syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

kallekoo

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2008
Eli milläs hemmetillä tuon saa nakattua mäelle??
Koittanut lähes kaikkea mitä uskallan, pihdeillä olen vetänyt, nylkyttänyt puolelta toiselle, ruuvarilla kammennut, ei vaan irtoa mokoma...
Millä se on oikein kiinni??

Ja kuinka paljon voimaa se vaatii että irtoaa, eli loppuuko vaan kantti murjoa?
Tosin koska on pumppu kyseessä niin en kyllä uskalla kovin paljon murjoa ennen kun on faktaa miten sen kuuluisi irrota.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

eipä ole tarvinnu ruuvaalla,mutta ei siinä kyllä oo mitää suojaakaa.ja kannattaako se ruuvaaminen.. normi ajos tolla icllä ainaki päriää hyvin.savu vaan lisääntyy.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Kyllä se yleensä vääntämällä irtoaa. Ja tuo syöttöjen lisääminen on melkeinpä turhaa,jos et nosta paineita tee uutta pakoputkea ja paranna ilmanottoa. Vähän siitä on hyötyä kyllä muttei niin paljoa jossei kone saa happea kunnolla,eikä hengitä kunnolla ulos.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

höpöhöpö poijjaat.... ;D ;D
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Jahvetti sanoi
höpöhöpö poijjaat.... ;D ;D
Voihan sitä vakio putkella ja ahdoilla laittaa vaikka sen syöttöruuvin ihan pohjaan,mustaa savua tulee saatanasti vaan ei se sen paremmin liiku,tämä on ihan fakta.
Jos taas nostat paineita älyttömiin vakio putkella,kasvaa pakopaineet hyvin äkkiä korkeiksi ja tämä rasittaa moottoria. pakoputken tekemiseen menee ~3tuntia ja on todellakin vaivan arvoista.
Itsellä on 2,5" putkisto ilman yhtään vaimenninita,1.4bar paineita,syöttöä lisätty järkevästi,ahdonalaisesta säädöstä prikka poistettu ja ilman saantia parannettu. Voin lyödä vaikka vetoa että saat ruuvata syöttöä melko reilusti lisää jos mielii päästä samoihin "kiihtyvyyksiin",vakio putkella ja ahtoja lisäämättä.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Nuhapumppu sanoi
Voihan sitä vakio putkella ja ahdoilla laittaa vaikka sen syöttöruuvin ihan pohjaan,mustaa savua tulee saatanasti vaan ei se sen paremmin liiku,tämä on ihan fakta.
Jos taas nostat paineita älyttömiin vakio putkella,kasvaa pakopaineet hyvin äkkiä korkeiksi ja tämä rasittaa moottoria. pakoputken tekemiseen menee ~3tuntia ja on todellakin vaivan arvoista.
Itsellä on 2,5" putkisto ilman yhtään vaimenninita,1.4bar paineita,syöttöä lisätty järkevästi,ahdonalaisesta säädöstä prikka poistettu ja ilman saantia parannettu. Voin lyödä vaikka vetoa että saat ruuvata syöttöä melko reilusti lisää jos mielii päästä samoihin "kiihtyvyyksiin",vakio putkella ja ahtoja lisäämättä.

maltilla ja testaamalla pääsee pitkälle...

ja ei noilla kauheilla kiihtyvyyksillä juurikaan ole muualla kun tiellä käyttöä... metsässä ja maastossa johon maastureita yleensä käytetään pärjää kyllä vähemmälläkin..
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Jahvetti sanoi
maltilla ja testaamalla pääsee pitkälle...

ja ei noilla kauheilla kiihtyvyyksillä juurikaan ole muualla kun tiellä käyttöä... metsässä ja maastossa johon maastureita yleensä käytetään pärjää kyllä vähemmälläkin..
Itse taas huomannut että tuota keppikeulaa pitää välillä viedä "vähän" roisisti niin kiihtyvyys on vain hyvästä. Varsinkin kun mennään liejukkoon isolla nelivedolla ;)
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Niin mä en tietenkään ole ketään mitään sanomaan, mutta edellisestä kyllä veto parani selvästi kun syöttöä ruuvasi lisää.
Ja nyt puhutaan siis nimenomaan siitä voimasta ja etenemisestä, ei huippunopeudesta.
Ahtoihin en koskenut, kun ei mittaria ollut, eikä ole vieläkään, hankinnassa ehkä.

