Takapää kolahtaa Galant hb-91

HB -91

Galant -91 GLi & Saab 9000 -89
Liittynyt
8 Elokuu 2004
Sijainti
Oulu
Terve,

nyt kun olen saanut etupään kolinat kuriin vaihtamalla kallistuksenvakaajan tukikumet niin lähes heti perään rupesi takaa kuulumaan kolahdus/klonksahdus. Ääni on voimistunut pikkuhiljaa ja aiemmin en havainnut siinä mitään logiikkaa mutta nyt selkeästi vasemmalle käännyttäessä se kolahtaa, mitä tiukempi kurvi ja vauhti sen varmemmin. Nostin auton etu- ja takapään tunkilla ylös ja otin renkaat pois ja yritin löytää väljää jarruista, iskareista/jousista, tukivarsien kumeista yms. mutta ei käsivoimin mitään tuntunut. Mielestäni kolahdus tulee taka-akselilta ja se vaatii jonkun verran "g-voimia" esiintyäkseen, joten kysymys kuuluu onko lubilaisilla muilla kokemuksia tälläisestä kolahduksesta?

ps. pikaisen haun perusteella ei löytynyt vastaavaa
 
Vs: Takapää kolahtaa Galant hb-91

jousi voi kolahtaa vastaavalla tavalla jos on väljä jousilautaseen.korjaantuu kun laittaa kumiletkua kierroksen matkalle.Asettui noin ainakin Lancerissa.
 
Vs: Takapää kolahtaa Galant hb-91

Joo nuista Lancerin (uusien) kolahduksista olen lukenutkin. Saattaahan tuo tietysti ollakin äänen lähde. Ei ilmeisesti 88-92 Galanteissa kovinkaan yleinen ongelma kun ei muilla vastaavia kokemuksia. Pitänee tarkistella nuo jouset/jousilautaset kunhan ilmat lämpenee :)
 
Vs: Takapää kolahtaa Galant hb-91

No itse ainakin tiedän että gallun takajarrut (satulat) kolahtelee varsinkin jos on jäänyt herkistelemättä pidemmäksi ajaksi ;).

Tällä hetkellä toinen takasatula on vaihtokunnossa, koska toinen liukutapeista on ruostunut jumiin. Kolahtelee tasasin välein aika iloseen, pitää vaihtaa tässä piakkoin.
 
Vs: Takapää kolahtaa Galant hb-91

Itelläki galantin takapäässä kolahtelee, kaippa se on tota jarruongelmaa koska kolina loppuu jos vähänkin vetää käsijarrua.. :eek:
Taka-akselinkin nostanu ilmaa ja kun renkaisiin kalautta nyrkillä, niin joku "särähtää" korvaan. Pyöränlaakerissa ei kuiteskaan ole väljyyttä.
 
Vs: Takapää kolahtaa Galant hb-91

Itsekin epäilin jarrusatuloita mutta ei niissä käsituntumalla klappia tuntunut ja herkistelyn teen takajarruille aina pari kertaa vuodessa. Kuparitahnan olen todennut parhaimmaksi voiteluvelliksi. Tosin kuskin puolen takajarrulevy ei sisäpuolelta ollut aivan kunnossa (pala ottanut vain osittain kiinni), vaatii taas herkistelyä.

Tämä kolahdus kun ei ole niin kriittinen vika niin korjaus siirtyy väistämättä keväämmälle :peukku
 
Vs: Takapää kolahtaa Galant hb-91

Saattaa tuo kolinan syy olla myös iskaritornien yläpäässä, ainakin coltissa on 2 eri kuluvaa kumia per puoli ja epäilisin galantissa olevan samanlaiset.
 
Vs: Takapää kolahtaa Galant hb-91

korsma sanoi
Saattaa tuo kolinan syy olla myös iskaritornien yläpäässä, ainakin coltissa on 2 eri kuluvaa kumia per puoli ja epäilisin galantissa olevan samanlaiset.

Epäily meni oikein. Itellä oli ainakin aika kypsät ne kumit kun just iskarit vaihdoin.
 
Takaisin
Ylös Bottom