Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

M

Marika

Guest
Tarkoitus olisi tuottaa Euroopasta 90-luvun puolivälistä oleva Pajero. Niitähän saa sieltä n. 150-200tkm ajettuina suht edullisesti, Suomessa kilometrit lähentelevät 500tkm ja hinnat ovat päätä huimaavat. Autoa tarvitaan hevoskopin (kok.massa 2700kg) vetoon, kuin myös muuhunkin ajoon. Muutkin maasturit tulevat kysymykseen, merkillä ei niin väliä, mutta tuon ikäisistä autoista Pajero on ainut, joka miellyttää silmää. Ja sehän on naiselle se tärkein valintakriteeri ;) Tästä syystä toivoisinkin, että te asiantuntijoina antaisitte vinkkejä minkälaista autoa kannattaisi etsiskellä, mitä siitä pitäisi löytyä, jotta hevosten veto sujuisi turvallisesti ja jouheasti. Automaatti vai manuaali, turbo vai ei-turbo (mikähän lienee vastakohtanimitys turbolle..), paljonko tehoja, minkä kokoinen kone, bensa vai diesel, jne? Entäs mitä nämä eri numerot ja kirjaimet mallin perässä tarkoittavat, esim 2.5Tdi, turbo intercooler GLS, 2.5 td gls, 2.5 TD IC 4X4 GLS, 5D Pajero STW-Turbo GLS, 2.8TD GLS Wagon 5d, 2.8TD GL Wagon 5d? Tuo 2,5/2,8 lienee moottorin tilavuus?, mutta kirjainyhdistelmistä ei mitään käsitystä. Kaikki apu hyvinkin tervetullutta!
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Turboton = vapaastihengittävä...

Juu, jos jotain meinaa vetää, niin turbo.
Automaatti on mukava ajaa ja varmaan heposenkin kannalta mukavampi.


TD = turbo diesel

STW = pitkä malli (tulee sanoista station wagon)

IC = intercooler eli välijäähdytin, mielestäni pakollinen, jos on turbollinen vekotin (saako noin uusia edes ilman cooleria?)

gl ja gls on varustetasoja. Kertoo vissiin jotain lisävarusteiden määrästä (sähköikkunat, kattoluukut etc, en tiä missä mitäkin).

Mutta yhtäkaikki, 2,8 litrasen turbo intercoolerin kun ostat ilmastoituna, niin on kärrynvetäjälläkin mukava olla siellä autossa.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Manuaali vitosella ei vedetä sitten edes tyhjää kärryä ja jos on automaatti laatikko , niin OD Off nappula on painettu alas aina kun on kärry perässä :peukku
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

ja sitten vielä semmonen että ehrottomasti diisseliauto jos tarkotus on vetää muutakin kun jonoa...
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

GLS mallissa on tuo SuperSelect jakolaatikko, voipi pistää nelkun päälle alle satasen vauhtis, ja ottaa poiskin......

2.8 TDIC AUT GLS kun löytyy, ja vielä tosiaan ilmastoituna.... tuo 2.8 on nimittäin "huoltovapaampi" jakopään suhteen, ja tehua on enempi.... rikottua senkin saa kuten 2.5sen huonolla hoidolla ja tökeröllä käytöllä. Momentin muunnin automaatissa taas tuo helppoutta vetohommiin, ja kuten aijemmin jo mainittiin OD:tä kun ei käytä niin laatikkokin kestää

karavaanari piireissä ja hevoshommissa, jälemmässä kyllä vähemmän tekemisissä, olen kuullu että pajerot on parempia vetureita laajan kierrosalueen tähden, kuutos koneeiset maasturit tuppaa puutumaan helpommin mäkiin maantienopeuksissa varsinkin jos vedetään nelosella (eli suoralla vaihteella) vääntöä kutosesta kyllä löytyy, mutta laatikko on yleensä välitetty sillai että ylivaihteella kulkee maantienopeuksia, jolloin nelosella ei pysy letkojen tahdissa. Hiljaisella vauhdilla mäkeen tultaessa väähtökään ei riitä sitte kun vauhtia ei ole....... Jestas et oli vaikeasti selitetty

Yks asia sitte kannattaa muistaa moblie.de yms. sivut mittarilukema VOI olla jotain muuta todellisuudessa, ja se toisen akun puuttuminen, pienemmät virtalaitteet, pienemmät lämppärit, taka lämppärin puuttuminen yms.