Mihin suuntaan tuota pitäisi väännellä ja käännellä??
Kovasti pelkään että menee jotain rikki tuota murjoessa.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Siis se suojahan on vain peltitulppa, joka estää sen syöttöruuvin kääntämistä. Mahtaa muuten olla melko harvinaisuus, että on tuo vielä paikoillaan.
Kerran olen semmoisen nähny, mutten niin tarkasti tutkinu, että mites irtoaa.

Paikka on kyllä ahdas, mutta oletko kokeillut pikku ruuvarilla kammeta sitä useammalta kantilta pikkuhiljaa ulos?
TAi sitten, jos se tosiaan on peltiä, niin kuinka ohutta? Saiskos siihen reikää sinne yläpäähän ja siittä sivuleikkureilla repimällä/ leikkaamalla halki sitä sinettiä?

Sitten, jos ja kun saat sen tulpan irti ja on hetki ylimääräistä aikaa, niin laskeppa montako kierrosta menee syöttöruuvi kiinni. Sulla se on varmaan tehtaan asetuksissa ku on sinettikin päällä ;D Ihan vain mielenkiinnosta olisi mukava tietää ja löytää jonkinmoinen tehtaan "perusasetus"
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Juu, voin toki laskea, kunhan jaksan taas alkaa sitä väkertämään, pitäisi ostaa ahtopainemittari samalla, tiedän miten edellisessä oli säädöt ja meni kyllä selvästi mukavammin kuin nykyinen. Nyt vitosella ajettaessa tahtoo puutua ylämäkiin ja joutuu antamaan kyllä lisää happea että pysyy vauhti yllä, kun edellisessä ei mitään tarvetta, eteni maantiellä kuin panssarivaunu, jopa hevoskärry perässä. Siinä oli säädöt 0,8 ahtoja, se nailonprikka poissa, karan asentoa en muuttanut, jossei joku muu jo ollut, ja syöttöruuvista säädetty tyhjäkäynnin mukaan se noin 800 kierrosta. Tyhjäkäyntiruuvi niin ulos ettei vaikuta. Kerran mulla katkesi putki heti turbon jälkeen, ja valitettavasti mä en ainakaan voi vahvistaa että olisin ollut huomaavinani mitään muutosta. Eli toi putkihomma on minusta aika turha, ainakaan noilla paineilla, enkä aio suurempia laittaa, paljon ajoa joko asuntoaunu tai hevoskärry perässä, niin tarkoitus on pitää auto tienpäällä eikä tallissa... :D
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Automaattivaihteisessa Pajerossa todella positiivinen vaikutus syötön lisäämisellä. Ja maltillinen ruuvin kääntö riittää, ei ainakaan puolta kierrosta enempää.
Sen peltisuojan irtiväkertäminen on hiukan hermojaraastavaa, mutta kyllä se lähtee.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Nuhapumppu sanoi
Itsellä on 2,5" putkisto ilman yhtään vaimenninita,1.4bar paineita,syöttöä lisätty järkevästi,ahdonalaisesta säädöstä prikka poistettu ja ilman saantia parannettu. Voin lyödä vaikka vetoa että saat ruuvata syöttöä melko reilusti lisää jos mielii päästä samoihin "kiihtyvyyksiin",vakio putkella ja ahtoja lisäämättä.

Onko sulla kauan ollu nuo viritykset? Onko tullu pitkiä (yli 5min) vetoja noilla ahdoilla?
nim. tais mennä kans halki, enkä osaa hahmottaa miks ???
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

mki sanoi
Onko sulla kauan ollu nuo viritykset? Onko tullu pitkiä (yli 5min) vetoja noilla ahdoilla?
nim. tais mennä kans halki, enkä osaa hahmottaa miks ???
Korjauksena sen verran että paine olikin 1,2bar piikki ja tasaantuu 1bar. En vedätä tuota moottoria pitkiä aikoja,koska tuo on erittäin herkkä lämpiämään. Muutaman kerran metsässä on tullut vedätettyä ihan isolla kädellä mutta tuskin yli 2min silloinkaan.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Nyt on suoja pois ja syöttöä lisätty, kokemuksista voin kertoa sen verran, että kyllä todellakin on syötöllä mekitystä enempi kuin ahdoilla mun mielestä.
Ruuvi oli alkuperäisenä täysin pohjasta/kiinni asennosta auki kellon sasteikolla 1 tunti 30min, ja siis sinettipelti paikallaan.

Ahtoihin en koskenut ollenkaan, kun ei ole mittaria, mutta lopullinen säätö asettui niin että ruuvi on nyt kierroksen verran pohjasta, nailonprikka ahdonalaisesta poissa, ja siitä kaasun rajoitinruuvista löysätty sen verran että poljin painuu todellakin pohjaan asti. Alkuperäisasennossa (sinettipelti paikoillaan) jäi uupumaan noin 2cm pohjasta.
Nyt lähtee kivasti ja ahdin on mukana noin 2000kierroksesta asti.

Täyskaasukiihdytyksessä pölläyttää aluksi hivenen mustaa, sitten katoaa.
Ykköseltä kakkoselle mitä leikin niin kumin saa lyömään tyhjää asfaltilla jos tahtoo.
Ja ahdot siis vakiot, mitä lie en tiedä... ::)
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Nuhapumppu sanoi
Korjauksena sen verran että paine olikin 1,2bar piikki ja tasaantuu 1bar. En vedätä tuota moottoria pitkiä aikoja,koska tuo on erittäin herkkä lämpiämään. Muutaman kerran metsässä on tullut vedätettyä ihan isolla kädellä mutta tuskin yli 2min silloinkaan.

Elikkä, syöttöjä voi lisätä niin paljon et tyhjäkäynti alkaa nousee, ahtoja ei niinkään...
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Jahas tässähän threadi mihin sopii oma juttukin...

Kävin tuossa pakokaasumittauksissa katsastusta ennakoiden. Seurauksena oli kunnon "powersmoke" ja savuarvot oli 6-7 kun olis saanu olla max 3!!!!

Olin vielä vaihtanut ilmanputsarin mittausta ennakoiden ja motarillakin tuli ajettua. Silti tuli aika karut lukemat (ja hieno savupilvi, kuin rekasta :D ).

Siinä sitten menin kyseleen paikalliselta dieselpajalta mitä asialle vois tehdä. Mahdollisia vikakohteita tuntuu olevan kovin monta. Ehkä suuttimet on ihan paskana, kenties turbo kulahtanut, ruisku paskana tai sitten edellinen omistaja on ruuvannut vähän syöttöö lisää (eka katsastus vasta meikän omistuksessa). Ota siitä sitten selvää.

Alan itse kallistua sen teorian kannalle että syöttöä on lisätty sen verta, että ei kaikki jaksa palaa. Kun ajelee ja lähteen paikalteen liikkeelle ja tarjoo enemmän kuin 1/3 verran kaasua niin kyllähän sitä voimasavut saa aikaan. Kun kierrokset nousee jonnekin +2200 niin savutus lakkaa.

Faktoja:
-Kone 2.5 TDIC, mittarissa 570 000tkm
-Käynnistyy hyvin
-Tyhjäkäynnissä ei ongelmia eikä savuta laisinkaan tällöin.
-Kone kiertää hyvin
-Ei mitään valkoista tai sinistä savua vaan ihan rehellinen dieselpilvi
-Ilmanputsari/dsl suodatin aivan uusia
-Ruiskussa ei sinettejä, joskus on avattu siis
-ruiskun kylki on dieselistä märkä, en tajua mistä sitä tulee. Ei paljoa mutta jonkin verta.

Pakko kai viedä pajalle, säädöistä lähetään ja jos ei auta niin katotaan ne suuttimet. Jos ei auta niin sitten ei varmaan lompsa riitä korjauksiin.

Minkäsmoisia arvoja päästömittauksissa foorumilaiset on saanu pahimmillaan? Ja miten asia on tullut kuntoon?
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Tuossahan kallekoo juuri kertoi, että uutena syöttöruuvi on noin 1½ kierrosta pohjasta. ja kiitos siittä tiedosta.

