Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Chiqi_

Member
Liittynyt
16 Elokuu 2008
Sijainti
Halikko
Elikkäs alko nyppimään kun tuo rinkelipussi tykkää hankailla pohjaansa joka paikkaan kun käy kalassa joten hetken jo pyörinyt mielessä pajeron hankinta.
Hieman vaan mietityttää kun näistä mitään tiedä kuitenkaan.
Mikä malli/millä koneella kannattaa hommata päivittäiseen käyttöön, ilmastointi on pakollinen koska kyydissä välillä helposti läkähtyvä nelijalkainen, ikä ja ajokilometrit minua ei hetkauta. Toisekseen hieman aina kiinnostanut tuo offi touhu niin millastas vehjettä sen kannalta kannattaisi metsästää?
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

No kaikista määräävin tekijä lienee hintahaarukka. Eli suoraan sanottuna, minkä hintaista/ikäistä ajattelit.

Voi melkein sanoa, että kehitys on ollut koko ajan parempaan päin kun uudempiin tullaan. Mutta sekin riippuu siitä, mitä ominaisuuksia itse kukanenkin arvostaa.

2. koppaista jos mielii, niin dieseleistä 2.8 koneinen lienee varmempi ja toki tehokkaampi sekä vähän tuoreempi ratkaisu. SuperSelect laatikollinen on myös fiksu valinta, koska siitä löytyy myös keskitasauspyörästöllinen neliveto ja taka-akselilla kytkettävä lukko. 2. koppaiseen saa myös 33 renkaat helposti otteeseen jos offi touhu kiinnostaa. 33 renkaat ja ss-laatikko itsessään ovat jo erinomainen lähtökohta offipuolellakin.

3. koppaisissa melkein sama homma, 3,2 koneinen paljon nykyaikaisempi/tehokkaampi mitä 2,5 koneinen. Ja ss-laatikollisessa edistyneempi nelikko joka hyvä myös maantiellä keskitasauspyörästön vuoksi.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Toki jäi tuo haluttu malli sanomatta sitten tietenkin :seina
Lähinnä tuota -83-91 mallia tullut katseltua halvan hintansa vuoksi ja että jos nyt mettään päättää mennä niin ei tarvitse yleensä enää ulkönäöstä välittää jos hieman nappaa kiinni. :D Näitä katselen myös siksi että perhetuttavalla jonnin verran osaa/tietämystä ko. mallista. Tosin hieman mietityttää tuleeko ilman ilmastointia toimeen kun ilmastoituna on melko naftisti tarjolla yllättäen ;D
Mutta uudempia jos alkaa katsomaan niin alta 7k€ olisi tarkoitus käyttää..
Ja huom "uutta" en tuohon budjettiin ole etsimässä tosiaankaan :D
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

up5.jpg


Tollanen tulee todennäköisesti myyntiin lähiaikoina.
Olis jo melko metsä kelpoinen mm. korinkortus 2", 33" renkaat otteessa, mekaaninen vinssi vaihtuu sähköiseen
lähiaikoina. Ilmastointia ei ole, mutta vermeet siihenkin löytynee, jotta saa asennettua.
Tätä saa sitten vielä ihan mieleisekseen modattuna jos jotain mielitekoa on.
Hinta riippuu ihan varusteista/renkaista, mutta jos kiinnostaa, niin:
044-3500365
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

tiitus sanoi
Tollanen tulee todennäköisesti myyntiin lähiaikoina.
Olis jo melko metsä kelpoinen mm. korinkortus 2", 33" renkaat otteessa, mekaaninen vinssi vaihtuu sähköiseen
lähiaikoina. Ilmastointia ei ole, mutta vermeet siihenkin löytynee, jotta saa asennettua.
Tätä saa sitten vielä ihan mieleisekseen modattuna jos jotain mielitekoa on.
Hinta riippuu ihan varusteista/renkaista, mutta jos kiinnostaa, niin:
044-3500365

