Tuontiauton vikakoodit

niGzu

New Member
Liittynyt
21 Lokakuu 2010
Miten porukka on yleensä saanut tuontivehkeistä vikakoodeja ulos? Ongelmana on, että 2001 Eclipsessä palaa abs -valo, mutta minkään valtakunnan vehkeillä ei juuri abs -koodeja pääse lukemaan!

OBD2 pistokkeesta on kokeiltu läppärillä ainakin 3 eri ohjelmalla (mm. Evoscan) mutta "normi" vikakoodit kyllä saa ulos, mutta abs koodeja ei.

Kävin myös Mitsubishi -huollossa, eikä sielläkään saatu maahantuojan vermeillä koodeja ulos, eikä toisenkaan autokorjaamon todella laadukkaalla vikakoodin lukulaitteella. Eclipsessä on obd2 -pistokkeen vieressä toinen pistoke, johon menee 1 pinni. Maahantuojan lukijassa siihen meni obd2 -johdon lisäksi toinen johto, ja toisenkin korjaamon laitteilla luettiin kummatkin pistokkeet, mutta silti abs -koodit on jossain kiven alla. Myös nro 1 pinnin vetäminen maihin obd2 pistokkeesta ei laita antilock -valoa vilkkumaan ja kertomaan koodeja, vaikka eclipsen huolto-opas niin sanoo :mad:

Mitsubishi huollossa sanottiin että "näistä jenkkituontiautoista ei muistaakseni koskaan ole päässyt oikein vikakoodeja lukemaan kunnolla.. " Mikähän siis mättää?
 
Vs: Tuontiauton vikakoodit

Veikkaan et pexi osais ehkä vastata tähän...toivottavasti hän huomaa tän jutun :)
Ihmettelen kovin kyllä ettei Mitsuhuolto ole päässyt laitteillaan kiinni tuohon..omista tuontivekottimista on aina päässyt kyllä kiinni.
 
Vs: Tuontiauton vikakoodit

Niillä oli 2 eri laitetta, uusi ja vanha. Kummallakaan ei päässyt sisään, mutta puhui jotain että "pitäisi ehkä eteläsuomesta tilata tähän jenkkikortti.." , kun siinä oli joku ohjelmistokortti tms..
 
Vs: Tuontiauton vikakoodit

Tässä on montakin vaihtoehtoa.
1. Dealerin MUT:ssa ei ole kaikkia softavariaatioita
2. Kokeilivat lukea väärällä johdolla (MUT-3:ssa on ainakin kaksi erilaista johtoa, joissa molemmissa OBD-liitin (eri väriset liittimet), eivät toimi ristiin kaikissa autoissa)
3. ABS ECU on siten rikki, että siihen ei enää saa yhteyttä testerillä
4. Johto diagnoosi-liittimen ja ECU:n välillä on poikki tai oikosulussa

Veikkaan ensimmäistä tai toista, ehkä jopa molemmat yhdessä.

Yleistesterillä (merkistä riippuen) noihin jenkki versioihin pääsee varsin vaihtelevasti sisään.
 
Vs: Tuontiauton vikakoodit

Tuli kokeiltua Outlanderin vikakoodien lukua ihan hyppylangalla, eli OBD2:n pinnit 1 ja 4 yhteen. ECUn koodejahan sillä ei OBD2-autosta saa, mutta ABS:n valo vilkkui siihen malliin, että ABS:n koodia taisi tuolla keinolla saada ulos.

Pitkä vilaus on siis kymmenet ja lyhyt ykköset. Ja omalla vastuulla, tietty. Pinnien shorttaus on aina (jonkinmoinen) riski. :peukku
 
Vs: Tuontiauton vikakoodit

Pexi, okei.. Tuntui että se nuori asentaja ei oikein sitä MUT-3:sta osannut edes käyttää, kun aluksi ei saanut yhtään mitään koodeja koko autosta edes ulos, kun ei eclipseä listasta löytänytkään.. Tunnin värkkäämisellä sai pari koodia ulos, jotka läppärillä saatiin minuutissa.

TA-K, joo sitäkin kokeiltiin, että ne pinnit yhteen, mutta valo ei vilkkunut mihinkään.. eikä sillä maihin vetämiselläkään. Kumpikin ohje löytyi jostain huolto-oppaasta. Onko teillä tietoa, että missähän sen absin ecu sijaitsee? Tuossa alkaa aivan samantien palamaan se absin valo, eli se kai kertoo siis ehkä anturiviasta.. Rento kun anturi maksaa alle 40 dollaria, niin kohta on vikakoodien lukuun mennyt jo 2 anturin verran rahaa.. ;D Tietäisi vaan että mikä noista neljästä se on pimeänä!
 
Vs: Tuontiauton vikakoodit

Kaikki sulakkeet olet varmaankin tarkistanut?
ABS-anturin voi mitata myös oskilloskoopilla, jos saat jostain sellaisen käyttöön.

ECU:n sijainnista mulla ei ole varmaa tietoa, mutta aika monessa autossa se on "kardaanitunnelin" päällä, lähellä tulipeltiä.
 
Vs: Tuontiauton vikakoodit

Hahaa, vika selvitetty! ;D Huolto-oppaasta löydettiin ABS:n ecun pääliittimen sijainti, ja isoveli sitten sieltä mittaili antureiden arvoja, ja huomasi ettei koko ABS:lle tule ollenkaan virtaa. Otin töötin sulakkeen irti, ja laitoin yhteen tyhjistä paikoista sulaketaulussa, ja sitten ABS:lle alkoikin tulemaan virtaa. Vikavalo ei kuitenkaan mihinkään hävinnyt. Ehdotin että koitetaan lukea nyt koodit vetämällä OBD2 -pistokkeesta ykköspinni maihin, ja yllätyksenä valo alkoikin vilkkumaan! Sitten kun virrat löi päälle, niin vikavalo hävisi! Testiajon perusteella ABSit nyt toimivat!! :) Mutta se on mystistä, että missä välissä sulake on sitten minulla kadonnut, tai mennyt väärään paikkaan..

Jarruthan hajosivat niin, että ajelin vain keskustassa ja yhtäkkiä valo alkoi palamaan, ja jarrut alkoivatkin lukkiutua joka jarrutuksella. Ajoin silloin heti parkkiin tarkastamaan sulakkeita, ja olen varmaan siis juuri silloin tökännytkin absin irtikäytetyn sulakkeen johonkin toiseen kohtaan. Eli nyt jarrut siis toimivat, ja koodiksi vilkkuvalo antoi takapyörän tunnistinta. Takapyörän tunnistin on siis varmaan jotenkin silloin ajaessa tiltannut, ja alunperin sen takia käyttänyt koodia päällä. Nyt kun jarruttelee, niin absit toimivat täysin normaalisti, eikä vikavaloa tule! 8) Mahtavaa kun tuo isoveli löytää netistä ihan kaiken, ilman tuota huolto-opasta olisimme olleet aivan hukassa.. ;D
 
Vs: Tuontiauton vikakoodit

Ja ainakin Outlanderissa, varmaan myös muissa, ABS-koodit saa nollattua kun laittaa sen OBD2:n ykköspinnin maihin (tai kytkee p1 <--> p4) ja pumppaa jarrupoljinta kymmenen kertaa max sekunnin välein.

Ei tästä varmaan tässä tapauksessa mitään ihmeempää hyötyä ollut, mutta aattelinpa kirjailla, jos vaikka sattuis olemaan tarpeen. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom