pajeron V6 käy viidellä pytyllä

ponupannu11

New Member
Liittynyt
12 Marraskuu 2007
Sijainti
Kolari
:eek: eli kysymystä tälläisesta asiasta,olisko kellään käynyt vastaavaa eli Auto siis vm.90 pajero 3000 V6 oireena kakkos pytyllä kipinän heikkous,kun ottaa tulpan pois ja laittaa runkoon niin juuri kipinä näkyy ja se siis käy viidellä pytyllä koko ajan,vaihdettu uudet tulpat,virranjakajan kansi,pyörijä ja tulpan johdot mutta ei vaikutusta,eli olisko kellään ajatusta/tietoa mikä vois olla mahdollinen muu vika.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

voisko olla renkaat menny männästä? kävisipä omakin viidellä prkl!!! kun on vaan 4-sylinteriä :seina
tai mäntä rikki? tuli vaan ensinnä mieleen jos kaikki sähköhilppeet on vaihdettu.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

muuten hyvä mutta ei oikein käy järkeen mekaaninen vika kun on kyse kipinän vajaudesta.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

En tiedä miten noissa jakaja-malleissa ECU liipaisee puolaa, eli onko jokaiselle sylinterille joku oma kanavansa ECUlla tms (joka kuulostaisi kyllä typerältä, koska jakaja on vielä jakamassa kipinää), mutta ainahan ruiskumalleissa on ECU vikamahdollisuutena. Tiedä sitten voiko se ilmetä noin.

Toinen mahdollisuus on itse jakajassa: missä kunnossa on CPS anturin hammas tai muu vastaava, joka liipaisee kakkospytyn kipinää? Onko esim. jakajan akseli väljä tai kiero?
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

ei pitäs olla jakajassa vikaa ku sekin on vaihdettu toisin käytetty,mutta ehyestä autosta joka kävi kaikilla kuudella pytyllä,mitens muuten tuo jakajan sytytys hetki on kun alamerkki on T-kohdalla niin eikös se pitäis olla jakajan kannesta katottuna 1-merkissä,mutta kun tuo ei käy kuitenkaan muuten kuin 2-merkin kohdalta ja sytytysjärjestys tuossa on kuitenkin 123456
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

Minun tietääkseni minkään kuutosen sytytysjärjestys ei pitäisi olla 123456...?
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

näin se vaan on tuo sytkä järjestys Pajeron oman ohjekirjan ja Autodatan ohjeidenkin mukaan 123456 niin hullulta kuin se kuulostaakin.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

Se kuulostaa juuri niin "hullulta" että en usko ennenkuin se on jostain erittäin luotettavalta taholta selvinnyt... Voi noissa
kirjoissa olla virheitä,ei ole ennennäkemätöntä... Jos olisin rikas,löisin tonnin vetoa että järjestys ei ole tuollainen...
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

Jos olisit rikas ja löisit vetoa niin olisit tonnin köyhempi. Kyllä se on 123456... :) tai ainakin Galant V6 2,5 on.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

Kyllä se workshop manuaalinkin mukaan on 1-2-3-4-5-6.

Täytyy kyllä beesata Samia siinä, että olisin itsekin lyönyt vetoa siitä, että tuo EI voi olla oikea sytytysjärjestys. No, aina sitä oppii uutta..
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

No jos noin on,niin onneksi en sitten oo rikas,eli nyt köyhempi... :-[ Mutta ei tuo mikään oma keksintöni ollut,ihmettelen miten
mikään "luotettava" kirjallisuus ei ole koskaan antanut tuota "mahdolliseksi" järjestykseksi...!? Kai se sitten on niin "uusi" juttu
tai kuten tavallista,Mitsuihin liittyvät jutut ovat niin harvinaisia ettei niitä missään kirjallisuudessa tunneta...? ::) Ja kaipa
v-koneessa tuollainen järjestys voi onnistuakin,rivikone vois olla melkoinen hieromalaitos moisella kuviolla... :)
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

Jakajan kannessa johdot ei ole järjestyksessä 123456 vaan ne muuttavat paikkaansa kannen sisällä. :peukku
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

on se 123456, mutta suorassa 6 se ei olisi järkevää... V6 koneessa ihan normaalia. V6 konetta pitää miettiä kuten kahta 3 pyttyistä vierekkäin... 3 pyttyises on ihan sama ilmoittaako sytytysjärjestyksen 123 vai 132 ;)

niin ja vaikuttaa tietysti hieman sekin, kuinka ne sylinterit on numeroitu, toiset ilmoitaa eritavalla sylinterien numeroinnin...

mutta sitten itse vikaan... muut tulpatko antavat varmasti paremman kipinän, eli vain 2 pytyn kipinä on heikko???

edit: turha tuota sytkäjärjestystä on yrittää selitää, kun siitä on olemassa hyvä selostus ja kuvat jo valmiiksikin... http://www.stealth316.com/2-timing.htm
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

joo ei ole enää murheita tuon sytkä järjestyksen kanssa soitto Esculle ja se selvis sieltä ja se tosiaan oli tuo 123456 sit jakajan laitto on ihan erinlainen asia kuin nelos koneessa tässä on jakajan tyvi osassa merkit mistä laitetaan kohdalle,mutta sitten tähän itse pää Asiaan eli nyt on jakaja ja sytkä kohdalla mut silti edelleen sama vika 2 pytyn kipinä edelleen huono ja kaikissa muissa pytyissä hyvä vaihdan vielä tuon Tehotransistorin uuden ja jos ei ala sitte pelittään niin täytyy kait pistää sit tuo ECU huoltoon jos siitä löytys joku järkevä vika.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

elips nyt on sitte laitettu ehyt Ecukin paikalle,mutta edelleen sama vika kipinä heikko ja väärän värinen Eli lilan värinen,ainoa parannus asiaan oli,että n.3000 tonnin kierroksissa kipinä on vahvempi mut silti väärä väritys ja kaikilla muilla pytyillä kipinä normaali.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

Kuulostaa siltä että kaikki sylinterikohtaiset sähkövehkeet on vaihdettu? Olen jotenkin samaa mieltä Palleron kanssa...Minä keskittyisin nyt mekaniikkaan ja mittaisin seuraavaksi puristukset.

E
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

mekaaninen vikakin vois olla yks vaihtoehto,mutta ei se minusta käy järkeen ku muissa viidessä pytyssä on sininen kirkas kipinä ja tässä yhdessä kakkospytyssä kipinä on violetin värinen ja tuolla kipinällä ei taatusti bensa syty palamaan,on pari kertaa menny muun merkisistä kulkimista (volvo ja opel)puola sököks niin niissä on tuo kipuna muuttunu tuommoseks violetiks eikä ole käyny enää laiskaan ku nissä on ollu tuo sama vika sit kaikissa pytyissä.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

Mielenkiintoisen outo vika.
Vaikka kaikki syttykilkkeet taitaa olla vaihdettu, niin oletko siitä huolimatta kokeillut vaihtaa ensinnäkin kahta tulpanjohtoa keskenään? Näkisi siirtyykö vika johdon mukana. Jos ei, vaihtaa kaksi tulppa keskenään ja katsoa siirtyykö. Ja tarkistaa, jos on siis sellaiset tulpat että niissä on päässä kierteellä oleva paksunnos, että se on kireällä.
Ja vaikka se toinen kävikin kuudella, oletko tarkistanut virranjakajan sisältä ne pyörijän vastakappaleet, että ovat puhtaat, siis ei hapettuneet? Ja virranjakajan tulpanjohtojen liitospinnat puhtaat?

Varmaan nuo on tehty, mutta kaiken varalta kirjoittelin.

Semmonen vielä tuli mieleen, jos siinä jakajan akselissa olisi väljää, voisiko se könöttää ikäänkuin sivussa kaikenaikaa ja kakkospytyn kohdalla pyörijä olisi kauimpana vastakoskettimesta. Tää on puhdasta arvailua.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

mutta milläs poijjaat me selitetään se kipinän väri? johonkin katoaa jännitettä...?
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

Kollegan kanssa asiaa tässä hiukan pohdittiin. Kummallekkaan meistä tuo kyseinen moottori ei ole hirveän tuttu, mutta oletetaan, että nokka-akseli pyörittää jakajaa suoraan hammasrattaan välityksellä. Missäs kunnossa mahtaa olla se nokassa oleva hammaspyörä (toista jakajaahan on kokeiltu, eli vika tuskin on siinä)? Ettei siinä olisi jotain (hammas murtunut tms.), joka aiheuttaa jakajan ajoituksen muuttumisen vain ja ainoastaan 2-pytyn kohdalla. Tuohan voi tehdä juuri kuvatun laisen ongelman, jos "siirtymä" on juuri sopiva, kipinä tulee, mutta se on heikko, kun pyörijä menee niin paljon sivuun jakajan kannen kosketuspinnasta.

Tämäkin puhdasta arvailua, mutta ei kai kukaan oletakkaan, että juuri oikeat neuvot tulee, moottoria näkemättä. ;)
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

kyllä on tullu vaihdeltua noita tulpan johtoja ja tulppia mut aina vaan samassa pytyssä tuo kipinä ongelma,tilaan tänään vielä siihen tuon uuden Tehotransistorin eli kipinän vahvistimen(musta pieni boksi puolan vieressä) jos ei sen vaihdon jälkeen ala pelittään niin täytyy alkaa miettiin noita mekaanisia vikoja.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

Nyt on sitte tuo Kipinän vahvistinkin (puolan vieressä oleva musta aski)vaihdettu uuteen eikä kipinä ongelma vieläkään ratkennut,eilettäin mittasin vielä puristuspaineet kaikilta pytyiltä ja olivat 12-13 kilon välillä ja tässä maagisessa 2 pytyssä 12,5,eips kai tässä järki enää muuta sano kuin pitää alkaa tänään ottaan kansi pois ja tutkiin löytyskö sieltä jotain järjellistä selitystä tähän oireeseen samallapa näkee tuon virranjakajan moottorin puolen pyörittäjä mekanismin :seina
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

ei ole vika selvenny vielä,mutta en kyllä ole tässä vissiin kuukauteen sitä kehannu selvitelläkkään ollu muita projekteja.ps.ilmottelehan jos löydät vian ennemmin omasta autostasi.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

Mun edellisessä hiluxissa -89 oli katkojan kärkiväli väärä, nelospytty jätti kipinän antamatta.
Mitään en autoista yleensäkkään ymmärrä, mut sellainen vika oli siinä bensa rosvossa.
Sähköstä ymmärrän jotain, mutta outoa siinä viassa oli että vika oli aina samalla pytyllä, ajatellen että puola ei kerennyt antaan tarpeeksi jännitettä juuri nelos pytylle. Kärkiväli oli sama jokaisessa akselin kohdassa eli ei ollut mitään epäkeskoa akselissa.
Nyt ajelen diesel pajerolla, mistä en ymmärrä senkään vertaa.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

mahollistahan se tuokin on jossain vehkeessä,mutta ei tässä ku ei ole kärkiä laisinkaan.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

Seurattu mielenkiinolla, laita infoa heti kun löytyy vika,mulla on myös bensa pajero.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

Kuinka tarkaan testattu eri jakajalla? Itselle hyvinkin tuttu jakaja ja epäilisin paskaa reikakiekossa jakajan sisällä. Laskee ajoituksen persiilleen ja tai ei anna oikeen mittasta pulssia. Siinä kiekossa on kahet reiät. Harvemmat yläkuolokohdille ja pienet ajotuksen laskemiseen. Joskus ollu pikiintynyttä "öljyä" jakajassa. Noin vaan ajatuksena. Jos vika tosiaan aina 2 sylinterissä. Jakajan sai pyöräytettyä puoli tahtia persiilleenkin ja johtojärjestyksen muuttamalla ton sai tsekattua....
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

Nostetaas tätä aihetta, sillä haulla en vastausta löytänyt. Kun tuttu antoi -89 mallisen 3,0:n virranjakajan muiden osien lisäksi, kun autonsa meni paaliin :seina. Miksiköhän näitä gen1,3 litraisia tuntuu menevän nykyään kiihtyvään tahtiin paaliin? Ei kai ne kaikki voi olla niin toivottomia että ei saisi pelastettua?
Ja oma piha on prkele liian pieni jotta pari edes saisi pelastettua :seina.
Mutta kuitenkin, onko kukaan koskaan laittanut tuollaista jakajaa -90 vuosimallin koneeseen? -89 mallissa liitin menee jakajalle alapuolelta ja -90 mallissa sivusta.
Toimiiko siis -90 mallisen ECUn ym:n kanssa jos johdotuksen selvittää kaavioista?
Vielä en ole mitään tehnyt, kunhan uteliaisuuttani kyselen.

P.S. Löytääkö netistä joltain sivustolta kuinka paljon esim. -89/-90, 3.0 bensapajeroita on edelleen liikenteessä? Itse en löytänyt eri hakusanoilla.
 
Vs: pajeron V6 käy viidellä pytyllä

laittaa siihen virranjakajaan edestä menevän liittimen kunnolla kiinni, niin rupeaa kipuna liikkumaan paremmin...
näin itsellä rempan jälkeen :-[
on meinaan kinkkisessä paikassa jos jakaja on kiinni :seina
 
Takaisin
Ylös Bottom