Kuullostaa houkuttelevalta eteenkin tuon ilmastoinnin osalta koska kuis sattukin että ukko on vaan 30v puljannu noitte erinäisten ilmastointi vehkeiden kanssa ja on sanonu et autoon ku autoon laittaa jos saan vermeet hankittua vaan :peukku
Soittelen alkuviikosta.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Briteistä RHD-Pajero. Tuo mun kikotin oli kilvissä alle 7k euron, vuosimalli 1999 ja ajettu alle 200 tkm. SS-laatikko ja kytkettävä takalukko löytyy ja lyhyt versio on metässä muutenkin parempi.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Kyllä tuota tuli testatuksi ;D. Vein kuusen taimia ja vähäistä mutta pätevää työväkeä n 600 metrin päähän traktoriuraksi luokiteltavalla uralla. Kääntymispaikalla mahtui vain Napero kääntymään ja ajokertoja kertyi yli 30. Varsinain off-road tapaus ei tämä ollut ja ongelmana oli pitää tie kunnossa koko tehtävän ajan. Tätä auttoivat 235-15R renkaat Cooper Discover M+S joiden pinta oli "sopivasti kulunut" eikä jauha pintaa rikki. Tuossa 2,6 litran bensakoneessa kierrokset hitaalla ykkösellä olivat vain 500 - 1500 r/min ajon aikana. Eikä ruovitella ;D. Sen verran vesisadetta että kalusto sai off-road roisketta kylkiínsä...
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Chiqi_ sanoi
Kuullostaa houkuttelevalta eteenkin tuon ilmastoinnin osalta koska kuis sattukin että ukko on vaan 30v puljannu noitte erinäisten ilmastointi vehkeiden kanssa ja on sanonu et autoon ku autoon laittaa jos saan vermeet hankittua vaan :peukku
Soittelen alkuviikosta.
Unohtu sanoa että toi on huolto versio, jos se haittaa, niin löytyy myös 7 henk. joka kylläkin on ihan vakio, tilanne
joka voidaan muutamassa päivässä muuttaa. :)
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Kyllä meillä ainakin on koira ollu mukana pitkilläkin reissuilla eikä oo autossa mitään ilmastointia, tai no saa siitä ikkunat auki.....
mää voin kans myydä ykköskoppasen 7-paikkasen 2,5TDIC pajeron jos jotain kiinnostaa, mut siitä on ainaki kansi hajalla ja lataus häviksissä
mut en mää sitä ihan puoli-ilmaseks anna
ja vaihdossa käy asuntovaunu tai Chevy Vani dieselkoneella.....
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Tuukka sanoi
Kyllä meillä ainakin on koira ollu mukana pitkilläkin reissuilla eikä oo autossa mitään ilmastointia, tai no saa siitä ikkunat auki.....

No koirat on yksilöitä, tuo ny tuntuu läkähtyvän jo 60w kattolampusta. ;D
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Noihin sun kriiteereiin sopisi kyllä 2.Gen pätkä 2,8Diisselillä kaikken parhaiten, mutta siellä voi sitten se hinta olla pieni haaste.

Lisäksi 2.G on huomattavan paljon mukavampi ajaa kuin ykköskoppanen ja sitä on hieman helpompi parannella myös metsäkäyttöön, etenkin jos on tuolla SS-laatikolla.

Ja jos haluaa pieniveroisen ja 2-paikkaisen tehdä, niin 5.-93 jälkeen käyttöönotetuista voi tehdä ihan vaan pakun ilman mitään huoltoauto-vaikeuksia ja saa siten tarvittaessa takasin 4, vaiko 5 paikkaiseksi. En ole ihan varma kumpia nämä 2.gen pätkät ovat alunperin.

