himmenee, valot ei kuitenkaan sammu kokonaan. Jossain vaiheessa ne sitten sammuu kokonaan. Tänä aamuna sammuivat, kun olin ajellut sellaisen 50km.
Tämä on silleen omituista, että napero toimii muuten vallan mainiosti. Ajovalot yms toimii.

Tällä hetkellä siis ongelmat ovat:
- Kierroslukumittari näyttää omiaan
- Releet naksuu joskus hetken aikaa käynnistämisen jälkeen
- Mittariston varotusvalot palaa koko ajan (lukuunottamatta öljynpaineen varoitusvaloa)

Voiskohan se vika kallistua sittenkin tuonne mittariston liittimiin (esim maadoitusongelma..)?

Ideoita kellään?
Asiaa varmaan auttais, jos ehtisin jossain välissä tutkimaan asiaa oikeasti. :nykii
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Ainakin Hiacessa auttaa noiden laturin liittimien putsaus ja varmistus, et ovat kunnolla kiinni.

Laturin johdot irtoaa, tai ovat huonossa kosketuksessa -> Latauksen valo sekoaa -> muut merkkivalot sekoaa, koska maadoittuvat laturin valonkautta virheellisesti. Öljynpaineen valo ei muistaakseni Hiacessakaan seonnut, mutta sille taitanee olla jotenki oma piiri, ku on kuites maaohjattu ja kaikkee.

Tuommoset oudot viat selittyvät kuitenkin aina (99,99%tapauksista) huonosta tai viallisesta maadoituksesta (tai jostain huonosta kosketuksesta). Kokkeile edes heiluttaa niitä johtoja ja varmista että ovat paikallaan. Kyllä kai sinne käsi sen verran sopii ja ei mene ku nortin verran aikaa. Kyllä kai sen verran jokainen aikaa löytää vaikka valitettavasti kiireet tuntuu tänä päivänä kaikkia vaivaavan (Jopa minuakin)
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

koitas nyt tunkeutua sinne laturin viereen istumaan ja tarkistat ne johdot etteivät mene maihin!!
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Joo joo, minä kömmin konehuoneeseen heti huomenna aamulla. :)
Tää on taas näitä vikoja joita ei oo mikään kiire korjata, kun auto liikkuu kuitenkin. Toisaalta vois asiaa ajatella siltäkin kantilta, että joudun ajamaan pajella päivittäin 300 km työmatkaa. Joten ei ole kovin viisasta odotella sitä, että liikkuminen loppuu.
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

No joo, meni sitten sunnuntai iltaan ennen kuin pääsin pajen kimppuu.
Ei löytynyt laturin johdoista mitään ongelmia. Liittimet oli ok, ei hapettunut tai väljät, tms.
Samalla tutkiskelin muutenkin pajen sähköpuolta, enkä löytänyt mitään mikä selittäisi ongelmia, mutta..
Vanha kunnon valohoito auttoi jälleen. Eli ongelmat katosivat...toistaiseksi.

Toistaiseksi siksi, että koska en löytänyt mitään mikä vikaa selittäisi, enkä varsinaisesti mitään korjannut, on oletettavaa, että ongelmat palaa ennemmin tai myöhemmin.
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Jos käytit jotain liittimiä irti tai heiluttelit niitä, niin liitokset todennäköisesti parantuneet. Samalla lailla ne hiacestakin korjaantu ja kyllä, ne tulevat aina silloin tällöin takaisin.
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Joo, mutta valitettavasti tilanne ei ollut niin hyvä kuin ois voinut luulla.

Kiekkamittari toimii edelleen. Mutta eilen törmäsin uuteen "ominaisuuteen". Kääntäessäni virrat päälle vain öljynpaineen merkkivalo syttyy taulussa. No ei se mitään auto lähti käyntii kuitenkin ihan loistavasti. Ajelin pari kilsaa huoltoasemalle tankkaan. Kun laitoin Pajea käyntiin, niin sama homma ei syty kuin öljynpainevalo ja startti sanoo vain naks.

Koittelin siinä aikani starttailla, mutta lopputuloksena sitten virrat päälle ja ruuvimeissellillä startin päästä käyntiin.
Illalla auto toimi taas loistavasti sama tänä aamuna ei mitään vikaa missään.

Epäilykset kohdistuu itsellä juuri tällä hetkellä virtalukonpohjaan. En tosin tiedä, että miten se selittäisi noita merkkivalo häiriöitä, mutta tuo startin napsuminen selittyisi kyllä mielestäni sillä.
Pitänee tänään katsoa sitä, mutta ensin pitää Pajeen vaihtaa taakse jarrupalat ja sitten onkin iltamyöhä ja joutaa vaimon viereen köllimään. Volvoonki pitäis jarrupalaset vaihtaa..miten sitä ehtii tuommoisia pikkusähkövikoja muka tutkimaan.
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Virtalukon pohja vois kyllä selittää kans noita. Silti ne merkkivalot saa sähköt sitä kautta ja huono kosketus saa ne valot taas sekaisin kun saavat plussaa toisten valojen "läpi" ja alkavat palamaan sarjassa.
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Eilen tuli pajeroon vaihdettua yksi jarrupala taakse. Aika mielenkiintoista, että kaikki muut jarrupalat oli kuin uudet, mutta kuskin puolen takajarrun sisempi pala oli kulunut metallille. Oli varmaan edelliseltä vaihtajalta loppunut palat kesken. :eek:

Tutkiskelin myös noita sähkövikoja.
En purkanut virtalukkoa kuitenkaan, kun näytti sen verran työläältä hommalta. Tarkistelin kuitenkin, että liitokset yms on kunnossa. Ei muuta vikaa, kuin verhoilumuovien sisällä yksi irto piuha, joka varmaankin on sisälämpömittarin anturi (näytti ihan siltä). Sehän kyllä pitäis vaihtaa, kun ei toimi tuo mittari.

Pystyykö tuon virtalukonpohjan toimintaa mittaamaan mitenkään?
Meinaan vaan, että en viitsis alkaa sitä vaihtamaan turhan päiten.

Nuo mittariston merkkivalot on kyllä kummalliset. Eilettäin, kun lopetin tuon ongelmien tutkimisen ja istuskelin käynnissä olevan pajen penkillä tupakoimassa, varotusvalot paloi taas kaikki (paitsi se öljynpainevalo). Yht'äkkiä ilman mitään syytä ne sitten sammui.
Tuntuu aika hassulta tuo, että ne satunnaisen säännöllisesti toimii/ei toimi. Kiekkamittarin ongelmat ei ole sinällään kytköksissä näihin merkkivaloihin. Eli kiekkamittari saattaa toimia, vaikka valot loimottaa, tai sitten toisinpäin, tai ihan miten vaan.

Tuohon starttausongelmaanhan on helppokin ratkaisu olemassa. Tein edellisessä autossa (Nissan KingCap 4WD -85), jossa sama ongelma, siten, että vedin solenoidin herätevirran painonapin kautta suoraan akusta. Toimi kuin vanhan junan vessa.
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Eihän ollu vaan jumissa se jarrusatula?

82-90 vuosimalliin näyttäis maksavan 15€ tuo pohja, eli riippuen tietenkin autos vuosimallista, ei pitäisi olla kovin kallis kokeilu tuo virtalukon pohja.
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

MVa~1 sanoi
Eihän ollu vaan jumissa se jarrusatula?
Ei se, mutta toiselta puolen oli.
Siis ihmeellistähän tässä oli nimenomaan se, että kaikki muut palat oli ihan "uusia", paitsi se yks. Jarrut kuitenkin otti/ottaa ihan tasaisesti jne. Mutta ei sillä väliä, nyt se on vaihdettu.

MVa~1 sanoi
82-90 vuosimalliin näyttäis maksavan 15€ tuo pohja, eli riippuen tietenkin autos vuosimallista, ei pitäisi olla kovin kallis kokeilu tuo virtalukon pohja.
Joo, ei ongelma olekaan tuo raha (mullahan rahaa riittää...tai sitten ei), vaan se, että laiskana/kiireisenä ihmisenä en viitsis kovin paljoa tehdä turhaa työtä. Lisäksi vitutus kerroin kasvaa jokaisen :seina jälkeen..
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

WilleK sanoi
Joo, ei ongelma olekaan tuo raha (mullahan rahaa riittää...tai sitten ei), vaan se, että laiskana/kiireisenä ihmisenä en viitsis kovin paljoa tehdä turhaa työtä. Lisäksi vitutus kerroin kasvaa jokaisen :seina jälkeen..

Tiedän oikein hyvin mitä tarkoitat. Tänäänkin taas tallilla pajeroa ihmetelleenä ja lapsellisia pikkuvikoja/ omia asennusvirheitä korjaillessa. Jos joskus tekis oikein kunnolla ja täydellisesti ekalla kertaa niin ei tarvis jälkeenpäin sitten fiksailla ku häirii joku vähän huonommin tehty asia
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Joo, sitä on näissä talon rakennushommissa huomannut, että huolellisuus ois silloin tällöin paikallaan. Ei oikein tuo tietoliikenne insinöörin koulutus ole riittävä noihin rakennushommiin. Vaikka osaankin ottaa vasaran oikein päin käteen niin esim. autotallin ikkunat piti asentaa kahdesti, ennen kuin ne oli oikein päin. Luonnollisesti virheasennus huomattiin vasta uretaanin laiton jälkeen.

Autot on ihmeellisiä..
Jostain kumman syystä tuo mun Napero lähtee ihan normaalisti käyntiin aina, kun olen jossain syrjäisessä paikassa. Mutta ootappas, kun olet jossain kaupan pihassa, missä miljoona ihmistä on katsomassa. Ei varmasti lähde avaimesta käyntiin.
No eipä silti, ei mua oo enää vuosiin kiinnostanut se mitä muut ihmiset minusta ajattelee.

Kävin eilen tilaamassa sen virtalukonpohjan. 40 eegua maksaa ja tiistaina sen saan.
Toivottavasti tuosta apua löytyy.

Oisko kellään kokemuksia tuon pohjan vaihdosta?
Lähinnä kiinnostaisi tietää mahdollisista jousista yms. jotka silmille pöllähtää..
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Ei siellä mitään irtojousia taida olla.. mitsusta en oo ikinä irrottanu, mut muista autoista kylläkin. Ruuvilla tms. virtalukon alapäässä kiinni. Kovin homma taitaneepi olla se rattiakselin muovien purku, eikä sekään ole ku ruuvaamista.
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Tuli vaihdettua virtalukonpohja..ei apua käynnistysongelmiin, eikä muihinkaan.
Ideoita kellään?
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Tuliko tähän joskus jotain selvyyttä, muistaako joku tapausta?
Omassa syttyi varoitusvalot, akku, öljy ja vesi. Valot sammuvat ajettuani jonkun matkaa.
Hankalia etsittäviä tällaiset vaivat. ???
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Laturin johdot kannattaa kattoo... Usein hieroo runkoon ittensä puhki...
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Harvinaista mutta mahdollista myös semmoinen että akku on oikosessa. En lukenu ketjua kovin tarkkaan mutta koitappa kahdella akulla jotka on uusia tai muuten ehjäksi todettuja.
Voisit myös mittailla akun johdosta että "kulkeeko" siellä jatkuvasti virta. Mittaa navan läheltä. Siis mittarilla joka tulee johdon ympärille ja jonka nimeä en juuri nyt muista. Kalibroi tarkkaan ja katso mitä tapahtuu jos käytät keskuslukkoa sisäväloja tms.
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Katsoin laturin liittimet ja ruiskasin elekrospreitä liittimiin. Ei auttanut.
Akut näyttää levossa 12,84V, joten tuntuisivat olevan kunnossa.
Sama ongelma oli viime vuonna, talvella ei mitään, mutta taas ilmestyi.

Kaikkea riesaa sitä saakin kokea... :seina
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Kyllähän ne akut voi antaa hyviäkin lukemia jos laturi on kunnossa ja autolla ajetaan usein.
Itse katsoisin kyllä vielä sen että kuluuko sitä virtaa paikallaan ollessa.
Polttaako mitään sulakkeita? Onko releet varmasti ehjiä?
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

moottorin maadoitus kunnossa???
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

hapero62 sanoi
Tuliko tähän joskus jotain selvyyttä, muistaako joku tapausta?
Omassa syttyi varoitusvalot, akku, öljy ja vesi. Valot sammuvat ajettuani jonkun matkaa.
Hankalia etsittäviä tällaiset vaivat. ???

Minulla syttyi muistaakseni akku, polttoainesuodatin ja mahtoiko olla joitain muitakin? Laturi silloin veti viimeisiään ja sen vaihdolla korjaantui.

Vahvasti veikkaisin laturi tai maavikaa.
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

spark sanoi
Minulla syttyi muistaakseni akku, polttoainesuodatin ja mahtoiko olla joitain muitakin? Laturi silloin veti viimeisiään ja sen vaihdolla korjaantui.

Vahvasti veikkaisin laturi tai maavikaa.

Juuri noin minunkin lintassa lamput loistivat. Laturin vaihdolla ongelma häipyi. Taas pelittää! 8)
 
Vs: Pajero väkisin apuvirralla käyntiin, sitten releet? naksuu ja valot vilkkuu

Jos ja kun syttyy merkkivalot, mitkä syttyy myös virrat päällelaitettaessa ennen käynnistystä (pl. öljynpaine ja ehkä jokin muu), niin laturissa on häikkää. Joissain autoissa sammuu myös automaattivalot.
 
Takaisin
Ylös Bottom