Re: Mikäs hajoaa seuraavaksi
Tuli mieleen et toi vastusmittari on vähän petollinen paikoissa jossa kulkee vähän enemmän virtaa kun muutama sata mA. Mittari voi näyttää liitosten olevan kunnossa, mutta kun virtaa alkaa kulkemaan läpi, heikko liitos lämpenee ja vastus kasvaa ja pelit ei toimi. Jos sulla on jännitteenkestävä vastusmittari niin voit kyllä mitata virtalukon pohjan vastuksen käynnistyksessä. Se kertoo paremmin virtalukon pohjan kunnon.
Mut pystyt kyl tavallisella yleismittarilla testaan sen virtalukon pohjan kunnon, viisarinäyttönen mittari olis parempi (mut harvalla sellasta taitaa enää olla, digitaalinen lukittava on yhtä hyvä, Fluke ym.). Kytket mittarin + (punanen) johtimen virtalukolle tulevaan johtoon jonka kautta solenoidi saa herätteen, ja - (musta) johdolle joka menee solenoidille. starttaat ja katsot näyttääkö mittari jännitettä. Jos näytämä on voltteja (millivolttien sijaan) on virtalukon pohja tienä päässä.
Jos mittari ei näytä jännitettä nimeksikään, seuraavaksi kytket sen akun + navan ja solenoidin väliin. Mittarin + johto akun plus napaan. Ja taas käynnitämään. Jos taas viisari heilahtaa reippaammin, on vika virtalukon ja solenoidin välillä. Senjälkeen vaan tutkimaan johtoa silmämääräsesti, etsimään hapettuneita liitoksia tai rikkinäistä johtimen kuorta. Maantisuola on siitä petollista että johdon kuoressa ei tarvii olla kun pieni halkeama josta lika ja suola pääsee johtimeen niin se alkaa syömään sitä ja hetken päästä on johto poikki. No siinävaiheessa johdossa on (yleensä) selvästi silmin näkyvä patti josta tulee vihreää moskaa.
Moottorin maadotusessa ei oo vikaa kun kerran se toimii starttinapilla.