Toki hinnasta jos pääsis yteisymmärrykseen, niin voisihan sitä olla 1.G -88 vm. 4-paikkanen pakettiautokin myynnissä, jolla olen jo mettässä rypenytkin, eli ei ihan jokaista syntyvää naarmua huomaakkaan vanhojen joukosta. Mönkijään jos senkin vaihtaisi, kun ei oikein kahta autoa tarvi ja kaveritkin on mönkijämiehiä, niin ei autolla pysy mettässä niiden perässä.

Sullehan on tätä vauhtia tarjottu foorumin jokaista Pajeroa ;D
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

no kyllä mullaki olis myynnis 2. olis joutilaana,89tdic pitkä ja 87 pätkä 4 hengen,ja viä varaosa pätkäki samaan läjään. ;D
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Mistä erottaa onko tuo ss laatikko vai normaali?? ???

Olen katsellut käyttöautoksi tuommoista vm. 1999 (gen2?) pätkä Pajeroa, 2.8 td GLS Amerikan dream. Manuaali laatikolla.
Oli ilmastointi ja sähköinen tasauspyörästön lukko.
Onkohan tuommoiset SS laatikolla?

Saako/mahtuuko gen2 pajeroon helposti 33" renkaat/ onko vaikea korottaa koria vai pääseekö helpommalla kun laittaa korottavan alusta sarjan?
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

VaLtSu sanoi
Saako/mahtuuko gen2 pajeroon helposti 33" renkaat/ onko vaikea korottaa koria vai pääseekö helpommalla kun laittaa korottavan alusta sarjan?

Saa ja mahtuu ilman korotustakin. G2 pajeroa on myyty 31" renkailla jossain päin eurooppaa eli niitä voi käyttää vertailurenkaina josta siis saa ulkohalkaisijaa muuttaa max 2". Vanteen ET taitaa määrätä sen, miten hyvin se mahtuu pyörimään, mutta paljon noita on muutoskatsastettu 33" renkaille...

Itsellä oli tuossa G1 pajessa 33x12,5x15" kumit jonkin aikaa alla, mutta muutosleimaa niille ei saanut. Jotkut harvat on saaneet myös ykköskoppaiseen katsastettua sen kokoiset, mutta pykälien mukaan vain 31" olisi mahdollista saada laillisesti alle (jotka minullakin on).
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Mistä erottaa onko tuo ss laatikko vai normaali??

Jakolaatikon kaaviosta: "tavallisessa" on ajovaihteita 2H, 4H ja 4L (+ vapaa N)
SS -lootassa on 2H, 4H, 4HLc ja 4LLc (+ vapaa N).
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Niko Päivinen sanoi
Jakolaatikon kaaviosta: "tavallisessa" on ajovaihteita 2H, 4H ja 4L (+ vapaa N)
SS -lootassa on 2H, 4H, 4HLc ja 4LLc (+ vapaa N).
Sekä niinkin helposti että mittaristossa lukee että super select. Mutta onko kenelläkään enempää kokemusta tuosta 2.8TD Offroad käytössä,itse olen kuullut että kyseessä olisi "löysä" moottori jos menee vähääkään virittämään.
nokonzok sanoi
lyhyt versio on metässä muutenkin parempi.
Höpö höpö,kyllä sillä pitkälläkin pääsee ihan samoista paikoista kuin pätkällä,pois lukien terävien nyppyjen ylitykset,mutta vauhdilla vaan ;D Ja muutenkin tullut huomattua että tuota keppikeulaa saa välillä viedä suhteellisen rajusti patikkoisessa maastossa.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

ittellä pitkä ja pätkä.onko nuire kulukemises muuta eroo ku että tuo pätkä kääntyy pienemmäs tilas.enempi ajellu tolla pitkällä ku siino korkeemmat rattaat alla.ja hyvin on kestäny kovanki rääkin, täytyy vaa muistaa jäährytellä konetta kovemma menon jäläkee.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

kollaa sanoi
täytyy vaa muistaa jäährytellä konetta kovemma menon jäläkee.
Tämä kannattaa todellakin muistaa.
Suosittelenkin asentamaan erillisen lämpömittarin,mielellään mekaanisen, nimittäin kun pajeron oma lämpömittari tavoittaa punarajan
on moottori keittänyt noin vartti sitten,hieman hidas toiminen kun tuppaa olemaan.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

kollaa sanoi
onko nuire kulukemises muuta eroo ku että tuo pätkä kääntyy pienemmäs tilas.

