Rengaspaineen valvonta järjestelmät
Vieläkö teillä riittää popcorneja ;D
Paha ajoitus jatkaa keskustelua, luulette kuitenkin että olen miettinyt tätä koko yön. Mutta kyllä mä taisin hetkeksi nukahtaakkin ;D.
Myönnän kyllä alkuperäisen kysymykseni oleen johdatteleva. Toivoin saavani tietyn laisia vastauksia. Tosin luulin myös olevani oikeassa, mutta väärinhän se taisi tuon pyörimisnopeuseron suhteen mennä. ;D
Sain kuitenki ilon oivaltaa, mistä ero pyörimisnopeuteen tulee ;D. Heureka. Nimittäin se syyksi ehdotettu renkaan kehämitta taitaa pysyä paineesta huolimatta ennallaan.
Avaan vastaustani sen verran, että yritän pelastaa sen mitä pelastettavissa on ;D Eli renkaan kehämitta on ihan sama vajaana ja täytenä. Kehämitta ei muutu, vaikka navan etäisyys ajoalustaan muuttuukiin. Miksi rengas ei sitten etene samaa matkaa paineesta riippumatta.
Vajaapaineisen renkaan pyörimisnopeuden muutos suhteessa täyteen renkaaseen taitaa johtua renkaan luistosta tai venymisestä. Ihan niin kuin Ast:kin epäili.
Luiston tai venymisen taitaa aiheuttaa vajaan renkaan kosketuspinnan pituuden kasvaminen ja kosketuspinnan eri osien etenemän eron kasvaminen. Eli kosketuspinnan keskiosa haluaisi edetä lyhyemmän matkan kuin sen reunaosat. = Rengas ei etenekkään kulutuspintansa pituista matkaa ja pyörimisnopeus kasvaa.
Samasta syystä ilmeisesti johtuu myös tyhjän renkaan suurempi vierintävastus ja nopeampi kuluminen?
Pyörimisnopeus ei taida olla sama asia kuin
"navan keskipisteestä tiehen" laskettu kehämitta. R*2*pii*rpm
Fysiikan tunneille ei enää ole asiaa (syytä ehkä ;D), omista opiskeluista alkaa olemaan jo sen verran aikaa. Ja oliko ne itse oppineet ainoita oppineita ja muut opetettuja. Vai miten se meni?
Jatkakaa noilla>
opcorn