Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Lavi

New Member
Liittynyt
7 Helmikuu 2012
Tervehdys.

Muutamia tuhansia kilometrejä nyt tuolla pajella takana ja kaikkea pientä laittoa on ollut. Apusimpukkaa, Kojelautaan kaikki valot, kiilahihnat (tuo ilmastoinnin hihna oli muuten mukava vaihtaa :mad: )
Nyt huomasin hiukka pitemmän matkan aikana että rupesi täristämään/väristämään autoa ja pikkuhiljaa lisääntyy siihen malliin että on ruvettava laittamaan.
Arvelin ensin että renkaissa jotain heittoa ja kävin painottamassa renkaat mutta vikapa ei ollutkaan niissä.
Samalla ku rasvailin alustaa niin huomasin välyksen vaihteiston takimmaisessa laakerissa, eli takakardaanin etupuolelta antaa klappia. Ristikko tuntui hyvältä. Laippa antaa varmaan puolen sentin sivuttaisvälyksen.
Eli, minkälainen homma tuo laakeri/laakerit on vaihtaa. kokemusta laatikoitten korjaamisesta jonkun verran VAG korsernin vehkeistä ja normaalit työkalut löytyy. Eli saako vaihdettua ilman laatikon purkamista takakautta niks naks? ;)
Kardaanin arvelin käyttää samalla painotuksessa.
Ai niin, malli on pajero vm. -98 2.8 TD GLS, super select vaihteistolla. Ja jos jollakulla on vinkkiä antaa niin mistä kannattaa laakerit tilata vai käydäkö suoraan tiskiltä?
Samalla tein ilmastointi huollon niin onko näissä normaalia tuo ilmastointilaitteen kompuran toiminta kun magneettikytkin kytkee vähäks aikaa päälle ja sitten irrottaa, sama toistuu koko ajan. Kylmää kyllä tekee jollain tavalla ja putkisto kylmenee normaalisti.
Kiittäen jo etukäteen ;)
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

tota saamaa joskus utelin tää mutta ei sillon tärpänny,josko ny..
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Milla tavalla tuo jyrinä ilmenee oma jyrisee alta 1700rpm. sillai veemäisesti. :seina
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Saako vaihteistosta hännän purettua irti auton alla? Silloinhan ei tarvis koko lootaa ottaa alas. Ja justiinhan sen joku tuossa toisessa aiheessa kokeili, että pelkän jakolaatikonkin voi puottaa alas myös SuperSelct-mallissa, eli ei tarvis päävaihteistoa ottaa jos ei pelkkää häntää saa irti.

Onko ilmastoinnissa Economy-asentoa? Se vois aiheuttaa tuon pätkimisen..
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

muistaakseni se häntä on pulteilla kiinni ja sais alla pois.en ruvennu sitä sitte tekemään kun ei ollu tietoo.mulla se hyrinä alakas josai 70kmh paikkeilla ja oli häirittevää. -89 mallis.
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

sen akselin kuulalaakeri tulee ulos vasta,ku halkasee koko lootan.prässillä irtoaa akselista.samalla vaivalla sais täysremontin tehtyä.
kumma ku hännässä ei näytttäs olevan liukulaakeria.
koko kopleksi http://www.lilevo.com/mirage/Manuals/RWD%20Manual%20Transmission%20R5M3-V5M3%20PWEE8914-ABCDEFGHI%2022C.pdf
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Terve! Minkähän verran siinä laakerissa kuuluu olla "joustoa", kun heiluttaa kardaanista? Sitä tietty vaikea sanoa, mikä tulee laakerista, kun se eka ristikko on siinä alussa. Tosta kompuran pätkimisestä tulee mieleen tosiaan se economic asento tai sitten vaan kylmäainetta liian vähän.
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

eipä siinä välystä sais tuntua.heittää äkkiä painotukset.semmosta lukasin,että kannattaa eka tutkia kardaanin poorit,ettei ole kuluneet.lika kasatessa (tai tiivisteen levitessä),saattaa kuluttaa poorit väljiks :-\ poorin reunat kuulus olla pyöreähköt,ei terävä reunaset.kannattaiskin hiekkassa lojumisen sijasta teipata ja pestä joket diiselillä.ristikkovika kanssa saa taudin leviämään lootan puolelle.uusia laakereita saa tilattua suomestakin.
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Moro ,

