pajeron hehkutus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pete695
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

pete695

New Member
Liittynyt
8 Tammikuu 2010
kertokaapas nyt viisaat,että millä te olette saaneet vermeenne käyntiin pakkasilla?,kun tämä"yksilö"ainakin hehkuttaa vaan 1-2sek,ja saa sahata kyllä tarpeeksi,ja painaa lisäksi kaasua.lokarin sisällä 2 pallukkaa"hehku"ei sitä hehkutusaikaa saisi jotenkin pidennettyä?
 
Vs: pajeron hehkutus

Viallinen lämpötila-anturi tai palanut hehku vaikuttaa tuohon hehkutusaikaan. Eihän Pajero kauhean kauaa hehkuta, kun kaikki toimii oikein, mutta lähtee silti käyntiin.

Mulla tahto kans olla aika tiukassa lähteen käyntiin -30 asteen pakkasilla. Mietin, että jos jaksais värkätä ittelle sähköisen siirtopumpun tuohon, niin voisi parantua. Ku ei se hehkuttaminen mitään auta, jos pumppu ei jaksa kylmänä nostaa polttoainetta.
 
Vs: pajeron hehkutus

osaisko joku joka on laittanut erillisen napin hehkutukselle,niin valaista asiaa,miten toimitaan,kiitos jo etukäteen. :peukku
 
Vs: pajeron hehkutus

HAKU + "NAPPIHEHKU" =

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=24290.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=6705.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=15141.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=7915.0

Muutenkin jeesaa kun muistaa mainita avauksessa auton vuosimallin.
 
Vs: pajeron hehkutus

juu juu,mutta ota ny noista selvää :nykii,vääntäkää ny joku"RAUTALANGASTA"noi ohjeet mulle,vaikka yv:nä,kiitos :peukku
 
Vs: pajeron hehkutus

Akun + navasta johto (sulake väliin HUOM varmaankin joku 5A riittää) ohjaamoon napille, napilta se johto takaisin sitten Hehkun solenoidille. Se on jompi kumpi niistä isoista solenoideista siinä kuskinpuoleisen akun vieressä. Tai oikeestaan auton kulkusuuntaan nähden takapuolella.

Vaikka koetuskynällä tai lampulla tms. kokeilet, että kumman solenoidin ohjausjohtoon (mulla ainakin toisessa lattaliitin ja toisessa ruuviliitin) tulee plussa silloin kun laitat virrat päälle ja auton kuuluisi hehkuttaa. Sen lampun pitäisi palaa koko ajan kun hehkuttaa, eli normaalisti 3-5sek ja vikatilanteissa ei välttämättä tee muuta kuin välähtää.

Siihen ohjausnastaan kytket sen alkuperäisen johdon rinnalle sitten tuon napilta tulevan johdon ja nappihehku on valmis.

Voit vielä varmistaa, että kyseessä on oikea rele, mittaamalla yleismittarilla hehkun kiskoilta jännitteen. Jos se on nappia painaessa 12V, on kytkentä oikein, jos se on 6V on käytössä väärä solenoidi ja jos ei tule sähköä ollenkaan, mutta solenoidi naksahtaa, on vika jossain muualla.

Ja vaikka tuolla Nikon listaamissa topikeissa puhutaan jopa 10 ja 15 sekunnin hehkutusajoista, niin Pajeron hehku on tosiaan noin 7 sekunnin hehku. Siittä kun hehkutat pitempään, niin alkaa hehkut hajoilemaan. Tietty jossakin 30 asteen pakkasessa saattaa kestää hehkuttaa jonkin verran pitempäänkin, mutta itse en ainakaan sosittele. Työpaikan Deicassa on nappihehku ja sille riittää semmonen 5-6 sekunttia ihan helposti..

Ja kun saat tuon systeemin toimimaan, niin kerro, oliko se sitten se ruuviliitos vaiko se lattaliitossolenoidi, joka on hehkutukselle. Tai sitten joku, joka muistaa/tietää niin kertokoot nyt ;D
 

Liitetiedostot

  • Hehkun solenoidit.jpg
    Hehkun solenoidit.jpg
    50.9 KB · Lukukerrat 5,180
Vs: pajeron hehkutus

Minulla ainakin vaikutti nuo rikkinäiset hehkut paljon hehkutusaikaan..ja ne liitokset hehkuihin vaikutti kanssa paljon..testaa ne hehkut ottamalla irti se yhdyskisko ja johdon pätkällä anna virtaa niiden hehkujen päihin..jos kipinöi hyvin ja kaikki samalla lailla niin ovat kunnossa..
 
Vs: pajeron hehkutus

joo,kiitoksia,se oli ainakin mulla se ruuviliitos.toinen päivä hitsattu :seina,aina löytyy uusi reikä,taisin ostaa härmän lahoimman pätkän.sitten huomasin toisen jutun,takaa katsottuna kuskinpuoli on matalammalla(kallellaan)kuin toinen puoli????koria korotettu 70mm,mistä moinen johtuu,en ainakaan alla huomannut mitään erikoista.kuihan nuo inssit mahtaa hakata tuota runkoa??massaa vaan paljon päälle :driver
 
Vs: pajeron hehkutus

En tiedä mistä johtuu, mutta mulla on oikea laita alempana. Toki mulla on kokenut tuo auto pikkuisen kovemman ojaan ajon, eli voi kai johtua siittäkin.

takajousetkin olen vaihtanut ittelle ja etujousia yrittäny kiristellä, mutta ei tuota minun autoa ainakaan saa suoraan.

Onkohan sillä sun autolla ajanu kuinkakin iso mies.. jos on jouset kuoleentunu kuskin puolelta ;D
 
Vs: pajeron hehkutus

Oman kokemuksen mukaan pajeron runko saa melkoista paukutusta konttorilla jos löytyy yksikin reikä. Inssi hakkas sorkkaraudalla voimalla sitä runkoa, ja sillä konstilla kyllä löyty lisääkin reikiä. Oli vähän eri meininkiä kun henkilöauton peltipohjan tökkiminen ruuvimeisselillä ;D

Mulla kyllä riittää se 2-3 sekunnin hehkutus hyvin. Jos on yli 20 astetta pakkasta niin hehkutan 2 kertaa. Jälkihehkulle laitoin napin.
 
Vs: pajeron hehkutus

Samaa tekniikkaa se taitaa L200:kin pitää sisällään... Joten kysymys kuuluu, missä on vika kun tietyssä lämpötilassa (ei jääkylmänä eikä normaalilämmöissä vaan siinä välillä) hehkun rele alkaa "räpisemään" ikävästi, koko kori kaikukoppana kantautuu kyllä pitkälle... Liekö aika ostaa uusi rele vai saako sitä vanhaa entrattua mitenkään? Ajokki siis -91 vuotinen L200 2.5 moodee. Aivan vakio... :)

Tietokoneelta en tarvikeosana löytänyt mitään, jos joku tietää mistä noita hehkusolenoideja kannattaa ostella niin tieto otetaan vastaan. Pelottaa vain käydä "marmorilta" kyselemässä hintaa moiselle...

Hehkuttaa kyllä hyvin ja käynnistyy kovallakin pakkasella avainta näyttämällä, ei tarvitse sahata tai keinotella muuten. Karkean käynnin saattelemana kyllä lähti -22 asteestakin ihan kevyesti. Eberspächer on kyllä hyvä keksintö kun sitä vain muistaisi käyttää aina...
 
Vs: pajeron hehkutus

Omassa Pajerossa se releitten rallattelu johtui pelkästään lämpöanturin huonosta kontaktista. Oli siis helppo korjata.
 
Vs: pajeron hehkutus

Ja mulla alkaa rallattelu konehuoneen pesun jälkeen. Tuossa kuvassakin näkyvä valkoinen liitin imasee aina vettä ja sen kuivaamalla olen selvinny. Eli joku liitos pettää tietyssä lämpötilassa. Eiku aukomaan ja putsailemaan liitoksia..
 
