turboauton "letkuviritys" ahtojen nosto

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
mulle on epäselvää että miten tuo systeemi toimii.. eli oiskohan suurinpiirtein näin että turbon hukkaportin (integroitu) ohjausletkussa on T-haara yhdessä päässä on epämääräinen pätkä letkua ja pituutta X joka ei ole mitenkään tulpattu vaan aivan vapaana siinä.. eräs sanoi että letkun pituutta muuttelemalla saadaan halutunlaista: ahtoa lisää tai ahtoa pois?

kyseessä ei ole mitsu mutta toivon ettei mun päänahkaa viedä siitä hyvästä.. :p ja auton on kaasuttimella ja varustettu erilliselle Blow-off venttiilillä. välijäähyä siinä ei ole vielä mutta laitetaan kun päästään sinne 0.8bar- 0.9 bar tuntumaan.
 
noh eli nyt neuvon hieman itseäni. ahdot nousi ainakin volvossa näin:

hukkaportin ohjausletku katki,(mulla oli valmiiksi jo katkaistu ja T-Haara välissä) sitten ahtimesta päähän jäävään letkuun porataan mikroporalla reikiä ja ruuvi jolla säädetään monta reikää on auki

näin volvosta irtosi 0.6 ahdosta aina 1.6 bar asti eli ns. Bleed valve. eipä kyllä ollu kaameen tervettä.. ;D
 
ja on luotettava?

eipä ne viralliset turboruuvit kallita ole...
esim. ehkä vanhasta kompuran paineen säätimestä vois saada sellasen värkättyä tai sitten ostaa ihan sellasen tbo ruuvin...

olikohan ees 25e:tä sellanen....
 
Suosittelen sitten joko jotain Boostvalven tyyppistä takaiskuventtiilillä varustettua säädintä tai vähintään pientä ilmanputsaria letkuun jos käyttää säädettävää T-venttiiliä. Alipaineella letkua pitkin nimittäin menee tavaraa moottoriin päin...
 
juu, oon tutkinut tuolta sivustoilta noita ohjeita, tavallisesta paineosia myyvästä kaupasta löytyy sopivat rakennustarpeet. Ei toi viritys mikään kaameen luotettava ole, myönnän mutta kun alko kenkuttaa kun ei ahdot nouse niin pitihän sen kokeilla ;D
 
Mulla on alkuperäinen Boostvalve ja se on kiva siinä mielessä että se antaa terävämmän potkun ahtojen noustessa nopeammin kuin koko ajan vuotavalla T-venttiilillä. Toisaalta se ei ehkä enää ole kivaa, jos tehoa on tarpeeksi tai edes lähes tarpeeksi. Tällaisilla mopotehoilla ei ole ongelmia että pito irtoaisi ahtojen iskiessä päälle :p
 
ast sanoi
Alipaineella letkua pitkin nimittäin menee tavaraa moottoriin päin...
Nerokasta, en ookkaan tajunnut tuommoistakaan ;D
Siksi esim mitsussa ne letkut muuten viedään takaisin ilmanputsarin taakse.
 
Väittäisin kyllä että se ilmamäärä mikä menee ohi ilmamäärämittarin koneeseen alipaineen alueella operoitaessa on seoksen kannalta merkityksetön jos letku on kuristettu asiallisesti. Ilman kuristustahan T-venttiilillä tai vastaavalla aiheutetun vuodon letkussa täytyy olla lähinnä tolkuton että sillä on mitään vaikutusta ahtopaineeseen. Ainakaan minä en huomannut mitään eroa alipaineella operoitaessa kun ahtopainetta säädettiin T-mallisella akvaarioventtiilillä ja letku oli kuristettu 0.8 mm MIG suuttimella. Kyseinen viritys oli kyllä erittäin inhottava säätää ja jäi siten kokeilun asteelle. Pienikin muutos toi reilusti lisää ahtopainetta kun oltiin säätöalueella.

Pitkässä juoksussa pienestäkin kolosta tosin voi mennä hienojakoista pölyä moottoriin, joten suodatin on ihan paikallaan. Perfektionistit voivat sitten viedä letkun ilmamäärämittarin ja turbon väliin niin ei tule vääriä mittaustuloksia :) :peukku
 
JUU Huomautin vaan että mitsussa ne menee ilmansuodatin koteloon ilmanmäärämittarin taakse. :peukku

Gallussa ahtojen säätö on tehty juurikin vuodattamalla ahtopainetta ahtopaineen säätösolenoidin lävitse (* BCS)
Solenoidi on ihan normi mitsun käyttämä solenoidi, Toiseen sisään menoon on vaan tungettu muoviholkki joka kuristaa virtausta.
Kun ecu huomaa nakutusta / muuta vikaa niin se sulkee sähköisesti solenoidin ja ahtopaine pääsee vaikuttamaan tehokkaammin = painekello toimii herkemmin ja ahdot ei nouse.

Uusimmissa taitaa olla map anturit/muut anturit ja solenoidia ajetaan PWM sähköllä ? -> saadaan ahdot mihintahansa arvoon.



*=Boost controll solenoid
 
Ok, eli se on ihan vakiona toteutettu noin. Samaa tapaa lienee käytössä monessa muussakin merkissä joissa ahtopainetta säädellään solenoidilla.

Onko kellään muuten hyvää ideaa miten ilman suurempia sähköisiä ohjauksia tms voisi ottaa ohjauksen hukkaportille mahdollisimman läheltä moottoria eli kaasuläpän ja kannen välistä imusarjasta. Suoraanhan tuota ei kannattane tehdä, koska seurauksena voi olla että osakaasulla ahdin puskee turhaan kaasuläppää vasten yli säädetyn maksimipaineen kun läpän toisella puolella ei olla vielä säädetyssä ahtopaineessa. Kaasuläpän toiselta puolelta homma onnistunee ilman virittelyä, mutta paras kontrolli saavutettaisiin mahdollisimman läheltä moottoria. Nykyisin kun säätö on otettu ahtimen lähdöstä, imusarjasta mitattu ahtopaine tippuu kierrosten noustessa ikävästi. Osa tästä varmaankin johtuu ihan välijäähdyttimen vaikutuksesta ja virtausvastuksista.
 
ottaa se ohjaus sielt läpän läheltä ja käyttää
kaks toimista dumppia/by pass valvea paineet pysyy ja ylimääräset karkaa pihalle/kiertää takas ahtimelle
eiköhän näin saisi viivettäkin pienemäksi ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom