Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys (Korjausohjeet lisätty)

Julle vaan

New Member
Liittynyt
8 Heinäkuu 2008
Moro teille tietäjille. Piti viimein rekisteröityä että pääsee kyselemään tyhmiä... Katsuri rankaisi pitkällä vikalistalla ja vaikein kohta on "kuorman aistiva jarrupaineensäädin ei toimi". Eli se mokkula siellä taka-akselilla. Vipu kyllä liikkuu käsin, mutta pitäisi kuulemma heilahtaa kun polkasee kunnolla jarrua. Mitenkä tuo värkki toimii, saako siihen jotain korjaussarjaa, vai herkistyykö tuo kun irrottaa purkaa ja kasaa? Kaikki putket varmaan hajoo samalla käsiin kun raapasee irti... Jarrut laitoin muuten uusiksi kun oli liikaa heittoa ja nyt ottaa todella hyvin ja tasasesti kun hiekalla kokeilee. Auto on pitkä -90 2.5td.

Toinen homma on risa tuulilasi. Onnistuu kai vaihtaa itekkin kun ei ole liimalasi. Jos jollain on halpa ehjä ruutu jouten pk-seudulla niin saa tyrkyttää. Vai mitä noi kaupassa maksaa?

Tiedoista kiitollisena vuoden verran maastoautoilun ihanuutta ja kalleutta nauttinut pajeristi.
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

Tuulilasin vaihto onkin sitten ihana homma. Ainakin noissa kahdessa joihin olen lasin vaihtanu, on butyylimassa siellä tiivisteen välissä ja tarvii tosi hyvät hermot tai kohtuu törkeää väkivaltaa se lasin irroittaminen. Melkein voisin väittää, että ei ainakaan kauheesti ole alkuperäisiä laseja käytettynä sattuneesta syystä ehyenä. Ei liene uutenakaan sikahintainen ole. Ja hommaa sitä butyylimassaa ja laita sitä sinne väliin, vaikka se inha onkin irroittaa. Oli pieni kosteusongelma tuossa pajessa viimetalvena kun lasin tiiviste vuosi kuin seula.
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

Ei maksa vaivaa turata vanhojen lasien kanssa, hintoja:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17443.0

(löytyi muuten haulla) ;)
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

No niin itse itselleni vastaten... Mokkula alko vähän väpättää kun ilmas apparin puolen takasylinteriä. Siinä säätimessä on omakin ilmausnippa, mutta se aukes vasta siinä vaiheessa kun laitos oli kiinni ruuvipenkissä ja kaasupilli kädessä... Yks jarruputki tietysti halkes siinä jarrua runttaillessa joten siinä vaiheessa oli helppo repiä irti koko laite. Purin värkin ja sisuskalut on kunnossa, käyttövivun päässä oleva suojakumi oli särki ja siellä oli kaikkea töhnää jumimassa. No hiekkapuhalsin ja maalasin käikäleen hienoksi ja aloin soittelemaan timanttikaupasta uutta suojuskumiskordaria siihen päähän. Eipä tietysti saa mitään irto-osia! Koko säädin pitäs ostaa, HINTA 650 EUROA!!! Myyjällä oli hyllyssä yksi mistä halusi päästä eroon, sanoin käyväksi hinnaksi 10% ovh:sta, kauppias halusi 400. Toivotin hyvät päivänjatkot. Pitää viritellä vanha suojakumin repale sikafleksillä paikalleen...

Sitten vielä kolmas homma elikkäs etukardaanin ristikko, se jakiksen pää. Saako niitä neuloja mistään muualta kun mitsulta? ostin jo 12 euron tarvikeristikon, mutta kun neulat on totaalisen paskana, klappaa sentin... Mitsu ei myy neuloja erikseen, tulee koko korjaussarja missä on ristikko, neulat, kupit sun muut hintaan 83 euroa. Toi on kai pakko hakea... En löytäny sitte haulla että mistä niitä neuloja saa.
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

Eipä noita ristikon neuloja taida saada mistään, vaan aina tulee uusi ristikko mukana. Siis ostit uuden tarvikeristikon? ja sekö hajosi jo? Kyllä mulla on aina tarvikeristikot kestäny.
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

Rengaslasi/itähelsingistä:
pajero -90 tuulilasi+vaihtotyö 160euroa(toukokuussa 2008)
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

Voin kattoa Pilkingtonin lasien hintoja duunista jos muistan :)

Millä sä MVa oot sitä tuulilasia oikee leikannu irti? ;D Ite meinannu että tilaan noi lasinvaihtovehkeet talliin, säästää kuitenkin pitkän pennin jos sattuu tuulilasin vaihto tulemaan eteen.
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

Kiitoksia lasivinkeistä, pitänee kävästä Rengaslasissa. Selvishän se ristikkohommakin kun jakso vaan kaivaa sen tarvikeristikon ulos pussistaan, siellähän on kaikki laakerit ja kilkkeet mukana.. :) Nyt oppi tuonkin vaihtohomman. Tuore leima tai oikeestaan uus ote tuli tänä aamuna. Inssi ei tutkinu sen jarrupaineensäätimen toimintaa ollenkaan, se ei nimittäin toiminu yhtään sen paremmin kun ennenkään... Ilmeisesti riitti kun jarrut otti hyvin, osa oli maalattu uuden näköseks ja jarruputket uusittu, hyvä niin koska 650 euroa mokomasta käikäleestä kulkee mielestäni rikosnimikkeellä törkeä ryöstö!
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

jostkin jarrupaineen säätimet toimivat vain kuormalla, sekä ajettaessa. DYnamometrillä niitä ei voi testata. Mersuissa ja monissa muissa HA autoissakin ei pystytä testaamaan takajarruja ja kokematon katastus mies voi luulla jarruvialliseksi.
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

Puhuion siis 1.Gen pajeron lasista joka on siis tiivisteellä, mutta se tiiviste on liimattu Butyylimassalla kiinni. Jostaki laseja myyvästä / vaihtavasta liikkeestä kannattaa kysellä tuota liimalasiin irrotukseen tarkotettua "vaijeria" Ei sillä kannata tietty työkseen ruveta laseja vaihtaan, mutta verrattain halpana ratkaisuna oikeisiin sahoihin, silloin tällöin sillä lasin sahaa irti. Itse en ole kokkeillu, mutta kaverina ollu ku metsästettiin sitä lankaa ja kuunnellu sitten hyviä vinkkejä kun kaveri irrotti tuulilasin varaosa-autostaan
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

Itsellä sama vika takajarrujen kanssa :seina
Paineensäätimen "mäntä" liikkuu kyllä mutta onnettoman vähän... nyt on jarupääsylinteri pöydällä (kumien vaihto) josko ei jaksaisikaan antaa painetta takasäätimelle ???
Nyt olisi hyvät neuvot enemmän kuin tarpeen ajoaika loppuu 28.8 :'(
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

Sen säätimen saa pysymään kunnossa kun jarruttelee silloin tällöin reippaan jarrutuksen peruuttaessa, tällöin jarrupaineet siirtyy taka-akselille. 8)
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

Mutta jarrudynolla on takajarrut 0.9 eli ei riittävästi.. :seina
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

Hitto ku ei oo tallessa viimevuotisia leimapapereita, mutta muistaakseni takajarrut jäi alle yhteen ja silti mentiin läpi... Ootko koittanut "kiristää" jarruja käsijarrua edes takas nysäämällä. Omassani tein sillen kenkien (ja stefojen) vaihdon jälkeen ja ryhty pitään vähän pareemmin... Käsijarrusta sai just ja just takarenkaat lukkoon hiekalla pienestä vauhdista...

Muistaakseni joku joskus väitti ettei yksittäisen akselin tulos ole ratkaiseva (paitsi tasapainon suhteen) vaai kokonaisjarruvoiman pitää ylittää joku tietty (kipu)kynnys. Saatan muistaa omiani, mutta en nyt pääse tarkistamaan tietoa (ei muista keneltä...). Täytyy koittaa googlata asiaa...
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

Joo kyllä tuo säädin ei liiku koskaan senttimetrejä vaan ainoastaan muutaman 3-5 millimetriä, muut puheet on esson juttuja ja silkka mahdottomuus...
Nyt on jarrupääsylinteri tarkasteltu ja kasattu takas, jarrunesteet vaihdettu (pakkohan se oli), jarrupaineensäädin huollettu (mäntä jumissa ja ulkopuolinen jousisäätö päin per&%tä), koko järjestelmä ilmattu ja takajarrut kehitty.
Tulos nyt menee hiekalla lukkoon vähän jälkeen etujarrujen... huomenna konttorille ja uskoisin, että leima napsahtaa
Jarrudyno tulokset siis huomenna
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys

No niin tulihan se "uusi ote" sieltä :driver
takana vasemmalla 1,6
takana oikealla 1,8
Huom! nämä paineet siis ilman kuormaa, kysyinkin katsastusmieheltä ,että ajatteleppa talvella kyydissä (esim minun tapauksessa työnpuolesta) 500-700kg hiekkaa ja muita tavaroita, kuinka paljon siinä vaiheessa on takana jarrupaineet kun ALB työntää lisää taakse ja mikä on äkkijarrutuksen lopputulos :nykii (epäilen että etu- ja takapyörät lukkiutuvat yhtäaikaa ellei takaset ensin)
Inssi vastasi, että nyt on jarrut hyvät..... eikä osannut muuta sanoa ;D
Itseltäni ainakin tänään lähtee kehinnästä monta naksua löysemmälle ihan talvea odotellessa 8)

EDIT:
Jos tulevaisuudessa joutuu vielä purkamaan tuon jarrupaineensäätimen niin ei tarvitse koko laitosta välttämättä irroittaa, riittää kun se päällä/takana olevat mutterin aukaisee niin pääsee käsiksi mäntään ja mäntä pois niin pääsee käsiksi siihen neulaventtiiliin joka jää tuonne sisälle, muita osia tuossa ei oikein voi mennäkkään "epäkuntoon" paitsi http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/L200/jarrupaineensaadin/27082008390.jpg <-- tuossa kuvassa vasemmalla juuri ennen sylinteriä oleva prikka, jonka keskireikä voi/si isontua niin, että painuisi sisälle jäävän "neulaventtiilin" olkatapin päälle.. :peukku
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys (Korjausohjeet lisätty)

Onkos muuten taka- vai neliveto ällä? Ainakin nelivetoinen, neliveto päällä, on aika veikeä jarrutettava liukkaalla. Nelivetohan pitää huolen, että etu- ja takarenkaat lukkiutuvat yht'aikaisesti, mutta ällän perä kun on niin kevyt, niin kampeaa hyvin nopeasti auton poikittain lukkojarrutuksessa. Pajero ei jostain syytä tee niin, vaan huilaa yleensä nokka edellä ja jos kääntyykin, niin ei läheskään niin pahasti kuin ällä.

ALB:n pitäisi kai lisätä kuorman mukaan jarruja niin, että kun on enemmän painoa, on enemmän pitoa ja siittä johtuen voi jarruttaa vähän voimakkaammin. Tai näin se olisi ainakin loogista. Voihan se olla, että ei ole ihan noin tarkkaan japanilainen sitä suunniteelu, ja vaikka olisikin, niin ei ainakaan pääkallokeleillä varmaan toimi.

Jos löysäät sitä säätöä, niin sulla löystyy myös käsijarru ja jos käytät käsijarrua, niin kohta se säätö on taas tiukalla
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys (Korjausohjeet lisätty)

4wd L200:nen on
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys (Korjausohjeet lisätty)

on joustovarojen puutetta ja niiden vähäisien vähäistä käyttöä jos menee jarrupaineen säädin jumiin... ;D
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys (Korjausohjeet lisätty)

Jahvetti sanoi
on joustovarojen puutetta ja niiden vähäisien vähäistä käyttöä jos menee jarrupaineen säädin jumiin... ;D
:peukku :peukku

Mistä muuten johtuu, että 4WD ällässä on korkeampi maavara edessä, vaikka näyttää täysin samalta kuin pajerossa ne osat. Renkaatkin on saman kokoiset. Näyttää jotenkin ryhdikkäämmätä ja on korkeampi. Saattaahan se olla etujousien kireydestäkin kiinni, mutta näyttäis olevan rajoitinkumeen kutakuinkin yhtä pitkä matka molemmissa ???
 
Vs: Pajeron jarrupaineensäätimen herkistys (Korjausohjeet lisätty)

Kaivettiin nyt vanha topikki ylös, kun tuli itellä ajankohtaiseksi. Paineen säädin totaalisesti jumissa/ruostunut. Tarvikkeena ei ilmeisesti saa tätä palikkaa ja korjaussarjaa ei ole keksitty? Onko joku löytänyt paikan mistä tilata tämän halvalla. Alkuperäinen maksaa "hunajaa". Voiko tämän tilalta laitta yksinkertaisemman säätimen vai täytyykö nimenomaa olla tuollainen "kuormantunnistava".

Auto siis vm97 pätkä pajero. 2,5
 
Takaisin
Ylös Bottom