Pajeroa hankkimassa?

Machist

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2011
Sijainti
Juuka
Morot vain kaikille..

Nyt kävi niin että eilen iski autokuume ;D
Vuosia haaveillut AUTOSTA ja nyt satuin katsomaan hintoja.. Tuollaista 92-98vm pajeroa saisi ihan kohtuu hintaan näköjään.

Muutamia kysymyksiä:

- Paljonko nuo kestää ajaa? 300-400 000 järkiään ajettu.. minulla tulee vuodessa 30 000km
- Mitä kannattaa ottaa huomioon kun on ostamassa? tyyppivikoja jne?
- Paljonko se vero nyt on jos auto on 2-paikkainen huoltoauto? Riittää tällä hetkellä kahdelle hengelle + koira taakse..
- Millainen prosessi on katsastaa/muuttaa auto huoltoautoksi?

Ja muutakin hyödyllistä tietoa voisi laittaa.. olisin kiitollinen vastauksista :)
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

no huoltoautoksi saa rekisteröityä muistaakseni kun omamassa on vähintään 1800kg ja autoon laitetaan kiinteä huoltovarustus esim ruuvipenkki ja joku pieni kompura, itselläni on tojotassa huoltovarustuksena invertteri (2000w) ja kompura. ei käsittääkseni muuta vaadita, veroista sen verran että tojotassa itselläni ne oli pikkusen yli 200€/vuosi niin ja edittinä sitten vielä että takapenkit joo toki joudutaan poistamaan kun auto rekisteröidään huoltoautoksi, huoltoautossa max 2 istuinpaikkaa + kuljettaja mutta ne pitää olla samalla rivillä siellä etupenkillä :)
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Machist sanoi
- Paljonko nuo kestää ajaa? 300-400 000 järkiään ajettu.. minulla tulee vuodessa 30 000km
- Mitä kannattaa ottaa huomioon kun on ostamassa? tyyppivikoja jne?
- Paljonko se vero nyt on jos auto on 2-paikkainen huoltoauto? Riittää tällä hetkellä kahdelle hengelle + koira taakse..
- Millainen prosessi on katsastaa/muuttaa auto huoltoautoksi?

Ja muutakin hyödyllistä tietoa voisi laittaa.. olisin kiitollinen vastauksista :)

Eiköhän pajeron dieselit kestä siinä missä toyotan ja muiden merkkien dieselit. Minulla on pajero vm-95 2,8 tdic ja sillä on ajettu kohta 511 tkm. Se kestävyys mahtanee riippua paljolti siitä miten autostaan huolen pitää. Tekee huollot säännöllisesti, vaihtaa öljyt jne. auttaa jo paljon. Toki onhan joillakin noissa 2gen pajeroissa ollut kansivikoja sun muuta, mutta on niitä varmasti muissakin merkeissä, joten se ei tee pajerosta yhtään huonompaa kuin muista esim. toyotista tai mersuista ym. Ja noihin pätee sama mitä tuossa edelle kirjoitin huolloista yms. Hyviähän pajerot on ajaa kaikissa sukupolvissa ja varustetaso on hyvä. Gls-malleissa tulee vielä muutamia extroja mukana kuten SS-laatikko, keskitasurin lukko yms. LJ:ssä minulla on dsl-vero 82€/vuosi + se painon mukaan tuleva autovero yhteensä n. 200€. Jos haluaisin pajeroni pienelle verolle muuttaisin sen 2-paikkaiseksi pakuksi, noissa 2gen pajeroissa kun on autovero maksettu, ne saa pakuksi ja pystyy muuttamaan takaisin 7-paikkaiseksi hlö-autoksi, niin ainakin minulle sanottiin katsastuskonttorilla. Mutta jos laitat sen huoltoautoksi, niin se on aina huoltoauto, tämä pätee siis ainakin lj:hin. Näissä uudemmissa pajeroissa voi olla toisin, sitä kannattaa kysyä. Jälleenmyynnissä se huoltoauto homma voi olla heikkous tai vahvuus, riippuu paljolti ostajasta tai liikkeestä. Huoltoautostahan joutuu poistamaan pysyvästi ne takapenkin turvavyön paikat esim. hitsaamalla, kun taas pakussa ne saa jättää paikalleen jos vaikka mieli joskus muuttuu. Mutta kannattaa käydä koeajamassa vaihtoehtoja ja ostaa sellainen mikä tuntuu hyvälle kaikinpuolin. :driver
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Kaverilla on -92 paje.No muita isompia vikoja siinä ei ole,kun kerran meni perä,sekin kun sielä ei ollukkaan öljyä.No stefakohan siitä oli menny.Sillä on 700 tuhatta reilusti rullattu,eli kohtalaisen paljon.
Se huoltoauto juttu on helppo.Ruuvipenkki,kiinteä työkalulaatikko ja jokunen työkalu.Niin tietysti takapenkit pois.Mullakin on penkit pois,lattia vanerilla tehty tasaseks,sit ruuvipenkki löytyy (konehuoneessa) työkalulaatikot (Pyöränkaarien edessä,tehty vanerista) ja jonkun verran työkaluja.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

