Vs: Radalla ajamisen kustannukset
cubeqtio sanoi
Vakioautolla mikä on katsastettu sekä ei vuoda nesteitä ulos on jo riittävän hyvä syy lähteä kokeilemaan. Klubin ratapäivät ei maksa paljoa - ei edes kymppejä. Joten mukaan vaan ja kokeilemaan mihin autosi pystyy!
Tamus sanoi
Ei varmaan voi liikaa korostaa sitä, että myös ihan vakio autolla joka ei ole EVO, voi pitää hauskaa siellä ratapäivillä. Tosin se nälkä kasvaa syödessä ja niin edelleen. Mutta alkuun pääsee ihan millä tahansa kikottimella joka on riittävän hyvässä kunnossa radalle.
Hyvää tekstiä cubelta ja Tamukselta suoraan asian ytimeen
eukku
Eiku tankki täyteen ja radalle!
Itse olen ollut ensimmäisen kerran mukana clubin ajoharjoittelu päivällä vuonna 2005 Ahvenistolla ja sen jälkeeen vuosittain lähes kaikissa tilaisuuksissa. Muutama vuosi sitten tuli pelkästään näistä tilaisuuksista ajokilometrejä kesän aikana rapiat 3500, että silleen. Kai tätä voi joksikin harrastukseksi sanoa
Mutta varsinaiseen asiaan eli millä tahansa autolla voi ja ehdottomasti kannattaa tulla paikan päälle katsomaan ja kokeilemaan!
Suurin kustannushan ja vaiva on siinä se oman ajan käyttäminen yhteiseeen tapaamiseen muiden kanssa. Oikeasti tämä porukka ei ole
hanurista
Ja sitten kannattaa ehdottomasti unohtaa ainakin seuraavat jutut:
- mä oon suomalainen ja mies (ei herneitä nenään Tanja ja kumppanit!)
- mulla on jo geeneissä nopean ajamisen taito
- mä oon katsonut formuloita
- mä oon ollut kerran kavereiden kanssa ajamassa sisäkartingia, joten mä osaan tämän TÄYDELLISESTI
- hei haloo, jokainenhan osaa painaa kaasun pohjaan!
Vinkkinä ensikertalaisille on kyllä se, että kannattaa viimeistään paikan päällä avata suunsa ja kertoa toimihenkilöille haluavansa vähän vinkkejä ja opastusta. Aina on päässyt jonkun kyytiin ja halutessaan on saanut vielä omaan kyytiinsä neuvojan, jolloin on oppinut oikeat ajolinjat tai edes sinnepäin (suosittelen). Kun ajolinjat alkavat olla kohdallaan, niin ajamisestakin nauttii enemmän ja jopa saattaa herättää nälän. Tämä ei vaan ole sitä, että suoran auetessa kaasu pohjaan ja seuraavassa kurvissa seisotaan jarrulla ja taas kaasu pohjaan ...
Itse ihmettelin ensimmäisen kerran jälkeen, että ei tämä varmaan ihan putkeen mennyt. Vaikka ajon aikana ajattelinkin, että nyt mennään ja vielä isoa kovaa, kun Ahveniston suolenkiltä noustessa sillan alla oli kakkosella kaasu pohjassa, jeps. Seuraavana kesänä avasin suuni ja siitä se sitten lähti ... Sama Ahveniston paikka mentiinkin sitten myöhemmin nelosella kaasu pohjassa, jees
Parhaat kiksit radalla parin viime vuoden aikana on tainnut tulla meidän automaatti vaparilla Ahvenistolla, kun ajolinjat on ollut sinnepäin ja -JP-:tä lainaten voi todeta, ettei pelota!! ;D
Tervetuloa radalle!! Kokeileminen ei ole kallista!
Ps.
Missä oikeasti voit tänä päivänä kokeilla auton kulkemista pelkäämättä stop and go rangaistusta varikolla?
:driver