Pajeron perän naksutus ja muita ilmiöitä.

HiluxMan

Member
Liittynyt
15 Helmikuu 2005
Sijainti
Petäjävesi
Vm -99 ajettu nyt 100 tkm (kyllä, vain 100 tkm) 2800 lukkoperällinen versio, (siis ei kitka vaan oikea) onko normaalia ääntelyä kun toinen pyörä ilmassa vaihde vapaalla pyörittää renkaasta, perästä kuuluu naksutusta? Sama kumpaa pyörää pyörittää.  Ääni on melko vaimea. Ajossa ei huomaa mitään kun molemmat pyörät pyörii. Eikä esim. kuumene normaalia enempää. Ajettu on jo useampi 10 tkm, eikä ääni ole miksikään muuttunut. Öljyjen mukana ei tule metallia eikä muutakaan silmin havaittavaa. Pinionin laakerit tiukat, pyörän laakereissa ei tunnu välystä..

Semmonen voimansiirron ilmiö kyllä on, josta on täälläkin kirjoitettu, että kun lähtee voimakkaasti kiihdyttämään jostain 60-80 nopeudesta, toisinaan ilmenee voimakasta tärinää jostain vaihdelaatikko - perä seudulta. Ikäänkuin linja joutuisi resonanssiin. Kun nostaa jalan kaasulta, se loppuu, samoin kun vauhti vähän lisääntyy. Kardaaniin on uusittu ristikot ja tasapainotettu, mutta se ei vaikuttanut ilmiöön. Vaihdelaatikon alla oleva kumityyny on osin repeytynyt kiinnitysraudoistaan, jakolaatikon kupeessa olevan uusin kun luulin sen olevan sökö, mutta uusi oli yhtä väljä. Mielestäni setti heiluu aika paljon kun kardaanista reuhtoo jakolaatikon puolelta. Moottorin kiinnitystyynyt näyttää terveiltä.

Ja kerrotaan vielä sekin, että noin 80 nopeudessa on nousevaa ja laskevaa jyminää tai värinää, miten sitä nyt osuvimmin kuvailisi. Nopeuden noustessa se vaimenee, 100 nopeudessa tuskin enää havaitsee.
 
Vs: Pajeron perän naksutus ja muita ilmiöitä.

Isä haki tänään koeajoon vm.96 SS-laatikolla ja tuolla samalla kytkettävällä lukolla olevan olevan Pajen. Siinä on kans jossain yli 60:n vauhdissa alkaa tärinä ja se ei lopu vaikka kiihdyttää/jarruttaa moottorilla tai vaikka antaa auton huilata vapaalla. Kartaanin ristikkoa epäilimme, sillä ei tuommonen tärinä voi normaalia olla. Pitääpä kuunnella ja pyörittellä rattaita jos vaikka tuo naksutus sattuisi kuulumaan tästäkin yksilöstä, Muitakin kiusoja pajerossa oli, mutta niistä lisää uudessa topikissa (tai vanhoissa jos sopivia löytyy) myöhemmin
 
Vs: Pajeron perän naksutus ja muita ilmiöitä.

Onko kenelläkään kuvia avatusta/puretusta lukkoperästä? Tai nettiosoitteita josta löytyy? Pitäisikö samassa paketissa olla myös luistonrajoitus?
Ei ainakaan toimi jos on.
 
Vs: Pajeron perän naksutus ja muita ilmiöitä.

Nelivetoa ei kannata pyörittää yhtä rengasta ilmassa. Ne lukot ja kytkentä levyt tykkää hunajaa sellasesta. Ja kuivalla pitävällä alustalla kannattaa välttää älyttömiä sutimisia, sillä jakoloota joutuu koville. Nelikko päälle esim kun sitä tarvitaan..talvi, liukas, pitotarpeilla. Jos lukko päällä, niin varmasti jurnuttaa jos käännetään esim. Koska lukollinen akseli vetää molempia napoja samaan tahtiin. Jos öljyt ym vaihdettu ajallaan niin ei pitäis olla ongelmia ja se, että onko takamurikassa varmasti lukkoöljyt ?

Monissa tapauksissa toi jurnutus, että kone heiluu ja samantien koko auto johtuu suurimmassa tapauksissa liianalhaisesta tyhjäkäynnistä. SIlloin diisselin vääntö saa heilumaan. Sen huomaa kun kierroksia laittaa tyhjäkäynnillä 1000rpm pintaan. Jos ylimääräinen tärinä lakkaa, niin siitä voi jo päätellä.