Paljonkos Lavin autolla ajettu ? Omassa Pajerossa oli tuota värinä- ja jurinaongelmaa viimekesästä lähtien (silloin 235tkm mittarissa) ja kyselin asiasta täälläkin.Värinää tuli eniten kun ajeli 5.pykälä päällä noin 90 km/h ja siitä kevyttä nopeuden nostoa 110km/h saakka.Tasakaasulla meno oli kuitenkin hiljaista ja mukavaa.Tuo kartaaninlähtö on yllättävän väljä minunkin kulkineessa ja sitä epäilin ensimmäiseksi vaikka samanoloinen se on ollut siitä lähtien kun ko. auton ostin (silloin 168 tkm mittarissa).En asialle juurikaan mitään voinut kun renkaat ja ristikot on kunnossa.
Ajattelin että ajellaan ja katsellaan mitä särkyy.
No tammikuussa sitten meni kytkin 239 560 km:n kohdalla.Vaihetin kytkimen ja rupesin ajeleen.Muutaman päivä ajeltuani huomasin että tämähän ei enää jurnuta eikä värise !
Kytkimessä oli selvä vika.Jousipari irti kolostaan ei enään irrottanut mutta pääsipä ajaan kotiin.Nyt tänään mittarissa 240780 km eikä vieläkään värise.
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Joo, näin ajattelinkin sen välyksen suhteen, mutta tota räjäytyskuvaa tutkiessa huomasin että se laakerihan onkin melko kaukana lootassa, joten sitä "häntää" ei tue mikään. Kullähän se sitten vähän joustaakin jo kun vääntelee kardaanista.
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Autolla ajettu nyt 334tkm. Ilmastointi huollon tein viime viikolla ja käyttöohje kirjan mukaisen kylmäaine määrän laitoin, 500grammaa.
kytkimestä en usko värinän johtuvan. Huoltohistoria tiedossa aika heikosti mutta sen verran huoltokirjasta selvis että kytkin laitettu jossain 270tkm kohdalla. Värinän hiomaa jo kuudessa kympissä, kierroksilla ei väliä. Samanlainen vaikka heität vapaalle tai polkasee kytkimen pohjaan. Pitänee ens viikolla ottaa auto nosturille ja purkasta varovasti se laatikon häntä irti. Ei siinä nuin isoa välystä varmaankaan saa olla.
Ai niin, ilmastointi on ON asennossa tuolloin kun pätkii, on siinä kyllä economy asentokin mutta sitä en oo kokeillu.
Pitää ilmotella kuhan saan osia irti tarvittavan määrän. Laatikkoa ei heti alkuun kehtais kyllä purkaa ;D
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Tosi pieni määrä toi 500g mut jos näin luki niin varmaan oikein. Tulihan järjestelmä tyhjiöityä kunnolla ennen täyttöä ja kylmäaine oikeata. Itse kokeilisin jos muut asiat ok niin lisätä vähän kylmäainetta, vaikuttaa ihan siltä kuin imupaine menisi liian alas ja sit pätkäisee kompuran.
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Lavi sanoi
Ai niin, ilmastointi on ON asennossa tuolloin kun pätkii, on siinä kyllä economy asentokin mutta sitä en oo kokeillu.
Pitää ilmotella kuhan saan osia irti tarvittavan määrän. Laatikkoa ei heti alkuun kehtais kyllä purkaa ;D

Niin no eihän sen ilmastoinninkompuran koko aikaa pidä käyä ja jos ulkona vielä viileätä (että et ole missään +20C astetta lämpimässä tallissa kokeillu), niin vois olla ihan normaalia toimintaa vielä.
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Korjaamohallissa kokeilin. R134 a:ta tyrkkäsin eli aine oikea ja alipaine aika 20 min, pitäs riittää. Pitää tutkia tarkemmin kuhan alkaa kelit lämpiämään. Tällä hetkellä istuu ennemmin pilkillä vapaa-ajan ku auton alla kökkii 8)
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Lavi sanoi
Korjaamohallissa kokeilin. R134 a:ta tyrkkäsin eli aine oikea ja alipaine aika 20 min, pitäs riittää. Pitää tutkia tarkemmin kuhan alkaa kelit lämpiämään. Tällä hetkellä istuu ennemmin pilkillä vapaa-ajan ku auton alla kökkii 8)

Löytyykös ko.autosta takailmastointia..? Mikäli sellainen löytyy niin kylmäaineen määrä on eri, muistaakseni lähemmäs kilon verran kylmäainetta mikäli on tuplailmastointi..

Eihän se kompura kokoaikaa pyöri sielä, katkoo sen käyttämistä kun paineet nousee tiettyyn pisteesee.. Näissä kun ei oo vielä muuttuva tilavuuksista kompressoria.. Millaisissa lukemissa ne paineet muuten pyöri kun auto kävi..?
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Vähänlaiselta kuulostaa tuo kylmäaineen määrä.2 vuotta sitten huollatin kylmäkoneen ja maahantuojalta (silloin veho ) antoivat aineen määräksi 620-660 g.Laitettiin sitten 650 g. ja hyvin on toiminut.En silti takuuseen mene että tuo on oikein.
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Viime kesänä huollatin omasta pajesta jossa on takanaki ilmastointi nii työnsivät sinne 1200g sitä kylmä ainetta ja hyvin on toiminu. Mulla kans pätkii kompura välillä vaik kuin on helle päivä.
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Juu, takakardaani kävi sepässä ja painotuksessa. Ei vaiva hävinnyt kokonaan vieläkään vaikka ristikoissa pykälät oli selvästi havaittavissa/jumittivat hieman.
Vaihteiston takimmainen kumityynyhässäkkä pitää vaihtaa seuraavaks. Helat aika huonossa hapessa, revenneet irti .
Mutta, tuota vaihteiston tukea ei taida saada kuin alkuperäisenä?? Joka paikan yrittäny penkoa mutta vastaan ei ole sattunut missään. Laitoin väliaikaisesti laatikon ja sen kumityynynkannattimen väliin ohuen kumisen nosturin tallan niin värinät pieneni ainakin puolella joten ilmeisesti tuo tuki lienee ainakin osasyyllinen värinään. Jatketaan tutkimuksia ja tuon kumityynyt metästystä. Heti en kehtais isolle tiskille mennä. ;D
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Muistaakseni sanoivat timanttitiskillä tuon kumilaakerikompleksin hinnaksi 128 ekua eikä sitä löytynyt maasta ollenkaan kun viime syksynä asiaa tiedustelin.Lisäksi olisi lentorahdista pitänyt maksaa lähes saman verran.Jäipä osa sitten tilaamatta.
Tarvikeliikkeestä sitten hain kumipuslat ulkohalkaisijaltaan 60mm ( jotkin ooppeliin ja vw.hen sopivat ) ja modasin ne siihen orkkisrunkoon.Hyvä tuli ja ei maksanut montaa euroa plus tekemisen vaiva kun ite teki.Ne orkkiskumit oli pehmenneet ja laatikko makas käytännössä runkoa vasten.
 
Vs: Pajeron vaihteiston takalaakerin vaihto?

Netistä illan etiskelin ko osaa, ei löytynyt mistään.
Isolta tiskiltä kävin tilaamassa. 109 egee ja hollannista piti lentona tilata. Rahtikuluja ei tullut mitään mutta alennusta ei pystyny kuulemma enää antamaan. Käytin samalla etukardaaninki pöydällä ja pitää näköjään nivelet laittaa siihenki. Pientä pykälää kautta jumittamista niissäkin. Tekohengitystä annoin niille vähän, rapolipesua/paineilmaa ja uudet rasvat. Vähän herkisty mutta pitänee tamgearsilta tilata uuvet ristikot jahka kerkeää taas laittelemaan. Jospa ens viikolla tulis jo se tuki ni ois taas yks vika vähempänä.
:peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom