Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Rekisterinhoitaja
Hallitus
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Ylöjärvi/Laihia
Mites porukalla on kokemusta noista piikkipyöristä ja niiden pidosta. Meinaan laitettiin takaveto Galanttiin alle eteen hyvin kapeat Pirellin piikkipyörät joissa ei piikkejä ole kuin 2/rivi ja muutenkin kuvio on aika avoin. Takana taas on Lappi Trelleborgit jossa on 4 piikkiä/rivi ja itse rengaskin on leveämpi. Kävin kokeilemassa tuota yhdistelmää lumisella tiellä ja hieman oli puskemista havaittavissa mutta peräkin irtosi halutessa ja oli hienosti hallittavissa. Toki on eri asia kun mennään jäälle ajamaan.

Itse ehdotin että vaihdetaan pitävämmät (leveämmät ja piikikkäämmät) Trelleborgit myös eteen ja jätettäisiin kapeat Pirellit pois mutta "pojat" oli eri mieltä. :p Mä taas haluaisin että etupää on tiiviisti kiinni ja takapää irtoaa ja ei kai nyt takapää ihan ilman pitoa jää vaikka eteen pitävämmät vaihtaisikin. Mä olen tottunut ajamaan jäällä tasaisella pidolla eli etu- ja takapää on tasavertaisia pidon suhteen.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Eikös trelleborikin ole tuommoisella ns. lumikuviolla? eli vastaavalla ku pirellin tai michelinin lumikelin rengas? Oisko sitte parempi jos jostakii löytäis jääkelin renkaat, vaikka eipä nekään mahda olla puhtaalle jäälle tehty, mutta sitten tulee taas hinta..

äkkiseltään luulis, että enempi piikkejä pitäis paremmin ja tuo puskeminen vähenis js ois edessäkin enemmän piikkejä. Ollaan me välikoppaEscortilla ajwttu jäällä tuommosilla trelleboreilla ja ei se kauheita puskenu, mutta kyllä pito on ihan eriluokkaa vähänkäytetyssäkin Michelinissä, vaikka sekin oli lumikelin pyörä.

Tuo aliohjautuminen ja puskeminen voi johtua Galantistakin. Ei varmasti ole ikinä niin hyvä ajaa radalla ku Bemari, millä sinäkin muistini mukaan olet ajanut. Mulla oli joskus aikoinaan 1.6 takavetoGalant jääradalla ja se oli ehkä yks vaikeimmista (hirveimmistä) autoista ajaa..
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

MVa~1 sanoi
Tuo aliohjautuminen ja puskeminen voi johtua Galantistakin. Ei varmasti ole ikinä niin hyvä ajaa radalla ku Bemari, millä sinäkin muistini mukaan olet ajanut. Mulla oli joskus aikoinaan 1.6 takavetoGalant jääradalla ja se oli ehkä yks vaikeimmista (hirveimmistä) autoista ajaa..

Sen verran mitä itse voin sanoa parin talven kokemuksella, että E30 ehkä on hirvein auto ajaa talvella mitä tiedän, se perä on niiiiiiiiin kevyt.
Kun taas 2.0 Galanttia pysty viemään kuin parastakin BMW:tä (verrokkina (-92 E36) ja (97- E39 BMW). Ja perä ei ollut missään määrin kevyt.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Selvitystä ns. lumikelin ja jääpyörän eroista :
http://www.kosunenracing.com/rengas.html

Lisäks jotkut käyttää kuviota(pyörimissuuntaa) ns.väärinpäin jotta jarrutuksissa saavat paremmaksi (mut itse olen sitämieltä että se tukkii vain kuviota, jos on väärinpäin)
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Jotenkin arvelinkin ja odottelin Harrilta selventävää vastausta. Muistatkos Harri, kummin päin ne käytti takavetoisissa noita renkaita. Edessä lumi ja takana jää, vaiko toisinpäin? Monessa välikopassa näkyi ainakin muutamia vuosia sitten olevan lumi- ja jääkelin pyöriä, mut en muista kummin päin ne oli.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Itse laittaisin paremmat/pitävämmät (testien perusteella) aina eteen. Riippumatta siitä mitä Ensio Itkonen tai Hannu Karpo sanoo.

Mitä nopeampi rata, sitä enemmän etupyörien merkitys korostuu: nopeissa paikoissa (takavetoisenkaan) "heittely" ei ole järkevää/nopeaa, ja harvoin tehoakaan on sellaisen mahdollistamiseen. Jos takapyörät ovat suhteessa "liian hyvät", takavetoisenkin ajaminen voi mennä toivottomaksi puskemiseksi. Aika mälsää.

Veikkaan, että tässä käytössä (ei kilpakäyttö, johon ostetaan uusia/uudehkoja pyöriä) renkaiden kunto ratkaisee kuviota enemmän. Sanoisin, että testaa parhaat eteen ja toiseksi paras setti taakse. Jäällä piikkien määrä ja kunto on ratkaisevaa. Sellaista takavetoista, jossa ei koskaan ole aliohjautumista, ei ole olemassakaan.

Mitä vähemmän tehoa, sitä vähemmän jarrutuspitoon tarvitsee panostaa, eli tuota kuvion kääntöä en ainakaan itse ole ikinä edes harkinnut. Mopolla autolla pelkkä kaasun nosto jarruttaa aika hyvin, piikit rullaa niin huonosti.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Tehokkaissa nelikoissa AINA pyörimissuunnat oikeinpäin.
Kardaanivetosissa vajaavetosissa ovat käyttäneet siten että vetävässä pyörässä pyörimissuunnan mukaan, vapaastipyörivässä vastakkaiseen suuntaan. Mutta tässä haettu sitä että pyörä ei tukkeudu jarrutuksessa.
IMO: laittaisin kuiteki aina oikeinpäin renkaat pyörimään.

Sekotuksesta en mee sanomaa muutaku että se riippuu ni paljo kelistä.
Edit: Eteen jää taakse lumi ...näinhä se oli...
"Fakta" pitäs olla myös: Lumipyörä pitää jäälläkin,mutta jääpyörä ei niin hyvin lumella..

Mutta sekin kannattaa muistaa että pyörää kannattaa käyttää nii päin kun sitä on käytetty. Jos käyttää sekaisin, nastat alkaa irtoilemaan (ehkei siviilivessoissa niinkää ole merkitystä, mut toki jäällä voi olla ) ;D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Mutta sekin kannattaa muistaa että pyörää kannattaa käyttää nii päin kun sitä on käytetty.

+1

TOSIN, jos sitä ei ole merkitty, niin "ajetuissa" sen suunnan erottaminen voi olla hankalaa (nasta kulunut joka suuntaan, pala silppuna joka suuntaan)
 

tepi

Active Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Siksi ne pirellit koska:

- Ne ovat uudet, lapit käytetyt
- Kuvio on karkeampi ja avonaisempi
- 3 cm kapeampi
- PITÄVÄMMÄT

Kuiteskin joka jääradalla on sitä lunta on niin pelkkien piikkien lukumäärällä ei toivottavasti ole niin paljoa merkitystä, kuiteskin kapeampi karkeampi kuvio uppoutuu lumeen paremmin, kuin leveä kuvioton rengas. Kuski ei kuiteskaan pysy tarkasti puhtaalla jää spoori osuudella...

Olenkin ehdottanut ratkaisuksi ottaa 2 kpl renkaita mukaan ja kellottaa kierroksia ja katsoa kummat on paremmat (kumpi on oikeassa :)) kuulemma ei ehdi tekeen ylimääräistä renkaan vaihtoa ::)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

tepi sanoi
Olenkin ehdottanut ratkaisuksi ottaa 2 kpl renkaita mukaan ja kellottaa kierroksia ja katsoa kummat on paremmat (kumpi on oikeassa :)) kuulemma ei ehdi tekeen ylimääräistä renkaan vaihtoa ::)

No kyllä on kiire sitte! ;D :eek:
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Rekisterinhoitaja
Hallitus
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Ylöjärvi/Laihia
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

tepi sanoi
Siksi ne pirellit koska:

- Ne ovat uudet, lapit käytetyt
- Kuvio on karkeampi ja avonaisempi
- 3 cm kapeampi

Kuiteskin joka jääradalla on sitä lunta on niin pelkkien piikkien lukumäärällä ei toivottavasti ole niin paljoa merkitystä, kuiteskin kapeampi karkeampi kuvio uppoutuu lumeen paremmin, kuin leveä kuvioton rengas. Kuski ei kuiteskaan pysy tarkasti puhtaalla jää spoori osuudella...

Olenkin ehdottanut ratkaisuksi ottaa 2 kpl renkaita mukaan ja kellottaa kierroksia ja katsoa kummat on paremmat (kumpi on oikeassa :)) kuulemma ei ehdi tekeen ylimääräistä renkaan vaihtoa ::)

No mehän otetaan ne Lapit mukaan ja kokeillaan. Mä vaan laittaisin ne Lapit suoraan alle ja unohtaisin Pirellit kotio. Ei huvittaisi tuhlata aikaa turhaan renkaan vaihtoon kun pääsee niin vähän muutenkin rallatteleen. Kiireellä tarkoitan juuri sitä että kun mun mielestä lähtökohtasesti noi toiset on paremmat niin miksi tuhlata aikaa niihin huonoihin ja renkaan vaihtoon.

Tästä siis puhutaan edelleenkin kotona? ;D

Mutta mä en usko että toi puskeminen on autosta johtuvaa koska toi Galantti on kymmenen kertaa parempi ajettava kuin se mun viime talven bemarini. Mukavahan silläkin oli ajaa mutta nulju se oli eikä edes käynyt kunnolla. :p Galantista tehojakin löytyy ihan erilailla joten nyt voisi oikeasti päästä kunnolla ajamaan. Galantissa on kuitenkin kohtuu jäykkä alusta ja muutenkin se on yllättävän jämäkkä. Trelleborgeilla bemarin kanssa pito oli viime talvena tosi hyvä.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Tamus sanoi
No mehän otetaan ne Lapit mukaan ja kokeillaan. Mä vaan laittaisin ne Lapit suoraan alle ja unohtaisin Pirellit kotio. Ei huvittaisi tuhlata aikaa turhaan renkaan vaihtoon kun pääsee niin vähän muutenkin rallatteleen. Kiireellä tarkoitan juuri sitä että kun mun mielestä lähtökohtasesti noi toiset on paremmat niin miksi tuhlata aikaa niihin huonoihin ja renkaan vaihtoon.

Tästä siis puhutaan edelleenkin kotona? ;D

Tunkki mukaan ja keula ylös kerralla ja mutterimopolla mutskut auki ja uutta pyörää alle.
Alle 1min PITÄÄ vaihto mennä ;D
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Harri K sanoi
Tunkki mukaan ja keula ylös kerralla ja mutterimopolla mutskut auki ja uutta pyörää alle.
Alle 1min PITÄÄ vaihto mennä ;D

Ja samalla kolmas heppu tankkaa auton niin ei mene sekunttiakaan hukkaan. :)
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Tamus tässä tapauksessa suosittelen että laitat eteen parhaat mitkä löytyy ja taakse huonoimmat mitkä löytyy (kunhan niissä nyt suurin osa piikeistä olis tallella...) :) Luota siihen että sellainen on paras ja hauskin yhdistelmä tarkoitukseesi... :)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Olenkin ehdottanut ratkaisuksi ottaa 2 kpl renkaita mukaan ja kellottaa kierroksia ja katsoa kummat on paremmat (kumpi on oikeassa)

Kannatan tätä ehdotusta, kyllähän tämä vääntö TÄYTYY katsoa kellon kanssa loppuun. ;D

Ilmoittaudun jeesaamaan renkaanvaihdossa, että saadaan tämä ratkottua. :peukku
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Rekisterinhoitaja
Hallitus
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Ylöjärvi/Laihia
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Jäi testaamatta kun rata oli vähän heikko. Ajoin noilla Tepin Pirelleillä koska jätkä teki taktiset ja haki pas*immat Trellet ladosta verrokeiksi. :mad: :D Osaa se taktikoida perhana. :peukku
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Rekisterinhoitaja
Hallitus
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Ylöjärvi/Laihia
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Nyt on pakko kommentoida hitusen tuohon kun vallitseva mielipide täällä tuntuu olevan että noi A16#-sarjan Galantit olisi ihan hirveitä puskijoita ja aliohjautujia mutta kun on päässyt vihdoin kunnolla kokeilemaan tota Galanttia jäällä niin se on loistava peli! Vetää pitkää ja tasaista luisua, on tasainen ja rauhallinen ohjattava, kaiken kaikkiaan siis mahtava jääratalelu. Vielä kun saisi tehoa hitusen lisää niin se olisi ihan täydellinen. Muodotkin kun on niin siliä hivelevät. :D
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Tottakai se on hyvä... :) :) Jos saatte joskus turbollisen version ajoon niin se on täydellinen takavetoinen jääauto... :) Sopivalla piikkirengastuksella pystyy vetämään mutkaisella jääradalla melkeinpä katkeamattomissa kahvoissa menemään... :)
 

Sapporo

Turbo RWD
Liittynyt
4 Elokuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Jaa, täällähän sitä oli alussa "kauheeta" ;) vääristelyä lemmikistä eli avaudun

MVa~1 sanoi
Tuo aliohjautuminen ja puskeminen voi johtua Galantistakin. Ei varmasti ole ikinä niin hyvä ajaa radalla ku Bemari, millä sinäkin muistini mukaan olet ajanut. Mulla oli joskus aikoinaan 1.6 takavetoGalant jääradalla ja se oli ehkä yks vaikeimmista (hirveimmistä) autoista ajaa..

Ei herneitä MVa mutta pakko sanoa kun liippaa liki mulla oli pari vuotta takaperin e30Bemu, hyväkuntoinen, tehot tallella, putkea ym. laitettu, lukkoperällä (parani paljon), matala jäykempi alusta (parani paljon lisää) ym. pälä pälä -> on se helpompi luisutella hiljaisessa vauhdissa mutta kovempaa mentäessä riistäyty hallinnasta yllättävästi "joka kolmas kerta" sitten taas pari hyvää kierrosta ja taas "tuntematon tekijä" astuu kuvioon ja spinnaus..?

VS. Galantti, on looginen ajettava, se ei ole tehnyt noita yllätyksiä ja sillä on hyvä ajaa kovaa. Painavuutensa takia tietty 1.6 koneisella ei tule mitään (väh.2.0 pitää olla) /huonoilla renkailla/vakio alustalla/ilman lukkoperää/vakio campereilla tms. ei toimi kunnolla. Mutta samat muutokset tehtynä Galantiin kuin Bemuun niin Galant antoi vielä paljon paremman vasteen. (Siksikin vaihdoin, tosin Bemun koneet on ihan hyviä ja laatikotkin kelpaa käyttöön ;) )

..ja vähän ajamisestakin vielä

Niko Päivinen sanoi
Mitä nopeampi rata, sitä enemmän etupyörien merkitys korostuu: nopeissa paikoissa (takavetoisenkaan) "heittely" ei ole järkevää/nopeaa, ja harvoin tehoakaan on sellaisen mahdollistamiseen.

"Pää-Johtajalta vaaditaan" muuten ok teksti mutta tuon poimin eikös mikäli kalustossa on päällimmäisenä hauskuuskerroin (eli vetävät takapyörät), kannattaa sitä hyödyntäärata ajossa jolloin hauskuus on enemmän kuin "järki/nopeus". Silloin kun ei kilpailla niin jättää taskunauriit niille jotka tavoittelee "pelkkää aikaa" / "tyylipisteiden sijasta". ..vai mitä mä sanon :)

(no nyt lähden tästä toisia kiusaamasta ..vaikkei tarkotus ollu kiusata vaan saada aikaan "vastaheitompaa informaatiota" tms)

SeeU!
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

"Pää-Johtajalta vaaditaan" muuten ok teksti mutta tuon poimin eikös mikäli kalustossa on päällimmäisenä hauskuuskerroin (eli vetävät takapyörät), kannattaa sitä hyödyntäärata ajossa jolloin hauskuus on enemmän kuin "järki/nopeus".

No, miten sen nyt tulkitsee: minusta takavetoinen, joka puskee nopeissa paikoissa (huonojen etupyörien takia), nimenomaan EI ole hauska ajettava. Eikä samalla myöskään yleensä nopea. Jos nopeissa paikoissa joutuu tiputtamaan vauhtia luisutteluun, niin sittenhän se on sama ottaa se lippis-biimeri? ;D Vähän nimittäin veikkaan, että edes 2.0 vapari Galantissa ei riitä teho kaasulla kääntämiseen, jos vedetään nelosella (=nopea paikka). Toki ratakin vaikuttaa: jos on leveä rata, niin autoa mahtuu "heittelemään" enemmän, mutta se ei taas kapeassa rännissä olekaan niin helppoa. Seison kuitenkin edelleen sanojeni takana: mitä nopeampi rata, sitä enemmän etupyörien merkitys korostuu. :)
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Rekisterinhoitaja
Hallitus
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Ylöjärvi/Laihia
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Kyllä mäkin tässä kallistun Nikon puolelle ja olen sitä mieltä että pito on oltava edessä ettei mene puskemiseksi. Peräpään hallitsee kyllä ja se kun on riittävän irtonainen niin jääradalla ajo on yhtäriemua. Kun taas puskevan kanssa joutuu hallitsemaan sitä puskemista ja ehkä jopa laskemaan nopeutta sen takia.

Nyt oli Galantilla kiva päästää mutkaan kun tiesi että perän saa helpolla irti ja etupää pysyy alla. Rata oli juuri sellainen "rallateltava" eli pitkiä leveitä luisuja toisen perään ja Evolla jo ehkä liiankin helppo ajettava. :p

Ja mitä vertaan Galanttia viime talven "kilpuriini" E30 bemmiin niin Galantti piekseen sen mennen tullen. Molemmat täysin vakioita, tosin Galantissa sekä alusta että moottori huomattavasti paremmassa vedossa ja tehojakin siten selkeästi enemmän. Olihan bemarillakin mukava rallatella mutta sillä ei tosissaan pystynyt ajamaan. Galantilla oli taas kiva kiusotella jokkispönttöjä jotka oli sunnuntaina samaan aikaan radalla, välikoppa-Esco, E Kadetti ja vanha Volvo joka potki suoralla aika kiivaasti karkuun mutta mutkissa vauhti oli samaa luokkaa.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Juu ei se aliohjaus mukavaa ole. Tuo mun RS:ä aliohjaa kokoaika exiteissä, jos ei kiusaa luisuun tai muutenvaan onnistu kahvaamaan. Tiukat 180 mutkat ei mee nätisti kahvassa ja lähtee aliohjaamaan enennkuin pääsee koko mutkan läpi. Jarrulla ja kaasulla pitää härkkiä kokoaika. Tuo aliohjaaminen tekee ajamisesta rasittavaa pitemmänpäälle ja rupee hatuttamaan. Ei auta muuta, kun lisää tehoa ja lukko taakse. Eiköhän siinä ole eväät aliohjaamisen tappamiselle. Tietysti aina voi tulla ylikovaa mutkaan, mutta siinä on omat riskinsä. ;D
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Ja ainakin 2.0 Galantissa joka helvetin hyvä oli kaikin muuten (edelleenkin yksi parhaista talviautoista joka itsellä on takavetoisena ollut, varsinkin sen osalta että autossa ei ollut mitään aktiivista luistonestoa kaasujalan lisäksi) BMW E36 pääsi lähelle lukkonsa kanssa. BMW E39 taas oli liian raskas ja puski liikaa. (kikkaillessa, muutenhan se luistonesetonsa kanssa toimi hyvin)

RWD Galantissa parin talven kokemuksella oli vain yksi miinus: Eturenkaat ei käänny tarpeeksi isommissa luistoissa (sama ongelma tosin taitaa vaivata bout kaikkia Galantteja(?)/Mitsuja. Korjauksen raja tulee yllättävän nopeasti vastaan isommissa luistoissa ;D (nimimerkillä pyörätien kautta)
 

Sapporo

Turbo RWD
Liittynyt
4 Elokuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Niko Päivinen sanoi
No, miten sen nyt tulkitsee: minusta takavetoinen, joka puskee nopeissa paikoissa (huonojen etupyörien takia), nimenomaan EI ole hauska ajettava. Eikä samalla myöskään yleensä nopea. Jos nopeissa paikoissa joutuu tiputtamaan vauhtia luisuttelun, niin sittenhän se on sama ottaa se lippis-biimeri? ;D Vähän nimittäin veikkaan, että edes 2.0 vapari Galantissa ei riitä teho kaasulla kääntämiseen, jos vedetään nelosella (=nopea paikka). Toki ratakin vaikuttaa: jos on leveä rata, niin autoa mahtuu "heittelemään" enemmän, mutta se ei taas kapeassa rännissä olekaan niin helppoa. Seison kuitenkin edelleen sanojeni takana: mitä nopeampi rata, sitä enemmän etupyörien merkitys korostuu. :)

Joo Niko ja muut, sorry kun epäselvän tekstin olin laittannut. En tarkoittanut puskevaa autoa missään tapauksessa, sehän on kamala ja vaarallinekin, paremmat pyörät aina eteen ok. Vain siihen halusin ottaa kantaa kun joidenkin mielestä takavetoa ei "kannata" heitellä ollenkaan missään tapauksissa "kun se ei ole nopein tapa" :p Silloin kannattaa muistaa että mihin mikäkin auto antaa parhaan kokemuksen.
Mutta eihän tuota siis Niko tarkoittanutkaan, hyvä! :)

2.0 vapari-Galantin voima ei tietty riitä varsinaiseen "perällä ohjaamiseen" mutta tiukka lukko ja ei liian hyvät piikit takana sekä mahd. kova vauhti antaa jo vähän tuntumaa ihme kullä. Muuten Turbonhan se haluaa ja sitten viimeistään nopeamman ohjauksen niin on kiva leikkikalu. Painoahan on liikaa eli jos ei kilpiä tarvis olla niin vielä kovemmalle kevennyskuurille.

Mut aina varma pito eteen, ehottomasti, jatkettan!
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Kyllähän se niin on ylensä paras että laittaa ne paremmat renkaat tai piikit takavetoisessäkin etupäähän ja tämä toimii niin kaun kuin auto on aikalailla vakio alustan ratkasuilta ja konekkin (verraten painoon) pieni tehoinen. ja perä lukoton.
Mutta kun auto on kevyt alustaltaan jo hieman pidemälle viety jäärata ajoa silmällä pitäen ja koneessakin potkua korin painoon näkden riittävästi ja perä LUKOLLINEN. Etu renkaiden merkitys putoaa huomattavasti ja voidaan hyvin laittaa ne paremmat piikkirenkaat takapäähän. ja nyt puhun enään vain piikkirenkailla ajosta. Miksikö? No koska varsinkin hitsilukollinen takavetoinen muuttuu ajotavaltaan sellaiseksi, että se on aina pakko viedä heittämällä ja kovalla vauhdilla kaarteisiin, niin eturenkaiden piikkien hyvä/loistava kunto on eniten eduksi jarrutuksessa, joka tarpeen mukaan tehdään jo metrejä ennen mutkaan ja saadaan perä irroitettua sopivasti alkavaa kaarretta varten.

Esim. jääradallamme kilpailee usieta autoja päivittäin ja nopeimassa takavetoisessa autossa on muutaman vuoden vanhat tuuma pienemmät piikit edessä kuin taas takana on tänä talvena ostetut uudet 15" piikit joita vaihdetaan aina tarpeen mukaan parempiin ja taas parempiin.

Toivottavasti sain asian muotoiltua ymmärettävästi.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Piikkipyöristä jäärata-ajossa

Kemppilukollisiin ei päde kyllä yhtään samat alusta- ja rengasohjeet kuin "oikealla" lukolla tai avonaisella perällä varustettuihin autoihin.
 
Ylös Bottom