Maastorenkaat aiheuttavat kanssa tärinää ja värinää. Kannattaa noita maastopyöriä tasapainotella, sillä aika monasti oon huomannu sen, että ajetaan muutamanvuoden vanhoilla pyörillä ja tasapainotus on ollut joskus uutena. Siellä on monasti yli 100g heittojakin, joten niitä kannattaa tarkistuttaa välillä.

Jos tärinä paikallistetaan laatikkoon, niin kannattaa ekana kattoo laatikon kumityynyt. Yleinsä iäkkäämmissä kilometreissä näkee niitä laatikontyyny kuoleentumisia jolloin heilunta vaikuttaa kardaaniinkin
 
Vs: Pajeron perän naksutus ja muita ilmiöitä.

Paitsi että tuommonen kytkettävä lukkohan ei tarvi mitään erikoisöljyä, vaan ne on tarkoitettu tuommosille lähinnä kitkaan perustuville lukoille. En tiedä mitä tuo lisäaine sitten tekkee lukottomissa perissä, mutta turha sitä on sinne kaataa.

Onkos muutetn tuommosessa Pajeron perässä, jossa on kytkettävä lukko, mitään muuta lukkoa? Vai onko se 0%/100% lukko? En oo viel ehtiny tuota perää nostaan ja kuunteleen, että naksuuko se perä tuossa tällä hetkellä omalla pihalla olevassa yksilössä.
 
Vs: Pajeron perän naksutus ja muita ilmiöitä.

yleinsä nelikoissa naksuminen johtuu suurimmaksi osaksi laakerivälyksistä. GL5 on hyvä perä öljy ja lukollisille aina GL5LS. Etuperään kannattaa kanssa laittaa hyvä laatunen LS öljy, vaikka ein aina tarviikkaan. SInne etuperään menee niin pieni määrä muutenkin, että ei ainakaan pahaa tee. Tietyissä malleissa nelikon kytkeytyminen tapahtuu napojen edessä olevilla levyillä jne. Kokeile kanssa ristikkojen välykset ja onhan myös kardaanit voideltu, jotta ei kuivumisen takia naksuttele ?
 
Vs: Pajeron perän naksutus ja muita ilmiöitä.

Naksutus tulee perästä, ei kardaanista. Siis takaperästä. Nelivedolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Tuoreet öljyt. Tiukat laakerit.
Ensimmäinen viesti kertoo mista kysymys.
 
Vs: Pajeron perän naksutus ja muita ilmiöitä.

Se perä on avoin.. eli ei ole luistonrajoitusta. Lukko on sen R/D napin takana ja on vain ja ainoastaan 0-100% lukko ja ei muuta.

Minin suuntaan pyrötitettäessä se napsutus kuuluu?
Kuuluuko napsutus kun pyörität renkaita oikeaan " siis ajosuuntaan" n'hden vai pakittaessa? Tuo napse voi olla lautaspyörän jänityksen vapautumisääni kun pyörittää rengasta "pakin" suuntaan (arvaus, huom... ARVAUS)

sori typot.. pari tuimaaa napsua.... :D
 
Vs: Pajeron perän naksutus ja muita ilmiöitä.

Pyörityssuunnalla ei ole merkitystä, napsutus kuuluu samalla tavalla molempiin suuntiin. Ja niin kauan kuin jaksaa pyöritellä.
Kokeilkaa nyt joku muukin jolla on samanlainen kytkettävä lukkoperä, että saisin vertailutietoa.

Ja jos jollain olisi vinkkiä/linkkiä missä näkee kunnolla perän rakenteen, valokuvina vaikka, utelias kun olen haluaisin tutkia aihetta mutten heti purkaa tuota käytössä olevaa peliä. Kun sinällään toimii OK.
 
Vs: Pajeron perän naksutus ja muita ilmiöitä.

Sori.. kokeilinhan tuotn, mutta unohin kertoa miten kävi ;D Pyörittelin siis tuosta isän "uudesta" Pajerosta tuota taka-akselia, enkä kuullu minkäänlaista ääntä. Oliko sulla toinen vai molemmat renkaat ilmassa? Mulla oli vain toinen pyörä ilmassa, eli kartaani pyöri kun pyöritin ratasta. Ens v-loppuna on sitten oiva mahollisuus kokkeilla molemmat rattaat ilmassa ku alkaa taka-akselin puslaremontti.

Voisko sulla pyrkiä takalukko jostain syystä päälle tai ei vapaudu kunnolla ja siittä tuo napse. Kuites alipainetoiminen ymmärtääkseni, joten aikas helposti vois tulla vikaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom