Pajeron etupalojen vaiho/satulan irroituksesta

kallekoo

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2008
Palat alkavat näemmä olemaan tiensä päässä, ja niinpä ne pitäisi viikonloppuna vaihtaa, kurkkasin auton alle ihmetelläkseni miten se helpoiten tehdään.

Huomasin että satulan saa alapäästä irti kun irrottaa liukuholkin joka on vissiin 12mm pultti, mutta miten yläpää??
Siinä ei vaikuttaisi olevan mitään kantaa??

Aluksi luulin sitä isoksi kuusiokoloksi mutta lähempää tarkasteltuani huomasin että se syvennys on kyllä ihan pyöreä...

Eli onko siinä kiinnitystä ollenkaan, riittääkö että tuon alapään irroitaa niin liukuuko se yläpää itsestään pois sieltä?
Eihän sen pois asti siis tarvii tulla mutta sen verran että saa satulan käännettyä ylös.

Yritin etsiä mutta ei osunut silmään vastaavaa juttua, sitä vaan siis että pitääkö ostaa samalla jotain eksoottisia työkaluja tai jotain?
Tuskin kuitenkaan...
 
Vs: Pajeron etupalojen vaiho/satulan irroituksesta

Moi

Joo ei ole kuin kuin yksi pultti ja se ylempi on liukutappi, eli irroitat pultin ja nostat satulan pysty asentoon.
Saattaa olla vuosien saatossa hieman jämähtänyt se liuku, kaverilta herkisteltiin lekalla ;)
kannatta puhdistaa ja rasvataa se liuku samalla ku on auki, helpottaa melkoisesti kiinni laittamista ku liikkuu herkästi.
 
Vs: Pajeron etupalojen vaiho/satulan irroituksesta

jep jep, itsellä oli juuri sama hommeli. ja oli lujassa... toinen nitkutti ja kitkutti ja itte pieksin surutta lekalla satulaa irti... :seina suojakumi rasvaa tuubi kotiin ja kerran vuodessa ainakin pikkasen lisäten sinne kumin alle niin pysyy liiikkuvana... :peukku
 
Vs: Pajeron etupalojen vaiho/satulan irroituksesta

Itse käytän liukkarina CRC:n silicon graissea ja ei ole jumitellut. Tuota jokaiseen liukuholkkiin ja sinne männän väliin ( omalla vastuulla tietysti, mutta ainakin mulla toimi )
 
Vs: Pajeron etupalojen vaiho/satulan irroituksesta

OK, kiito vaan kaikille vastauksista, hieman ihmetytti kun ei ollut tosiaan kuin tuo yksi pultti... ???

Mutta alhaalta siis se 12mm pultti irti ja satula ylös, sitte vaan nitkutusta ja lekaa peliin, niin hyvä tulee...
 
Vs: Pajeron etupalojen vaiho/satulan irroituksesta

Kysytään siis nyt vielä tarkentava kysymys:

14mm kannalla oleva pultti irti, satula ylös, palat pois, ja sittenko sen satulan pitäisi irrota?
Se yläliuku on ainakin ulla niin jumissa ettei edes moskalla liiku mihinkään.
Lyön siis satulaan, auton poikkisuuntaan.
Eli siis niin että satulan pitäisi liukua syvemmälle auton alle.

Kaverin kanssa yritettiin, toinen piti satulasta kiinni ja minä annoin moskalla minkä kädestä lähti, ei mihinkään, voiko se todella olla noin kovaa kiinni?? :eek:
Ainoaksi vaihtoehdoksi jää vissiin lämmön antaminen ja sitämukaa tiivisteiden vaihto...

EDIT:
Liitteenä pitäisi nyt olla kuva uudesta satulasta, eikä siinä ainakaan ole yhtään liukua kiinni valmiiksi...
Mitäköhän olen nyt ymmärtänyt väärin??
 
Vs: Pajeron etupalojen vaiho/satulan irroituksesta

ota koko hoito irti ja irrota ruuvipenkissä,tuurnalla hakaten mä jouduin irrottamaan.liukutappi on siinä osassa mikä oli parilla pultilla kiinni autossa eikä tuu uuden satulan mukana.
 
