Radalla ajamisen kustannukset

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Kieltämättä siinä on joo nämä "mallirasismiin" liittyvät vaarat olemassa joo...
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

En minäkään näe erillisiä "rajoitettuja" päiviä mitenkään mielekkäänä. Enemmän vain pitäisi keskittyä siihen, että saataisi nykyisiä ratapäiviä markkinoitua siten, että kynnys osallistumiselle olisi matalampi. Sitähän on yritetty, mutta toimii vain heikosti. Pitäisiköhän uudelleennimetä päivät "ajoharjoittelupäiviksi", tms... ::)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

palveleeko 1000e rata-auton rakentelu tässä? Toki kustannuksista puhutaan, mutta jos halutaan niitä "tavallisia" autoja niin ei niistä 90% varmaan halua mitään rakentaa vaan ehkä haluaisivat vähän omalla "siviili" autollansa kierroksia kerätä muutamia.

Ei sitä autoa kukaan pakota sen kummemmin rakentamaan. Esim. budjettiraaseri-Galantin ainoat "rakentelut" (normaali huoltojen lisäksi) olivat pyöränkulmien säätö, etupoikkituki, ja Yokon S-Drive renkaat (TÄYSIN katurenkaat). Autolla ajettiin 80 tkm, kesä, talvet, työmatkat, kauppa-ajot, rata-ajot. Lasken siis Galantin TÄYSIN tuohon "siviiliauto"-kategoriaan (ja se olisi silti mennyt komeasti tuohon n. 1000 e luokkaan). Isoin säästö itseasiassa syntyykin siinä, kun se siviiliauto toimi samalla rataleluna JA kauppakassina -näin ei tullut mieleenkään lähteä tekemään mitään overkill-virityksiä, koska käytettävyys ja luotettavuus olisi kärsinyt liikaa, ja/tai autoa ei olisi enää saanut leimattua.
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Offtopiciks menee, mut lisäiskö sellanen "slalom" tyyppinen ohjelma innokkuutta ?
Keiloilla shikaaneja yms ns.ajoharjotteluradan tynkää.
Tietty tää vaatis pidempää ratapäivää jonka väliin tuollaisen sais mahdutettua, muiden suostumuksen ja apukäsiä.
 

timppa811

Member
Liittynyt
21 Syyskuu 2010
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Tämähän on mm. englannissa todella suosittua hommaa. Suomessa tietenkin joku lakipykälä kiintää moisen turhuuden, mutta esim. jonkun ostoskeskuksen isolla "ylimääräisellä" parkkipaikalla ei varmastikkaan kauhean vaikea olisi toteuttaa. En nyt puhu suoranaisesti tästä kerhosta, vaan paikkakunnittain harrastajien pitäisi järjestää tällaisia.
Tällaisissa tiukoissa radoissa mörköturboista olisi vain haittaa.

Maxxximus sanoi
Offtopiciks menee, mut lisäiskö sellanen "slalom" tyyppinen ohjelma innokkuutta ?
Keiloilla shikaaneja yms ns.ajoharjotteluradan tynkää.
Tietty tää vaatis pidempää ratapäivää jonka väliin tuollaisen sais mahdutettua, muiden suostumuksen ja apukäsiä.
 

Jukka.S

New Member
Liittynyt
12 Heinäkuu 2007
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

cubeqtio sanoi

Vakioautolla mikä on katsastettu sekä ei vuoda nesteitä ulos on jo riittävän hyvä syy lähteä kokeilemaan. Klubin ratapäivät ei maksa paljoa - ei edes kymppejä. :) Joten mukaan vaan ja kokeilemaan mihin autosi pystyy!


Tamus sanoi
Ei varmaan voi liikaa korostaa sitä, että myös ihan vakio autolla joka ei ole EVO, voi pitää hauskaa siellä ratapäivillä. Tosin se nälkä kasvaa syödessä ja niin edelleen. Mutta alkuun pääsee ihan millä tahansa kikottimella joka on riittävän hyvässä kunnossa radalle.

Hyvää tekstiä cubelta ja Tamukselta suoraan asian ytimeen :peukku

Eiku tankki täyteen ja radalle!

Itse olen ollut ensimmäisen kerran mukana clubin ajoharjoittelu päivällä vuonna 2005 Ahvenistolla ja sen jälkeeen vuosittain lähes kaikissa tilaisuuksissa. Muutama vuosi sitten tuli pelkästään näistä tilaisuuksista ajokilometrejä kesän aikana rapiat 3500, että silleen. Kai tätä voi joksikin harrastukseksi sanoa :)

Mutta varsinaiseen asiaan eli millä tahansa autolla voi ja ehdottomasti kannattaa tulla paikan päälle katsomaan ja kokeilemaan!
Suurin kustannushan ja vaiva on siinä se oman ajan käyttäminen yhteiseeen tapaamiseen muiden kanssa. Oikeasti tämä porukka ei ole
hanurista :)

Ja sitten kannattaa ehdottomasti unohtaa ainakin seuraavat jutut:
- mä oon suomalainen ja mies (ei herneitä nenään Tanja ja kumppanit!)
- mulla on jo geeneissä nopean ajamisen taito
- mä oon katsonut formuloita
- mä oon ollut kerran kavereiden kanssa ajamassa sisäkartingia, joten mä osaan tämän TÄYDELLISESTI
- hei haloo, jokainenhan osaa painaa kaasun pohjaan!

Vinkkinä ensikertalaisille on kyllä se, että kannattaa viimeistään paikan päällä avata suunsa ja kertoa toimihenkilöille haluavansa vähän vinkkejä ja opastusta. Aina on päässyt jonkun kyytiin ja halutessaan on saanut vielä omaan kyytiinsä neuvojan, jolloin on oppinut oikeat ajolinjat tai edes sinnepäin (suosittelen). Kun ajolinjat alkavat olla kohdallaan, niin ajamisestakin nauttii enemmän ja jopa saattaa herättää nälän. Tämä ei vaan ole sitä, että suoran auetessa kaasu pohjaan ja seuraavassa kurvissa seisotaan jarrulla ja taas kaasu pohjaan ...

Itse ihmettelin ensimmäisen kerran jälkeen, että ei tämä varmaan ihan putkeen mennyt. Vaikka ajon aikana ajattelinkin, että nyt mennään ja vielä isoa kovaa, kun Ahveniston suolenkiltä noustessa sillan alla oli kakkosella kaasu pohjassa, jeps. Seuraavana kesänä avasin suuni ja siitä se sitten lähti ... Sama Ahveniston paikka mentiinkin sitten myöhemmin nelosella kaasu pohjassa, jees :)

Parhaat kiksit radalla parin viime vuoden aikana on tainnut tulla meidän automaatti vaparilla Ahvenistolla, kun ajolinjat on ollut sinnepäin ja -JP-:tä lainaten voi todeta, ettei pelota!! ;D

Tervetuloa radalle!! Kokeileminen ei ole kallista!

Ps.
Missä oikeasti voit tänä päivänä kokeilla auton kulkemista pelkäämättä stop and go rangaistusta varikolla?

:driver
 
Ylös Bottom