Riippuu tietysti siitä minkälaisen moottorin valitsee, valinnanvaraa on. Sähkömagneettiset tietysti nopeita, mutta myös vikkeliä ruuvejakin on olemassa.
Itse tosin pidän näitä kaikkia mekaanisia laitteita, magneetti, hammastanko yms. solenoideja aika huonona vaihtoehtona vaihteen siirtäjäksi. Ei niinkään nopeuden vaan "joustamattoman" voiman takia. Laitteet kun lykkäävät armotta täydellä voimalla vailla tuntoa.
Ainakaan sycronoitu vaihteisto ei pidemmän päälle varmastikkaan tykkää tuollaisesta pakottavasta siirtimestä, joka ei anna liikeradan pysähtyä sycronoinnin kohdalla. Eli sama kuin isolla kädellä salaman nopeasti manuaalisti vaihtaen. Jotain elastista se väliin mielestäni vaatisi. Näin siis sycronoidussa loodassa, suorakytkentä on tietysti ei juttu.
Vaihteen siirtoon mielestäni paras toimilaite olisi paineilma- tai alipaineilma toiminen sylinteri. Tällä saataisiin nopea, vahva ja pehmeä siirrin, jonka kaikkien suureiden säätäminen on helposti säädettävissä. Tosin kompura kilpa-autossa ei ole hyvä ajatus, painon sekä huonon hyötysuhteen kannalta ja olisihan siinä taas lisää nippu hajoavia komponentteja.