- Liittynyt
- 28 Tammikuu 2009
Tämän topikin tarkoitus on herättää kiinnostusta radalla ajamiseen (edes kerran kokeilemaan) ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossaan.
Vakioautolla mikä on katsastettu sekä ei vuoda nesteitä ulos on jo riittävän hyvä syy lähteä kokeilemaan. Klubin ratapäivät ei maksa paljoa - ei edes kymppejä.
Joten mukaan vaan ja kokeilemaan mihin autosi pystyy!
Tästä kohtaa eteen päin on sitten pientä muistilistaa mitä kannattaa pohtia KUN nälkä kasvaa.
Itse ajanut harrastemielessä klubin ratapäivillä jo 5 vuotta. Tänä vuonna alkaa kuudes. Mielestäni olisi hyvä jos muutkin osallistuisi tähän ja vähän jakaisi kokemusta mitä se radalla-ajaminen oikein kustantaa.
HINNAT KARKEITA ARVIOITA.
Ajatuksena harrastemielessä radalla ajamistä - ei kisaa.
Pääkohdat:
1. Auton yleinen kunto (kori, sisusta, miten ylläpidetty jne..)
2. Renkaat
3. Alusta
4. Jarrut
5. Moottori
6. Voimansiirto
7. Spoilerit sun muut canardit
8. Jäähdytys (öljy, ilma ja vesi)
---------------------------------------------------
1. Auton yleinen kunto
Oman harrasteauton kunto on syytä tarkastaa ja selvittää ENNEN kuin miettii edes radalla ajamista. Käydä pääpiirteittäin läpi, ettei korista löydy pään kokoisia reikiä taikka tukivarsien kiinnityspisteet ole läpimätiä. Ikävä huomata jossain kaarteessa kun alatukivarsi päättää irrota korista. Myös yleisellä kuntokartoituksella saa selvitettyä onko harrasteautosta edes radalle. En tarkoita sitä onko se EVO taikka mikälie ratatykki - VAAN että on TURVALLINEN ja HAUSKA ajaa. Merkillä ja mallilla ei ole mitään väliä.
Mikäli harrasteauton kunto on riittävä ja jatkojalostukseenkin sopiva niin voi siirtyä seuraavaan vaiheeseen.
2. Renkaat
Renkaat on se musta rinkula mikä pitää auton asfaltissa kiinni. Jos ostat LingLongPingPong halpakumit joilla ikää 8 vuotta niin takaan, että ei kauhean mukavaa ole ajaa radalla. Ne todennäköisesti murenevat alle muutamassa kierroksessa ja ajaminen loppuu siihen.
Renkaisiin on syytä panostaa, MUTTA järki päässä. Mikäli ajattelit ajaa muutaman ratapäivän niin hyvät perusrenkaat riittävät tähän. Esim. isoilta valmistajilta saa "sporttisia" katurenkaita mitkä eivät maksa maltaita. Satunnaiseen "urheilulliseen ajeluun" riittää 200-400eur/kierros hintaluokan kumit. Hinta tietenkin riippuu leveydestä ja tuumakoosta.
Semiratasliksit/Katuratarenkaat on sitten aivan oma kategoriansa. Hinta tässä luokassa on siellä 600-1000eur/kierros luokkaa ellei jopa ylikin. Tosin tällä sijoituksella piton on täysin eri tasoa kuin edukkaammalla "urheilulliseen ajeluun" tarkoitetulla renkaalla. Semisliksit/katuratarenkaat kestävät enemmän lämpösyklejä sekä kierroksia putkeen menettämättä pitoaan. Myös runko renkaassa on jäykempi ja parantaa tuntumaan tiehen. Tätä rengaskategoriaa valittaessa kannattaa myös selvittää renkaan kulumiskestävyys. Osa semirataslikseistä/katuratarenkaista ei kestä montakaan ratapäivää kun taas toinen rengas voi kestää jopa kaksi kautta. Sijoitus 600-1000eur/kierros.
Ratasliksit - vain taivas on rajana hintansa suhteen. Epäilen, että yksikään kilvellinen auto tarvitsee näitä. Hinnat alkaen 400e/kpl..?
