Pajeron taka-akseli ja huollot

tommyt

New Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2003
Äidillä on vanha 89 mallin Pajero. Autoa ei ole merkkiliikkeessä pahemmin huollettu. Muistan joskus nähneeni kuvan Tekniikan Maailmassa Pajerosta, missä oli takapyörä irronnut vetoakseleineen. Juttua en tarkemmin muista mutta kyselisin että mikä voi aiheuttaa pyörän irtoamisen. Itse muistelen että kyseessä olisi ollut jotkut laakerit mitkä pitäisi tarkastaa 60000 km:n välein mutta miten on?
 
ei niitä laakereita sen kummemmin tarvi tarkastella kun alkaa pitämään ääntä niin sitten vaihdetaan
ja hyvä konsti välttää k.o onkelma on pitää perässä tarpeeksi paljon öljyä
 
mulle vaihtoi merkkiliike peräöljyt ja alkoi pitämään rutinaa ! Vaihdettiin uudelleen ja heppu lisäsi pikku pullosta ( mitsubishi-logo) jotain sekaan ja loppui rutinat ! nyt kuulemma sit voi laittaa ihan mitä tahansa peräkuraa ! ehkjäpäs kuitenkin seuraavaksi Teboilin peräöljyä with LS !
 
joo sulla alkoi kitkalukko protestoimaan siitä öljystä mitä sinne laitettiin ja se mitä se asentaja sinne lisäs oli jonkun sortin lisä-ainetta
 
astiassa luki "pajeron perä" tuote oli mobilin tisleitä !Kuulemma jokaiseen pajeroon ovat samaa laittaneet , maahantuojan suosituksesta !
 
Jos sieltä perästä joutuu jotain laakereita vaihtamaan niin onko se työläskin/kallis homma. Kuulemma jotain jyrinää kuuluu takaa.
 
koska on kardaani rasvattu viimeksi ?
ja ei niitten laakereiden vaihtaminen oo mikään iso homma....
eikä hirveen kalliskaan
 
Kuinka usein kardaani pitäisi rasvata? Autoa on huollettu yksityisellä korjaamolla missä on pyydetty aina rasvaamaan nipat. Tarkempaa tietoa ei nyt ole.
 
itte oon rasvannu joka öljynvaihdon yhteydes kartaanit ja muut nipat kahden vaihdon välein

mulla ainakin kuulee koska se on rasvauksen tarpees ku alkaa ns."veto äänet" kuulumaan sisälle kovemmin
 
Vs: Pajeron taka-akseli ja huollot

Pyöränlaakerin hajoaminenko saa pyörän karkaamaan kaikkine akseleineen? Tutulle kävi tuossa lähiaikoina juuri noin, mutta ei auto ääntänyt aikaisemmin ainakaan mitenkään voimakkaasti. Voiko olla mitään muuta syytä?
 
Vs: Pajeron taka-akseli ja huollot

Jep. Jos pyöränlaakeri korkkaa niin jarrut on ainotat, mitkä saattaa pitää vielä hetken paikoillaan sitä rengasta, muta ei varmaan nekään kauaa, kun repeää kengät irti kilvistä huonolla tuurilla. Takapyörän laakereita ei voikkaan rasvailla, ne saa voitelun peräöljyllä. kyllä kai jotakin luulisi kuuluvan ennen kuin laakeri korkkaa, tai sitten on sattunut murtumaan jotenkin ihmeellisesti.
 
Vs: Pajeron taka-akseli ja huollot

Juuri laakerin vaihdoin omaani ja itellä ainaki on stefa vetoakselilla joka estää peräöljyn pääsyn laakerille saakka. Mitsun korjaamo opas käytti termiä "pack with grease" asennusvaiheessa eli vaseliiniä täyteen... Koko akselihan on vain neljällä pultilla kiinni joten jos ne pettää niin kyllä sillon pyörä akseleineen lähtee tangentin suuntaan...
 
Vs: Pajeron taka-akseli ja huollot

Joo. kylläpä siellä se stefa on joka ainakin yrittää pitää ne öljyt siellä erillään laakerista, mutta tuppaavat laakerit silti olemaan aina öljyssä. Vaseliiniä en ole oikeestaan yhessäkään laakerissa noissa tavannu. Ei taideta yleensä laittaa ku vaihetaan laakerit, ku luullaan että se peräöljy ne voitelee, vaikka niin ei PITÄISI olla.
 
Takaisin
Ylös Bottom