Pajeron jakohihna ongelma

mikatrogen

New Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2005
pajero 2.5 td -89

Moikka. Tälläinen murhe tuli....

perinteinen juttu....tasapaino akselin hihna katkesi kesken katsastuksen. Ilmeisesti oli mennyt jakohihnan väliin, mutta
jakohihna pysyi paikallaan. Avasin venttiilikopan ja sielä kaikki näyttäisi ehjältä, sen jälkeen avasin jakopään ja näytti siltä että kampiakseliin nähden jako oli pompannut 2 hammasta. Pumppu tosin huomattavasti enemmän, ainakin 7 hammasta.


Ajattelin että laitan uudet hihnat. Nyt kuiten ongelmaksi tulee muutama juttu. Voiko tasapaino hihnan pikku rattaat mennä kierroksen väärin, kun ne on kampiakselin rattaaseen nähden pienempiä. Jos voi niin millä ne saa kohdalleen...?

Sitten ongelmaksi tuli vielä se että millä varmistan sen että kampiakselin ratas ei ole kierrosta persiilään kun en siitäkään enään ole varma että onko kaikki kohdallaan kun laitan merkit vaan kohdalleen. Muistaakseni kun laittaa ala rattaan kohdalleen 1 pytyn mäntä pitäisi olla ylhäällä, mutta mistäs sen voi katsoa, ainakaan hehkun reiästä sitä ei pääse tutkimaan. 1 pytty lienee se jakohihnaa lähinnä oleva`?

näihin jos joku viisaampi osaisi neuvoa antaa, niin hienoa :)
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Nokka, kampura ja pumppu ovat paikoillaan silloin kun ne merkit ovat paikoillaan -mäntä jos on ylhäällä ykköspytyssä, niin ei se mäntä tiedä onko kyseessä imutahdin alku vai puristuksen loppu....(koska nokkahan sen määrää, ja jos se on kohdallaan samaan aikaan niin kaikki hyvin.)
Tämä ei tietenkään ole mikään kehotus mennä ottamaan hihnoja irti ja kääntelemään joko nokkaa tai kampuraa ympäri ihan kokeilumielessä, aina niiden pitää samaan tahtiin liikkua silloin kun kansi on paikoillaan. Mutta jos jos kampuran merkki on kohdallaan ja nokan merkki vaikka esimerkin tavoin hampaan pielessä, niin ei muuta kuin korjaa nokan merkin ja se on siinä.

Apparin puolen TP-akselissa ei ole mitään, merkit paikoilleen, niin sekin on siinä.

Kuskin puolen TP-akseli pyörii öljypumpun välityksellä, ja se voi olla pielessä vaikka merkki on kohdallaan. Sen asennon varmistamiseksi pitää avata lohkon kyljessä oleva peltilätkä (tiiviste mennee uusiksi).
Silloin kun merkki kohdallaan JA tappi paikoillaan, silloin TP-akselin asento on oikea.

Lohkon kyljen muotoa katselemalla voi kyllä helposti arvata missä kohti TP-akseli menee. Sitä pyöreää muotoa seuraamalla löytyy se tulppakin. Tokihan siinä on kaikkea sälää edessä, mutta eihän ne remontit nyt liian helppoja saa olla. ;D

EDIT: oikea avauskohta lohkoon.
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Kampurassa on kaksi ratasta ja kummassakin on merkki. Isompi alla oleva mihin tulee tasapainohihna kiinni ja pienempi ratas mihin tulee kiinni jakohihna. Ilmeisesti kampuran kohta katsotaan siitä alempana olevasta isommasta tasapaino hihnan rattaasta??

varmistelen vain....kun hämää se että siitä pienemmässä rattaassa on myös merkki.....

Kiitos edellisestä vastauksesta helpotti kovasti ;D. etenkin tieto siitä että kampuran ratas ei voi olla pielessä. Tosin askaruttamaan jäi se että onko se niin että jos kampuran ratas on kierroksen pielessä niin 1 mäntä on alhaalla kun sen pitäisi olla oikeasti ylhäällä, mutta ilmeisesti näin ei voi käydä kun merkit on kohdallaan.....

Terv. Mika
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Kampuran merkki on se alimmaisen rattaan takana olevassa levyssä oleva kolo (manuaalin kuvan perusteella), suurinpiirtein kello 10-11 kohdalla on vastamerkki lohkossa.

Kampura merkissä = ykköspytyn mäntä ylhäällä
Kampuran merkki puolikierrosta pielessä = ykköspytyn mäntä alhaalla
Kampuran merkki jotain siltä väliltä = ykköspytyn mäntä jossain sillä välillä

Muita vaihtoehtoja ei ole.

Tuo yhden kierroksen pielessä juttu tulee varmaankin siitä, että joitain remontteja varten pitää nimenomaan saada ykköspytyn mäntä yläkuolokohtaansa silloin, kun menossa on puristustahdin loppu. Tätä ei voi päätellä pelkästään kampuran merkin avulla, vaan pitää tietää myös nokka-akselin asento samalla. Jos ei nokan asentoa tiedä, niin silloin se voi tavallaan olla kierroksen pielessä, vaikka oikeammin silloinkin nokka on pielessä, ei kampi.
Olipas sekavasti selostettu.

No, anyways, tässä ko. remontissa riittää tämä tieto: nokka, kampura, pumppu ja apparin puolen TP-akseli ovat paikoillaan silloin kun ne merkit ovat paikoillaan samaan aikaan. Kuskin puolen TP-akselin asento pitää varmistaa lohkon reiän kautta jos sen asennosta on epäselvyyttä.

Ja vaikka kuinka olisi varma merkkien asennosta, niin AINA moottori kannattaa pyörittää käsin kokonaan (kaikki merkit paikoillaan -> kunnes kaikki merkit ovat uudestaan paikoillaan) ympäri ennen ensimmäistä käynnistystä. Niin minä ainakin teen, moneen kertaan yleensä.

Tuossa vielä linkki pikaohjeisiin:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=3798.0

PS. yleisohjeena moottoreiden pyörittelyyn: moottoreita ei koskaan kannata pyörittää normaalia pyörimissuuntaa vasten. Tietyt jakopäärakenteet voivat mennä sekaisin tällaisesta käsittelystä.
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Ok. Kiitos ;D hienoa että apua saa kun tarvii....


Joo toi ykköspytyn männän ylhäällä olo juttu alkoi kalvamaan sen takia, kun muistaisin että kun vaihdoin Civicciin ja johonkin toiseenkin japanilaiseen tosin bensakoneeseen jakohihnaa, niin piti varmistaa että merkin kohdalla ykkösen mäntä on ylhäällä, siinä muistaakseni oli se mahdollisuus että kierroksen päässä merkin kohdalla 1 mäntä oli alhaalla......


Tänään heitän nippuun sen, täytyy toivoa että ei olis tullu sen ihmeempiä vaurioita koneeseen rytäkän yhteydessä....

Kiitokset vielä kerran... ;D

terv. Mika
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Minulla katkesi tasapainoakselin hihna kaksi kertaa peräkkäin kuukauden välein. Vaihdoin uudet hihnapyörät ja nyt on hihna kestänyt hyvin. Vanhat hihnapyörät oli kulunut tosi paljon.
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Tuon (epäillyn) hihnapyörien kuluneisuuden takia vaihdan itsekin hihnat jo nyt, vaikka ilmoitettuun vaihtoväliin on vielä 20tkm....
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Niko Päivinen sanoi
Tuon (epäillyn) hihnapyörien kuluneisuuden takia vaihdan itsekin hihnat jo nyt, vaikka ilmoitettuun vaihtoväliin on vielä 20tkm....

Joo, 15tkm olisi mullakin ollut vaihtoon aikaa, mutta oli sen verran vuotanut öljyö hihnoille, että sen takia taisi mennä hihna poikki....
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Niin köh köh,tota nyt täytyy sanoa kyllä että ei tällänen yksinkertainen kyllä sitä reikää sieltä lohkonkyljestä ihan heti löytänyt. Kuskin puolen tasapaino akselia kun seuraa se menee pumpun alta ja siinä on 6mm kannalla olevilla ruuveilla joku pelti levy kiinni, mutta sellaista mikä nyt vois olla ei löydy.

Onko tarkempaa tietoa missä kohdassa se reikä tarkalleen on?
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Täytyi oikein kaivaa tehtaan manuaali esille. Apparin puolelle kyllä on ihan pultilla tukittu reikä, mutta kuskin puolelle pitäisi näköjään irroittaa se kansi. Ja silloin menee kyllä tiiviste uusiksi.
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Niko Päivinen sanoi
Jaa mutta hetkinen, kuskinpuolen akseliahan pyörittää jakohihna
jaa mitä akselia jakohihna pyöritää kuskinpuolella? ei tasapaino akselia ainakaan. pumppua kylläkin.
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Joo äsken kokeilin laittaa jakohihnan paikalleen, jätin sen tasapaino hihnan kokeilun ajaksi pois kokonaan.....

Näyttäys siltä että häikkää kanteen on tullut, kun se käy kuin separaattori ja vain tyhjää...heti kun antaa kaasua sammuu....pakoputkesta tulee dieselin hajuista katkua.

Ilmeisesti jako on sen verran mennyt kuitenkin pieleen, että on ottanut kiinni. Hämää vain se kun vettiili kopan alta katsottaessa vettiilit / kaikki vivut tuntuu liikkuvan ihan ok.

Taitaa olla kannen irrotus edessä :(
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

kyllä siinä ventiilikoneistossa luulis olevan näkyvää vikaa jos on päässy koliseen. ettei vaan olis se jako sekasin sen verran ettei tykää käydä mutta ei kolise kiinni.
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

paj-ero sanoi
kyllä siinä ventiilikoneistossa luulis olevan näkyvää vikaa jos on päässy koliseen. ettei vaan olis se jako sekasin sen verran ettei tykää käydä mutta ei kolise kiinni.

Joo tota mä itekkin ihmettelen tässä, mutta merkit kyllä kaikki on kohdallaan....kyllä on katottu monta kertaa. raksuttaa raksuttaa, mutta ei kyllä oikeen keksi muuta kuin että on ottanut kiini
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

No niin, nyt kun otettiin auto sisään valosaan ja vettiilikoppa uudestaan auki, niin alkohan sieltä vikaa löytymään. 3 pukkia murtunu, vivut ja nokka ainakin päällisin näytty ehjiltä.

Vetiilit kaikki oli ylhäällä ja käsin kun paineli niin tuntu liikkuvan...

mitäs ehdotuksia tulisi, mistä osat ja mitä kannattaisi tehdä. Heitänkö uudet/käytetyt pukit vaan...vai vaatiiko kannen iirrotuksen tai koneistuksia tai jotain muuta....

Niin ja oks kellään tietoa mistä noita osia kannatta kysellä.
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

nettijussi sanoi
Pukkeja ei uutena saa, eli romikselle siis.

Joo, jos jollain on myydä noi pukit ja vivutki voisin varuiks ostaa, niin kiinnostusta olisi. Voisin mahdollisesti ostaa koko kannenkin.

jos joltain löytyy ylimääräisiä rojuja nurkista niin : 040-8200930 voi soitella.
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

mikatrogen sanoi
No niin, nyt kun otettiin auto sisään valosaan ja vettiilikoppa uudestaan auki, niin alkohan sieltä vikaa löytymään. 3 pukkia murtunu, vivut ja nokka ainakin päällisin näytty ehjiltä.

Vetiilit kaikki oli ylhäällä ja käsin kun paineli niin tuntu liikkuvan...

mitäs ehdotuksia tulisi, mistä osat ja mitä kannattaisi tehdä. Heitänkö uudet/käytetyt pukit vaan...vai vaatiiko kannen iirrotuksen tai koneistuksia tai jotain muuta....

Niin ja oks kellään tietoa mistä noita osia kannatta kysellä.

Niinkuin omasta ketjustani voip lukea, mulla meni 2003 kanssa remmi poikki, tai tarkemmin kiristimen akselin katkeaminen aiheutti täystuhon yläkertaan. Ja kuulemma takuuseen vaihdettiin kansi ??? Niko sai omalla jutullaan vainoharhaisuuteni heräämään ja kyselenkin, että jäikö sulle kanteen merkkejä vauriosta, vai katkesiko nokkaakselin kannet siististi ? Eli tuli mieleen, jotta olisivatkin koneistamolla kusettaneet ja vaihtaneet pelkät kannen yläpuoliset osat , jopa kantta irroittamatta ja siten tuo kannen halkeama on muhinut. Ne kun väittivät, jotta männissä ei ollut mitään vikaa, vaikka venttiilin koon pystyy nykyisistä 2 ja 3 männistä tarkistamaan.
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Tällä hetkellä en tiedä muutakuin ne nokkaakselin kannet/pukit oli keskeltä poikki,ainoastaan yksi oli ehjä. Vivut olivat täysin ehjät ainakin silmällä katsottuna. Kansi ei ole ollut irti ja toivotaan ettei tartte irrottaakaan. Vettiilit on tasaisena ylhäällä ja liikkuu käsin normaalisti, eli haiskahtaa että vois päästä pelkällä pukkien vaihdolla.
Ilmoittelen kun saan ton kasaan, että mikä oli lopputulos.


Tänää sain uudet/käytetyt pukit, vivut kokeilin
pukkeja paikoilleen, mutta tuntui että kun vähän niitä kiristi, niin nokka liikkuu tosi nihkeesti. Onko mitään kikkoja tohon? sain kyllä mukana nokankin ja ajattelin sen vaihtaa vielä huomenna. Vivut näytti olevan erilaiset niissä oli liukupinta kun vanhoissa oli laakerit.

Onko pukeissa joku kiristys järjestys ja muistaako kukaan tiukkuutta? ja sama kysymys vivuille...
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

kysymys ! eli ne kannessa olevat vastinpinnat (puolikuut), johon nokka-akselin kannet kiristetään pulteilla! Oliko ne ehjät ?
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Niihin pukkeihin koneistetaan ne reiät sille nokalle sillon ku kansi o paikallaan, eli ei periaatteessa sais sekottaa järjestystä, eikä vaihtaa toiseen kanteen, koska ei välttämättä ole pyöreät enää ne reiät sille nokalle. Sama homma ku esim kampiakselin laakereiden pukit. Yhdestä corollasta sekotettiin ne pukit vahingossa ja aateltiin, et ei se mitään meinaa jos ne o sekasin ku on uudet laakerit, mutta eipä pyörinykkään se kone enää sen jälkeen. Oli pienehkö työmaa saada pukit taas oikeaan järjestykseen, et kone saatiin pyöriin.

Eli sulla on luultavasti liian matalat ne pukit, eli se nokka jää puristuksiin sinne väliin. Aikas ku pyörittelet ja haet niille paikkaa niin hyvällä tuurilla saat sen nokan viel pyöriin, mutta saatat saada sen paremmin jumiinkin, tai jopa väljäksi. Ne reiät ku on sen verran tiiviit, et 0,1mm heitot on jo liikaa.
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

mun tilanteessa oli nokka-akselin ylemmät "kiinnitys pukit/ pannat" ihan numero järjestyksessä
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

jaskajokunen sanoi
kysymys ! eli ne kannessa olevat vastinpinnat (puolikuut), johon nokka-akselin kannet kiristetään pulteilla! Oliko ne ehjät ?

Joo kyllä ne ehjiltä näyttää, mutta kyllä silti tuntuu että lyö totaali jumiin ton nokan, eikä tarvii ku ihan hennosti kiristää. Vaihdan tänään sen noihin pukkeihin kuuluvan nokan niin täytyy kattoo auttaako. Mutta kyllä toi vähän alkaa näyttämään siltä, että täytyy nostaa kansi pois ----ja koneistamoon.
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Tietääkö kukaan montako nyyttonia on toi pukkien kiristys momentti ja noiden vipujen
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Camshaft bearing cap bolts: 19-21 Nm
Rocker arm shaft bolts: 35-40 Nm
Cylinder head bolts, cold engine : 105-115 Nm
Crankshaft pulley 190 Nm

Eli järjestyksessä: nokkapukit, keinuvipuakselit, kannen pultit, kampuran hihnapyörän pultti.
 
Vs: Pajeron jakohihna ongelma

Do niin. Nyt se käy taas. Elikkäs vaihdettiin nokka, pukit ja vivusto. Käynti ääni on siisti ja kierroksissa myös.

Lisävikana tuli vettilikoppa vuotaa aikaslailla öljyä ja huomasin että pumpun vaijerivun välistä tulee dieseliä tihuttamalla.

Kiitos kaikille avuista, tietoa tuli kyllä tosi hyvin..
 
Takaisin
Ylös Bottom