Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

frantic

New Member
Liittynyt
17 Toukokuu 2012
Hei kaikille - kirjoitan ensimmäistä kertaa tuoreena Mitsubishin omistajana. Eri keskusteluja seuranneena huomasin, että täältä löytyy paljon tietämystä ja siksi arvostaisinkin mielipiteitänne liittyen juuri hankkimani auton huoltamiseen. Kyseessä on vuosimallin 95 pätkäpajero 2.8 koneella. Mittarin mukaan se on ajettu noin 170tkm, jonka paikkaansapitävyydestä ei ole täyttä varmuutta johtuen siitä, että aukoton merkkihuoltokirja loppuu noin 100tkm kohdalla. Päätellen kiveniskemistä, tuulilasin kunnosta (alkuperäinen), ratista, polkimista, vaihdekepistä ym. sanoisin, että ei tuo ajomäärä välttämättä hirveästi poikkea totuudesta - toivon ainakin niin 8).

Itse asiaan - kuten sanottua, auton alkutaipaleelta löytyy huoltokirja, mutta edellinen omistaja ei ole huollattanut sitä liikkeessä, enkä täysin luota suusanallisesti saamiini tietoihin auton viimeisen vuoden huolloista, joten lähden liikkeelle siitä, että teen mielummin "liikaa" huoltoja, kuin jätän tekemättä. Siksi haluaisin arvon raadilta mielipiteitä, mitä perushuoltoja lähtisitte tekemään. Itse mietin ainakin seuraavia, joita puolesta ja vastaan kuulisin mielelläni muidenkin mielipiteitä.

- ilmanputsari
- polttoaineensuodatin
- moottoriöljy + suodatin
- peräöljyt
- vaihdelaatikon öljyt
- kytkinnesteet
- jarrunesteet ?
- venttiilien säätö ? (onko paloilla vai muuten säädettävä? mistä löytyy oikeat arvot?)

Ilmastointi ei höngi kylmää, joten sen huollatan varmaan ihan liikkeessä.. Onko tästä jollain kokemusta? Jos kompura pitää vaihtaa, niin taitaa mennä niin kalliiksi, että jää sitten laittamatta.
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

frantic sanoi
Hei kaikille - kirjoitan ensimmäistä kertaa tuoreena Mitsubishin omistajana. Eri keskusteluja seuranneena huomasin, että täältä löytyy paljon tietämystä ja siksi arvostaisinkin mielipiteitänne liittyen juuri hankkimani auton huoltamiseen. Kyseessä on vuosimallin 95 pätkäpajero 2.8 koneella. Mittarin mukaan se on ajettu noin 170tkm, jonka paikkaansapitävyydestä ei ole täyttä varmuutta johtuen siitä, että aukoton merkkihuoltokirja loppuu noin 100tkm kohdalla. Päätellen kiveniskemistä, tuulilasin kunnosta (alkuperäinen), ratista, polkimista, vaihdekepistä ym. sanoisin, että ei tuo ajomäärä välttämättä hirveästi poikkea totuudesta - toivon ainakin niin 8).

Itse asiaan - kuten sanottua, auton alkutaipaleelta löytyy huoltokirja, mutta edellinen omistaja ei ole huollattanut sitä liikkeessä, enkä täysin luota suusanallisesti saamiini tietoihin auton viimeisen vuoden huolloista, joten lähden liikkeelle siitä, että teen mielummin "liikaa" huoltoja, kuin jätän tekemättä. Siksi haluaisin arvon raadilta mielipiteitä, mitä perushuoltoja lähtisitte tekemään. Itse mietin ainakin seuraavia, joita puolesta ja vastaan kuulisin mielelläni muidenkin mielipiteitä.

- ilmanputsari
- polttoaineensuodatin
- moottoriöljy + suodatin
- peräöljyt
- vaihdelaatikon öljyt
- kytkinnesteet
- jarrunesteet ?
- venttiilien säätö ? (onko paloilla vai muuten säädettävä? mistä löytyy oikeat arvot?)

Ilmastointi ei höngi kylmää, joten sen huollatan varmaan ihan liikkeessä.. Onko tästä jollain kokemusta? Jos kompura pitää vaihtaa, niin taitaa mennä niin kalliiksi, että jää sitten laittamatta.
Mitkä itse vaihtaisin varmasti olisi kaikki öljyt. Ja vaihdelaatikkoon ei kannata mitään king oileja laittaa. Kokemusta on. Mobilin vs 200:set omassa nyt ja hyvin menee vaihteet päälle. Toinen varma valinta on Redline merkkiset öljyt laattikkoon. Eikä se mitään haittaa vaikka olis 100tkm. otettu pois mittarista 8), hyvin kestää omassa nyt yli 400tkm. eikä mitään teknistä vikaa ole ollut, jälkikäytön kun muistat niin kansikin kestää.
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

suomi autoko :eek:
jos kilometrit o tuota luokkaa ni turbotimer.säästää hintansa,vaikka asennuttaisit kuinka kalliissa liikkeessä paikalleen.
rungon huuhtelu oikein kunnolla.vois jopa maksaa melkein auton hinnan,semmosesta rungosta,mikä on putsailtu shaissesta,ja pidetty kunnossa.pari vuotta vanhemmista,aika moni on jo ruostunut pois liikenteestä.
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

welmu: thanks! Kuulostaa järkevältä ja mielestäni tuo öljyssä säästäminen on turhaa, koska aika marginaalisista summista puhutaan, ainakin jos verrataan huonojen öljyjen aiheuttamien vaurioiden korjaamiseen. Redline on itselleni vieraampi tuote, joten valinta kohdistunee Mobiliin.

galantisti: ostamani auto on tuontipeli ja ollut Suomessa vasta alun toista vuotta. Se näkyy kyllä pelleissä, eli näkyvää ruostetta ei juuri ole - takaikkunan alla on pieni ruostetahra ja tuulilasin yläreunassa parin millin kohta, josta maali on lähtenyt ja ruoste aluillaan. Ovien alalaidat ym. ovat silmämääräisesti arvioiden täysin ruosteettomat ja pohjakin näyttää erinomaiselta. Jopa käynnistyksen yhteydessä nouseva radioantenni pelittää, minkä voisin kuvitella olevan aika harvinaista melkein 20v vanhassa Pajerossa. Auto on massattu uutena Saksassa ja aion käyttää sen ruosteensuojauksessa, jossa ammattilainen saa katsoa pohjan ja antaa suosituksen kannattaako täydennyskäsilttely tehdä tässä vaiheessa.

Piti ihan googlettaa tuo mainitsemasi turbotimer ja jos nyt oikein sisäistin sen toiminnan, niin ilmeisesti samaan lopputulokseen pääsee käyttämällä autoa minuutin-pari käytön jälkeen? Jos näin on, niin mielestäni se on turha ostos, koska autoa käyttää minä ja avovaimoni, jotka olemme molemmat sisäistäneet tuon jälkikäytön tärkeyden.

Kiitos molemmille vastanneille. Osaisiko joku vielä vastata tuota venttiilien säätö kysymykseen.
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

Tämä kopioito ihan täältä foorumilta: Imu 0,20
Pako 0,30
Ja molemmat kylmänä. Ei palasäätöä kerkee säätämään kuumana Grin

Sitten tarvit vielä muutamia momentteja ku käytät nokan irti + nokkaketju voi tuottaa kaikenlaista hauskaa, että kannattaa varata aikaa ku tähän rojektiin.

Nokka-akselin kannatin/kansi...................... 20Nm
Nokka-akselin/keinuvipujen kansi................. 4Nm
Nokka-akslein ketjupyörä........................... 90Nm

En tiedä miksi tuossa lapussa lukee esim. noista keinuvivuista, koska eihän tossa moottorissa niitä ole, mutta korjaamolta nuo arvot on saatu

-Mittaat venttiilien välykset ensimmäisenä ja merkkaat ylös.

-Purat nokka-akselin pois ja otat paininkupit pois venttiilien päältä.

-Otat kupeista säätöpalat pois ja mittaat niiden vahvuuden ja lasket paljonko levyjen paksuus pitäisi olla. Esim jos välys on imuventtiilissä 1.pytyssä 0,1 ja säätöpala on 3,5, niin vaihdat sinne 3,4 säätöpalan ja sen jälkeenhän välys jää 0,2:een

-Käyt jostakin moottori/kansipajalta ostamassa oikean kokoiset säätöpalat ja laitat ne paikoilleen. (en tiedä saako paloja myös timanttitiskiltä)

Ei ole ihan niks-naks tunnin homma. Kaverille neuvoivat, että jos meinaa jäädä välys liian pieneksi, niin dremelillä voi vähän hioa venttiilin päätä lyhyemmäksi, mutta se onkin sitten ihan jokaisen oma asia, alkaako moiseen hommaan.
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

vastata tuota venttiilien säätö kysymykseen.
Meikäläinen kyllästy maksamaan tuosta venttiilien "säädöstä" merkkiliikkeelle. Joka 30 000 km:n välein tarkastivat, mutta kertaakaan ei mitään säätöä tarvinnut tehdä, joten ajattelin, että antaa nyt mennä yks satatuhatta ilman venttiilikopan avaamista. Reilut seitsemänkymmentä tuhatta kilometriä on menty ilman "säätöjä" eikä mitään ongelmia ainakaan venttiilien suhteen ole ollut.
Sen sijaan etupään nivelet ja kardaanien ristinivelet kannattaa voidella noin 15-20 tkm:n välein. Mitä tulee tuohon (welmun) mainitsemaan Red Line vaihteistoöljyyn, niin se tuntuu pelittävän Pajeron lisäksi muissakin vehkeissä. Kohtalaisen hintavaa ainetta, mutta eihän vaihteistoöljyjä kovin taajaan vaihdeta.
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

Jos tuohon venttiilinsäätöön alat, niin vaihda nokkaketju samalla, jos ei ole merkintää vaihdosta. Maksaa noin satasen tarvikkeena ja vaikka aina sanotaan, ettei ketjua tarvi vaihtaa niin enpähän ole ketjua nähnyt joka ei kuluisi ikinä.

Ketjun vaihto saattaa vain aiheuttaa hieman lisätyötä jälleen ja ajoitusmerkkien kohdistaminen melkoinen työ moottori paikoillaan. Vanhalla ketjulla vetämällä uusi paikoilleen on helpoin..
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

Takajarrujen kunnollinen toimivuus kannattaa tarkistaa. Omassani oli mukavan jumissa, onneksi lähti rautakangella näppärästi herkistymään.. :-\
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

Iso kiitos kaikille vastanneille, teistä on ollut suuri apu.

Olin juuri lähdössä öljyostoksille, mutta tarvitsisin vielä jeesiä lootaöljyn valintaan. Haynesin oppaan mukaan sinne menisi SAE80/90W GL-5 litkut, mutta esim. Redlineltä ei löydy lainkaan GL-5 luokituksen öljyjä, vaan ainoastaan GL-4. Sama homma tuon mainitun Mobilin VS200 kanssa. Yleensä tykkään käyttää valmistajan suosituksen mukaisia tuotteita, mutta osaako joku perustella kannattaako tässä kohtaa poiketa suosituksesta?

Haynesin mukaan perään ja laatikkoon menee samat GL-5 luokituksen täyttävät öljyt.
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

frantic sanoi
Iso kiitos kaikille vastanneille, teistä on ollut suuri apu.

Olin juuri lähdössä öljyostoksille, mutta tarvitsisin vielä jeesiä lootaöljyn valintaan. Haynesin oppaan mukaan sinne menisi SAE80/90W GL-5 litkut, mutta esim. Redlineltä ei löydy lainkaan GL-5 luokituksen öljyjä, vaan ainoastaan GL-4. Sama homma tuon mainitun Mobilin VS200 kanssa. Yleensä tykkään käyttää valmistajan suosituksen mukaisia tuotteita, mutta osaako joku perustella kannattaako tässä kohtaa poiketa suosituksesta?

Haynesin mukaan perään ja laatikkoon menee samat GL-5 luokituksen täyttävät öljyt.

Redline 75W90NS on GL-5 luokituksen öljy. Itsellä on sitä laatikossa ja hyvin toimii. Takaperään laitoin lightweight shockprooffia, muualla voimansiirrossa tuota samaa NS:ää.
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

Castrol Syntrax Universal 75W-90 vois käydä kanssa.

"MT-1. Synteettinen. Voidaan käyttää autojen manuaalivaihteistoissa,
jakovaihteissa, vetopyörästöissä ja muissa kohteissa,
joihin suositellaan API GL-4 tai GL-5 öljyä."
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

Kyllä meikäläisen käyttöohjekirjassa ainakin lukee, että vaihteiston API -luokitus on nimenomaan GL-4 , viskositeetti 75W-90 tai 75W-85W. Elikkä Redlinen MT 90 vaihteistoöljy pitäisi käydä. Sitä laitatin itsekin viimeksi laatikkoöljyjen vaihdossa, eikä tilanne ainakaann huonontunut verrattuna Castrolin synteettiseen nähden. Siinä lisätietoa redlinesta: http://www.roadmachine.fi/redline/MT90.html
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

Palleromiäs sanoi
Kyllä meikäläisen käyttöohjekirjassa ainakin lukee, että vaihteiston API -luokitus on nimenomaan GL-4 , viskositeetti 75W-90 tai 75W-85W. Elikkä Redlinen MT 90 vaihteistoöljy pitäisi käydä. Sitä laitatin itsekin viimeksi laatikkoöljyjen vaihdossa, eikä tilanne ainakaann huonontunut verrattuna Castrolin synteettiseen nähden. Siinä lisätietoa redlinesta: http://www.roadmachine.fi/redline/MT90.html
Samaa sanoo mun käyttöohjekirja, redlinet sisään niin vaihteet menee ku itestään päälle..
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

Sen verran noita Redlinen tuotteita tunnutaan suosittelevan, joten valinta kohdistui niihin laatikon osalta. Peräöljyksi laitoin Mobilin mineraalit.

Takaperän öljyjä ei ollut kyllä tähän autoon vaihdettu hetkeen ja tyhjennyspropun avaaminen meni hitsihommiksi. Näköjään myöskään rasvanipoihin ei ollut moneen vuoteen koskettukaan ja osa oli käytännössä ruostunut piloille. Noin puoleen saatiin uutta rasvaa sisään, mutta esim. takakardaaniin ei :seina.

Mitään karumpia yllätyksiä ei onneksi ilmennyt, kun pääsin ensimmäistä kertaa kurkkaamaan Pajeron alle hyvässä valossa. Runko näytti ehjältä ja ne kohdat, joista massa oli lähtenyt pois pellin päältä olivat ihan hyvän oloista peltiä. Moottoriöljyn seassa ei näyttänyt olevan mitään ylimääräistä ja muutenkaan mitään hälyttävää ei ilmennyt tekniikan osalta. Vasemmassa eturenkaan tuennassa tuntui pientä välystä, joten jään odottamaan mitä katsastussetä sanoo.

Koko päivä vierähti kaikenlaiseen turaamiseen, joten venttiilien säätäminen jäi tekemättä ja jarrunesteet vaihtamatta. Jos myöhemmin sitten :-\.
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

Teboilin öljyt toimii erittäin hyvin sekäperään, laatikkoon, että moottoriin
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

Takaperän öljyjä ei ollut kyllä tähän autoon vaihdettu hetkeen ja tyhjennyspropun avaaminen meni hitsihommiksi. Näköjään myöskään rasvanipoihin ei ollut moneen vuoteen koskettukaan ja osa oli käytännössä ruostunut piloille. Noin puoleen saatiin uutta rasvaa sisään, mutta esim. takakardaaniin ei :seina.

Onko tuolla enemmänkin noita rasvanippoja?
Onnistuin löytämään vain kardaaneista ja sinne sain rasvat menemään. Vois tässä käydä tarkemmin läpi jos tietäs mistä etsiä nippoja :)
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

Mitähän tuohon Gen2 pajeroon uskaltaa periin/laatikkoon tyrkätä?
Monen olen kuullut sanovan että merkkiliikkeestä kannattaa öljyt käydä?

Kerran täällä oli joku ketju missä oli kerrottu selkeästi öljyjen määrä ja laatu, mutta ei varmaan nyt satu silmään.
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

Machist sanoi
Onko tuolla enemmänkin noita rasvanippoja?
Onnistuin löytämään vain kardaaneista ja sinne sain rasvat menemään. Vois tässä käydä tarkemmin läpi jos tietäs mistä etsiä nippoja :)

Tuo kiinnostaisi myös.
Pajero 2.8 on meillä mettäautona, ei ole koskaan huomattu mitään nippoja rasvailla. Juuri vaihdatettiin kaikki öljyt.
Mittarissa on 500tkm.

Auto oli Tammer-dieselillä laitettavana edellisvuonna ja silloin sanoivat, että venttiiilit ovat itsestään säätyvät, niihin ei tarvite koskea??
Autosta kuuluu selkeä venttiilin naputus. Varmaan tarvitsisi viedä jonnekin säätöön..
 
Vs: Pajero vm. 1995 (2.8 TD) hankittu, mitä huoltoja suosittelet?

Etupään pyöräntuennasta löytyy ainakin minun bensa vehkeestä aika paljon nippoja, ei ihan niin paljon kuin gen1 mutta kuitenkin. Toki jos niitä ei ole rasvailtu ja jouduttu vaihtamaan tarvike osaa niin kaikissahan ei sitten ole nippoja ollenkaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom