Pajeron kardaanien erot, onko eri poorituksia

Marko V

Member
Liittynyt
29 Joulukuu 2010
Sijainti
Isokyrö
Muutin aihetta seuraavaan ongelmaan johon en haullakaan löytänyt vastausta. Moottori on nipussa ja odottaa paikalleen laittoa, samassa remontissa vaihdettiin laatikko pitkästä -90 vm 2,5td pajerosta, loota oli samallainen kuin pois otettu (ns öljypohja vaihdelaatikon alla) eli pikkuloota, mutta eipä sovi takakardaani pooreille. Eli onko näitä lootia eri poorituksilla..kuinkas sitte jos on, niin käykö ristikot päinsä jos vaihtais sen saman liu`un mikä tossa loodan päässä on ollu..

EDIT: aihe jaettu, kyllä niitä uusia aiheita (joista ei jo ole aihetta) foorumille mahtuu.
 
Ainakin tuossa minun Cabriolet / Galantin laatikossa (lyhyt 2,6 bensa) on lukkorenkaat ihan eri paikassa ja laakerien ulkoläpimitatkaan eivät täsmää. Ainakaan Tamgears ei tuntenut tyyppiä ja sain sivuvälyksen korjatuksi "lyömällä ristikon laakerit sisään". Noin lyhyessä kardaanissa ei tuo pieni sivuvälys edes tuntunyt haittaavan ja korjattu kierrelukitteella tehty "varmistus" tuntuu pitävän. Rasvaa sisään ja toimii ;D. Boorien sopivuudesta en osaa sanoa.
 
Vs: Pajeron kardaanien erot, onko eri poorituksia

Koneen, laatikon, ja vuosimallista riippuen

-on eri spooreja (ainakin kahta eri)
-on eri ristikoita (muistaakseni kolmea eri)

Miten ne sitten menevät, se näyttääkin olevan hyvä kysymys...

Tuo oli jännä tieto, että myös saman laatikkomallin kesken on eroja spooreissa. Onko spooritus siis riippuvainen ennemminkin korimallista (pitkä/lyhyt) kuin laatikon mallista, ainakin tässä KM-lootan tapauksessa? Vai vuosimallista? Vai ettei jompaan kumpaan lootaan ole vaihdettu jakolaatikkoa toisen malliseen?

Itse törmäsin spoorihommaan kun vaihdoin pitkästä V5MT laatikon lyhyen (bensan) KM laatikon tilalle, tosin osasin kyllä odottaa spoorien erilaisuutta. Lyhyen V5MT lootaisen spoori kävi kyllä pitkän V5MT lootaan, mutta ristikot olivat erilaiset.
 
Vs: Pajeron kardaanien erot, onko eri poorituksia

Joo vastaan itselleni, näistä spoorituksista sen verran, että vuonna 1990 näihin neekerimallin pajeroihin on laitettu sama perä ja jakis mitkä löytyy ic mallista. Ja ristikot ei sovi keskenään(eikä muuten sovi kardaani peräänkään), itse jouduin katkomaan 2 kardaania ja tekemään niistä yhden toimivan (ic liuku ja td:en loppu osa).
 
Vs: Pajeron kardaanien erot, onko eri poorituksia

Siis hetkinen, kardaanin laippa ei käy peräänkään? Aika jännää, kyllä meikäläisen projektissa V5MT pätkän kardaani kävi bensa HT:n perään ongelmitta. Mutterit oli pulteissa erilaiset, ei muuta eroa.
 
Vs: Pajeron kardaanien erot, onko eri poorituksia

Oliskohan niin, että mulla on 2,3td perät ku toi on vm -83..Nyt saatiin konekkin paikalleen ja käyntiin, kävi helvetin hienosti kunnes öljyt tuli jostain suodattimenjalan/laturin läheltä ulos. No sitten kääntämään avaimesta eipä sammunut ja kauheella hädällä johdot irti, moottori sammui. Johtoja mittailtin ja kaikki tuntui toimivan löytyisköhän jostain kuvaa kuinka noi johdot tulee tohon pumppuun varsinkin ne kaksi rinkulaliitintä herätti kummastusta..
 
Vs: Pajeron kardaanien erot, onko eri poorituksia

Marko V sanoi
Oliskohan niin, että mulla on 2,3td perät ku toi on vm -83..Nyt saatiin konekkin paikalleen ja käyntiin, kävi helvetin hienosti kunnes öljyt tuli jostain suodattimenjalan/laturin läheltä ulos. No sitten kääntämään avaimesta eipä sammunut ja kauheella hädällä johdot irti, moottori sammui. Johtoja mittailtin ja kaikki tuntui toimivan löytyisköhän jostain kuvaa kuinka noi johdot tulee tohon pumppuun varsinkin ne kaksi rinkulaliitintä herätti kummastusta..
Ne kaks rinkula liitintä on omassani ainakin kannessa pultinkannan alla.
 
Vs: Pajeron kardaanien erot, onko eri poorituksia

-84 2,3TD pätkän kartaani on 100% sama kuin -88 2,5TD pätkän.
 
Vs: Pajeron kardaanien erot, onko eri poorituksia

Ilmeisesti tuossa varaosa autossa (pitkä vm-90 td) on sitte eri peräkin.
 
Takaisin
Ylös Bottom