Ja tänään tutkin taas lisää 4D56:n hehkutusta. Yks Delica ollu tuossa kansiremontissa ja siinä ei hehkutus toiminu.
Hehkun boksin käytin omassa autossa ja toimi siinä normaalisti.
Kokeilin toisella lämpötila-anturilla kun tuossa Delican omassa oli vastusarvot väärät. Ei auttanut. Sitten kokeilin omasta autosta käyttää lämpöanturin johdon kokonaan irti ja hehku toimi normaalisti ilman anturiakin.
Sitten ihmettelin Delican laturia, kun siinä on tarvikelaturi. Kaikennäköisten kytkentäkökeilujen jälkeen ei mitään vaikutusta.
Sitten viimeisenä otin omasta autosta Mitsun orkkishehkut ja niin rupes Delicassakin hehkutus toimiin.
Eli vika oli siis tarvikehehkuissa. Mittailin noita hehkuja ja Mitsun omassa hehkussa on noin 0,5 ohmia vastus ja tarvikehehkussa 1 ohmi.
Pikakorjauksena sitte asensin kaks vanhaa hehkua vielä lisäksi Delicaan ja nyt siinä on sitten 6 hehkua. Nyt toimii hehkutus, mutta pitää varmaan ostattaa siihen kuitenkin Mitsun orkkishehkut, niin sais tuon harakiripatentin pois siittä venttiilikopan päältä.
Jos epäilyttää, että omassa autossasikin on vain väärät hehkut, voi sitä kokeilla siten, että ottaa hehkun kiskosta ne johdot irti, sitten laittaa sen liittimen, mihin tulee kaksi johtoa, kiinni kiskoon ja toisen jättää irti. Silloin pitäisi hehkuttaa noin sekunnin, ehkä kaksi.
Sitten laittaa vain sen liittimen, missä on yksi johto, kiskoon kiinni ja sen liittimen, missä on kaksi johtoa, tökkää maihin (esim. venttiilikopan kylkeen). Nyt pitäis hehkuttaa, mutta EI katkaise hekutusta misään vaiheessa, eli jos odotat liian pitkään, hajottaa hehkut.
EDIT: vielä sen verran, että hehkua ei ole tarkoitus käyttää nuo johdot irti, eikä autoa kannata käynnistää. Palkästään kokeilla ja kuunnella solenoidin naksumisesta, että toimiiko niinkuin edellä kuvailin. Ja sitä liitintä, johon tulee vain yksi paksumpi johto, ei saa päästää osumaan runkoon, kun hehkutus on päällä.