3. Alusta
Alusta on toinen tärkeä komponentti mikä pitää auton tiessä kiinni. Alusta kokonaisuutena on puslat, tukivarret, iskarit, jouset ja vakaajat. Jotta uusien parannusosien (uusi alustasarja tai vakaaja) hyöty saadaaan on perussasiat oltava kunnossa kuten puslat oltava ehjät sekä alustan geometria säädetty oikein (camber, caster ja auraus).
Helpoin tapa parantaa alustaa on vaihtaa säädettävät iskunvaimentimet ja jäykemmät jouset. Alustasarjoja on eri hintatasoisia ja niissä kannattaakin miettiä mikä on juuri sinun harrasteautoosi. Fullrace alustasarja voi olla hieman liian kallis, joten kannattaa kääntyä entrymallien puoleen. Myös hyvät madaltavat/jäykemmät jouset ja sopivat iskarit jousille tuovat jo paremman ajotuntuman ja pidon radalla.
Vakaajat toimivat jousen apuna estämässä auton kallistumista ulkokaarta kohti ja täten siirtäen kaiken painon ulkorenkaille. Liian vahva vakaaja aiheuttaa puskemista taikka auton holtitonta yliohjaamista. Vakaajan vääntövoima on ääriasennosta ääriasentoon vakio kun taas jousilla on tapana tiukentua lähentyessään ääriasentoaan (kokoonpuristumista). Vakaajien hinnat pyörivät 100-400eur hujakoilla.
Alustasarjaan saa lyötyä tonneja kiinni. Aina löytyy joltain valmistajalta jotain mihin euronsa pistää. Entrymallin rata/katualustat ovat 600-1000eur tienoolla ja promallit sitten 2000eur. Isojenpoikien alustasarjan on sitten 3000-5000eur luokassa.
4. Jarrut
Jotta pystyisi myös kääntymään jyrkään kurviin niin tarvitaan toimivat jarrut. Jarrujen tehokkuus riippuu auton painosta ja miten paljon on tehoja. Kevyempi auto pysähtyy pienemmillä jarruilla samalla teholla kuin painavampi. Jos taas tehoa on paljon (yli 600hp reilusti) vaatii se jo todella tehokkaat jarrut.
Jos ajetaan vakiotehoilla (tai putkiviri) niin ehjät ja hyvillä paloilla/levyillä varustetut vakiojarrut riittävät useimmiten. Tällöin budjetti voi olla vain 100eur tai alle. Mikäli tehoja on nostettu ja on tarkoitus ajaa kilpaa niin jarruja on syytä päivittää.
Mikäli autossasi on reilusti enemmän tehoa kuin vakiossa on syytä päivittää jarruja. Joissain automalleissa vakiona satulat riittävät aika pitkälle (brembot esim). Riittää että vaihtaa parempiin levyihin ja laadukkaisiin ratapaloihin (Fedoro, Endless, PF, XP, Brembo, Padgin..). Hyvät levyt maksavat kierrokselta 600-1000eur ja palat siinä 400-700eur riippuen seoksesta.
Mikäli mennään fullrace ratkaisuihin niin hinnat ovat 1500e/nurkka + satulat. Karkeita arvioita.
Jarrunesteet myös kannattaa vaihtaa paremmin lämpöä kestäviin. Esim Motul tarjoaa suht edukkaasti omaa RBFää nestettään millä pärjää hyvin radalla.
Myös levyjen jäähdytystä voi parantaa ilmaohjaimin. Näitäkin löytyy joihinkin automalleihin valmiina.
5. Moottori
Moottori - kaikki rahat mitä vain saat käsiisi uppoaa siihen. Aina on jotain.. aina.. Aina lisää tehoa, paremmin heräävä.. lisää sitä lisää tätä. Mikä rajana? Ei kai muu kuin fysiikan lait. Vakiolla pääsee sen mitä pääsee. Tehojen nostaminen ei ole paras tapa saada nopeempia kierrosaika.
Rata-ajoa silmälläpitäen kannattaa käyttää laadukkaita öljyjä. Merkkejä on monia joista valita. Hinta tosin hieman arvokkaampaa kuin perus Motonet -merkkiset öljyt. Myös vaihtoväli kannattaa pitää huomattavasti lyhyempänä jos ajaa useampanakin ratapäivänä kesällä.
Tähän voisi kirjoittaa pitkät listat mitä voisi tehdä, mutta moottorin öljynvaihto laadukkaisiin öljyihin lie tärkein. Myös se, että moottori ei vuoda öljyä tai mitään muutakaan nestettä.
6. Voimansiirto
Laadukkaampien öljyjen vaihtaminen vaihdelaatikkoon ja perään/periin sekä jakolaatikkoon jos on. Myös kytkimen vaihtaminen kannattaa tehdä mikäli tehoja on nostettu vakiosta paljonkin. Ikävä huomata kytkimen luistavan radalla ja ajon päättyvän lyhyeen.
7. Spoilerit sun muut canardit
Optio.
8. Jäähdytys (öljy, ilma ja vesi)
Vakioautolla riittää vaikio jäähdytys vedelle ja öljylle, kunhan ne ovat ehjät ja toimivat oikein. Tehojen noustessa on syytä myös päivittää jäähdytys öljylle, vedelle ja ahtoilmalle (jos sattuu olemaan turbomoottori). Radalla ajaminen rasittaa moottoria äärimmilleen ja tämän seurauksena syntyy paljon lämpöä. Vakiojäähdytys ei välttämättä pysty suoriutumaan tehtävästään jos tehoja on nostettu vakiosta.
Öljyjäähdyttimiä saa 100-150eur hintaan ja päälle letkut. Uusi alumiininen jäähdytin on 300-500eur. Välijäähdytin on sitten asiasta mistä voisi vääntää vaikka kuinka paljon. Hinnat näissäkin maltilliset 300eur pienissä kennoissa. Isommat isommille tehoille onkin sitten jo jossain 600eur luokkaa.
Edelleen ajatuksena tässä taustalla, että harrasteautolla ajetaan huvikseen eikä vielä kilpaa. Jos ajetaan kilpaa on hinnat aivan toista tasoa.
Vakioautolla mikä on katsastettu riittää jo hauskan pitämiseen radalla. Tule ihmeessä kokeilemaan!
Vakioautolla mikä on katsastettu sekä ei vuoda nesteitä ulos on jo riittävän hyvä syy lähteä kokeilemaan. Klubin ratapäivät ei maksa paljoa - ei edes kymppejä.

Tästä kohtaa eteen päin on sitten pientä muistilistaa mitä kannattaa pohtia KUN nälkä kasvaa.

Itse ajanut harrastemielessä klubin ratapäivillä jo 5 vuotta. Tänä vuonna alkaa kuudes. Mielestäni olisi hyvä jos muutkin osallistuisi tähän ja vähän jakaisi kokemusta mitä se radalla-ajaminen oikein kustantaa.
HINNAT KARKEITA ARVIOITA.
Ajatuksena harrastemielessä radalla ajamistä - ei kisaa.
Pääkohdat:
1. Auton yleinen kunto (kori, sisusta, miten ylläpidetty jne..)
2. Renkaat
3. Alusta
4. Jarrut
5. Moottori
6. Voimansiirto
7. Spoilerit sun muut canardit
8. Jäähdytys (öljy, ilma ja vesi)
---------------------------------------------------
1. Auton yleinen kunto
Oman harrasteauton kunto on syytä tarkastaa ja selvittää ENNEN kuin miettii edes radalla ajamista. Käydä pääpiirteittäin läpi, ettei korista löydy pään kokoisia reikiä taikka tukivarsien kiinnityspisteet ole läpimätiä. Ikävä huomata jossain kaarteessa kun alatukivarsi päättää irrota korista. Myös yleisellä kuntokartoituksella saa selvitettyä onko harrasteautosta edes radalle. En tarkoita sitä onko se EVO taikka mikälie ratatykki - VAAN että on TURVALLINEN ja HAUSKA ajaa. Merkillä ja mallilla ei ole mitään väliä.
Mikäli harrasteauton kunto on riittävä ja jatkojalostukseenkin sopiva niin voi siirtyä seuraavaan vaiheeseen.
2. Renkaat
Renkaat on se musta rinkula mikä pitää auton asfaltissa kiinni. Jos ostat LingLongPingPong halpakumit joilla ikää 8 vuotta niin takaan, että ei kauhean mukavaa ole ajaa radalla. Ne todennäköisesti murenevat alle muutamassa kierroksessa ja ajaminen loppuu siihen.
Renkaisiin on syytä panostaa, MUTTA järki päässä. Mikäli ajattelit ajaa muutaman ratapäivän niin hyvät perusrenkaat riittävät tähän. Esim. isoilta valmistajilta saa "sporttisia" katurenkaita mitkä eivät maksa maltaita. Satunnaiseen "urheilulliseen ajeluun" riittää 200-400eur/kierros hintaluokan kumit. Hinta tietenkin riippuu leveydestä ja tuumakoosta.
Semiratasliksit/Katuratarenkaat on sitten aivan oma kategoriansa. Hinta tässä luokassa on siellä 600-1000eur/kierros luokkaa ellei jopa ylikin. Tosin tällä sijoituksella piton on täysin eri tasoa kuin edukkaammalla "urheilulliseen ajeluun" tarkoitetulla renkaalla. Semisliksit/katuratarenkaat kestävät enemmän lämpösyklejä sekä kierroksia putkeen menettämättä pitoaan. Myös runko renkaassa on jäykempi ja parantaa tuntumaan tiehen. Tätä rengaskategoriaa valittaessa kannattaa myös selvittää renkaan kulumiskestävyys. Osa semirataslikseistä/katuratarenkaista ei kestä montakaan ratapäivää kun taas toinen rengas voi kestää jopa kaksi kautta. Sijoitus 600-1000eur/kierros.
Ratasliksit - vain taivas on rajana hintansa suhteen. Epäilen, että yksikään kilvellinen auto tarvitsee näitä. Hinnat alkaen 400e/kpl..?
3. Alusta
Alusta on toinen tärkeä komponentti mikä pitää auton tiessä kiinni. Alusta kokonaisuutena on puslat, tukivarret, iskarit, jouset ja vakaajat. Jotta uusien parannusosien (uusi alustasarja tai vakaaja) hyöty saadaaan on perussasiat oltava kunnossa kuten puslat oltava ehjät sekä alustan geometria säädetty oikein (camber, caster ja auraus).
Helpoin tapa parantaa alustaa on vaihtaa säädettävät iskunvaimentimet ja jäykemmät jouset. Alustasarjoja on eri hintatasoisia ja niissä kannattaakin miettiä mikä on juuri sinun harrasteautoosi. Fullrace alustasarja voi olla hieman liian kallis, joten kannattaa kääntyä entrymallien puoleen. Myös hyvät madaltavat/jäykemmät jouset ja sopivat iskarit jousille tuovat jo paremman ajotuntuman ja pidon radalla.
Vakaajat toimivat jousen apuna estämässä auton kallistumista ulkokaarta kohti ja täten siirtäen kaiken painon ulkorenkaille. Liian vahva vakaaja aiheuttaa puskemista taikka auton holtitonta yliohjaamista. Vakaajan vääntövoima on ääriasennosta ääriasentoon vakio kun taas jousilla on tapana tiukentua lähentyessään ääriasentoaan (kokoonpuristumista). Vakaajien hinnat pyörivät 100-400eur hujakoilla.
Alustasarjaan saa lyötyä tonneja kiinni. Aina löytyy joltain valmistajalta jotain mihin euronsa pistää. Entrymallin rata/katualustat ovat 600-1000eur tienoolla ja promallit sitten 2000eur. Isojenpoikien alustasarjan on sitten 3000-5000eur luokassa.
4. Jarrut
Jotta pystyisi myös kääntymään jyrkään kurviin niin tarvitaan toimivat jarrut. Jarrujen tehokkuus riippuu auton painosta ja miten paljon on tehoja. Kevyempi auto pysähtyy pienemmillä jarruilla samalla teholla kuin painavampi. Jos taas tehoa on paljon (yli 600hp reilusti) vaatii se jo todella tehokkaat jarrut.
