pajeron lukko/lukot?

kikkis

New Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2009
Tollanen 3000 v6 pajero -90

oon lukenu lukko keskustelua mut o niin ristiriitasta jotenkii,tai sit oon vaa tyhmä..

että onko perässä kitka lukko?? 100%??
ku on tuo automatti loota ja siit vissii pitää nykästä L päälle et o niinku maastovaihe,oikee ymmärretty?

ja sit pitäs lukko/lukot pelata?
näin väitti yx hemmo et muuten ei kytkeenny lukot/lukko

nii ja väitti et etuperäs o jonkulainen lukko?

mut tos testailin pientä mäkee ja ei nouse mihkää,takana pyörii yx pyörä ja ees yx,vaik kohtuu liukas alusta oli melkee jäätä...

ois kiva jos joku vaivautuu vastaamaan? :)
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

Etuperä: ei lukkoa
Takaperä: kitkalukko, joka varsinkin vanhemmiten on varsin löysä. Lisäpitoa siihen saa vetämällä kässäriä hieman päälle (kts. omistajan käsikirja)

Automaatin nelivedon kytkeytymisen tietää joku muu, itselläni ei ole sellaista ollut.
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

onkos kukaa viisaampi ton tomaatin suhteen?
onx jotaa eroo käytössä?
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

Kai siinä automaatissakin on hidas ja nopea neliveto. Kumpi tahansa päälle, ja hanaa, mikäli on automaattiset napalukot. Jos ei ole, niin sitten käydään kääntelemässä niitä välillä.
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

Tainnu jollakin mennä SS-jakolaatikko ja normaali jakolaatikko sekasin. Normaalissahan ei ole kuin nuo 2H,4H,N ja 4L
4H ja 4L on nelivetoja ja siinä ei mitään lukkoa erikseen ole. H nopea ja L hidas, eli kylläpä tuo L on parempi maastossa.
2H on takaveto ja N on vapaa (vinssausta varten)
SS jakolaatikossa onkin sitten keskitasauspyörästön lukko, joka valitaan sillä nelivetokepillä, mutta en sillä sekoita enempää tässä.

Kitkalukkohan pelaa "automaattisesti" eli sen elämään ei voi ajon aikana puuttua. Ainoastaan tuo Nikon mainitsema käsijarrun veto voi auttaa, jos toinen takapyörä ei lähde vetämään, vaan toinen sutii pelkästään. Käsijarrulla saadaan sitä vetävää pyörää hidastamaan ja silloin lähtee se pysähtynyt rengas helpommin pyörimään mukana.

Ja edesä ei tosiaan ole kuin napalukot ja nekin yleensä automaattiset Pajerossa. Näitä ei siis pidä sekoittaa mitenkään päin tasauspyörästön lukkoihin. Napalukot vain vapauttavat etuvetoakselit, ettei ne pyöri mukana kun ajetaan takavedolla.
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

näähä on sit iha surkeita nousemaan mihinkään,kun tuollanen pientä mäke ei nouse nelikko päällä
viime maasturi oli patrolli ja se kiipes tosi hyvin ja paksusa lumessa hahlasi...

onko tol välii ajaako maastossa tol L vaihteel vai D vai pakko 2?
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

Nyt taitaa olla jo puurot ja vellit sekasin, tai laatikot ainakin. Minkähänlaiset vaihdekaaviot sulla on noissa kummassakin vaihdekepissä??

Jakolaatikon kepissa 2H,4H,N,4L ??
Ja itse päävaihteistossa P,R,N,D,2 ja viimeisenä L vai 1??

Nuo mitä minä olen tuonne aiemmin kertonut, koskee vain tuota jakolaatikkoa, ei tuota päävaihteistoa mitenkään.

Metsässä ryömiessähän ois sama pitää kaikkein pienin pykälä päällä, että ei vahingossakaan vaihda isompaa jos satutkin voimaa jossakin tarvitsemaan. Eli onko se nyt automaatissa 1 vai L ??
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

kikkis sanoi
näähä on sit iha surkeita nousemaan mihinkään,kun tuollanen pientä mäke ei nouse nelikko päällä
viime maasturi oli patrolli ja se kiipes tosi hyvin ja paksusa lumessa hahlasi...

onko tol välii ajaako maastossa tol L vaihteel vai D vai pakko 2?
VAI PATROLLI... olikos se automaatti? ja tuskis siinäkään sen kummenpia lukkoja ainakaan vakiona oli..
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

Jakolaatikko juuri nuo mitä luettelit,paitti siitä N en o varma,en o ainkaa löytäny...
ja L o viimenen vaihteissa...

no kait sit pitää näillä pärjätä...

mitä nyt kokeillu tos pihassa nii tosi surkeasti nousee mihinkään(ei o leimaa eikä vakuutuksia vielä ni ei o tullu käytyy muualla)

ja renkaat o 31" jotkuun all terrain tyyliset iha hyvä pintaset...


no kyl väittäisin et patrolli nous paljo pahempaa paikkaan ku pajerolla jään jo pihaa jumiin...
ihan orginaali patrol kysees,normi kepillä...
tosin 2,8td se kanadan malli... mut kummiski sama alusta ja akselit kuin 3,3l
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

kikkis sanoi
no kyl väittäisin et patrolli nous paljo pahempaa paikkaan ku pajerolla jään jo pihaa jumiin...
ihan orginaali patrol kysees,normi kepillä...
tosin 2,8td se kanadan malli... mut kummiski sama alusta ja akselit kuin 3,3l

no jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen.. mun mielipide on että sellaisilla jäykkä akselisilla painavilla rohjoilla ei pääse mihkää..
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

Ootko kokeillu vaihtaa peräöljyjä. Kun ne öljyt siellä pitää olla LS lisämerkinnällä. Jos ei ole, niin kitkalukko toimii todella heikosti, jos ei ollenkaan. Ja öljynvaihdon jälkeen pitää ajella jonkin aikaa, että entiset kurat puhdistuu kitkapinnoilta. Ja edelleenkin nuo terrain renkaat. EI OLE TALVIRENKAAT, vaikka niillä voi talvella liukastellakin.
PS. Ja aja sillä millä pääsee. :peukku
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

voi olla, että automaatissa ei ole tuota vapaata jakolaatikossa.

Ja nelivetohan siis on siinä jakolaatikon kepissä 4H ja 4L. Eli metsään se 4L päälle ja päävaihteistosta suosittelisin tuota L-vaihdetta, eli pienintä.

Mitenkäs sulla oli nuo napalukot? onko ne manuaalit vai automaatit?

Kyllä ainakin pätkäPajerolla aikas hyvin hangessa pääsee 31" AllTerraineilla. Takaperä piirtää hankeen jäljen, mutta silti kulkee. Toki kapeammat ja nastalliset renkaat vois olla paljonki paremmat.
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

Juu öljyt vaihan koneesee laatikkoo ja periin ku rikastun...
mitähä maksaa laatikkoo vaihattaa öljyt?
ja ite vois vaihtaa koneeseen,paljos menee koneeseeöljyy ja mitä öljyä?
periin pitää vaihattaa varmaan jossaa,tuskin kallista?



automaatti navat ovat...
pitää käydä temppuilees jossaa mettäs ja testailla kunnolla...
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

*Mulla hajosi melkein heti auton ostettua apukuskin puolen automaattinapalukko ja sen takia neliveto ei oikein toiminut....

Testaappa nelivedon toimivuus pihalla ennen, kuin menet metsään!!!


Eli laita neliveto päälle ja aja hiukan eteenpäin, käy sitten käsin pyörittämässä etupyörien "vetoakselia"... --> jos ne pyörii kädellä ei napalukko kytke etuakselia mukaan ja sinulla on silloin automaattinapalukot rikki/jumissa...

Ps. Viisammat voi selittää vielä tarkemmin. ;D ;D ;D
Ps2. Itse laitoin manuaaliset napalukot...
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

No mulla oli tuo edellinen maasturi patrolli ja siine ei pelannu neliveto ollenkaan,ennen ku purkasin navan,siel oli se kitkalevy kulunu toiselta puolelta ja silloin ku toine napa oli rikki niin ei pelannut nelikko olenkaan...

pelaakos pajerossa nelikko jos toinen napa rikki?
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

Eipä se pelaa. Eli jos oot jo todennu nelikon toimivaksi, niin kyllä siin on navat kunnossa.
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

Automaatilla maastoon mennessä olen todennut parhaaksi sen alimman asennon (L). Jos tuntuu että tarvitaan vauhtia lisää, niin keppiä voi tökkiä eteenpäin tarpeen mukaan niin saadaan vaihteita lisää. Manuaalinavat vaihdoin omaani ja olen ollut tyytyväinen.
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

kyl kyl
kävin tossa ajamassa ja polkasemas päästöt...

ei pääse liikennevaloista takavedon kanssa liikkelle,koko aika pidettävä nelivetoo päällä ja silloinkin liikkeelle lähtö heikkoa ku meinaa vaa sutii koko aika...

en huomannu mitään eroa 4l ja 4h vaiheella kun ajaa maantiellä...
vissii joku vika...
tai sillä 4h ku pistää päälle ni sammuu nelikko valo kojetulussa...
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

4L asennolla ei kannata hyvin kovaa ajella... ( Oikeastaan vain "maastokäyttöön" )

Minulla ei ole mitään ongelmaa takavedolla liikennevaloista lähdöissä, voi tosin johtua renkaistakin. ::)( Fedima Extreme Evolution )
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

kikkis sanoi
ei pääse liikennevaloista takavedon kanssa liikkelle,koko aika pidettävä nelivetoo päällä ja silloinkin liikkeelle lähtö heikkoa ku meinaa vaa sutii koko aika...
´
Liikaa tehoa? ;)

Ei taida kumit olla häävit pidoltaan, nokialaisen nastarenkailla lähtee takavedollakin hyvin ja nelivedolla jää kaikki yksivetoiset kuin seisomaan valoista lähdettäessä.
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

Tai sitten on kitkalukoton perä / lukko rikki. Silloin on kuulemma aivan onneton ajaa takavedolla. Ootko pystyny tutkimaan tuota takaperän toimintaa? Vetääkö molemmilla vai toisella vain tyhjää. Toki ainakin Rovaniemellä on nyt semmoset kelit, että ei ainakaan mudTerrain kuviolla tahdo päästä mihinkään. Kaveri jäi risteykseen "kiinni" ja joutu hakeen vauhtia. General Grabber A/T rengas mulla pitää ihan mainiosti ja liikkuu kunhan ei kaasupohjassa tahallaan jauhata tyhjää.
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

Juu tehostahan se o kiinne,elämää laiskempi peli liikkumaan,potkukelkatkin menee ohi...
ja ei noi renkaat mitkää häävit ole vaik pintaa on...


ei auttanu käsijarrukikat,kyl se vissii o loppu se kitka pala..ei voi mitään...
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

Vielä kerran noista renkaista. Ei ne All Terrainit ole todellakaan jäällä/polanteella ajo renkaat. Kesällä hyvät ja toimii hangessakin kohtalaisesti, mutta jäällä ei tee mitään. Itse laitoin nastarenkaat talveksi, enkä ole katunut päivääkään. Loppui luiruamiset ja ääritilanteissa yllättävät temput.
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

Sulla on kikkis huonot renkaat siinä siks et piäse liikkeelle.

Muuten miten isona saisi oikeata talvirengasta pajeen? Itse en ole oikein mistään löytänyt isoja kokoja. Siis että ois edes lähelle tuota 33". Menee muuten taas välit liian lyhkäsiks.
Nm: viime yön paheroa pellolta kaivanut, ilman lapiota
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

JOE sanoi
Vielä kerran noista renkaista. Ei ne All Terrainit ole todellakaan jäällä/polanteella ajo renkaat. Kesällä hyvät ja toimii hangessakin kohtalaisesti, mutta jäällä ei tee mitään. Itse laitoin nastarenkaat talveksi, enkä ole katunut päivääkään. Loppui luiruamiset ja ääritilanteissa yllättävät temput.
Mjep. Ei ne parhaat talvirenkaat ole ja on täällä jossaki oikeassa rengaskeskustelussa (ei siis off topicciin karanneessa lukkokeskustelussa ;D ) mun kirjoittamana suositus käyttää nastarenkaita talvella. Sattuneesta syystä mun talvirenkaat on isän autossa alla, eli pakko noilla mennä, mutta olen edelleenkin yllättynyt noista renkaista. Jarrutusmatkat venyy vain jääpinnalla "vähän" pitkiksi jos ei oo varovainen

Ja tarkennus edelliseen viestiin.. kaveri jäi mutikoilla ja takavedolla jumiin tuohon risteykseen. Enpä ole itsekkään paljoa nelivedolla tänä talvena ees ajanu.
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

kikkis sanoi
en huomannu mitään eroa 4l ja 4h vaiheella kun ajaa maantiellä...
vissii joku vika...

No eipä tuo kovaa kulje tuolla 4L vaihteella... pitäis kyllä olla vissi ero...
... Mummot kyllä tuuppaa ohi potkukelkalla...

...Ja kyllä nelivedolla lähtee etenemään liikennevaloista kohtalaisen kivasti, vaikka olis huonotkin renkulat...
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

No tavallaan liittyy aiheeseen... Omassa ainakin jotenkin toimii tuo kitka lukko... Viime viikon loppuna tuli kahlattua akseleita myöten lumessa pelkkä takaveto päällä insa saharoilla (30"X9.5")... Ja kyllä niillä valoistakin johkin pääsee kun maltaa kaasua painaa maltillisesti...
 
Vs: pajeron lukko/lukot?

karppinen sanoi
Muuten miten isona saisi oikeata talvirengasta pajeen? Itse en ole oikein mistään löytänyt isoja kokoja. Siis että ois edes lähelle tuota 33". Menee muuten taas välit liian lyhkäsiks.
Nm: viime yön paheroa pellolta kaivanut, ilman lapiota
Kumho KC11 Power Grip 285/75R16, (halkaisija 32,8" jos se on helpompi tulkita) ja saa esim. tuolta:
http://www.offroadreifen.com/programme/reifenmarke_anzeige.php?bild=KUMKC11.jpg&profil=KC11&hcode=4&reifentyp=o
Käy muihinkin kuin Pajeroon, itsellä Hiluxin alla. Nastoitettuna.
 
Takaisin
Ylös Bottom