Kokkeilehan Titan ensin, että sulla on syöttö edes suurinpiitein sinnepäin. Tasan kerran olen itse nähny, että Diseli pukkaa tuommoset savut, mutta silloin oli turbo rikki ja auto söi öljyä 5l/100km. Kyllä tuommosiin savuihin pitää jo jotakin syödä ja valtavasti.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

sen syötön säätö lisää ihan itsestään selvyytenä ahtojakin.. sitten kun hukkaportti niitä yrittää tasata ja rajoittaa menee siitä paine tieto pumpulle ja taas tekee sen mitä osaa ja pystyy...
mulla oli viime leimalla savut 0.15 ja ei sieltä mitään kyllä tullutkaan.. trailerin kanssa joutu kepittään kolmoselle asti pienessäkin mäessä...

puolikierrosta soppaa lisää ja meno parani ja savua ei vieläkään tule... :p ahdot on 0.9 ja hukkaportti pitäis toimia.. yp venttiili on tulpattu...
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Kerrottakoon vielä tarkennuksena, että kun aloin oman säätösessioni katsoin että vaijeri ei kanna, eli että varmasti päästää kaasun kokonaan pois.
Sitten kone käyntiin, vaijeri oli tässävaiheessa pois pumpusta, syötöstä lisää että kierrokset nousee, tyhjäkäntyruuvista pienemmälle, syöttöä lisää jne jne, kunnes huomasin koeajolla että eihän se nyt näin mennytkään, eli syöttöä oli vatavasti liikaa ahtoihin nähden. Eli käänsin ruuvin takaisin vakioon, ja lähdin tekemään säätöä uudestaan, nyt kuitenkin niin että aina 15min pohjaanpäin ja koeajo. Jos pölläyttää paljon, syöttöä pienemmälle, jossei ollenkaan, syöttöä lisää.

Seuraava askel onkin sitten ahtomittarin asennus ja siitä saadun tiedon perusteella joko ahdot on ok tai niitä nostetaan. Tavoite on 0,8 koska autolla vedetään paljon asuntovaunua, en uskalla enempi laittaa. Ja jos ahtoja joutuu nostamaan, taas syötöt sitten edellämainitulla tavalla säätäen, eli kunnes vedossa just pölläyttää hivenen mustaa, ja tämä siis täyskaasulla.

Sitä karan asentoa en lähtenyt muuttamaan, kun en ollut varma miten se piti tehdä, eikä ollut valoa käsillä millä olisin nähnyt sinne pohjaan, että missäkohtaa se vastapuoli on.
Eli se vielä tarkastetaan, sitte pitäis olla hyvä. Ja muistakaa tosiaan tarkistaa että pumpusta on säädöt niin että ottaa tosiaan täyden kaasun. Mulla oli se rajoitinruuvi säädetty niin että jäi puuttumaan noin parisenttiä polkimen ja lattian välistä. Eli ruuvi kokonaan taakse, sitten kaveri polkaisee tallan pohjaan ja toinen ruuvaa sen rajoitinruuvin just hivenen kantamaan siihen kohti. Tälläkin oli omaan autoon valtava ero, kun vaan keksin että se ei ota täyskaasua. Eli melkeinpä ensin se kannattaa varmistaa ennekuin säätää syöttöä. Ja tosiaan siis sen nailonprikan heitin pois, täältä lukemani perusteella.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

mki sanoi
Elikkä, syöttöjä voi lisätä niin paljon et tyhjäkäynti alkaa nousee, ahtoja ei niinkään...
Syöttöä saa olla sen verran reilusti että menee vähän paksulle,mutta sen tyhjäkäynnin saa säädettyä aika alas. Kaverilla on otettu kaikki irti pumpusta ja silti tyhjäkäynti ~1100rpm,itsellä noin 900rpm. Savuhan kertoo siitä että ilmaa tulee liian vähän ja moottori käy rikkaalla,mutta liika aine jäähdyttää samalla moottoria. Tämän olen yhdeltä kovalta diesel virittäjältä kuullut.
kallekoo sanoi
Nyt on suoja pois ja syöttöä lisätty, kokemuksista voin kertoa sen verran, että kyllä todellakin on syötöllä mekitystä enempi kuin ahdoilla mun mielestä.
Itsellä kun nostettiin paineet 0,6-1,0bar niin moottorin luonne muuttui aivan erinlaiseksi,enemmän vetoa alhaalla,ja voin sanoa että vaikutti paljon tuhon ainakin. Ja se putken tekeminen vaikuttaa vain ahtojen nousun nopeuteen,jota olen huomannut että metsässä tarvii.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

kallekoo sanoi
Seuraava askel onkin sitten ahtomittarin asennus ja siitä saadun tiedon perusteella joko ahdot on ok tai niitä nostetaan. Tavoite on 0,8 koska autolla vedetään paljon asuntovaunua, en uskalla enempi laittaa.

Kerrottakoon nyt sit omat viritelmät, jos joku kärryn/vaununvetäjä ottaa opiks, elikkä nailonprikka pois, tyhjäkäynnit nollille, kaasuvaijerin mutterit löysälle / vaijeri kireelle. Auto käyntiin, syöttöö lisää kaasuvaijeria löysälle jne.

Seuraavaks ylipaineventtiili irti, hattu pois sulkuventtiilin jousia painavia rautaosia syvemmälle (jousta kireemmälle) sillai et venttiili aukee 1,5 barin jälkeen.

T-haara hukkaportin ohjaus putkeen, siihen n.1½ metriä 4mm letkua, ajoon, 10cm pois letkusta, ajoon, 10cm letkua pois jne. Ahdot asettu 1,2bar kohdalle kun letkua oli n.metri jäljellä.

näillä virityksillä liikettä löyty "riittävästi" omalle kohdalle, MUTTA: T-haara irtos, ahti 1,5bar kun vedin vaunua pitkään mäkeen, ja kans halki..... Eli oma miekipide tähän on et varoventtiili kannattaa virittää maksmissaan tuohon 1,2 barin kohdalle, ahtoja ehdottomasti enintään karvan yli 1 omalla ahtimella (kilosta alkaa ilo 8)).

Tosin, nyt kun olen alkanu miettimään vaihtoehtoja oman pellin alle emmin 4D31T ja uuden kannen välillä (mersun 2,5 20vent konekin on käynyt mielessä, tuli vaan semmonen tunne että katuuskottavuus kärsii ;D), niin viimeisimpänä on tullu mieleen uusi kansi ja isolla pakopesällä oleva turbo + pakopaineen ja lämpötilan mittaus, josta tuleekin mieleen kysymys;

Paljonko 4D56 koneessa on pakopaine ½baarin tienoilla? ???
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

MVa~1 sanoi
Tuossahan kallekoo juuri kertoi, että uutena syöttöruuvi on noin 1½ kierrosta pohjasta. ja kiitos siittä tiedosta.

Kokkeilehan Titan ensin, että sulla on syöttö edes suurinpiitein sinnepäin. Tasan kerran olen itse nähny, että Diseli pukkaa tuommoset savut, mutta silloin oli turbo rikki ja auto söi öljyä 5l/100km. Kyllä tuommosiin savuihin pitää jo jotakin syödä ja valtavasti.

Voishan sitä kokeilla hieman räplätä mutta pajalle tuo on pakko viedä kun ei satu nyt olemaan nurkissa päästömittauslaitteita, ilman niitä oikeat säädöt on aika hakuammuntaa :)

Kone ei syö öljyä käytännnössä laisinkaan. Mulla on kyllä öljypinta ~3-4mm yli tikun ylärajan kun sattui hieman lorahtaan liikaa mutta ei nyt luulis vaikuttavan tähän asiaan...

Kulutus on jotain 11l/100km sekalaisessa ajossa.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Titan19 sanoi
Voishan sitä kokeilla hieman räplätä mutta pajalle tuo on pakko viedä kun ei satu nyt olemaan nurkissa päästömittauslaitteita, ilman niitä oikeat säädöt on aika hakuammuntaa :)

Kone ei syö öljyä käytännnössä laisinkaan. Mulla on kyllä öljypinta ~3-4mm yli tikun ylärajan kun sattui hieman lorahtaan liikaa mutta ei nyt luulis vaikuttavan tähän asiaan...

Kulutus on jotain 11l/100km sekalaisessa ajossa.

Kyl tuo öljyn pinta vaikuttaa osaltaan siihen savutukseen, epäilen kyl et syöttö kuitenkin enemmän. Liekkö joku vaihtanu isomman nestepään jossakin vaiheessa? kyl tuon kokosesta koneesta saa savua pihalle.

Aiemmin ihmettilit märkää ruiskupumpun kuvetta, kaasuakselin tiiviste tod. näk vuotaa
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

mitää muutaku pienennät syöttöö varooksi,ja muutaman kerran ryntäytät konetta että karstat lähtee,noinha ne konttorillaki tekee ja aina päästöt pienenee,on mullaki näyttäny isoja lukemia mutta tippuu ne alas,enkä oo syöttöön sattunu.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Tjoo taidan rohkaistua ja kokeilla säätää itse ensin koneen leimakuntoon, vähän tuntemattomilla vesillä liikutaan mutta eipä syöttöä pienentämällä mitään kai rikki saa...

Voi olla että on vähän karstaakin siellä sun täällä, ajelen aina niin säästeliäällä kaasulla kun ei viitti vanhaa kiusata :D Uusi ilmanputsarihan on ja kävin ostaan nyt tuommoista litkua diselin sekaan jolla pitäis suuttimetkin saada puhtaaksi. Sitten vois varmuuden vuoksi ottaa öljyä pois sen pari kolme desiä mitä on extraa, jos vaikka olis jotain vaikutusta. Sitten julmaa kengitystä ja rinta rottingilla uuteen mittaukseen.

Jos homma kusee vieläkin niin nostan kädet pystyyn ja vien dieselpajalle. :seina
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

eise mitää pajaa tartte,karstaa vain rööriis.säärä viä tyhyjäkäynti johonki 850 sen syötön ruuvauksen jäläkee. tääpäin ne konttorilla ryntäyttää kyllä nii monta kertaa kuo tarves jos vain arvot aina laskoo. :peukku
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Ainakin Rovaniemellä on halvempi mittauttaa päästöt jossakin Diisselipajalla kuin konttorilla. Eli säätelet niitä savuja alaspäin ja teet kaikki aikomasi poppakonstit ;D , sitten ajelet Diisselikorjaamolle mittauttaan savut ja jos ei ole tokentunu, niin ootpahan jo korjaamolla valmiiksi ja ammatimiehet auton ympärillä.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

:seina

Säädin eilen illalla syöttöä reilusti alas ja korjasin ne tyhjäkäyntikierrokset entiseksi. Tuli autosta aivan mahdoton nuhapumppu kun 1 kierroksen ruuvia aukas, ei mitään eloa ennen turbon heräämistä :D

Tänä aamuna kengitin naperoa motarilla ihan huolella ja juuri ennen mittaustakin ja olin voitosta aivan varma. Mitä vielä, jostain syystä kengityksessä putkesta tulee mustaa savua, ei paljoa mutta kuitenkin. Pois on nyt kuitenkin se ruskea savupilvi mikä johtui varmaan syötöistä.

Mutta ei se näin vielä läpi mennyt. Mistä ihmeestä moinen nokeaminen, onkohan kenelläkään mitään hajua?

Öljyjä en kuitenkaan vielä vähentänyt kun ei sitä nyt kovin pajoa liikaa ole. Ja mittamieskin oli sitä mieltä että liiallisesta öljymäärästä voipi tulla sinistä savua mutta meikän pajero lykkää nokipilveä vaikka kuinka ryntäyttelisi karstoja pois.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Jos siellä on ahdonalaisen karaa säädelty tai jopa muokattu niin hilkulle, että pienikin ahtojen nousu mittaustilanteessa lisää roimasti syöttöä. Oletko kokeillut irroittaa imusarjasta pumpulle meneväää ohutta ahtopaineen kontrolliletkua?
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Voihan tuokin olla mahdollista, vähän paha kyllä sanoa mikä on sen karan normaaliasento sitten. Tuota letkun irrotusta voisi toki kokeilla. Ja taidan ottaa sitä öljyäkin vielä pois.

Ettei kuitenkin olisi suuttimet kulahtaneet loppuun...voisiko se aiheuttaa epätäydellistä palamista...

EDIT:

Ok, nyt on nostettava kädet pystyyn.

Säätäminen jatkui, ruuvasin pari kertaa öljynsuodattimen irti ja tyhjensin muutaman desin, nyt on öljypinta ylärajalla.

Syöttöruuvia taas pienemmälle ja turbolta tuleva letku pois ja tukkoon ettei tule lisäsyöttöä ahtaessa

Sitten pistin huohotinletkun läpinäkyvään muovipulloon johon reikä.

Tankissahan on suuttimet puhdistavaa litkua ja suodattimet on uudet.

Ei muutakuin kengittämään...Mutta mustaa pilveä se tupruttaa kun rankaisee. Ei ole mikään sysimusta pilvi mutta havaittava ja samanmoinen oli mittauksissakin. Ei siis kehitystä. Muovipulloon ei tullut öljypilveä, hieman puhalteli ilmaa vain.

Aivan suolesta koko päästömittaus, enhän mä koskaan revitä autoa niin paljon mitä mittauksissa...jossain 4500rpm jälkeen alkaa nokea tulemaan.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Täytyy näköjään vielä palata tähän säätämiseen, huomasin sellaisen huolestuttavan seikan, ettei tuo kone tahdo millään jaksaa kiertää edes neljään tonniin, ikäänkuin sakkaa 3500 kohdalla.

Mikäs tähän voisi olla syynä?

Kaasun rajoitinruuvi siis säädetty niin että poljin menee lattiaan asti, ja siitä pari milliä pois, eli jää kanittamaan ruuvia vasten just ja just.
Prikka poistettu ahdonalaisesta syötöstä, kara alkuperäisessä asennossa.

Eilen tän huomasin kun piti vähän vedättää ja yrittää ehtiä pienempään rakoon liikenteeseen.

Voiko muka putsari olla niin tukossa että ahdistaisi tuonverran??
Auto nyt taas maailmalla mutta pitänee ottaa koko putsari pois ja käydä kokeilemassa.
En tiedä ottiko edes alkuperäisillä säädöillä, en koskaan tullut kokeilleeksi.
Täällä kuitenkin joidenkin koneet kiertää iloisesti jopa 5000...

Tuleeko arvon raadilla mitään tarkistettavaa mieleen?
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Mitenkäs tuo liika öljy nyt sitte vaikuttaa savutukseen? Jos sitä on liikaa siellä ja alkaa syömään öljyä, niin eikös se lopu se savuttaminen kun on syönyt liiat pois. Ja jos syö niin paljon, että vaikuttaa päästömittaukseen kovinkin oleellisesti, niin ei mene kyllä kovin kauaa ylimääräisen öljyn poistumiseen. ???

Onkohan sulla sitte ollu kuinkakin kauan tuo syöttöruuvi isolla, ja kuinka isolla?? Onko sulla vain putki täynnä nokea? Ei varmaan ihan hetkessä puhdistu, jos sitä on tarpeeksi.

Tai sitten se on uskottava, että suuttimet tai ruiskupumppu on tullu tiensä päähän..
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Itse itselleni vastaten...

Tänäänmeni sitten putki poikki, samasta kohdasta kuin edellisestäkin meni, eli ennen ensimmäistä vaimentajaa, just siitä missä putki on hitsattu vaimentimeen kiinni.
Ajelin siinä pintakaasulla ja ylitin hidastetöyssyn, ja ilokseni huomasin ja aloin ihmettelemään että mitäs hemmettiä nyt tapahtuu, alko napero liikkumaan aivan uudella tavalla...

Eli mun autossa ainakin on tuo putki ollut todella tukossa, ja pumppu ollut siis sinetöity tehtaan jäljiltä.
Että kyllä ne putket näköjään tukkoon menee ilman syöttöruuvin vääntöäkin. Nyt ottaa kiihdyttäessä aikas nopeaan 4000 kierrosta, ja 4500 heitin isompaa.

Nyt vaan pitäis alkaa putkea suunnitteleen autoon.
Onkos jollain heittää hyvää pajaa jossain, vaiko ihan irtopalasista itse pikku kätösin kannattaa vääntää?
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

MVa~1 sanoi
Mitenkäs tuo liika öljy nyt sitte vaikuttaa savutukseen? Jos sitä on liikaa siellä ja alkaa syömään öljyä, niin eikös se lopu se savuttaminen kun on syönyt liiat pois. Ja jos syö niin paljon, että vaikuttaa päästömittaukseen kovinkin oleellisesti, niin ei mene kyllä kovin kauaa ylimääräisen öljyn poistumiseen. ???

Onkohan sulla sitte ollu kuinkakin kauan tuo syöttöruuvi isolla, ja kuinka isolla?? Onko sulla vain putki täynnä nokea? Ei varmaan ihan hetkessä puhdistu, jos sitä on tarpeeksi.

Tai sitten se on uskottava, että suuttimet tai ruiskupumppu on tullu tiensä päähän..

Kaippa se öljy sieltä palais jos sitä liikaa olis. Nykyisillä Diamondeilla on ajettu noin 4tkm eikä pinta ollut tippunut käytännössä milliäkään. Mutta onpahan nyt tarkalleen oikea määrä tavaraa, vaikka se ei kyllä syynä ollut savutukseen.

Enkä usko että se syöttöruuvi on ollut kovin isolla, ehkä aavistuksen mutta ei paljoa. Jos menee pienentämään niin alkaa meno hyytymään kohtuuttomasti ja nokea tulee silti putkesta. Putket eivät ole edes kovin vanhat, keskiosan itseasiassa vaihdoin hiljattain kun otti vähän puukarahkaan osumaa heh heh... :driver Meni muuten rikki samasta kohtaa mistä kallekoolla tuossa yläpuolisessa viestissä on selitetty :D

Pilvi pöllähtää nykyisten havaintojen mukaan melko tyypillisesti matalahkoilla kierroksilla kiihdyttäessä ja sitten kun ryntäytetään. Perusajossa tasanopeudella kruisaillessa mitään ylimääräistä ei tule. Täytyy sanoa että syyttävä sormi alkaa vahvasti osoittamaan joko niihin suuttimiin tai ruiskuun. En usko että turbossa on mitään vikaa. Ja kone ei syö öljyä eikä savuta sinistä tai valkoista.

No niin tai näin niin pajalle se on vietävä, kiitos kuitenkin kaikille vinkeistä, tulipahan kokeiltua kaikki poppakonstit mitä itse voi tehdä :)

Tai no tulipa mieleen että jos ottais pakoputkia vähän irti ja ryhtyis rassaan niitä puhtaaksi kunnon nuohoustyyliin....alkaa kyllä kuulostamaan melko epätoivoiselta.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Tuntuu tosiaan olevan se heikko lenkki putkesta, täytyykin oikein tutkia löytyisikö sopivaa suoraa pätkää tuon vaimentimen tilalle.
Toinen asia mikä tuossa pajeron putkessa ihmetyttää on jouston puuttuminen, luulisi että vääntelisi oikein kunnolla, mulla ainakin edellisessä vatkas kone kylmänä aika reilusti.
Siksiköhän ne siitä sitten murtuu, mene ja tiedä.

Joku paremmin virtaava/yksinkertaisempi olis kiva.

Täytyykin oikein kurkata tuota putkea sillä silmällä, että mitenkä hankalaa olis oman vääntäminen.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

kallekoo sanoi
Tuntuu tosiaan olevan se heikko lenkki putkesta, täytyykin oikein tutkia löytyisikö sopivaa suoraa pätkää tuon vaimentimen tilalle.
Toinen asia mikä tuossa pajeron putkessa ihmetyttää on jouston puuttuminen, luulisi että vääntelisi oikein kunnolla, mulla ainakin edellisessä vatkas kone kylmänä aika reilusti.
Siksiköhän ne siitä sitten murtuu, mene ja tiedä.

Joku paremmin virtaava/yksinkertaisempi olis kiva.

Täytyykin oikein kurkata tuota putkea sillä silmällä, että mitenkä hankalaa olis oman vääntäminen.
Itsellä ainakin dp on sellainen kartio kiinnityksellä oleva,joka pääsee liikkumaan. Että oliskohan se jousto siinä. Ja muutenkin tuo pajeron putki on metsään menemistä ajatellen tyhmän mallinen,kuten se yksi mutka ennen taka akselia.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

Jahas pakokaasuepisodi on loppu viimeinen ja kädessä komeilee kultaakin kalliimpi päästömittauslappu. Arvolla 1.7 vielä läpi...dieselpajalle vein kun poppakonstit loppu mutta ei ne siellä tehnyt muuta kuin kiertäneet syöttöä aavistuksen pienemmälle ja kengitystä. Lopputuomio oli että putki oli karstainen...

Olin itse pistänyt jo syöttöruuvia minimiin ja ahdonalaisen syötön pois mutta ilmeisesti en ollut kengittänyt tarpeeksi....vaikka annoin monoa niin että tippa meinas tulla linssiin :'(

Aika karstainen putki täytyy kyllä olla. Seuraavaa testiä varten revin koko pakoputken irti ja jynssään ne nuohousvälineillä ja poltan liekillä :seina

Selvis vähällä kuitenkin tällä kertaa
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

mitä mä sanoon,jotta röörit ne vaan on tukos.. kovaa hanaa vaan,mutta kohtuurella :peukku.omaan hain leiman pari viikkoo sitte ja 3mas polokasu piisas.
 
Vs: syöttöruuvin peittävän prikan irroitus, ei vaan irtoa...

kollaa sanoi
mitä mä sanoon,jotta röörit ne vaan on tukos.. kovaa hanaa vaan,mutta kohtuurella :peukku.omaan hain leiman pari viikkoo sitte ja 3mas polokasu piisas.

Oppia ikä kaikki...tietääpähän ens kerralla mitä tehdä...jos ensi kertaa tulee...600 000km alkaa olemaan pian mittarissa :driver
 
Takaisin
Ylös Bottom