Offipalstan PAJERO-nimimerkillä hemmo on tuonu pajeronsa saksasta, sillä varmaan on tietoa/ kokemuksia omasta yksilöstään.....
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Itsellä on vm 95 2,8 TDIC GLS automaatti- pajero hevoskopin veturina, hain saksasta kesällä 2004. Kilometrejä on tullut noin 100 000 ajettua, mittarissa nyt 280.000. Hyvin on pelannut, suosittelen juuri tuota automaattia vetohommiin. Jaksaa vetää kahden hepan kopppiakin , tosin ei kyllä hurjastella.

Tuon ikäiset pajerot on saksassakin täysin yksilöitä, tuli nähtyä laidasta laitaan. Jos tuotat vaadi kuvat paitsi päältä myös alustasta ( ruostetta löytyy myös saksan autoista). Koneena ehdottomasti tuo 2.8 litran tdic ja automaattiloota. Kun ja jos saat auton teetä heti kaikkien öljyjen vaihto ( etu-takaperät tms) ja alustan rasvanippojen rasvaus oli huoltokirjassa mitä tahansa. Sadantuhannen ajolla on vikoja ollut 1 kpl, vesipumppu piti vaihtaa. Renkaista pajero on tarkka, 235 levyiset on maksimi mitä kannattaa laittaa ,sitä leveämmät alkaa vedellä maantiellä. Kun otat GLS mallin , tulee kaupanpäälle mm ilmastointia ja säätöiskareita, toimiessaan kivat varusteet.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

jaskajokunen sanoi
Manuaali vitosella ei vedetä sitten edes tyhjää kärryä ja jos on automaatti laatikko , niin OD Off nappula on painettu alas aina kun on kärry perässä :peukku

Meillä oli aikanaan 80-90 lukujen taitteessa kolme Pajeroa peräjälkeen, ensimmäinen turbo ja kaksi seuraavaa turbo-ic malleja. Isoa asuntovaunua vedettiin aina vitosella eikä todellakaan ollut mitään ongelmia. Toisaalta autot oli silloin ihan uusia. Muistelen vaan, että noissa nelonen on sen verran lyhyt, että 90 km/h mittarinopeus nostaa kierrokset aika korkealla.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Tämähän on mainio palsta, kerrankin saa apua ja neuvoja, kun niitä tarvitsee, kiitoksia! :peukku Nyt tietää jo mitä etsiä; tuollaista 2,8 TDIC GLSsää, se ilmeisesti on mainio peli.

Mikähän se tuollainen OD nappula mahtaa olla, ei löytynyt miikan linkittämästä sanakirjastakaan..? Ja noista vaihteiden lyhyyksistä ja suoruuksista en kyllä ymmärtänyt yhtään mitään, vaan ei se mahda niin vakavaa olla... Entäs nuo Mkin mainitsemat "toisen akun puuttuminen, pienemmät virtalaitteet, pienemmät lämppärit, taka lämppärin puuttuminen yms", onko nuo pahojakin puutteita?

Jouduitko GLSPajero kauan etsimään omaa yksilöäsi? Käytitkö hyväksesi jotain firmaa vai itsekö etsit? Ja jos vielä saa tiedustella, kannattiko rahallisesti hakea?
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

[quote author=Marika]
Mikähän se tuollainen OD nappula mahtaa olla, ei löytynyt miikan linkittämästä sanakirjastakaan..?
[/quote]
OD = OverDrive, eli ylivaihde --> vähentää moottorin kierroksia maantie/moottoritienopeuksissa.

[quote author=Marika]
Entäs nuo Mkin mainitsemat "toisen akun puuttuminen, pienemmät virtalaitteet, pienemmät lämppärit, taka lämppärin puuttuminen yms", onko nuo pahojakin puutteita?
[/quote]
Talvella saattaa aiheuttaa hallaa, kun alkaa kunnon pakkasella hehkuttamaan, ei enää riitäkään yhdessä akussa teho pyörittää starttia. Takatilan lämppäri on kätevä peli, pitää koko takaloosterin ikkunat mukavasti huurteettomina talvisin. En tiedä onko Pajeroissa eroa saksan- ja Suomen malleissa näissä talvivarusteissa, esim. Saabeissa (joista omakohtaista kokemusta) ja monissa muissakin merkeissä ei ole mitään eroa saksa vs. suomi autolla näiden varusteiden suhteen. Kannattaa kuitenkin ottaa selvää varusteiden eroavuus, niin ei tule ylläreitä.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Kattelin netistä noin 5-6 sopivaa tapausta, ja kiertelin ne sitten saksassa. Pääsääntö on että mitä kauemmin on ollut mobile-dessä, sitä huonompi. Hyvät menee lähes heti.

Haku kannatti,sekä taloudellisesti että ennenkin auton tekniikan ja korin kannalta, peli on tosiaan täysin ruosteeton sekä kaikilla mausteilla mitä on saatavissa, suomi-autoissa ei niitä juuri näe. Auto maksoi veroineen 15 t€ kolme vuotta sitten, ero silloin suomipyynteihin oli luokkaa 4-5 t€.

Mutta, Tänäpäivänä on näitä tuon ikäisiä saksantuonteja aika hyvin jo esim nettiautossa, kannattaa vähän katsella sieltä, hintapyynnit on jo laskeneet tuonnin myötä alemmas. Tuon ikäisen haku alkaa tosin nyt olla siinä ja siinä kannattaako, jos rahaa riittää kannattaisi miettiä hakea nyt uudempaa mallia , 3.2 DID koneella. Niiden pyynnit suomessa on vielä niin ylhäällä että haku kannattaa. Jos saksasta hakemisen rahallinen hyöty on enää luokkaa 1000 € verrattuna nettiautoon kannattaa nähdäkö vaivaa.. toki luotettu välittäjä ehkäisee tuon.

Autossa oli vain yksi akku mutta ostin uuden riittävän ison heti suomeen tuonnin jälkeen ja hyvin sillä on jopa lapin reissut menty, pakkasta oli 30 astetta. Autossa on myös takalämppäri. Tuo super select loota on lukkoineen todella hyvä talvella.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

nokonzok sanoi
Meillä oli aikanaan 80-90 lukujen taitteessa kolme Pajeroa peräjälkeen, ensimmäinen turbo ja kaksi seuraavaa turbo-ic malleja. Isoa asuntovaunua vedettiin aina vitosella eikä todellakaan ollut mitään ongelmia. Toisaalta autot oli silloin ihan uusia. Muistelen vaan, että noissa nelonen on sen verran lyhyt, että 90 km/h mittarinopeus nostaa kierrokset aika korkealla.

Kyllä mun Mk1 menee kolmosella sen 80-100km/h 3000rpm/min pintaan ja eihän kärryn kanssa saa lujempaa ajellakkaan. Luulisin, että suurin osa rikotuista pajeron laatikoista on tuon raskaan kuorman vetämisen isoimmalla vaihteella syytä. Viisaammat oikaiskoon :peukku
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Ja noista vaihteiden lyhyyksistä ja suoruuksista en kyllä ymmärtänyt yhtään mitään,

Niin tuo sanonta "lyhyet vaihteet" tarkoittaa lähinnä sitä että moottorin kierrokset ovat korkealla (paljon kaasua) suhteessa auton nopeuteen, ja suora vaihde tarkoittaa että vaihdelaatikkoon tuleva akseli (moottori) ja vaihdelaatikosta lähtevä akseli pyörii samaa vauhtia. Toisaalta merkittävämpi asia on ettei voimaa siirry laatikossa muualle kuin laatikon lähtevään akseliin, ts. karrikoidusti vain takapyörille..... ja neliveto päällä etupyörille ;D

Kun käytetään OD:tä tai 5-vaihdetta (manuaali OD) voima siirtyy sivuakselin kautta laatikosta ulos, ja tämä rasittaa kaikkia laatikon laakereita koska laatikon pääakseli on "poikki"......
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

JOO!! moi vaan kaikille manuaali ja automaateille. Itselläni ollu 3 manuaalia ja nyt tämä automaatti. manuaalista viitosen saa kyllä rikki taitamattomalla ajolla ja vedettäessä kannattaa aina käyttää nelosta kierrokset alle 3000 renkaat 31x10,5 muistelisin nopeusmittari näyttää oikein on ihan hyvää menemistä menit sitte ylös tai alas.
Automaatti taas on vähä kiva käyttää muttei mikään kiireisen kaveri
OD OFF pois kytkettynä kuten kuuluukin matkanteko aika moottorin huudatusta 80 km/h ylläpitäminen mahdotonta vaatii tasaisella tielläkin 3200 kierrosta ja vähänkin jos vastaista vauhti hiipuu eli olet tien tukkona. hmmmmm! mutta jos niin sanotulle pikku d tai 3 vaihteelle ottaiskin kuten ylivaihteen jälkeen turpiinilukon vielä mukaan niin siinä olisi vasta peli.
Eli tietääkö kukaan missäään voiko saako turbiini lukon kytkentää muutettua että ottais myös pikku d:llä
hyvää kesää kaikille tv mikko
Hvä vinkki navtan arvoinen 0407293083
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Noniin, asiaa on tullut tutkittua muutamia päiviä ja GLSpajeron vinkin mukaan ajattelin lisätä auton hankintabudjettia tuonne n. 25t€, jolla pitäisi jo saada uudempi 3,2 DID Pajero. Tottakai pidetään se vanhempi 2,8 TDIC mielessä ja jos löytyy joku helmi, niin laitetaan sitten sellainen. Mutta varmaan uudemmassa todennäköisemmin toimii kaikki nippelit ja nappelit varmemminkin. Ja onhan siinä sitten taas muutamaksi vuodeksi enemmän autoa kuin vanhemmassa. Liekkö tuolla uudemmalla Pajerolla tarkempaa mallikirjainyhdistelmää, jota metsästän, jossa yhdistyy diesel ja automaatti, ehkä kentis 3,2 DID aut..? ??? Olenko oppinut mitään ;)

Mutta nyt on tullut muutamia kysymyksiä mieleen. Minkä hintaisia ovat Pajeron varaosat ja minkä pituiset huoltovälit mahtaa olla? Huoltojen luulisi onnistuvan joka kaupungissa näppärästi? Entäs minkälaisissa lukemissa kulutus liikkuu? Autoliikkeitten sivuja katsellessa huomasin kaksi Pajeroa, vm -96, jotka oli rekisteröity 2+3 hengen pakettiautoiksi ja vero oli sitten vain n. 90€/vuosi. Mitenkä tuollainen rekisteröinti onnistuu, mitä se vaatii? Vai onko tuollainen suht uusi Pajero viisain pitää normaalina autona eikä yrittää rekisteröidä sitä miksikään muuksi? Sitä vain mietin, että siinähän se "ensirekisteröinnin ja -katsastuksen" mukana tulisi muutettua joksikin muuksi.

Mkille kaunis kiitos tekniikan oppitunnista :)

Pajeron lisäksi olen katsellut Jeepin Grand Cherokeeta ja Kian Sorentoa, ne mahtuuvat myös hintahaarukkaan. Jotenkin Sorennosta on kuitenkin pilipali-vaikutelma ja varsinkin kun ei ole mahdollisuutta tätä uutta mallia ostaa ja kun vanha on kai melko tehoton peli, Sorennosta olen melkein luopunut. Ja eihän Sorento ole maasturi, sillä ei taida edes saada 2700kg vetää.. Jeepin GC olisi kai ihan ok peli, ulkonäöstä en ole ihan vakuuttunut, ilmeisesti syö paljon ja liekkö varaosatkin melko arvokkaita. Mielipiteitä näistä Pajeron "kilpailijoista"?
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Nyt tulee mun henkilökohtainen mielipide, joten sulkekaa silmänne:

Grand Cherokee on ihan höpöhöpö keksintö.

Kiasta en tiä mitään.

neppi
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Sulkekaa silmänne ;D ;D ;D ;D hyvä vastaus :peukku
Autoliikkeitten sivuja katsellessa huomasin kaksi Pajeroa, vm -96, jotka oli rekisteröity 2+3 hengen pakettiautoiksi ja vero oli sitten vain n. 90€/vuosi.
Jos tuommoinen auto tyrkyllä, niin kannattaa ottaa kirjallisena ylös myyjältä, ja vaatia maksamaan tuon tarjoamansa veron ja todellisen erotuksen.... nimittäin eikös se kakskäyttöauton verotus muuttunu jonkin aikaa sitte takas vanhan tasoiseksi, jäi vaan 80-lätkät muistoks nuihin autoihin??
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Rintajoupilla oli ne 2+3h pakettiautot. Jospa onnistuisi linkitys http://www.rinta-jouppi.com/cgi-bin/rj.cgi?merkki=MITSUBISHI&tyyppi=1&paikkakunta=-1 ja tuolla oli kaksin kappalein tuollaisia Pajeroja.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Marika sanoi
Rintajoupilla oli ne 2+3h pakettiautot. Jospa onnistuisi linkitys http://www.rinta-jouppi.com/cgi-bin/rj.cgi?merkki=MITSUBISHI&tyyppi=1&paikkakunta=-1 ja tuolla oli kaksin kappalein tuollaisia Pajeroja.

Usealla forumilla on ollut puhetta näistä "rintajuipin" autoista ja kauppiaan vastuusta myymänsä auton suhteen, jos jotain vikaa ilmenee, niin pesevät kätensä ja ostaja on todella joutunut taistelemaan saadakseen liikkeen maksamaan edes osan korjauksista. ( itse en ostaisi juipilta autoa )
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

mki sanoi
Sulkekaa silmänne ;D ;D ;D ;D hyvä vastaus :peukku Jos tuommoinen auto tyrkyllä, niin kannattaa ottaa kirjallisena ylös myyjältä, ja vaatia maksamaan tuon tarjoamansa veron ja todellisen erotuksen.... nimittäin eikös se kakskäyttöauton verotus muuttunu jonkin aikaa sitte takas vanhan tasoiseksi, jäi vaan 80-lätkät muistoks nuihin autoihin??

No itte ostin tässä keväällä tommosen 1+1 pa-auton joka oli muutoskattastettu nyt tammikuussa. Ruuvipenkki ja työkalulaatikko kyytissä kiinteästi. Diesel vero 82€/vuosi. En sitte tiä ymmärsinkö oikein tuon -mki- n jutun. Voi olla että puhutaan eri asiaa mutta näin minun pallerossa.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Joo, kyllä puhutaan eri pelistä, 1+1 pa sis. työkalulaatikot, työkalut ja ruuvipenkki on siis huoltoauto ( joka hämäävästi luokitellaan pakettiautoksi, pitäis minusta olla erikoisajoneuvo), kakskäyttöauto on tämmöinen pakettiauton tilavuuden ja kantavuuden omaava auto jossa voi "tilapäisesti" kuljettaa myös ihmisiä (rekisteröity esim. 2+3).
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Mutta kyllä kai uuden pajeron ja minkä tahansa maasturin saa 1+1 (tai oikeemmin 2+0) pakuksi samalla lailla ku esim melkeinpä minkä tahansa farmarin. Näille vanhemmille käkättiimillehän esteenä on ainoastaan tuo neuvostovallan pelko jonka vuoksi näistä ei oo maksettu kokonaista tuontiveroa.

Farmarille ainaki riittää ku nappaa penkit pois ja tuhoaa kiinnikkeet. Me pyöritettiin pultit paikalleen ja hepattiin migillä kanta kiinni. Ei ees maaleja putsattu alta jos pitää joskus saada irti niin ei oo niin jumalattoman tiukassa. Eli siis jos omistat uudemman maasturin, eli taitas olla 96 ja uudempi tai jotain sinne päin kun ns. maasturivero poistu, ja haluut paikkojen kustannuksella veroja alemmas, niin eikun rek.ote kourassa konttorille kysyyn et onnistuuko. Siellä ne osaa kertoa sit saako ko. automallista pakua.

Ja sen verran viel et jos autolla on paku rinnakkaisluokat niin siittäki pitäs saaha paku noilla ohjeilla vaikkei ookkaan varmari esim. peugeot 205 ja Golf II tietyt vuosimallit.

Itse olen miettiny, et jos lähtis käyttään tullilla tuota pajeroa ja hakis veropäätöstä, jos sen sitte sais kilpiin. ei kai siittä oo pakko niitä kaikkia veroja maksaa vaikka sen päätöksen hakis. Vai onnistuukohan tuo ollenkaan noin, ja rupeavatkohan rekisteröityyn autoon veropäätöstä tekemään. Pitäis vain ensin kysyä konttorilta et saako pajerosta pakua jos siittä tuontiverot maksais. Ei kai tuommoseen 25v varusteettomaan autoon joka on vielä palasina:D voi tulla kauhee vero.

Onko kukaan hullu tuonu 1.Gen pajea ulkomailta, eli oisko kellään hajuakaan paljonko tuommoseen veroa tulis noin.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

se alennettu autovero poistui 5/93. Tuontipäivä ratkaisee. Eli jos haet saksasta kasikolmosen pajeron, ni saat sen rekisteröityy samallailla monikäyttöhöpöks ku vaik ihauuvven Land Roverin.