lyhempi akseliväli myös auttaa pikkunyppylöiden ylityksessä, ei jää niin helposti mahastaan kiinni. Joskaan ei se niin suuri ongelma ole, akseli ja laatikot (tai niiden panssarit) ottaa joka tapauksessa ennemmin kiinni kuin runkopalkit tai helmat...

Mut on siinä pätkässä huonoakin, se on huomattavasti kaatumaherkempi jos joutuu lyhyessä jyrkässä nousussa kääntämään kuin pitkä. Sekä mitä olen kuullut, niin pätkä olisi aika levoton kovemmissa nopeuksissa varsinkin jos alustan osat on vähänkään kuluneet, siitä tulee "kiikkulauta", pituus rauhoittaa menoa kummasti.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Tämä on sama kaikissa ominaisuuksissa. Ei ole olemassa täydellistä laitetta, vaan käyttäjän on valittava se ominaisuus joka on "painavin" omiin käyttötarkoituksiin liittyen. Minulla päätarkoitus on lainatakseni ALV-säännöstöä - "metsän kasvatus". Tämä taas tarkoittaa lyhyttä akseliväliä, koska ei ole kivaa peruuttaa maastossa pitempiä matkoja - lyhyt on ketterämpi tässä suhteessa ja aikaa säästyy työtehtäviin. Myöskään "alppimaastosta" ei ole kyse ja tavallisessa maantieajossa en ole huomannut erityistä herkkyyttä lyhyen akselivälin takia. Kyllähän Pajeron toki kaatumaan ja virheliikkeeisiin saa jos on tottunut "siihen matalaan mantiennielijään" eikä muita ajo-ohjelmia satu olemaan edes "varastossa". Asia muuttuu heti päinvastaiseksi jos joutuu viemään 7 henkeä maastoon töihin. Kyseessahän ei ole "kumpi on parempi" -asettelu, vaan kumpi sopii paremmin tehtävään. Tosin osa maastoautoista on ihan puhtaasti hupikäytössä ;D.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

tää on paliolti käyttö tarpeesta kii.pitkä parempi maantie ajos ja pärijää mainiosti myös mettäs. empä ole saanu ku viime talavena lämmöt nousee puol väliin ja se oli nii outo tilanne että piti antaa kunnolla jäähtyä.lisämittari on varmasti asiaa.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Kiitos vastauksista!
Pitää kysellä myyjiltä onko naperot ss laatikolla. Alkaa Pajero olla "ylitse muiden", taitaa pajero olla minun seuraava auto ;)
Hyvä homma että saa isompaa kumia alle helposti, ei tarvi alkaa kaaria leikkailemaan tai tappelemaan katastus ukon kanssa ;D
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Se sähköinen takatasauspyörästön lukko on vain ja ainoastaan SuperSelect-jakolaatikon yhteydessä.

2.koppasissa 33" renkaita ei virallisesti saa kuulemma kuin tuohon GLS-varusteltuun versioon, eli pitää olla ne muovilevikkeet alkuperäisenä. Sitä en tiedä, kuinka moni katsuri tuon tietää.

