sigman AT temppuilee

U

uusija

Guest
kyseessä 3.0i- 24V- 4ws-s-F16A    vm 92  aj 290tkm
kun lähtee D:llä liikkeelle ja kiihdyttää normaalisti n. 60 km/h:n vauhdissa isompi (lienee 3.)  pykälä vain "maistaa" ja putoaa pois ,kiekat nousee veto hiipuu. 2-asennossa pääsee liikenteeseen kun vauhti tarpeeksi hidastuu. Joskus nappaa isompia vaihteita pesää ,mutta silloin  kickdn ei toimi ja aivan kuin pykälä jäisi silmään. Kun sammuttaa pysäkille ja lähtee uudestaan liikkeelle sam tilanne kuin alussa.Onko solkkujen mekaaninen jumi vai johtosarjoissa jännhävi??
AT övaihdosta ei vielä tietoa. 

Ai niin, hiljaa ku tulee kotipihaan,käännyttäessä syttyy TCL OFF jos vähän enemmän vauhtia ei syty

Ja nopeudessa 160+ TCL OFF syttyy ja (lienee) absin valo myös. Olisiko pyöriltä tulevissa pulsseissa liikaa heittoa keskenään. Jos käyttää virrat pois toimii taas.....
kevätterv   Ja
 
Liekkö luistonestolla syy yhteys ongelmaan.
Luistonesto boksi helevettihin ja kokeilua vörkkiikö sitten.
Ongelmat viittaisi ainakin siihen...
Temppuileeko vaihteet kun kytkee luistoneston pois päältä?
 
Ja nopeudessa 160+ TCL OFF syttyy ja (lienee) absin valo myös. Olisiko pyöriltä tulevissa pulsseissa liikaa heittoa keskenään. Jos käyttää virrat pois toimii taas.....

Mulla oli kans toi sama ongelma. Apu siihen löytyi säätämällä oikean eturenkaan nopeusanturin kohdalleen. Vika voi olla tietenkin jossain toisessakin renkaan anturissa..
 
kun kytkee O/d OFF asentoon auto toimii......mutta ei tietysti lyö loikkaria pesään mutta pystyy päästämään yli kuuttakymppiä kohtuu kierroksilla, AT- öljynvaihdosta ei muuten löytyny selkeää merkintää huoltovihkosta .....(olisko pompattu yli kun tulee sotkua...)
 
ootko tarkistanut minkä väriset öljyt ovat/haiseeko palaneelle?
jos ovat mustat ja haisee palaneelle tai laatikossa on liikaa/liian vähän niin se voi toimia ihan miten sattuu. :p

kannattaa huudella laatikko uudella öljyllä 1-2 kertaa että saa palaneen lietteen pois.tällä kannattaa aloittaa :peukku
 
Tää nyt tulee vähän myöhässä, mutta siinä automaatin ohjainyksikössäkin voisi olla matoja. Olisi kaikkea muuta kuin ensimmäinen kohdalle sattunut.

Sigmassa lahoaa moottorin, automaatin ja aktiivijousituksen ohjainyksiköt. Ainakin. Voisipa tuota kuvitella luistoneston ohjaimenkin mätänevän.

Voisin tehdä kaikenlaisille omituisemmille mitsun ohjauspalikoille mätänemiskartoituksen ilmatteeks, jos vain on kiinnostusta?
 
Vs: sigman AT temppuilee

Saman kaltaista ongelmaa ilmeni eilen omassa -91 Sigmassa.
Eli lähdin kaverin pihasta ihan normaalisti D:llä, laatikon vaihtaessa kakkoselta kolmoselle, kuului aika ikävän kuuloinen kolahdus ja vaihde putosi vapaalle. Rullasin seuraavalle pysäkille ja sammutin auton, uudelleen liikkeelle lähdettäessä sama tilanne, kakkoselta kolmoselle (n. 40 km/h) vaihtaessa laatikko pudottaa vapaalle, nyt tosin ilman kolahdusta. OD OFF-asennossa kolmonen tulee mukaan peliin normaalisti.
Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään?
 
Vs: sigman AT temppuilee

Pekkis sanoi
Saman kaltaista ongelmaa ilmeni eilen omassa -91 Sigmassa.
Eli lähdin kaverin pihasta ihan normaalisti D:llä, laatikon vaihtaessa kakkoselta kolmoselle, kuului aika ikävän kuuloinen kolahdus ja vaihde putosi vapaalle. Rullasin seuraavalle pysäkille ja sammutin auton, uudelleen liikkeelle lähdettäessä sama tilanne, kakkoselta kolmoselle (n. 40 km/h) vaihtaessa laatikko pudottaa vapaalle, nyt tosin ilman kolahdusta. OD OFF-asennossa kolmonen tulee mukaan peliin normaalisti.
Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään?