Ai mistä tiijjän? Noku aattelin tota 10/92 tuotuu Delicaa rekisteröidä matkailuautoks tosa josakivaihees, ni EI! Alennettuu autoveroo maksettu puol vuotta, ni ei onnaa!!! :seina :seina :seina

neppis
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

salimik sanoi
Eli tietääkö kukaan missäään voiko saako turbiini lukon kytkentää muutettua että ottais myös pikku d:llä
hyvää kesää kaikille tv mikko
Hvä vinkki navtan arvoinen 0407293083
Tein oman kytkennän, netistä löytyi, voin katsella jos vielä löytyy. Eli on pääkytkin, jolla valitaan toimiiko lisäviritys ylipäätään, jalkakytkin jolla saa päälle, jarrun painaminen irroittaa turbiinilukon samoin pääkytkin. Lisäksi vilkkuled muistuttamaan että turbiinilukko on itse ohjattu päälle.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

KIITOS hilux man !
olisin tosi kiitollinen jos löytyisi jotain konsteja.
 
Turbiinilukko

No nyt löysin sen ohjesivun.

http://members.bettanet.net.au/~conody/Lockup%20Trans%20Switch.htm

Tuosta sovelsin, mutta periaate sama.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Nyt on sitten Pajero pihassa.. :D 3,2 DI-D GLS automaatilla ja vuodelta 2002. Eli hieman muuttui tuo malli, kun aluksihan oli suunnitelmissa joku 90-luvun puolivälin Pajero. Mutta muutaman päivän ajokokemuksen perusteella olen kyllä aivan rakastunut tuohon autoon :-* Ohjekirjan sain eilen, sitä pitäisi ruveta lukemaan, jotta osaisi käyttää edes puolia Pajeron hienoista ominaisuuksista.. Nyt sitten odotellaan vaan tullin veropäätöstä.. Kiitos kaikille neuvoja jakaneille!
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Onnea!
Kerro sitten kokemuksia, kulutus mm. kiinnostaa.
Jos vaikka tässä joskus päivittäisi tuota omaa.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Jos kehtaat paljastaa hintaa ? siis saksan maalla ja paljonko ajettu ?
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Kiitoksia kiitoksia :) Auto on Belgiasta ja ajettu 103tkm. Ja kilometrien pitäisi kyllä pitää paikkaansa, kun on täydellinen huoltokirja ja joku valtion laitoksen kilometriraportti katsastuksista. Hintaa autolle tuli välittäjän palkkioineen 16 700€. Veroja mahtaa tulla joku 13 000€.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Kävin alkuvuodesta hakemasta Saksasta samanmoisen pelin, 3.2 DiD GLS Automaatti, kilsoja silloin mittarissa n. 120 tkm, nyt vähän reilu 140 tkm. Hintaa autolle tuli kuluineen ja veroineen noin 28 k€.

Ajelin kevään vakiokuntoisena ja kesän korvilla asensin PSI Powerbox chipin ja kylläpä tulikin kivasti lisäpuhtia pirssiin, mutta silti kulutuslukemat pysy samoissa ellei jopa hieman pienentyny. Sekalaisella ajolla (maantie, kaupunki, motari) kulutus on luokkaa 10-10.5 l/100km. Ja mun kaasujalka ei tunnetusti ole keveimmästä päästä ... tai kuten joku joskus sanoikin, niin mulla on kaksiasentoinen kaasu: on-off :)

Kesällä tuli heitettyä Euroopan reissu (n. 5500 km) ja ei tarvinnu autobahnillakaan jäädä jalkoihin, ilman isompia tuskia matkanopeus n. 140 - 150 kmh. Kulutus noilla nopeuksilla luokkaa 11.5-12 l/100km eli ei todellakaan paha. Tuli ajettua kovaakin, navigaatorin mukaan 175 kmh ja vielä ois ollu vähän varaa, mutta loppu suora kesken ;D ;D

Mitään vikoja ei ole ollut ja ehdottomasti yksi parhaita autoja mitä mulla on koskaan ollut, suosittelen lämpimästi.

- Pete -
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Itse en ole saanut aikaiseksi käydä koeajolla uuskoppasella, joten kysymys kuuluukin että miten noin yleisesti kun vertaillaan vanhempikoppasta 2.8 GLS ja uudempi koppasta 3.2 DiD, niin onko kehitys mennyt eteenpäin ajo-ominaisuudet, matkustusmukavuus ja ajomelu yms. Miten on käynyt "maasto-ominaisuuksissa" onko tullut takapakkia kun siirryttiin itsekantavaan runkoon ja tuleeko vanhemmiten hälyääniä samalla lailla kuin vanhempikoppasessa. Kumpi parempi manuaali vai automaatti
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

laakeri sanoi
Itse en ole saanut aikaiseksi käydä koeajolla uuskoppasella, joten kysymys kuuluukin että miten noin yleisesti kun vertaillaan vanhempikoppasta 2.8 GLS ja uudempi koppasta 3.2 DiD, niin onko kehitys mennyt eteenpäin ajo-ominaisuudet, matkustusmukavuus ja ajomelu yms. Miten on käynyt "maasto-ominaisuuksissa" onko tullut takapakkia kun siirryttiin itsekantavaan runkoon ja tuleeko vanhemmiten hälyääniä samalla lailla kuin vanhempikoppasessa. Kumpi parempi manuaali vai automaatti

itsekantava runko on aina huonompi maastossa kuin erillinen runko.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Blis sanoi
itsekantava runko on aina huonompi maastossa kuin erillinen runko.
Erikoinen väite. Itse olen ymmärtäny ainakin, että maasto-ominaisuudet saataisiin itsekantavalla paremmaksi. Siinähän saadaan ainakin teoriassa mm. painopiste alemmaksi ja joustovarat suuremmaksi, kun runkorakenne ei nosta koria niin korkealle sekä ei vie niin paljon tilaa. Rungon vääntöjäykkyys ei välttämättä ole itsekantavalla, niin hyvä. Korjatkoon viisaammat jos olen täysin ulalla.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

näin ainakin ofroud-mies kertoi minulle, erillinen runko voidaan esmes. tehdä joustavaksi jolloin ristiriipunnat yms. ei ole onkelma, myöskin korinkorotus huomattavasti helpompaa (isoja kummeja kun laitetaan niin pop)...

En toki valalle mene tästä asiasta, mutta omasta mielestä ainakin asia on näin...
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

OT:

aa okei, eli kyseessä on taas "tosi" offroad-miesten juttuja. Perään tuli luultavasti hyvä tarina siitä miten jäykkä akseli on jousitus muotona aivan yliverto? ;D

Itse tekisin kyllä joustot jousituksen avulla ennemmin kuin rungon vääntyilyn, mutta toisaalta rungon tekeminen joustavaksi on paljon helpompaa: ei tarvitse kuin odotella, niin peltimato kyllä tekee runkopalkit joustaviksi. ;D

Tuo rungon joustaminen toiminee lähinnä jossain pickupeissa, jossa hytti ja lava ovat eri osaa (tai lavaa ei ole ollenkaan), koska muutoin rungon päällä olevan korin ja/tai kiinnitystyynyjen tulee myös joustaa...

Oikeastaan tuo tilan tekeminen koria korottamalla ja ehkä rungon kestävyys osumissa ovat parempia rungollisessa, mutta muutoin en kyllä menisi itsekantavaa koria täysin tuomitsemaan...
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Ahaa siis taas mentiin tänne offroad rakentelu linjoille. Siihen en kommentoi mitään, kun itse pähkäilin ihan vakio autojen ominaisuuksia. Joka tapauksessa ei taida topikin aloittajalla kiinnostaa tämä keskustelu eli neidolla, joka suunnittelee Pajeroa vetoautoksi. ;D
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Toppuutellaanpas vähä!!! Tässä tapauksessa maasto-ominaisuuksilla (huom lainausmerkein)tarkoitin yleisesti etenemiskykyä syvässä lumessa ja selviytymistä kohtalaisesta maastosta yms. Mutta edelleen, jos jollain on heittää vertailua kehiin uuden ja edellisen kompan välillä niin olisin kiinnostunut kuulemaan tarinaa
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

No ei toi ristiriipuntateoria ainakaan pidä paikkaansa! Kyllä itsekantava ja rungollinen masiina menee ihan samassa paikassa ristiriipuntaan ja siinä sit oltiin. Ristiriipuntaan ei auta ku lukot perissä.

Ja palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, ni Pajero on ihan paras vetoauto, jos siin on koukku! (mulla ei oo ku riisuin sen pois ku se otti aina maahan kii)
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

[quote author=neppi]
Ja palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, ni Pajero on ihan paras vetoauto, jos siin on koukku! (mulla ei oo ku riisuin sen pois ku se otti aina maahan kii)
[/quote]

Näin on. Kun tuo ei muutenkaan kulje mihinkään, niin sitä ei ees huomaa jos joku ripustaa koukun jatkoksi jäähallin kokosen asuntovaunun tai täyteenlastatun elävän meetwurstin kuskausvaunun. Oikeasti, vetoautona pirun kova vehje, ainakin tää pitkä (=limusiini? ;D ) malli.

-Ville
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Pete73 sanoi
Kävin alkuvuodesta hakemasta Saksasta samanmoisen pelin, 3.2 DiD GLS Automaatti, kilsoja silloin mittarissa n. 120 tkm, nyt vähän reilu 140 tkm. Hintaa autolle tuli kuluineen ja veroineen noin 28 k€.

Ajelin kevään vakiokuntoisena ja kesän korvilla asensin PSI Powerbox chipin ja kylläpä tulikin kivasti lisäpuhtia pirssiin, mutta silti kulutuslukemat pysy samoissa ellei jopa hieman pienentyny. Sekalaisella ajolla (maantie, kaupunki, motari) kulutus on luokkaa 10-10.5 l/100km. Ja mun kaasujalka ei tunnetusti ole keveimmästä päästä ... tai kuten joku joskus sanoikin, niin mulla on kaksiasentoinen kaasu: on-off :)

Kesällä tuli heitettyä Euroopan reissu (n. 5500 km) ja ei tarvinnu autobahnillakaan jäädä jalkoihin, ilman isompia tuskia matkanopeus n. 140 - 150 kmh. Kulutus noilla nopeuksilla luokkaa 11.5-12 l/100km eli ei todellakaan paha. Tuli ajettua kovaakin, navigaatorin mukaan 175 kmh ja vielä ois ollu vähän varaa, mutta loppu suora kesken ;D ;D

Mitään vikoja ei ole ollut ja ehdottomasti yksi parhaita autoja mitä mulla on koskaan ollut, suosittelen lämpimästi.

- Pete -

Menee OT!!! Mut minkä värinen toi sun auto on?

Niin ja palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, niin tuo edellinen malli hieman piristettynä oli hitsin hyvä vetoautona, ei tuntunu kaivinkone tai mustangi trailerilla miltään.
Uusimalli ei ole niin mukava kun siinä ei ole tarpeeksi puhtia, ei sillä ettei pysy kaheksassakympissä, mut vois sitä voimaa olla enempi... niin ja kulutus pienempi. Eilen joutu taas vetelemään kaivuria ja keskikulutus "vain" 18L/100km :peukku
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Metallihohto-sininen ... maasto-ominaisuuksista en osaa sanoa sen enempää, kun ei ole tullu kokeiltua ja tossa keväällä oli vähän niukalti luntakin, että ois päässy sen pahemmissa pöykyissä kokeileen.

Vetoautona on sen verran kokemusta, kävin kaverin kans hakeen sen harrasteauton Hesasta trailerilla Tampereelle ja ihan kivasti tultiin 120 kmh 2300 kg perässä motarilla, ei juurikaan huomannu, että oli tollanen massa perässä. Kyllä siinä oli varmaan muutama tyyppi ihmeissään, kun tollanen yhdistelmä puskee motarilla ohi ;D Oiskohan kulutus tolla reissulla ollu luokkaa 12.5 l/100km.

Tollasta normaalia kärryä kun vetelee perässä, niin ei edes huomaa, että se on siä ... paitsi peileistä kattomalla :) Enpä oo kärry perässäkään jääny toiseks valoista lähdettäessä ... enkä varsinkaan ilman kärryä :) :) :) :) :) :)

Alkuperäiseen topiciin palatakseni, aivan varmasti loistava pirssi vetää raskastakin hevoskärryä perässä.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Voi hitsi, alkaa taas autonvaihtokuume nousta kun lukee noita Pete73 kommentteja 3.2 litrasesta.
 
Vs: Pajero vetoautoksi, neito kaipaa neuvoja!

Kävin tuossa pari vuotta sitten ottamassa tyypit "uudesta" Pajerosta, nykyinen siis 2.8 vm -94. Minusta kulkemisessa ei huomannut +0,4 l:n sylinteritilavuuden kasvua ollenkaan ??? ja meluisuudessa sisätiloissa ei huomannut mitään eroa noin 10v maillien välilllä :seina. Mutta toki uusi on aina uusi ja tuoksut olivat erilaiset :peukku. Oma on, kuten jo olen maininnutkin, RInta-Joupon maahantuoma 2+3 pakettiauto. Ja se hommahan on tänään niin, että käyttövoimavero on sama kuin muissakin =henkilöauto), joissa kuljettajan vieripaikan lisäksi on muita istumapaikkoja.

MUTTA eroa on vielä vakuutusmaksuissa, eli liikenne on noin (0% bonuksin) 200€ halvempi ja autovakuutus n 1000 € - ainakin Pohjolassa. Ja tuossahan on alkuperäiset pehmeät penkit takana.
 
Takaisin
Ylös Bottom