Ja lyhyt parempi metsässä juurikin tuon kääntymiskykynsä takia. Ei tarvi runnoa puita nurin lähellekkään niin paljoa, tai vekslailla puitten välissä ku pääsee pujottelemaan. Onhan tuo lyhyt melkoinen tötterö tuolla tien päällä, mutta kyllä sillä päivittäiset ajot hoituu kunhan ei tarvi yli 100 kilsaa ajaa ;D Toki 2.koppanen taitaa olla tässäkin jo paljon mukavampi..
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Mut on siinä pätkässä huonoakin, se on huomattavasti kaatumaherkempi jos joutuu lyhyessä jyrkässä nousussa kääntämään kuin pitkä. Sekä mitä olen kuullut, niin pätkä olisi aika levoton kovemmissa nopeuksissa varsinkin jos alustan osat on vähänkään kuluneet, siitä tulee "kiikkulauta", pituus rauhoittaa menoa kummasti

Täytyy kyllä MCFORCissa pitkän (N-kurjen) ja pätkän (imperion) Pajeron kyydissä istuneena osittain allekirjoittaa tämä: toki alustoissa ja autojen korkeuksissakin on eroa, mutta jotenkin pätkä tuntui "nyökkivän" huomattavasti enemmän siirtymäajossa. Kyllä pitkän akseliväli varmasti rauhoittaa menoa maantiellä. Mutta, kuten moneen kertaan on todettu, kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa. Uskoisin, että mitä enemmän ja mitä rajumpaa metsäkäyttöä suunnittelee, sitä enemmän pätkän hyvät puolet pääsevät esiin. Yksi gen 1 pätkän hyvä puoli (metsäkäytössä) taisi jäädä vielä mainitsemattakin: lyhyempi takaylitys.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Mitä maantiekäyttöön tulee, niin kyllä tuolla 2gen 2.8 TD pätkällä pärjää ihan ok. Vakiorengastuksella urat kyllä löytyy ihan kiitettävästi, mutta tuo "nyökkiminen" ei omasta mielestäni oli oikeastaan minkäänlainen ongelma. Suurin "mutta" maantieajossa on IMO infernaalinen meteli. Kaupungissa pätkä on yksi parhaista ikinä käytössäni olleista autoista. Erityisesti viime talvena se oli ainoa oikea valinta :)
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

...mutta tuo "nyökkiminen" ei omasta mielestäni oli oikeastaan minkäänlainen ongelma....

Se tuleekin vasta esille hyvin hyvin epätasaisella reitillä, ei ns. normaali asvalttitiellä vielä. Ja onhan "imperion" pätkä huomattavasti vakiota korkeampi, eli siinä mielessä vertailu ei ole täysin rehti. Uskon kuitenkin, että akseliväli tuo oman mausteensa tähän ilmiöön. Gen 2 (nokon) on muutenkin alustaltaan sivistyneempi kuin nuo vanhemmat, ehkä tähänkin juttuun on tullut kehitystä siinä kohtaa?
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

prkl vähä jäänyt tää asia taas itteltä kiireiden keskellä mutta kun pääsee tuosta rinkelipussista eroon niin Pajero on 1. vaihtoehto tällä hetkellä.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Koneista kumpi parempi/järkevämpi: 2,5 vai 2,8 ? Onko 2,8 ihan eri tuntuinen kulkemaan (vedettäessä kärryä) vai pärjääkö pienemmälläkin jos vetää max. 1500kg? Onko vääntöero selvä? Entäs kulutuksen ero? Mitä muuta käytössä eroa? Voi olla että mulle riittää ihan tuo 2,5tdi mutta ois hyvä kuulla käyttäjien kommentteja, ja varsinkin jos on molemmista kokemusta. :driver
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Pikkasen löytyy muutenkin eroja. 2.5l koneen välitykset hieman erilaiset kuin 2.8:ssa. Työkaverilla tuo 2.5 ja aikalailla enemmän ottaa samoissa nopeuksissa kierrosta kuin omani, vakio renkaillakin.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

hyvinhä tuo 2,5 jaksaa vetää.aika palio verän traileria peräs ja hyvin on päriänny.kokeellu myös 2,8 ja sillä voi jo huoletta ohittaa rekanki vaikka on auto viä trailerilla.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Se sähköinen takatasauspyörästön lukko on vain ja ainoastaan SuperSelect-jakolaatikon yhteydessä.

Onhan tuo tuossa minun pajerossa(g2, -00) vaekka ei siinä mittää superselektejä oo
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Jos vetää max 1500kg niin 2,5 turbodiesel vetää sen ihan kevyesti. Mää oon muutaman kerran siirrelly tommosia fullsize jenkkejä jotka painaa suunnilleen 2 tonnia + siihen vielä sen trailerin paino.....
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

Harrasteautolle kaipais veturia jota vois samalla käyttää myös perusajeluihin paremman puutteessa. Kilometrejä laitteelle tulis maksimissaan 5tkm vuodessa, joten ihan hirveetä käyttörumbaa ei ajokki joudu kokemaan. Harrasteauto painaa sen 1500kg ja siihen lisäksi perus traileri (550kg?), joten yli 2000kg massaa tulis vedeltyä ajoittain. Vetomatkat tulee olemaan aika pitkiä kun amworksin dynoonkin on täältä jo se 250km.

Mahtaisko Pajero olla hyvä vaihtoehto jos ollaan liikkeellä viidentonnin budjetilla vai kannattaako tohon rahaan unohtaa koko juttu? Niin ja mikä moottori on tähän tarkotukseen paras?

Viimeksi tuli harrastepeliä hinattua subaru foresterilla (2.5l turbo) ja se oli ihan ok, mutta välillä tuntui vähän huteralta moottoritiellä kun oli 2000kg perässä. Motarilla joutui nelosella vetämään kun muuten ei oikein tuntunut jaksavan (noh, taitaa olla muutenkin jo laiton kuorma tuollainen ton auton perään). Jos jollain sattuu olemaan näistä vertailua (forster vs pajero) niin kertokoon ihmeessä? :)

Tietysti kaikki tieto on tervetullutta. Jatkan searchilla siihen asti jos jotain vielä löytyis. 8)
 
Vs: Pajeroa hankkimassa mutta millaista?

vase sanoi
Harrasteautolle kaipais veturia jota vois samalla käyttää myös perusajeluihin paremman puutteessa. Kilometrejä laitteelle tulis maksimissaan 5tkm vuodessa, joten ihan hirveetä käyttörumbaa ei ajokki joudu kokemaan. Harrasteauto painaa sen 1500kg ja siihen lisäksi perus traileri (550kg?), joten yli 2000kg massaa tulis vedeltyä ajoittain. Vetomatkat tulee olemaan aika pitkiä kun amworksin dynoonkin on täältä jo se 250km.

Mahtaisko Pajero olla hyvä vaihtoehto jos ollaan liikkeellä viidentonnin budjetilla vai kannattaako tohon rahaan unohtaa koko juttu? Niin ja mikä moottori on tähän tarkotukseen paras?

Viimeksi tuli harrastepeliä hinattua subaru foresterilla (2.5l turbo) ja se oli ihan ok, mutta välillä tuntui vähän huteralta moottoritiellä kun oli 2000kg perässä. Motarilla joutui nelosella vetämään kun muuten ei oikein tuntunut jaksavan (noh, taitaa olla muutenkin jo laiton kuorma tuollainen ton auton perään). Jos jollain sattuu olemaan näistä vertailua (forster vs pajero) niin kertokoon ihmeessä? :)

Tietysti kaikki tieto on tervetullutta. Jatkan searchilla siihen asti jos jotain vielä löytyis. 8)
Forresterista ;) ei ole kokemuksia, mutta noilla ajomäärillä pitäytyisin kyllä bensakoneisessa pelissä. Tämä tietysti vain oman maun mukaan, kun välillä tykkään kierroksiakin autolle antaa :driver

Mulla olis ylimääräisenä Bensa-Jeeppi, jolla kulkee melko mukavasti vielä 3tn kärrykin(3500kg saa vetää) ja lähtee kyllä reilusti alle 5t€. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom