pajeron jyrinä!

JukkaI

New Member
Liittynyt
8 Lokakuu 2009
pihasta löytyy pajero -96 ja olis sellanen ongelma että neliveto päällä ajaessa alkaa n.70-80km/h vauhdissa kuulumaan "jyrinää" ja se tuntuu myös lattiassa... mistähän sitä lähtis vikaa hakemaan? ristikot on vaihdettu että ei niissäkään löysää ollu, mahtaako olla jakolaatikossa vikaa? pahin ääni kuuluu juuri 80 vauhdissa ja kovempaa ajaessa jyrinä hiljenee ja tuota 80 ajaessa kun löysää kaasua niin sillon jyrinä hiljenee ja taas kiihdyttäessä alkaa.. jospa jollain olis kokemuksia moisesta.
 
Vs: pajeron jyrinä!

Ottaisiko jakolaatikko pohjapanssariin kiinni? Itsellä jyrinä kuului siitä...
 
Vs: pajeron jyrinä!

Samanmoinen jyrinä min Laalaassa... vm.-97... aivan samankuuloset oireet..
Enpä oo vielä kerinny paneutumaan asiaan, mutta omituista jyrinää kyllä...
 
Vs: pajeron jyrinä!

onko vetoakselit kiinni paikoillaan kunnolla? ja on se SS laatikolla vai tavanomainen ketjujakolaatikko?

jos on SS loota niin voihan siällä olla keskilukko jumis päällä joka aihettaa sen jyrinän
 
Vs: pajeron jyrinä!

Ilmenikö jyrinä ristikoiden vaihdon jälkeen. Merkkasitko perän ja kardaanin laippaan merkit jotta asennus vaiheessa tulee samaan asentoon. Olisiko mahdollista, että kardaanin tasapainotus ei ole kohdallaaan. Meillä oli aikoinaan 1.6 Galantti ja siihen vaihdettiin ristikot, merkkausta ei muistettu tehdä ja ajaessa noin 80 km/h alkoi jyrinä ja loppui siinä noin 100 km/h. Vikaa etsittiin jonkin aikaan, ennenkuin rupesin kardaanin asentoa muuttamaan perän laippaan nähden. Ei tarvinnut montaa kertaa muuttaa kun jyrinä hävisi.
 
Vs: pajeron jyrinä!

Talvi tulee.. ;D Just kaveri soitti ja sano, että Delica jyrisee nelivedolla.. ;D

Kannattaa tosiaan ensimmäisenä tarkistaa tuo jakolaatikon panssari ja sitten myös etupanssari, ettei panssarit ota mihinkään kiinni ja ettei ole hiekkaa panssarin ja etuperän tai panssarin ja jakolaatikon välissä. Toki todennäköisesti tuo jyrinä kuuluis myös takavedolla jos ois jakolaatikon panssari, mutta aina kannattaa tarkistaa.

Eli olet ristikot vaihtanut ja se ei jyrinään vaikuttanut? Vai onko ristikot vaihdettu joskus aikasemmin ja jyrinä alkanut nyt?

Sitten kun olet etuakseleita tarkistamassa, niin tarkista samalla, ettei ole tullut välystä pyöränlaakereihin.

Myös epätasaisesti kuluneet renkaat voivat aiheuttaa jyrinän.

edit: Delicassa vika oli aivan lopussa olevasta kartaanin ristikosta.. Ei tarvinut arvuutella, että onkohan rikki vai ei..
 
Vs: pajeron jyrinä!

joo, elikkä jyrinä on kuulunu niin kauan kun auto on minulla ollu. ristikot vaihdoin jyrinän loppumisen toivossa mutta en kyllä muistanu merkata kartaanin paikkaa... jyrinä ei muuttunu mihinkään ristikoiden vaihdosta.
 
Vs: pajeron jyrinä!

ei kyllä tule mieleen muutakuin nuo Jahvetin mainitsemat vetoakselit / nivelet, kierot panssarit, tai sitten pöränlaakerit joiden pitäisi kyllä pitää ääntä myös ilman nelivetoa. Sitten on tietty jakolaatikko ja etuperä ja jokin ihan käsittämätön ihmevika mitä ei pysty keksimään kuin tuurilla.

Olikos sulla niitä napalukkoja vai ei? siis kumpi jakolaatikko; SuperSelect vai normaali
 
Vs: pajeron jyrinä!

joo mulla kans pikku vaihteella lähties tuota jyrinää . tarkistettu myös kartaanit ja tasapainotus..tuli heti mieleen kyl tuo keskipanssarin kiinnikkeet kun ei tärise kovemmis nopeksis..
 
Vs: pajeron jyrinä!

Onkos vaihdelaatikon tukipalkki suorassa? Omaa autoani ihmettelin ku e kans tärrää tyhjäkäynnillä, pienillä kierroksilla tosi pahasti. Tarkemmin tutkittuani, vaihdelaatikon kannatinpalkki on mutkalla, eli laatikko noussut ylöspäin. Etujouset vastaa siihen palkkiin ja jakolaatikon takapäässä oleva se väljä "kannatin" on ihan toisessa laidassa ja jännityksessä..
 
Vs: pajeron jyrinä!

Nyt täytyy vähän päivittää ongelmaa.. eli napalukot alkoi reistailemaan joten otin pari osaa pois jonka jälkeen navat ovat "päällä" jatkuvasti, nyt muuta kun kepistä vaihtelee. Ääni vain pysyy... eli jyrinä kuuluu nelivedolla mutta takavedolla taas ei. Mikään ei muuttunut.
 
Vs: pajeron jyrinä!

Ei kai se auto kun ruveta tarkistamaan loput etuvedon osat, eli vetonivelet ja etupyörän laakerit ensimmäisenä. Sen jälkeen etuperän laakerit ja jakolaatikon laakerointi. Voisko loppuun kulunut ketju päästää tuommoista ääntä ja tärinää?
 
Vs: pajeron jyrinä!

Eikö tuo viittaa enempi laatikkovikaan tai sinne suuntaan jos ääntää vain nelivedolla. Navat jumissa sen kai pitäis muuten jurrata koko ajan
 
Vs: pajeron jyrinä!

Kun sulla on navat jumissa, niin siellä pyörii vetotavasta riippumatta kaikki samat osat. Yksi kytkentä-holkki on vain laatikossa eri asennossa.

Enemmänkin tuossa nyt tulee tuo jyrinän loppuminen takavedolla siittä, että pyörittääkö niitä osia renkaat vaiko moottori.

Sama hommahan on rikkinäisten ristikkojen kanssakin. Kun veto on päällä, moottori pyörittää renkaita ja jyrisee, kun löysäät vedon ja moottorijarrutus alkaa, niin renkaat alkaa pyörittään moottoria ja jyrinä loppuu..
 
Vs: pajeron jyrinä!

Kyllä omassa ainakin jyrisi niin perkeleesti huonot eturistikot vaikka takaveto päällä ajoikin, siinä siis myös navat jumissa.
 
Vs: pajeron jyrinä!

Voihan ne jyristä, ei se mahdottomuus ole, mutta monesti se loppuu se jyrinä kun ei ole veto päällä. Ja JukkaI veikkasikin jo ettei vika olisi ristikoissa, mutta otin vain esimerkiksi ne, että ei se jyrinä välttämättä kuulu, vaikka kaikki osat pyöriikin, kun voima tulee eri suunnasta..
 
Takaisin
Ylös Bottom