Vs: Pajeron etupalojen vaiho/satulan irroituksesta

se liukutappi on kiinni siinä osassa mikä jää autoon.
näin se muistaakseni meni, kovaa oli kiinni kyllä.
 
Vs: Pajeron etupalojen vaiho/satulan irroituksesta

Jos olisi se ruuvipenkki niin tekisin just niin... ::)

Eli ei tosiaan vissiin auta kun lekaa peliin vaan kylmästi... :nykii

Osaakos joku arvioida kuinka pitkä se liuku sitten on?
Julman takomisen jälkeen luulen että on liikkunut noin pari milliä...

Eikä täällä kotona tosiaan ole kuin ihan perus työkalut, kun en osannut aavistaa että joutuu noin kovin tappelee.

Kait se vaan on annettava lekaa sitten, pää-asia että tietää että sen tosiaan kuuluu tulla noin irti!
 
Vs: Pajeron etupalojen vaiho/satulan irroituksesta

Liukutappi on noin 3 senttiä pitkä. Kyllä kaikista tähänmennessä korjaamistani tuollaisista jarruista on lähteny ihan vain käsin työntämälläse sylinteri irti. Onnkohan sulla sitten pyörähtäny se liuku mukana ku oot käääntäny sen sylinterin pystyyn jos se on viel noin tiukassa kiinni??

Oikeaan suuntaan ainakin lyöt sitä, eli juurikin niin että se sylinteri liukuu moottoria kohti.
 
Vs: Pajeron etupalojen vaiho/satulan irroituksesta

Ota vaan koko paketti suosiolla irti. Osat erilleen tavalla tai toisella. Kyllä ne ennenpitkää irtoaa, vaikka uskonpuute itellä meinas ainakin iskeä. Pienet hionnat ja rasvaukset päälle niin taas toimii.. Saattaa olla satula uskomattoman jumissa, niinkuin mulla oli. :seina
 
Vs: Pajeron etupalojen vaiho/satulan irroituksesta

MVa~1 sanoi
Liukutappi on noin 3 senttiä pitkä. Kyllä kaikista tähänmennessä korjaamistani tuollaisista jarruista on lähteny ihan vain käsin työntämälläse sylinteri irti. Onnkohan sulla sitten pyörähtäny se liuku mukana ku oot käääntäny sen sylinterin pystyyn jos se on viel noin tiukassa kiinni??

Oikeaan suuntaan ainakin lyöt sitä, eli juurikin niin että se sylinteri liukuu moottoria kohti.

Pitääkös sen satulan olla tietyssä asennossa että suostuu tulemaan ulos?
Vai mitenkä meinaat että olis liuku pyörähtänyt??

Musta vaan tuntuu että olen ymmärtänyt jotain väärin, moskalla kun takoo kaiken mitä kädestä lähtee eikä liiku mihinkään niin alkaa hieman epäilyttämään...
 
Vs: Pajeron etupalojen vaiho/satulan irroituksesta

Siis kun otat sen 14mm kannalla olevan pultin irti ja nostat sylinterin pystyyn, että saaqt jarrupalat pois, kääntyy sylinteri juurikin tuon liukutapin ympäri, eli tappi toimii "saranana". Jos se tappi on ruostunu niin lujaan, että ei lähde irti se satula, niin silloin liuku joutuu pyörähtämään, että se sylinterikin pääsee kääntyyn pystyyn.

Se sylinteri voi olla ihan missä asennossa vain, kunhan katsot, että sopii jarrulevyn ja kaikkien muiden ohi, mitä siellä nyt voi olla edessä.

se liukutappi on muutes päästä pultilla muistaakseni kiinni. Pääseköhän sitä pulttia irrottamaan siittä satula paikoillaan, eli onko sylinterissä reikä, josta sopisi hylsy sisään, että sais sen liukutapinkin irti. Vois olla helpompi irrottaa sitä pelkkää tappia sieltä sylinteristä.
 
Takaisin
Ylös Bottom