Toimiiko laatikko O/D pois päältä normaalisti? Tälläinen tilanne kävi tuttujen farmari sigmassa tässä ihan vähän aikaa sitten. Mitsuhuollossa vaihteistoon vaihdettiin jotkut pakat, auto nosturille vaan ja luukku auki alhaaltapäin, pakkojen vaihto ja 500 euroa kassan kautta kiitos. Pitänee kysäistä tarkemmin että mitkä siellä vaihdettiin. Toki samassa hötäkässä vaihdettiin vaihteistoon uudet mitsuöljyt ja suodatin. Ja taas toimii :driver
 
Vs: sigman AT temppuilee

Kyllä, O/D pois päältä toimii normaalisti. Kysäise ihmeessä mitä sieltä tarkalleen ottaen vaihdettiin.
Paljonko muuten oli kilometrjä mittarissa siinä Sigmassa?
 
Vs: sigman AT temppuilee

Kyseessä siis tuttavaperheen farmarisigma ja karvan yli 200tkm ajettu. Tuli puhuttua läpiä päähän tuon hinnan suhteen, loppusumma oli 900 euroa. Vaihteistoon vaihdettiin pääakselilla olevat kytkinlevyt (9kpl, ~50e/kpl) ja niiden välilevyt myös, ja o-renkaat tietenkin. Öljyt+suodatin ja työt 2pv á 60e/h niin tuleehan tuota hintaa.

Paikkana Auto Gynther, valtuutettu mitsuhuolto Varkaudessa. Kyseisen homman osaa varmasti suorittaa joku muukin automaattivaihteistoja korjaava pulju, jolloin saattaa selvitä pikkasen halvemmalla. Tietysti näin orkkisosilla tehden on työllä ja osilla takuu...

Mutta nytpä ainakin toimii taas kuin ajatus :) Perheenlisäyksen vuoksi myydään/vaihdetaan sigma isompaan, tila-autoa pukkais ja mielellään manuaalivaihteinen ja ilmastointi olis kriteereinä... sori :eek:fftopic
 
Vs: sigman AT temppuilee

Selvä, kiitos tiedosta :peukku

Edit: Mihinkäs kannattaisi Turun suunnalla tuo Sigma viedä?
 
Vs: sigman AT temppuilee

Pekkis sanoi
Selvä, kiitos tiedosta :peukku

Edit: Mihinkäs kannattaisi Turun suunnalla tuo Sigma viedä?

Pannaas vähän lopputulemaa tästä ongelmasta. Stigma kiikutettiin Vantaalle Powermaticciin, jossa vaihdettiin ylivaihteen kytkinlevyt ja niitä käyttelevän sylinterin o-renkaat (sekä öljyt). O-renkaista toinen oli poikki ja toinen huono, joten levyt ovat puristuneet huonosti ja siitä johtuen kytkinlevyt olivat palaneet. Saa vaihdettua ilman koko laatikon avaamista. Nyt toimii loota taas kuin ihmisen mieli.
 
Vs: sigman AT temppuilee

ktalo sanoi
Pannaas vähän lopputulemaa tästä ongelmasta. Stigma kiikutettiin Vantaalle Powermaticciin, jossa vaihdettiin ylivaihteen kytkinlevyt ja niitä käyttelevän sylinterin o-renkaat (sekä öljyt). O-renkaista toinen oli poikki ja toinen huono, joten levyt ovat puristuneet huonosti ja siitä johtuen kytkinlevyt olivat palaneet. Saa vaihdettua ilman koko laatikon avaamista. Nyt toimii loota taas kuin ihmisen mieli.

Juuri näin. Kehtaatko kertoa mitä tuli hintaa operaatiolle? :) Onko sigmasi sedan vai farkku?

Onko sigmassasi vetokoukkua? Itse pistän tälläiset ongelmat helposti vetämisen piikkiin, koska valitettavan moni unohtaa automaattivaihteisella autolla kärryä/vaunua vedettäessä ottaa sen ylivaihteen pois päältä, jolloin pikkuhiljaa käy juuri näin ja kohta on edellämainitun kaltainen remontti edessä.
 
Vs: sigman AT temppuilee

MetanolMan sanoi
Juuri näin. Kehtaatko kertoa mitä tuli hintaa operaatiolle? :) Onko sigmasi sedan vai farkku?

Onko sigmassasi vetokoukkua? Itse pistän tälläiset ongelmat helposti vetämisen piikkiin, koska valitettavan moni unohtaa automaattivaihteisella autolla kärryä/vaunua vedettäessä ottaa sen ylivaihteen pois päältä, jolloin pikkuhiljaa käy juuri näin ja kohta on edellämainitun kaltainen remontti edessä.

Maksoi tasan 700 kun tuo öljynvaihto oli mukana. Ja on muuten tuon Pekkiksen, eli velipojan auto ;)

On siinä vetokoukku, edellinen omistaja on tuttu ja on kyllä pitänyt OD:n pois kärryä vetäessä. Sitä edellisistä ei sitten olekaan tietoa.

EDIT: Sedan tuo on.
 