touko- vaiko kesäkuussa -93 ja sen jälkeen ensirekisteröidyistä maastureista voi tehdä 2 paikkasen pakun. Vanhemmista sitten huoltoautoja.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Hammer sanoi
Huoltoautostahan joutuu poistamaan pysyvästi ne takapenkin turvavyön paikat esim. hitsaamalla, kun taas pakussa ne saa jättää paikalleen jos vaikka mieli joskus muuttuu.

Pakussakin joutuu noi penkin kiinnikkeet hitsaamaan, mutta vyöt saa jättää. Mulla laitettiin ruuvit reikiin ja pistehitsillä kiinni. Näin ne saa tarpeen vaatiessa vielä poiskin ilman suurempia vammoja. Mutta tosiaan jos tarpeeksi tuore auto on kyseessä niin ilman muuta kannattaa pakuksi rekisteröidä, ei ole mitään painorajoja eikä tarvita mitään työkalupakkeja yms.

Heikoin lenkki näissä taitaa olla se kansi. 250 tkm kohdalla meni omasta. Remontti ei kuitenkaan ole ihan mahdottoman kallis, 700 euroa maksoi uusi täydellinen kansi venttiileineen päivineen.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

nokonzok sanoi
Heikoin lenkki näissä taitaa olla se kansi. 250 tkm kohdalla meni omasta. Remontti ei kuitenkaan ole ihan mahdottoman kallis, 700 euroa maksoi uusi täydellinen kansi venttiileineen päivineen.

Ompahan noilla ajettu miltei 3X tuo 250 tkm ilman konevikaa.. kaks kytkintä sillä matkalla kuulemma kuluu..
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

MVa~1 sanoi
Ompahan noilla ajettu miltei 3X tuo 250 tkm ilman konevikaa.. kaks kytkintä sillä matkalla kuulemma kuluu..

Voi pitää paikkansa nuo molemmat. Oman pajeron huoltokirjassa ei ainakaan ole merkintää kansiremontista, joten se voi olla tehty tai sitten vielä edessä. Ja tuo kytkin oireilee jo siihen malliin, että se ainakin on edessä lähitulevaisuudessa. Mutta noista kansi- ja kytkinvioista huolimatta en moiti pajeroa vaan uskallan suositella sen hankintaa.. :peukku
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Eli täytyys varmaan vähä yrittää selvitellä auton taustoja ja jos kansiremppa tehty niin ei siitä tarvii huolehtia?
Mistäs nuo kannen poksumiset johtuu?

Tässä laskeskelin jos jonkun alle tai vähän yli 300 000 ajetun vehkeen hommais niin sillä ajelisi jonkun vuoden..

Täytyypi alkaa pitämään silmät auki ja käydä pankissa kyselemässä jos sais hieman tuohta ;D
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Machist sanoi
Niin ja miten tuon käytännössä huomaa?
Alkaa tekemään painetta jäähdytysjärjestelmään,ja kuplii paisarissa. 80% johtuu ihan käyttäjien aiheuttamista vioista,loput sitten on vanhuuttaan meneviä.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Harmittavan kovissa hinnoissa tuntuvat olevan.. Mieluilin jos liikkeestä ostaisi niin hieman olisi varmempaa jos vaikka hajoaa viikon päästä niin myyjä on vastuussa (näin kävi nykyisen autoni kanssa johon tuli 2 viikon jälkeen reilu 1000e remppa).

Olen tullut ainakin siihen tulokseen että katson tuollaisen 2.8 koneella olevan mallin.. Onko noissa varustelutasoissa miten eroa?
Tuollainen missä on karjapuskuri/astinlaudat näyttää paljon miehekkäämmältä.. mikä malli lieneen? :p

EDIT: Ja vielä se että varmaan ihan manuaali lootalla kannattaa?
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Samaan ketjuun voisi jatkaa. Tuollainen 03-04 Pajero Sport. Mitä kannattaa tarkastaa erityisesti? Koeajolla tarkkailtavat äänet ym, mitä saattaa kuulua? Moottorissa jotain tyypillisiä vuotopaikkoja tms?

Kuinka paljon on ylipäänsä tuollaiselle 2.5D:lle kohtuulliset kilometrit joilla voi olla vielä huoleti, 100, 150, 200 tonnia?
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Paljonko tuo muutoskatsastus maksaneen?

Eli penkki veks ja pultit pistehitsillä kiinni reikiin.. ??

EDIT: ja absit ja airpäkki ku on niin ei tule 80 lätkää?
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Machist sanoi
Paljonko tuo muutoskatsastus maksaneen?

Eli penkki veks ja pultit pistehitsillä kiinni reikiin.. ??

EDIT: ja absit ja airpäkki ku on niin ei tule 80 lätkää?
saat ajaa 100km/h muistaakseni mikäli löytyy joko absit tai airbagi kuljettajalle (vähintään) ja saman sata jos löytyy molemmat mutta korjatkaa jos olen väärässä :)
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

maurichia sanoi
saat ajaa 100km/h muistaakseni mikäli löytyy joko absit tai airbagi kuljettajalle (vähintään) ja saman sata jos löytyy molemmat mutta korjatkaa jos olen väärässä :)
Pitää olla molemmat muuten tulee 80lätkä takalasiin, tai vararenkaan koteloon joka kesäksi katoaa varaston hyllyyn niinkuin allekirjoittaneella tuppaa käymään.
Mulla olis auton vaihto edessä ja paku pajerosta pitäisi luopua. Hitto! onko pakko jos ei haluu?
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

jysä sanoi
Pitää olla molemmat muuten tulee 80lätkä takalasiin, tai vararenkaan koteloon joka kesäksi katoaa varaston hyllyyn niinkuin allekirjoittaneella tuppaa käymään.
Mulla olis auton vaihto edessä ja paku pajerosta pitäisi luopua. Hitto! onko pakko jos ei haluu?

Miksikäs henkilöautouihin, joissa ei ole kumpaakaan, ei sitten tule 80-lätkää?
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Näin ne konttorillakin sanoi että lätkä tulee jos päkki tai absit puuttuu..

Nyt olisi tiedossa -96 Pajero 2.8TD GL. Kilometrejäkin alle 300 000km mittarissa.
Myyjän mukaan rekisteriotteessa on huomautus että etupyörän laakerissa välystä (menisikkö kiristämällä) ja taka kallistuksenvakaajassa välystä.
Onko millaisia remontteja? Katsastus on kuitenkin hyväksytysti läpi (4/2011)..

Yhdet renkaat näkyy olevan All Terrain T/A joilla ajettu kesät/talvet. Pintaa vielä 10mm joten pärjääkö noilla renkailla? vai pitääkö heti alkaa metsästämään vanteita/talvirenkaita.

Konttorilta sanoi että ei pitäisi olla estettä katsastaa tuota 2-paikkaiseksi pakuksi, joten taitaa pitää hieroa kauppoja.

Tässä kovasti pähkäilen mitä tekisi.. tai eniten mietityttää tuo rengashomma, kun ei heti syksyllä huvittaisi sijoittaa rengas/vannepaketiin jos ei pärjää noilla kumeilla.. Auttakaas pajeromiehet miestä mäessä ;D
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Henkilöauto tuli hommattua, kun ei sopivaa pajeroa löytynyt.
Kuume ei kuitenkaan laske joten kun tuon yhen pulkan lainat on nyt maksettu pitäisi melkein ottaa lisää..
Täytynee tännekkin rustailla ostoilmoitus (offipalstan puolella on) jos alkais ettiä kakkosautoksi 93-> gen2 pajeroa.