Vs: pajeron hehkutus

Aiivan, elikkä tarkastellaan sähköt uusiksi. Eipähän tullut heti mieleen moinen vaihtoehto, ainakin halvempaa kun koko systeemin osien uusiminen :). Täytyy ruveta putsailemaan liitännät mahdollisista hapettumista jne, ehkä toimiikin.
 
Vs: pajeron hehkutus

Mulle iski syksyllä tarkkuus taas ja vaihdoin entiset sököt hehkut tavallisiin ja laitoin napin lisäksi. (alkuperäiset muistaakseni oli n.45 e/kpl.) Kylmänä vähän napilla lisää hehkutusaikaa ja a vot syttyy. Jos 3 h seisoo leudommalla kelillä niin oma pajeron hehku antaa juuri sen noin 2-3 s ja se riittää. Diesel korjaamossa kaveri neuvo että laita yksi ylimääräinen hehku vaikka siihen moottorin nosto korvakkoon ja siitä piuha hehkujen kiskoon, niin tämä ylimääräinen taas jatkaa hiukan pajeron omaa hehkutus aikaa ja näin tein. Katsoo vaan että se ylimääräinen hehku ei osu mihinkään... se siis on vain lisä kuormana jolloin hehkutus kestää hetken pidempään...
 
Vs: pajeron hehkutus

juu,kyllä tuokin laitos syttyy nyt kun painaa lisäksi nappulaa vähän aikaa,mut mitäs kun ne tulpathan on vissiiki sen 6v ja napilla tulee nyt se 12v??voisko nuo tulpat vaihtaa kylmästi vaan 12v??
 
Vs: pajeron hehkutus

Kyllä voit ( olen 3 autoon tehnyt sellasen swapin ), et napilla SUORA virta, HEHKUJEN napoihin. Ja odottelua sellasset 10 sekuntia kovillapakkasilla. Ja KYLLÄ LÄHTEE.
 
Vs: pajeron hehkutus

pete695 sanoi
juu,kyllä tuokin laitos syttyy nyt kun painaa lisäksi nappulaa vähän aikaa,mut mitäs kun ne tulpathan on vissiiki sen 6v ja napilla tulee nyt se 12v??voisko nuo tulpat vaihtaa kylmästi vaan 12v??

Jos vaihtaa 12V hehkut, niin ei taida pajeron "hehkutusautomatiikka" enää toimia. Eli sitten pitää aina hehkuttaa napilla, eihän siinä muuta. Ja kyllä niitä solenoideja kannattaa käyttää kun ne siellä valmiina kerran on. Turhan paljon menee virtaa napin kautta jos sieltä suoraan vetää.
 
Vs: pajeron hehkutus

Kyllä tätä ketjua lueskellessa tulee mieleen että mitä ihmettä ne insinöörit siellä tehtaalla oikein ajattelevat ko keksivät kaikenlaisia superhyper-hehkujärjestelmiä :o Pelaahan nuo muutenkin ilman niitä.... ;)
 
Vs: pajeron hehkutus

"Oikeille diesemiehille" kelpaisi varmaan samanlainen hehkutus kuin oli oikein vanhoissa dieselmersuissa. Kojelaudassa kontrollitulppa ja päällä sen verran ritilää ettei vahingossa polta sormiaan. Hehkutetaan niin kauan kuin riittää virtaa jos muu ei auta. Kaipa siitä toimenpiteestä on haluttu sivistyneempi ja ehkä ne hehkutulpatkin kestävät vähän pitempään. Kaikki käyttäjätkään kun eivät ole näitä "oikeita dieselmiehiä" ;D.

Kyllä minullakin oli kolme Hiacea, joista kaksi viimeistä oli dieseleitä. Toiseen vaihdoin heti uudet hehkutupat. Tuota viimeistä pidin 18 vuotta samoilla hehkutulpilla jotka oli tehtaalla asennettu ja hehkutus toimi aina. Raja-arvo oli -20 astetta ja alle piti silloin panna lämpöpuhallin, hillos kämpän pesästä tms lämmintä ;D.
 
Vs: pajeron hehkutus

Korjataan tuota edellistä kytkentää. Että RELEEN KAUTTA, ja ei niiden alkup. vaan erillisen. Jostain ostetun releenkautta. Ja nappi toimimaan maadoituspuolella. Että ei tule tulta mahdollisessa johtovaurion sattuessa, väärään paikkaan. JA EPÄILIJÄT, kysykääs huvikseen sen ALKUP. RELEEN HINTAA timanttitiskiltä. ( Saa olla ostajalla jo AIKA iso timantti että sen releen omistajaksi pääsee ). Ja parhaimmassa tapauksessa kunpikin relepalanut ( hehkutus ja jälkihehkutus ).

PS.
VITSI väliin: Onko maailmassa tyhmempää ihmistä kuin INSINÖÖRI? ----------- ON: Diplomi-insimööri. :peukku
Että kukahan, nämä hienot keksinnöt on keksinyt?
 
Vs: pajeron hehkutus

Kyllä mulla lähtee nakero käyntiin vaikka ei Pajero olekaan... Galantti vaan. Tolppapaikkaa ei ole kotona eikä liioin töissäkään, joten kylmiltään käyntiin joka kerta. Tuo hehkuttaa täysin kylmää konetta sen 3sek, lämmintä konetta ei hehkuta laisinkaan ainakaan mittariston mukaan. Kylmillä keleillä ei muuta kun useampaa hehkutusta peräkanaan ja johan hörähtää. -10 asti menee yhellä hehkulla, -15 asti parilla hehkulla, -20 kolmekin hehkua ja sitä yli sitten usseempi. Kyllä se sieltä jossain välissä potkasee käyntiin.
Jos ei useampaa kertaa hehkuta niin saa sahailla pitkäänkin ennenku käyntiin lähtee, siksipä mielummin hehkuttelee pari kertaa.

Tosin tuommonen nappihehkukin on käynyt mielessä, miksei vaikka semmosenkin toteuttais jokupäivä :)
 
Vs: pajeron hehkutus

Wolfien Galantti on jo sen verran uudempi, että mahtaa olla keraamisilla 12V pikahehkuilla.

2,5 diisselissä se lämpöanturi löytyy kannen etupäästä. ylävesiletku tulee siihen ihan viereen. 2-napainen anturi, toinen mittarille ja toinen hehkuille.

Olettekos muuten mittaillu vastusarvoja tuosta anturista?
Tänään sattumalta pisti silmään nuo vastusarvot.

Hehkun ohjaus: 22.3 - 27.3 kilo-ohmia @ -20*C
2.92 - 3.58 kilo-ohmia @ +20*C

Lämpömittarin 90.5 -117.5 ohmia @ 70*C
anturi: 21.3 - 26.3 ohmia @ 115*C
 
Vs: pajeron hehkutus

MVa~1 sanoi
Wolfien Galantti on jo sen verran uudempi, että mahtaa olla keraamisilla 12V pikahehkuilla.

Juu lähinnä vaan meinasin sitä notta kai sitä vanhempaakin vekotinta voi ihan avaimella hehkuttaa useamman kerran ennenku starttaa... Vanha jippo, samoinkuin nuo erilliset hehkutusnapit. ::)
 
Vs: pajeron hehkutus

Ei Pajero suostu hehkuttamaan jos hehkut on kuumat edellisen hehkutuksen jäljiltä
 
Vs: pajeron hehkutus

Taitaa olla aika yleistä monessa dieselissä. Tuo "kaksoishehkutus" ei tule ihan ilmaiseksi, se syö hehkutulppia varsin nopeasti. Ominaisuudella pyritään pitämään hehkut kunnossa pitempään. Kun yksi tulppa pimenee, se vaatii jo "kolmoishehkutusta" jne ;D.
 
Vs: pajeron hehkutus

Ja tänään tutkin taas lisää 4D56:n hehkutusta. Yks Delica ollu tuossa kansiremontissa ja siinä ei hehkutus toiminu.

Hehkun boksin käytin omassa autossa ja toimi siinä normaalisti.

Kokeilin toisella lämpötila-anturilla kun tuossa Delican omassa oli vastusarvot väärät. Ei auttanut. Sitten kokeilin omasta autosta käyttää lämpöanturin johdon kokonaan irti ja hehku toimi normaalisti ilman anturiakin.

Sitten ihmettelin Delican laturia, kun siinä on tarvikelaturi. Kaikennäköisten kytkentäkökeilujen jälkeen ei mitään vaikutusta.

Sitten viimeisenä otin omasta autosta Mitsun orkkishehkut ja niin rupes Delicassakin hehkutus toimiin.

Eli vika oli siis tarvikehehkuissa. Mittailin noita hehkuja ja Mitsun omassa hehkussa on noin 0,5 ohmia vastus ja tarvikehehkussa 1 ohmi.

Pikakorjauksena sitte asensin kaks vanhaa hehkua vielä lisäksi Delicaan ja nyt siinä on sitten 6 hehkua. Nyt toimii hehkutus, mutta pitää varmaan ostattaa siihen kuitenkin Mitsun orkkishehkut, niin sais tuon harakiripatentin pois siittä venttiilikopan päältä.

Jos epäilyttää, että omassa autossasikin on vain väärät hehkut, voi sitä kokeilla siten, että ottaa hehkun kiskosta ne johdot irti, sitten laittaa sen liittimen, mihin tulee kaksi johtoa, kiinni kiskoon ja toisen jättää irti. Silloin pitäisi hehkuttaa noin sekunnin, ehkä kaksi.
Sitten laittaa vain sen liittimen, missä on yksi johto, kiskoon kiinni ja sen liittimen, missä on kaksi johtoa, tökkää maihin (esim. venttiilikopan kylkeen). Nyt pitäis hehkuttaa, mutta EI katkaise hekutusta misään vaiheessa, eli jos odotat liian pitkään, hajottaa hehkut.

EDIT: vielä sen verran, että hehkua ei ole tarkoitus käyttää nuo johdot irti, eikä autoa kannata käynnistää. Palkästään kokeilla ja kuunnella solenoidin naksumisesta, että toimiiko niinkuin edellä kuvailin. Ja sitä liitintä, johon tulee vain yksi paksumpi johto, ei saa päästää osumaan runkoon, kun hehkutus on päällä.
 
Vs: pajeron hehkutus

Täälä kans rupes kans viimetalvena hehkut temputtaa, ostin tarvike hehkut ja eihän ne toimi sen automatiikan kanssa. Vaan pitää olla keraamiset timantti tiskiltä hintaan 45ekpl kun tarvike hehkut oli kympin kpl. Pistin sit kans napilla seuraavasti vw caddyn rele 26e, nappi biltemasta 2e, johtoo ohut mitä sattu löytyy, ja paksua 6mm2 n5e motonet, bilteman hifi sulake 60A varmaa 5e biltemassa muukin käy, sellanen nyt vaan sattu olee,

Kaikista alkuperäsistä hehkuihin liittyvistä revin johdot irti myös siittä alumiini laatikosta kuskin jalkotilassa (se ihmeellinen rapina mitä en ollut saanu paikallistettua loppu saatto olla hehku ongelmat myös siittä kiinni. laatikon hinta mitsulla 504e kun kysyin vahvisti päätöstäni siirtyä nappihehkuun). Rele repsikan jalkotilaan hanska lokeron taakse, repsikan puolen akusta releelle virta -> sulake heti siihen navan lähelle siittä johto releelle ->releeltä kiskolle-> nappi kojelautaan. Siihen vw:n releeseen on printattu numerot mikä johto tulee mihinkin selostus löytyy tuolta http://www.4crawler.com/Diesel/GlowPlug.shtml abikot käy suoraan ei tarvi mitään kantaa. merkki
valon laitoin T, 50, 86 jätin kytkemättä. ja hehkut siis 12v

Ps. reilun vuoden päivät toiminu moitteetta, eikä ole kallis. Eikä tarvi pelätä ylihehkuttamista napsauttaa poikki jossain 15s paikkeilla vaikka nappi on pohjassa

Niin ja jälkihehkuhan siinä on sitten omasta päästä summassa painellen niin että alkaa tasan käymään sekuntti pari kerrallaan
 
Vs: pajeron hehkutus

ei ne ole keraamiset 2,5TD:ssä. Ja tuon napinhan voi rakentaa helpommin niin, että ohjaa sitä Pajeron omaa solenoidia napilla. Se 15 sekunttia on liian pitkä aika 2,5:sen 6,2V hehkuille. jos akuissa on virtaa niin palaa 10-12 sekunnin kohdalla.
 
Vs: pajeron hehkutus

MVa~1 sanoi
ei ne ole keraamiset 2,5TD:ssä. Ja tuon napinhan voi rakentaa helpommin niin, että ohjaa sitä Pajeron omaa solenoidia napilla. Se 15 sekunttia on liian pitkä aika 2,5:sen 6,2V hehkuille. jos akuissa on virtaa niin palaa 10-12 sekunnin kohdalla.

Mitkäs hehkut tuossa 2.5TD -89 nyt sitten pitää oikeesti olla?
Varaosakirjat tuns ainakin täällä vain ton keraamisen tuohon malliin...
Itellä on kyseiset ja nappihehku mutta väkinäistä on kylmäkäynnistys! >:(
 
Vs: pajeron hehkutus

1:gen Pajerossa (vm -83-90) pitää olla 6.2V hehkut. Ja nekään ei voi olla ihan mitkä tahansa hehkut.

Mittailin halvalla yleismittarilla, joten tulokset voivat olla tarkkuudeltaan vähän niin ja näin.
Mitsun orkkishehkun vastus on 0,5 Ohmia ja yksissä tarvikehehkuissa oli 1 ohmi. niillä hehkuilla ei enää toimikkaan hehkutus.

Eli jos on yleismittari mukana tarvikeliikkeessä, niin 6,2V ja noin 0,5 ohmia.


onko ne sitten keraamiset jos varaosakirjat niin väittää..? Mielestäni keraamiset hehkut on paljon uudempi keksintö, kuin 1.g pajero ;D Esim 2,8TD:ssä on keraamiset hehkut. 11,8V ja hehkuttaa yhtä nopeastik kuin vanha Pajero. Tuo keraaminen kestää vain tuon 12V ainakin ½ minuuttia, kun taas tuo 6,2V hehku ei kestä paljoa yli 10 sekuntia.
 
Vs: pajeron hehkutus

MVa~1 sanoi
1:gen Pajerossa (vm -83-90) pitää olla 6.2V hehkut. Ja nekään ei voi olla ihan mitkä tahansa hehkut.

Mittailin halvalla yleismittarilla, joten tulokset voivat olla tarkkuudeltaan vähän niin ja näin.
Mitsun orkkishehkun vastus on 0,5 Ohmia ja yksissä tarvikehehkuissa oli 1 ohmi. niillä hehkuilla ei enää toimikkaan hehkutus.

Eli jos on yleismittari mukana tarvikeliikkeessä, niin 6,2V ja noin 0,5 ohmia.


onko ne sitten keraamiset jos varaosakirjat niin väittää..? Mielestäni keraamiset hehkut on paljon uudempi keksintö, kuin 1.g pajero ;D Esim 2,8TD:ssä on keraamiset hehkut. 11,8V ja hehkuttaa yhtä nopeastik kuin vanha Pajero. Tuo keraaminen kestää vain tuon 12V ainakin ½ minuuttia, kun taas tuo 6,2V hehku ei kestä paljoa yli 10 sekuntia.

Tosiaan ei mitää hajua mitkä tuolla pitäs olla mut paikallisessa varaosaliikkeestä oikeen soitti maahantuojalle ja kysy mitkä tuossa pitäs olla ja ostin ne.
Ja paikallinen Dieselkorjaamo sano että osta lkuperäset timantti tiskiltä ni sit pelaa.. ei viittis huviksee ostaa niitä 45e kipale maksavia jos lähtee yhtä huonost käyntii.