Vs: sigman AT temppuilee

ktalo sanoi
Maksoi tasan 700 kun tuo öljynvaihto oli mukana. Ja on muuten tuon Pekkiksen, eli velipojan auto ;)

On siinä vetokoukku, edellinen omistaja on tuttu ja on kyllä pitänyt OD:n pois kärryä vetäessä. Sitä edellisistä ei sitten olekaan tietoa.

EDIT: Sedan tuo on.

En muuten tiedä miksi, mutta omassa käyttöohjekirjassa kielletään vetämästä autolla mitään. Eli siis oli od päällä tai ei, autolla ei saa vetää mitään perässä. Onneks ei oo kukaan koukkua sitten laittanutkaan ja aski toimii vielä 350tkm ajettunakin kuin unelma..
 
Vs: sigman AT temppuilee

dani sanoi
En muuten tiedä miksi, mutta omassa käyttöohjekirjassa kielletään vetämästä autolla mitään. Eli siis oli od päällä tai ei, autolla ei saa vetää mitään perässä. Onneks ei oo kukaan koukkua sitten laittanutkaan ja aski toimii vielä 350tkm ajettunakin kuin unelma..

Taitaapi olla ihan jenkkien keksintöä tuollainen, koska ainakaan saksankielisessä manuaalissa tommosesta ei puhuta... Sigmahan alustaltaan taitaa olla hyvinkin läheistä sukua tonnarille joten tulisko tuo kielto sitten sieltä... mut hyvinkin monessa sigmassa olen koukun nähnyt... jotain mätää tuossa nyt kyllä on. ::)
 
Vs: sigman AT temppuilee

MetanolMan sanoi
Taitaapi olla ihan jenkkien keksintöä tuollainen, koska ainakaan saksankielisessä manuaalissa tommosesta ei puhuta... Sigmahan alustaltaan taitaa olla hyvinkin läheistä sukua tonnarille joten tulisko tuo kielto sitten sieltä... mut hyvinkin monessa sigmassa olen koukun nähnyt... jotain mätää tuossa nyt kyllä on. ::)

Voihan se olla. Nehän voi kieltää ihan mitä vaan siellä, ehkä parempikin etteivät lähde yrittämään kun eivät kuitenkaan osaa :D:
 
Vs: sigman AT temppuilee

Keksinpä yhden syyn vielä lisää mikä tuhoaa pidemmän päälle automaattilootan; ruuhkaliikenteessä nytkyttely. Kehäykköselläkin iltapäivisin kun ajaa ~20km/h, niin siinä vauhdissa suurinpiirtein automaattivaihteisto yleensä heittää vapaalle jos on D päällä... siitä sitten voi itse kukin päätellä mitä se tekee laatikolle kun loota heittelee vaihdetta päälle ja vapaalle vuoronperään useita kertoja muutaman kilometrin aikana ::)

Oman päätelmäni mukaan kaupunki/taajamaliikenteessä kannattaisikin ajella myös O/D pois päältä, mikäli se nyt mitään auttaa... 30-40km/h vauhdeissa ylivaihdetta kuitenkaan käytetä niin eikös se samantien voi olla sitten pois päältä... äkkiäkös sen sitten laittaa napista päälle kun vauhtia on tarpeeksi... tiedä näistä nyt sitten. Kun eikös tuo ylivaihteen akseli ja levyt siellä kuitenkin ole mukana toiminnassa, jos O/D on päällä vaikka vauhti ei olisikaan niin kova että sitä päälle laitettaisiin... Tuo koukkuteoria kuulosti nyt kyllä todella hämärälle, sillä olen koukkuja nähnyt lähes jokaisessa sigmassa mikä on itsellä vastaan tullut, niin sedaneissa kuin farkuissakin. ::) Tiedä sitten mitä "lähettelyt" ja semmoset sitten tekee pidemmän päälle.

Kaikenkaikkiaan kuluvaa tavaraahan ne vaihteiston levyt on, oli vaihteisto sitten automaatti tai manuaali... :)
 
Vs: sigman AT temppuilee

Mulla ainakin saksankielisessä manuaalissa kerrotaan että OD:tä tulisi käyttää vasta yli 90 km/h nopeudessa, tää on siis kombi...luulis sedanissa olevan suht sama.
 
Vs: sigman AT temppuilee

Corvus sanoi
Mulla ainakin saksankielisessä manuaalissa kerrotaan että OD:tä tulisi käyttää vasta yli 90 km/h nopeudessa, tää on siis kombi...luulis sedanissa olevan suht sama.

Niillä on sitten ilmeisesti joku sopimus ollut paikallisen öljy-yhtiön kanssa :peukku. Kierrokset ilman OD:ta esim 85km/h on jo aika kovat että bensaa ainakin näin saa kulumaan..no, yhteenvetona kaikki ohjeet viittaavat siihen ettei taajamassa od:ta pitäisi käyttää vaan vasta maantielle/motarille tultaessa. Ja toisaalta taajamassa on edes jonkunlainen moottorijarru jos pitää od:n pois, mikä periaatteessa edes vähän auttaa siihen bensankulutukseen positiivisessa mielessä.
 
Takaisin
Ylös Bottom