Harmittavan paljon näissä on sitä "runkomätää" joten vaikka kuin siisti on päälle päin voi runko olla muhjua :-[
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Ei kannata edes katsella näitä 20v vanhoja pirssejä jos mätähommat jännittää.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Ainut näissä vanhoissa on jos saa sellaisen joka on palvelleut nuoruusvuotensa poissa näistä sohjo ja suolakeleistä niin niissä runko voi olla vielä terve. Itsellä on nyt tuo -91 loppuvuodesta Dupaissa käyttöönotettu ja 90-luvun lopussa vasta tänne tuotu Napero. Rungoltaan ihan ehjä, mutta sitten puuttu mm. penkinlämmittimet ja VIN-koodia ei tunnista mitkään löytämäni varaosa ja korjaamokirja sivut.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

sompio sanoi
Itsellä on nyt tuo -91 loppuvuodesta Dupaissa käyttöönotettu ja 90-luvun lopussa vasta tänne tuotu Napero. Rungoltaan ihan ehjä, mutta sitten puuttu mm. penkinlämmittimet ja VIN-koodia ei tunnista mitkään löytämäni varaosa ja korjaamokirja sivut.

Tuo menee jo kategoriaan ollut sokealla mummolla saaressa.. Eli niinsanottu herkkupala. :)
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

JJ90 sanoi
Tuo menee jo kategoriaan ollut sokealla mummolla saaressa.. Eli niinsanottu herkkupala. :)
Tai "sokealla arabilla Dubaissa". :eek:
Kummankohan ottaisit, jos molempia tarjottaisiin... :reality

Itse meinasin ostaa kymmenisen vuotta sitten Saksasta välittäjän kautta Toyota HDJ80:n, mutta välittäjä meni puihin selvitettyään auton historiaa. ;D Oli ajettu Egyptistä, omistaja kadonnut Saksassa ja seikkaillut sen jälkeen muutamalla autojobbarilla ???
Epäili paperien kanssa pelaamisen olevan hiukan eri vaikeusasteella, kuin alkuperäisissä Saksan-autoissa ja varusteiden olevan hiukan "poikkeavat".

Noo, mulle olisi kelvanneet kamelin(esi)nahkaiset penkitkin, mutta jos alkuperäisen omistajan pää olis pyörinyt hanskalokerosta koeajolla, niin jotain hermoilua olisi ehkä tullut :peukku
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Riippuu siitä mummon iästä, niitähän on nuorenakin mummoksi tulleita. ;D Ja mullehan ei anna muut kuin sokeat. :peukku
Mutta tuohon Naperooni palatakseni niin ei siinä ole mitään vierotusoireita ollut, eli kotouttaminen on ilmeisesti sujunut ihan hyvin. Ihan sillä on Suomalainen omistaja siellä Dupaissa ollut ja tuonut tuliaisena tänne. Ainut on tuo HC-arvon korkealla olo, mutta jahka kelit pehmiää niin pikkukätöset rasvaan ja tutkimaan mikä mättää.
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Miten samanikäiset (92 -98) Bensa Pajeron mootorit kestää.
Mitään ns. Tyyppiviat tai muita ongelmia? Löytyykö muita kun 3.0 V6 ja 3.5 V6?
Manuaalilaatikko vai Automaatti?
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

JJ90 sanoi
Ei kannata edes katsella näitä 20v vanhoja pirssejä jos mätähommat jännittää.

Siis ei muuten jännitä kunhan se runko kestäs läjässä ilman kauhiaa hitsaustyötä.
nyt kyse on kuitenkin "harrastusautosta" jolla ajellaan metille ja upotetaan se peltoon jne.. :)
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Pajero tuli hankittua..
Pientä vikaa, mutta pikkuhiljaa laitellaan :)

Suht fiksussa kunnossa on, mutta rungossa on hieman hitsaamista. Leimattu kuitenkin ihan just.

Onko kenelläkään tietoa mistä saisi polttoainetankin anturin?
Deltalla olisi alkuperäisen 96e ja vähä päälle.. Mukavampi olisi jos tietäisi paljonko ainetta tankissa :)
 
Vs: Pajeroa hankkimassa?

Miten samanikäiset (92 -98) Bensa Pajeron mootorit kestää.
Mitään ns. Tyyppiviat tai muita ongelmia? Löytyykö muita kun 3.0 V6 ja 3.5 V6?

12-venaiset kärsii kansi- ja tiivisteongelmista tyypillisillä Suomi kilometreillä. 3.0:ssa näkee myös joskus matalaa öljynpainetta. Allpar.com on hyvä tietolähde 12-venaisiin.

24-venaiset, kuten muutkin Mitsun 4-venttiilikannet., tuntuvat kestävän paremmin. Yleisesti 3.0 on harmittavan lyhytiskuinen painavaan autoon, ja 3.5 konetta pidetään maailmalla kaikinpuolin parempana moottorina maasturiin.
 
Takaisin
Ylös Bottom