Mutta kiitos tästä vastauksesta niin tietää vähä mitä pitää ostella.
 
Vs: pajeron hehkutus

minä heitin ne omat 6,2v mäkeen,ja ostin motonetistä 12v,poistin myös omat hehkureleet välistä,ja vedin suoraan kynttilöidenpäihin johdot jokaiseen erikseen,rele väliin ja starttaamaan ;Dlähti käymään ilman lohkoa lue -40 asteesta,toki kolisi ja kalisi ennenkuin tasaantui,mutta napilla sitten omanmielenmukaan jälkihehkua.kone kyllä on tikissään,savuarvo 5844kierroksella 0,88
 
Vs: pajeron hehkutus

rellu80 sanoi
Mulla kyllä riittää se 2-3 sekunnin hehkutus hyvin. Jos on yli 20 astetta pakkasta niin hehkutan 2 kertaa. Jälkihehkulle laitoin napin.

Mulla on pajerosta se jälkihehku amputoitu kun se rallatteli vaan koko ajan vaikka kone olis kuumana.....
Tänään se haettiin Alapitkästä kotiin, oli seissy jonkin aikaa pakkasessa ja pakkasta oli reippaasti yli kahenkymmenen. Kyllä se lähti kun laittoi sinne ladatut akut ja kun tarpeeks monta kertaa käynnisti sen niin kyllä se sitten alkoi pysyä käynnissäkin.....
 
Vs: pajeron hehkutus

Tuukka sanoi
Mulla on pajerosta se jälkihehku amputoitu kun se rallatteli vaan koko ajan vaikka kone olis kuumana.....
Tänään se haettiin Alapitkästä kotiin, oli seissy jonkin aikaa pakkasessa ja pakkasta oli reippaasti yli kahenkymmenen. Kyllä se lähti kun laittoi sinne ladatut akut ja kun tarpeeks monta kertaa käynnisti sen niin kyllä se sitten alkoi pysyä käynnissäkin.....

Omien kokemusten mukaan se jälkihehku on hyödyllinen kovilla pakkasilla. Usein moottorin saa kyllä käyntiin kun tarpeeks monta kertaa ensin hehkuttaa, mutta sammuu helposti jos ei ole jälkihehkutusta. Jos sattuu olemaan huonommat akut niin voi loppua virta kesken jos kovin monta kertaa joutuu starttailemaan.
 
Vs: pajeron hehkutus

voihan sitä napista jälkihehkuttaa niin kauan kun siltä tuntuu,kun ei vaan painele kerralla liian kauan ;D
 
Vs: pajeron hehkutus

niin siis, mää unohdin tohon kirjottaa että mietin kans laittaa napin sille jälkihehkulle kun ei olis edes vaikea toteuttaa. mut nyt menee seisontaan koko auto kun siitä on kansikin paskana ja lataus häviksissä ja jostain vuotaa öljyäkin enkä edes saa toista kantta enkä muitakaan osia tuolta toisesta autosta ennenku pakkaset lauhtuu ja toi titanicin kokonen jäävuori sulaa siitä päältä.....
kai se sitten keväämmällä tarttis vielä fiksailla, tai olis se myynnissäkin.....
 
Vs: pajeron hehkutus

pete695 sanoi
voihan sitä napista jälkihehkuttaa niin kauan kun siltä tuntuu,kun ei vaan painele kerralla liian kauan ;D

Toki voi, ja hyvin toimiikin jos sopivasti osaa painella. Sitä vaan on vaikea siellä napin päässä tietää miten lämmin se hehku milloinkin on. Siksi laitoinkin napin nimen omaan jälkihehkun releelle, että ei niin helposti kärvähdä hehkut. Ja kun se käyntiin lähtö ei ole mun pajerossa ongelma sillä omalla hehkutusautomatiikallakaan.

Suosittelen kyllä Tuukallekin tota viritystä kunhan saat auton taas muuten pelaamaan.
 
Vs: pajeron hehkutus

MVa~1 sanoi
Ja tänään tutkin taas lisää 4D56:n hehkutusta. Yks Delica ollu tuossa kansiremontissa ja siinä ei hehkutus toiminu.

Hehkun boksin käytin omassa autossa ja toimi siinä normaalisti.

Kokeilin toisella lämpötila-anturilla kun tuossa Delican omassa oli vastusarvot väärät. Ei auttanut. Sitten kokeilin omasta autosta käyttää lämpöanturin johdon kokonaan irti ja hehku toimi normaalisti ilman anturiakin.

Sitten ihmettelin Delican laturia, kun siinä on tarvikelaturi. Kaikennäköisten kytkentäkökeilujen jälkeen ei mitään vaikutusta.

Sitten viimeisenä otin omasta autosta Mitsun orkkishehkut ja niin rupes Delicassakin hehkutus toimiin.

Eli vika oli siis tarvikehehkuissa. Mittailin noita hehkuja ja Mitsun omassa hehkussa on noin 0,5 ohmia vastus ja tarvikehehkussa 1 ohmi.

Pikakorjauksena sitte asensin kaks vanhaa hehkua vielä lisäksi Delicaan ja nyt siinä on sitten 6 hehkua. Nyt toimii hehkutus, mutta pitää varmaan ostattaa siihen kuitenkin Mitsun orkkishehkut, niin sais tuon harakiripatentin pois siittä venttiilikopan päältä.

Jos epäilyttää, että omassa autossasikin on vain väärät hehkut, voi sitä kokeilla siten, että ottaa hehkun kiskosta ne johdot irti, sitten laittaa sen liittimen, mihin tulee kaksi johtoa, kiinni kiskoon ja toisen jättää irti. Silloin pitäisi hehkuttaa noin sekunnin, ehkä kaksi.
Sitten laittaa vain sen liittimen, missä on yksi johto, kiskoon kiinni ja sen liittimen, missä on kaksi johtoa, tökkää maihin (esim. venttiilikopan kylkeen). Nyt pitäis hehkuttaa, mutta EI katkaise hekutusta misään vaiheessa, eli jos odotat liian pitkään, hajottaa hehkut.

EDIT: vielä sen verran, että hehkua ei ole tarkoitus käyttää nuo johdot irti, eikä autoa kannata käynnistää. Palkästään kokeilla ja kuunnella solenoidin naksumisesta, että toimiiko niinkuin edellä kuvailin. Ja sitä liitintä, johon tulee vain yksi paksumpi johto, ei saa päästää osumaan runkoon, kun hehkutus on päällä.

Mulla syksyllä teki hehkut sellasen tempun, kun auto oli seissyt muutaman päivän tallissa taka-akselin lukkoasennusten aikaan, että ei hehkuttanut kuin ehkä sekunnin.

Vika poistui paineilmalla pöhistelemällä hehkujen virtakiskoa, johon oli päässyt jotain pientä p*skaa kun oli rapannu konehuonetta.

Kaiketi vastusarvot muuttuu jos kisko likainen?
 
Vs: pajeron hehkutus

mun -89 hehkuttaa sen 2-3s oli kone kylymä tai kuuma ja jäläki hehku 20-30s viä sitte päälle,ja aina lähtee :peukku.
eli pelaa vissii niku kuuluu kun eioo hermot menny..
 
Vs: pajeron hehkutus

Koikkalainen sanoi
Mulla syksyllä teki hehkut sellasen tempun, kun auto oli seissyt muutaman päivän tallissa taka-akselin lukkoasennusten aikaan, että ei hehkuttanut kuin ehkä sekunnin.

Vika poistui paineilmalla pöhistelemällä hehkujen virtakiskoa, johon oli päässyt jotain pientä p*skaa kun oli rapannu konehuonetta.

Kaiketi vastusarvot muuttuu jos kisko likainen?

Jos siis kiskossa on ollut pelkästään pinnassa likaa, niin ei muutu kyllä vastusarvot, mutta jos liitoksia putsailit niin sitten kävis järkeen..
 
Takaisin
Ylös Bottom