Pajeron koneremontti 2,5td

tifo

New Member
Liittynyt
20 Maaliskuu 2010
Teen paraikaa remonttia 2,5 td moottoriin. Iso osa liikkuvista osista on vaihdettu tai muuten hiplattu. Uudet männät, poraus 0,5een, laakerit, öljypumppu, uusi kansi, jossa vanhat rullakeinut ja koneistetut venttiilit plus stefaa hihnaa jne. Auto on käyttöönotettu 5/88 ja kyljessä on intercooler-teippaukset mutta moottori on ilman välijäähdytintä eikä konepellissäkään ole aukkoa ic:lle. Hankin auton syksyllä ja huomasin, että moottori on ilmeisesti vaihdettu joskus, mittarissa nyt ~500000 km. Sovittelin vesipumppua paikoilleen ja huomasin lohkossa ylimääräisen reiän mutta vesipumpusta ei sinne mene kanavaa. Mahtaisiko joku tietää onko autossa väärän mallinen vesipumppu vai mistä lienee kyse. Kuvassa näkyy pumpun taustapelti, jossa kaksi lähtöä. Moottorin numero on 4D56 BU 2707, pystyykö tästä päättelemään vuosimallia tai moottorin versiota.
 

Liitetiedostot

  • IMG_5306.JPG
    IMG_5306.JPG
    118.2 KB · Lukukerrat 1,855
Vs: Pajeron koneremontti

http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Moottori/IMG_0148.JPG Tuossa kuvassa oma entinen lohko. Lohko on vuodelta -89. Edessä näkyvät pumput on irroitettu -88 ja -89 koneista. Lie joku koneistusreikä vain tuo ylimääräinen aukko.
http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Moottori/IMG_0150.JPG Tuossa nuo pumput tarkemmin.
Oliko öljypumppu muuten terävillä rattailla vai "aaltomaisilla"?
 
Vs: Pajeron koneremontti

Tässä on kuva vanhasta pumpusta, olisiko toi ratas aaltomainen. Uusi pumppu on Kouvolan moottorikoneistamosta, Hyundai luki muoveissa. Vesipumppu on mallia GMB.
 

Liitetiedostot

  • IMG_5310.JPG
    IMG_5310.JPG
    107.3 KB · Lukukerrat 1,798
Vs: Pajeron koneremontti

-88 lohkossa oli tuo oikeanpuoleinen ja -89 lohkossa tuo vasen..
 

Liitetiedostot

  • pumput.jpg
    pumput.jpg
    49.2 KB · Lukukerrat 1,467
Vs: Pajeron koneremontti 2,5td

Kiitti Imperio, kuvan perusteella mun öljypumppu on mallia -88, Hyundain pumpun laitoin avaamattomana, joten en tiedä minkä mallin ratas siellä on. Haynesin kirjasta ei oikein selvinnyt jäähdytysjärjestelmän vesikierto. Olin vähän ihmeissäni kun alavesiletkussa oli termostaatti ja syylärin yläletku vie veden kanteen. Eikös yleensä termarilta vesi mene syylärin yläreunaan ja moottorille tullaan takaisin syylärin alareunasta. Onko tälläinen päinvastainen vesikierto yleinen?
 
Vs: Pajeron koneremontti 2,5td

Kannattais ottaa tuolta tekniikkalinkeissä olevalta ukrainan mitsulta 4D56 huoltoopus, siin on aika hyvin kerrottu muutoksetkin eri koneversioiden väliltä.

oliko tuossa joku erityinen syy miks porasit nuo lohkon putket 0,5 ylikokoon? Ne lohkon sylinteri putket olis saanu vaihettua prässissä uusiin, en oo ite ostanu, mut väittävät niiden olevan melko edulliset...
 
Vs: Pajeron koneremontti 2,5td

Oli tarkoitus hoonata ja laittaa uudet renkaat mutta koneistamolla pesun jälkeen paljastui että parissa männässä oli helmoissa naarmuja, puhuivat kiinnileikkaamisesta. Porattiin sitten ylikokoon eikä tullut esille toi putkitus. Uudet männät ja kiertiksen yläpäähän prässättiin uudet pronssit. Kansiremontista tämä lähti liikkeelle mutta mitä enemmän on purettu sitä enemmän on osia vaihtunut. Voin pistää laajemman tarinan kun kerkiän.
 
Vs: Pajeron koneremontti 2,5td

tifo sanoi
Oli tarkoitus hoonata ja laittaa uudet renkaat mutta koneistamolla pesun jälkeen paljastui että parissa männässä oli helmoissa naarmuja, puhuivat kiinnileikkaamisesta. Porattiin sitten ylikokoon eikä tullut esille toi putkitus. Uudet männät ja kiertiksen yläpäähän prässättiin uudet pronssit. Kansiremontista tämä lähti liikkeelle mutta mitä enemmän on purettu sitä enemmän on osia vaihtunut. Voin pistää laajemman tarinan kun kerkiän.

No joo, näin se yleensä lähtee ;)

Mut täs on tuon 4D5x koneen manuaali, siellä loppupäässä on siitä putkituksestakin juttua
http://www.mitsubishi-motors.kiev.ua/Manuals/Engine/pwee9067/11A.pdf
 
Vs: Pajeron koneremontti 2,5td

Poratuissa putkissa on aina vaara, että tipahtava. Ainakin Pajeron moottoreissa. Tässä itselläkin pelko pers**ssä, kun on porattu 1mm ylikokoon ja tehot on menny hukkaan lähiaikoina.

Tuo öljypumppu vaihtuu joidenkin manuaalien mukaan vuonna 90. Sitä ennen on tuo terävähampainen.

Kyllä se vesi menee koneeseen alavesiletkusta niinkuin normaalistikkin kaikissa autoissa. Termostaatti vain ohjaa sitä kautta veden kiertoa. Vesipumpussa on muistaakseni oma kanava, mitä pitkin se kuuma vesi kiertää siellä ja käyttää termostaattia. Muutenkin alavesiletkuissa olevat termostaatit on ~10 astetta kylmempiä kuin ylävesiletkuissa oleavat
 
Vs: Pajeron koneremontti 2,5td

Kiitos MVa~1, löysin tälläisen linkin, jossa asiaa on selostettu: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8689624 Kuvassa on alavesiletku sitten termari ja sen perässä ohuempi alumiinikanava, joka johtaa kanteen. Kun termari on kiinni imee pumppu vettä kannesta ylempää ohutta kanavaa myöten termarin vierestä, sitten mennään paksumpaa kanavaa myöten rattaan keskiöön ja sitten ulkokehältä lohkon kautta kanteen ja takaisin. Kun yläkanavasta tulee kuumaa vettä osuu se termariin, joka aukeaa ja samalla sulkee osittain tai kokonaan kannelta tulevan kanavan ja vesi virtaa alavesiletkulta paksumpaa kanavaa myöten pumpun kautta lohkoon, kanteen ja sitten syyläriin. Reikä termarin vieressä on lähtö lämppärille siis paluu tarkemmin sanottuna. Meniköhän toi oikein.
 

Liitetiedostot

  • IMG_5311.JPG
    IMG_5311.JPG
    96.4 KB · Lukukerrat 2,029
Vs: Pajeron koneremontti 2,5td

Onko kellään käyny mielessä siirtää termari ylävesiletkuun, jolloin se mittaa kannesta lähtevää vettä. Mitä etuja on tuossa alaletkussa olevassa termarissa, ainakin VW:llä on niitä käytössä.
 
Vs: Pajeron koneremontti 2,5td

No niin, pajerossa on motti taas paikallaan ja sitä on käytetty tallissa vähän aikaa. Käy kyllä nätisti mutta jotain häikkää on sähköissä kun lämpömittari ei nouse ollenkaan. Kierroslukumittari nousee pikkuhiljaa 500:aan mutta ei siitä liikahda vaikka kaasua painaa. Polttoainemittari nousee 2 milliä mutta on reilusti 0:n alapuolella(ei ole tietoa paljonko tankissa on dieseliä) ja sokerina pohjalla kun päästin käsijarrun alas niin merkkivalo ei sammunut. Lämpöanturi näyttäisi toimivan ohmimittarin perusteella. Jotenkin tuntui maadoitusvialta mutta samainen yleismittari näytti että maajohtojen liittimeltä on yhteys runkoon. Ei siinä moottorissa kovin montaa johtoa ole mutta ei vaan vikaa löydy. Lisäksi huomasin että hehkun rele/releet naksuu harvakseltaan kun moottori käy. Että semmoista, olisiko kellään hajua mistä voisi olla kyse. Muutama erilainen hymiökin tekisi mieli laittaa tähän mutta antaa nyt olla.
 
Vs: Pajeron koneremontti 2,5td

Lämpöanturi ja kiekka-anturihan menee saman liittimen kautta. Se liitin on siinä ruiskupumpun kyljessä. onhan se kunnolla kiinni? Taikka sitten on kiusaa jossaki mittarison johdoissa.

Polttoainemittari tipahtaa reilusti alle asteikon, kun tankki alkaa olemaan tyhjänä.. Onkohan siinä sinun autossa polttoaineen varoitusvaloa? Jos pitkien merkkivalo on kierroslukumittarissa, niin tod.näköisesti sen vieressä on myös polttoaineen varoitusvalo. Jos pitkien merkkivalo on siinä keskellä muiden merkkivalojen kanssa, niin sitten ei ole polttoaineen varoitusvaloa.
oletan siis, että auto on 1. korimallin Pajero. -89:ssä ainakin on jo varoitusvalo, en tiedä missä vaiheessa se on tullut.

toimikos nuo mittarit ennen remonttia, vai onko ollu jo pitempään kiusana?

Hehkuthan vois periaatteessa sekoilla, jos on lämpöanturi sekaisin / sökö, mutta todennäköisemmin on sielläkin huono kontakti jossakin liitoksissa. Ensimmäinen naksahdus (kuuluu noin ½-1 minuutin päästä moottorin käynnistyksestä) on normaali, kun jälkihehku sammuu, mutta muut onkin sitten ylimääräisiä. Yhden Delican tiedän, joka kans naksutteli hehkuja harvakseltaan kylmänä, mutta korjaantui, kun sain hehkut toimimaan kunnolla.

Käsijarrun merkkivalo varoittaa joko; käsijarrun päällä olosta (ihanko tosi ??? ;D ), jarrunesteen vähyydestä ja tehostimen alipaineen puuttumisesta.

Kun otat käsijarrun pois päältä, niin tarkista, että nestettä on tarpeeksi ja sitten käytä jarrutehostimen kylkeen tuleva joho irti. jos valo sammuu, kun irroitat johdon, on kyseessä alipaineongelma. Muistitkos laittaa alipaineletkut Laturin perään kiinni ja menihän ne oikein, kun kasasit moottorin takaisin??
 
Vs: Pajeron koneremontti 2,5td

Kiitos vinkeistä, räpläsin johtoja aamulla ja kun siinä jossain vaiheessa laitoin virrat päälle polttoaine ja lämpömittari alkoivat toimimaan. Moottorin käydessä irroitin sitten lämpötila-anturin ja hehkureleet rupesi naksumaan. Sitten alkoi jo vähän päässäkin raksuttaa. Laitoin anturin piuhan takaisin ja liikuttelin sitä niin johan rupesi releet pärisemään eli vika on anturin johtoliitoksessa. Sähkökaavion mukaan toinen rele antaa suoraa virtaa hehkuille (ilmeisesti tämä pikahehku) ja toinen antaa vastuksen kautta virtaa hehkuille (jälkihehku). Se miksi polttoainemittari toimii nyt on hämärän peitossa. Mittarissa on polttoaineen varoitusvalo kierroslukumittarin yhteydessä. Mittari on tyyppi 1(68W614) omistajan käsikirjan mukaan eli polttoaine ja lämpömittari ovat keskellä. Käsijarruvalo sammui kun avasin jarrunestesäiliön kannen, kannen sisäpuolella on haitarikumi, joka oli jostain syystä auennut ala-asentoon ja piti varoitusvalon merkkikohon ala-asennossa. Tällä hetkellä on vielä kierroslukumittari pimeenä mutta nyt laitetaan konepelti päälle ja heitetään pieni lenkki. Ei olisi uskonut että neljä sähkölaitetta on yhtäaikaa pimeänä erillisvikojen vuoksi kun kaikki toimi kuitenkin ennen remonttia. Vanhasta autosta kun avaa liitoksia niin ne saattavat vähän löystyä tai hapettumaa olla kohdalla kun ne panee takaisin.
 
Vs: Pajeron koneremontti 2,5td

Kierroslukumittarissa voi olla sitten itse mittaristossa se vika. 1.korisen Pajen kiekkamittarissa on esiintynyt kylmäjuotoksia tai murtuneita juotoksia. Todennäköisesti mittari saattaa alkaa toimimaan hetkellisesti kun pikkusen kopautat mittaristoon siihen kiekkamittarin yläpuolelle.

Kiekkamittarin purat pois sieltä mittaristosta, kytket johdot kiinni, starttaat auton ja alat yksitellen heilutteleen niitä komponentteja. viallista komponenttia heiluttaessasi mittarissa pitäisi alkaa olemaan eloa.

Toki yleensä juotosviat on saanut mittarin pimenemään kokonaan, mutta ei kait sitä voi tietää..
 
Vs: Pajeron koneremontti 2,5td

Koeajo tehty. Lämpömittari toimii välillä ja välillä ei ja enimmäkseen ei. Rele naksuu siinä samalla ja polttoainemittari toimii samaa tahtia lämpöjen kanssa. Kierroslukumittari alkoi näyttämään lukemia kun oli kierroksia yli 1600 jos tippui sen alle niin lukema romahti alle 1000:n. Vaikea sanoa oliko lukemat oikeita. Lämpöanturi näytti kuumana liian pientä vastusta, noin 50 ohmia vaikka pitäisi olla yli 300. Anturi menee vaihtoon mutta tuntuu että siinä on muutakin vikaa. Kiekkamittarista olen lukenut vinkit foorumilla onhan se tosiaan mahdollista että siellä on kylmäjuotos. Eniten toi lämpöhomma rassaa mieltä. Öljynpaineet kylmänä olivat aika mukavat, tyhjäkäynnillä yli kaksi kiloa mutta ajossa ne ei kovin paljon nousseet olisiko ollut vähän yli kolme kiloa. Eipä noita kierroksia tainnut olla paljon yli kahden tuhannen.
 
Vs: Pajeron koneremontti 2,5td

Ja huomaathan, että lämpöanturi on 2in1, eli siinä on kaksi anturia.
Toinen hehkulle ja toinen mittarille, eli vastus mitataan aina toisen nastan ja rungon välistä.. Vaikkakin mittarilla saa myös lukemia jos mittaa niitten kahden navan väliltä.
 
Takaisin
Ylös Bottom