Jos ajetaan vakiotehoilla (tai putkiviri) niin ehjät ja hyvillä paloilla/levyillä varustetut vakiojarrut riittävät useimmiten. Tällöin budjetti voi olla vain 100eur tai alle. Mikäli tehoja on nostettu ja on tarkoitus ajaa kilpaa niin jarruja on syytä päivittää.
Mikäli autossasi on reilusti enemmän tehoa kuin vakiossa on syytä päivittää jarruja. Joissain automalleissa vakiona satulat riittävät aika pitkälle (brembot esim). Riittää että vaihtaa parempiin levyihin ja laadukkaisiin ratapaloihin (Fedoro, Endless, PF, XP, Brembo, Padgin..). Hyvät levyt maksavat kierrokselta 600-1000eur ja palat siinä 400-700eur riippuen seoksesta.
Mikäli mennään fullrace ratkaisuihin niin hinnat ovat 1500e/nurkka + satulat. Karkeita arvioita.
Jarrunesteet myös kannattaa vaihtaa paremmin lämpöä kestäviin. Esim Motul tarjoaa suht edukkaasti omaa RBFää nestettään millä pärjää hyvin radalla.
Myös levyjen jäähdytystä voi parantaa ilmaohjaimin. Näitäkin löytyy joihinkin automalleihin valmiina.
5. Moottori
Moottori - kaikki rahat mitä vain saat käsiisi uppoaa siihen. Aina on jotain.. aina.. Aina lisää tehoa, paremmin heräävä.. lisää sitä lisää tätä. Mikä rajana? Ei kai muu kuin fysiikan lait. Vakiolla pääsee sen mitä pääsee. Tehojen nostaminen ei ole paras tapa saada nopeempia kierrosaika.
Rata-ajoa silmälläpitäen kannattaa käyttää laadukkaita öljyjä. Merkkejä on monia joista valita. Hinta tosin hieman arvokkaampaa kuin perus Motonet -merkkiset öljyt. Myös vaihtoväli kannattaa pitää huomattavasti lyhyempänä jos ajaa useampanakin ratapäivänä kesällä.
Tähän voisi kirjoittaa pitkät listat mitä voisi tehdä, mutta moottorin öljynvaihto laadukkaisiin öljyihin lie tärkein. Myös se, että moottori ei vuoda öljyä tai mitään muutakaan nestettä.
6. Voimansiirto
Laadukkaampien öljyjen vaihtaminen vaihdelaatikkoon ja perään/periin sekä jakolaatikkoon jos on. Myös kytkimen vaihtaminen kannattaa tehdä mikäli tehoja on nostettu vakiosta paljonkin. Ikävä huomata kytkimen luistavan radalla ja ajon päättyvän lyhyeen.
7. Spoilerit sun muut canardit
Optio.
8. Jäähdytys (öljy, ilma ja vesi)
Vakioautolla riittää vaikio jäähdytys vedelle ja öljylle, kunhan ne ovat ehjät ja toimivat oikein. Tehojen noustessa on syytä myös päivittää jäähdytys öljylle, vedelle ja ahtoilmalle (jos sattuu olemaan turbomoottori). Radalla ajaminen rasittaa moottoria äärimmilleen ja tämän seurauksena syntyy paljon lämpöä. Vakiojäähdytys ei välttämättä pysty suoriutumaan tehtävästään jos tehoja on nostettu vakiosta.
Öljyjäähdyttimiä saa 100-150eur hintaan ja päälle letkut. Uusi alumiininen jäähdytin on 300-500eur. Välijäähdytin on sitten asiasta mistä voisi vääntää vaikka kuinka paljon. Hinnat näissäkin maltilliset 300eur pienissä kennoissa. Isommat isommille tehoille onkin sitten jo jossain 600eur luokkaa.
Edelleen ajatuksena tässä taustalla, että harrasteautolla ajetaan huvikseen eikä vielä kilpaa. Jos ajetaan kilpaa on hinnat aivan toista tasoa.
Vakioautolla mikä on katsastettu riittää jo hauskan pitämiseen radalla. Tule ihmeessä kokeilemaan!