Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

mystinengalant sanoi
16022011763.jpg


Kurkkaa siitä sisään :)

Kovin harvalta näyttää, yksi risti ripoja laatikon sisällä. ;D (eli kuva tai kuvalinkki ei toimi suoraan)

No, linkin kopioimalla kurkkasin. Näyttää edelleenkin minusta aika harvalta se rivoitus. Jopa aika samalta kuin tämän

http://forums.evolutionm.net/evo-x-engine-turbo-drivetrain/561517-all-intercoolers-created-equal.html

ketjun #9 replyn kuvassa. Löytyykö lämpömittauksia tai dynotuloksia ennen ja jälkeen tuon coolerin asennuksen?
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

cubeqtio sanoi
Sitten herää kysymys.

Mikä koko ero on Evo V-VI vs Evo IX?

Nimimerkillä. Mietinkö turhaan kuulerin hankintaa.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=36579.0

tuolla on evo7 cuulerin mitat... 7-9 sama cuuleri + ap-putket
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Niko Päivinen sanoi
Kovin harvalta näyttää, yksi risti ripoja laatikon sisällä. ;D (eli kuva tai kuvalinkki ei toimi suoraan)

No, linkin kopioimalla kurkkasin. Näyttää edelleenkin minusta aika harvalta se rivoitus. Jopa aika samalta kuin tämän

http://forums.evolutionm.net/evo-x-engine-turbo-drivetrain/561517-all-intercoolers-created-equal.html

ketjun #9 replyn kuvassa. Löytyykö lämpömittauksia tai dynotuloksia ennen ja jälkeen tuon coolerin asennuksen?

Sori, korjasin kuvalinkin. :D

Skydiverillä oli toi sama kuuleri, oliks ne ny 309hv repiny vr4:stä, tosin nakutuksen kera. :D Ite päivitän tuon 450 version 600 versioon koska molemmat 300 korkeita niin jää aika paljon korkeutta käyttämättä. Meinasin ainakin mittailla ahtolämpöjä ennen / jälkeen kunhan keinon kesksin. Eli samanlaista molemmat kuulerit mutta toinen vaan isompi ja uskon vr4 tapauksessa isomman toimivan. Ausseissa ovat käyttäneet noita ihan kiinacoolereita noissa hyvin tuloksin. KUNHAN vain on ollut 600 x 300 malli.....Katsotaan mitä tapahtuu.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

tosin nakutuksen kera

Bingo...
Virtaa, mutta ei jäähdytä tarpeeksi, kuulostaisiko siltä?
Mitähän noissa veeär-nelkuissa on vakiona tehoa? Paljonko on parhaimmillaan mitattu vakiocoolereilla?

Jounin coolerivertailu kyllä vahvistaa sen, että Mitsun vakiocoolerit eivät todellakaan ole samantasoisia kaikissa malleissa. Legun kenno näyttää samanlaiselta Denson kennolta, jota AREn artikkelissa käytetään esimerkkinä huonosta päätyrakenteesta.

http://www.are.com.au/techtalk/intecoolersMR.htm

Onko Legussa muuten yksi vai kaksi noita kennoja?
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

reissunpäältä heitettyä. perusasiat ensin: -moottorin tilavuus, haluttu tehomäärä,ajoalue, käyttötarkoitus, ahtopaine, ahdin ja käytettävissä oleva rahamäärä. Kun nämä on selvillä voi ruveta miettimään esim. coolerin kennoa tai lähes yhtätärkeitä kennon päätyjä ;) ps. ETS ei käytä enää garretin kennoja, koska heidänkin toimituksissa oli 'järkyttäviä' laatueroja.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Tästä saatiin aika hyvä keskustelu aikaiseksi. :peukku

Mitäs mieltä "duck" on tuosta viiveen lisääntymisestä, jos kennoa suurentaa/putkistoa pidentää? Onko käytännön merkitystä, vai jääkö ero merkityksettömän pieneksi?
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Legun ahtimetkin ovat herneen kokoiset, joten hyväkään kenno ei pelasta tilannetta kun yritetään ottaa kaikki irti. Coolereita on vain yksi.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

ast sanoi
Legun ahtimetkin ovat herneen kokoiset, joten hyväkään kenno ei pelasta tilannetta kun yritetään ottaa kaikki irti. Coolereita on vain yksi.

OK. Eikä ole edes koolla pilattu, pienempi kuin evon cooleri.

Ahtimista: niin juu, se ilma on puristettu jo niin turkasen kuumaksi niillä pikkuruisilla ahtimella.

Toisaalta, silloinhan kennon jäähdytyskyky noussee entistä suurempaan rooliin, verrattuna virtausvastukseen? 50-asteisen ilman jäähdyttäminen vaikkapa 40-asteeseen ei varmasti vielä maata mullista, mutta 80-asteisen ilman jäähdyttäminen 40-asteeseen näkyy varmasti jo knock countissa...?
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Cooleri voi toki auttaa jäähdyttämään ahtoilmaa, mutta vaikutus esim pakolämpöihin lienee aika minimaalinen. Tässä taannoin vakiocolerilla olevasta vr4:sta mitattiin suurin huipputeho...

Ensin pitäisi todeta että liiallinen ahtoilman lämpö on syyllinen nakutukseen ennen kuin voi tietää korjaako cooleri sitä.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Niko Päivinen sanoi
Toisaalta, silloinhan kennon jäähdytyskyky noussee entistä suurempaan rooliin, verrattuna virtausvastukseen?

Tuohon pointtiin mä oon itekokoajan uskonut ja toivonut, eli toivo elää. Koko kokoonpanolla on merkitystä, harrilla oli silloin vakioputki downpipeltä taaksepäin. Ei voikkaan saada juuri enempää tehoa siis.

duck on varmaan myös oikeessa tuossa asiassa. Vakioturbojen kanssa evomiesten turha pohtia edes kuulereita. :)
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Mun ex-Legnumista mitattiin vakiona tehoa 300hv/395Nm. En muista oliko sitten toisella yrityksellä coolerikin vaihdettu mutta pelkästään ilmanputsarin vaihto siihen kartioon teki aika kovan pudotuksen tehoissa, tuliko edes 280 heppaa täyteen. Mutta muistelisin että välijäähykin oli vaihdettu ja eipä se ainakaan tilannetta pelastanut. Ilmanputsarin kun vaihtoi vakioon niin muuttu auto ihan persdynolla erilaiseksi. Joka tapauksessa molemmat dynotuksethan tehtiin samassa paikassa, eli siitäkään ei ole kyse.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

miikka sanoi
Mun ex-Legnumista mitattiin vakiona tehoa 300hv/395Nm. En muista oliko sitten toisella yrityksellä coolerikin vaihdettu mutta pelkästään ilmanputsarin vaihto siihen kartioon teki aika kovan pudotuksen tehoissa, tuliko edes 280 heppaa täyteen. Mutta muistelisin että välijäähykin oli vaihdettu ja eipä se ainakaan tilannetta pelastanut. Ilmanputsarin kun vaihtoi vakioon niin muuttu auto ihan persdynolla erilaiseksi. Joka tapauksessa molemmat dynotuksethan tehtiin samassa paikassa, eli siitäkään ei ole kyse.

Äärimmäisen hyvä esimerkki. Jos menee vaihtamaan osia, niin mittadataa, mittadataa. Joko itse testaamalla (vaivalloisin ja kallein tapa), tai sitten koittaa etsiä sitä tietoa muualta. Joskus sitä on saatavilla, joskus ei. Internet on kyllä auttanut tähän aika paljon, autolehdet, kerhot, osamyyjät ja valmistajat yms. tahot testaavat monesti erilaisia kokoonpanoja.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Toisaalta, silloinhan kennon jäähdytyskyky noussee entistä suurempaan rooliin, verrattuna virtausvastukseen?

Tuohon pointtiin mä oon itekokoajan uskonut ja toivonut, eli toivo elää.

Harvalla sisärivoituksella (mm. Laten coolerikuvassa) oleva kenno toimii juurikin toisinpäin: virtaa, mutta ei jäähdytä. Tosin VR-4 vakiokennokin näyttää aika vaatimattomalta, eli voi olla aika fifti-sixti kumpi (vakio vai kiina FMIC) on todellisuudessa parempi. Onhan se kiinaIC ainakin isompi. Pitäisi tehdä mittauksia, voi olla että muuten ei voi tietää.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Niko Päivinen sanoi
Harvalla sisärivoituksella (mm. Laten coolerikuvassa) oleva kenno toimii juurikin toisinpäin: virtaa, mutta ei jäähdytä. Tosin VR-4 vakiokennokin näyttää aika vaatimattomalta, eli voi olla aika fifti-sixti kumpi (vakio vai kiina FMIC) on todellisuudessa parempi. Onhan se kiinaIC ainakin isompi. Pitäisi tehdä mittauksia, voi olla että muuten ei voi tietää.

Mutta pidempi matka sitä paskempaa kennoa jäähdyttää paremmin ? :) Varsinkin kun se lisäala pääsee kaikki "esille" eli vastaanottamaan ilmaa. Tosiaan lämpöanturoinnin meinaan saada aikaseksi eli verrataan maffin lämpöjä mahd lähelle kaasuläppää molemmissa tapauksissa. Voisi koittaa vakiocuulerillakin.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

mystinengalant sanoi
Tosiaan lämpöanturoinnin meinaan saada aikaseksi eli verrataan maffin lämpöjä mahd lähelle kaasuläppää molemmissa tapauksissa. Voisi koittaa vakiocuulerillakin.

Kannatan. Faktoja ja mittadataa pöytään, niitä tässä tarvitaan. :driver

(jaoin tuon putsarikeskustelun omaksi ketjukseen, koska se on mielenkiintoinen osa-alue itsessäänkin)
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Omassa tosiaan otettiin ensin vakiokilkkeillä ja vakio-ohjelmalla tehot ST-Motorsilla ja sitten vaihdettiin cooleri, downpipe ja ohjelmaa ropattiin paremmaksi. Ahdot nostettiin 1,2 barin nurkille, mutta todellisuudessa paineet eivät ilmeisesti juuri kiloa ylitä. Alkuperäiset lukemat näyttivät 197 kW ja 358 Nm. Uudet lukemat olivat 222 kW ja 458 Nm kahden eri vedon huippuina. Tehot olivat samoilla nurkilla molemmilla vedoilla, mutta väännössä oli jonkin verran heittoa vetojen välillä. Vääntö oli kuitenkin aika tasaisesti 440 Nm:n nurkilla alhaalta ylös asti. Parannuskohteiksi esitettiin ilmamäärämittarin testausta, mutta olennaisimpana esitettiin putkiston teko avarammaksi ja orggiskatin korvaaminen hieman hengittävämmällä versiolla.

Nakuherkkyys siis lisääntyi ja suurimman syypään sanottiin olevan pienten turbojen lisäksi vakioputkisto ja katti. Pakolämmöt ja -paine olivat kuulemma nousseet liikaa ja siitä syystä reservejä ei ollut mahdollisuutta ottaa käyttöön. Coolerin vaikutusta ei voinut näiden isompien seikkojen takia sen tarkemmin arvioida eikä tuossa tilanteessa cooleri voi pelastaa mitään kun nuo muut osa-alueet muodostuivat ratkaisevimmiksi tekijöiksi.

Tältä pohjalta seuraan ja kuuntelen mieluusti tätä keskustelua ja mahdollisia mittauksia, jotta näihin olettamuksiin saisi itsekin vähän selvyyttä.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Oma mielipiteeni on että coolerin miettiminen vakioputkistolla on useimmissa autoissa hukkaan heitettyä aikaa. Poikkeuksiakin on.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

ast sanoi
Oma mielipiteeni on että coolerin miettiminen vakioputkistolla on useimmissa autoissa hukkaan heitettyä aikaa. Poikkeuksiakin on.

Lähtökohtaisesti juurikin samaa mieltä. Omassa tapauksessa tämä oli vain aloitus isommalle savotalle... ;)
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

http://autospeed.com/cms/title_The-Worlds-Biggest-Intercooler-Comparison-Part-One/A_1931/article.html

http://autospeed.com/cms/title_The-Worlds-Biggest-Intercooler-Comparison-Part-Two/A_1946/article.html

Orggis coolereiden virtaus- ja painovertailua vuodelta 2003. Ei ota kantaa jäähdytystehoon lämpötilamittauksien muodossa. Noita coolerimalleja ei kyllä Suomesta taida löytyä yhtäkään. E39 Galantin ja GSR Lancerin (ei ole sama kuin evo Lancer) coolereista ei tuossa vertailussa juuri lauluja tehdä. Tosin, tuo jäähdytystehon arviointi on kyllä aika karkeaa, esim. painavat päädyt vaikuttavat tulokseen (vaikkei niillä todellisuudessa ole niin suurta merkitystä jäähdytyskapasiteettiin).

Lisää samaa, virtaus ja paino:

http://www.autospeed.com/A_111286/cms/article.html

Yhden MR2 harrastajan näkemys (yhdestä) ebay coolerista (dyno- ja lämpötilamittauksilla höystettynä):

http://www.mr2.com/forums/turbo-engine-talk-modifications-swaps/Toyota-MR2-24057-ebay-ic-cores-low-power-only.html
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Niko Päivinen sanoi
http://autospeed.com/cms/title_The-Worlds-Biggest-Intercooler-Comparison-Part-One/A_1931/article.html
http://autospeed.com/cms/title_The-Worlds-Biggest-Intercooler-Comparison-Part-Two/A_1946/article.html

Eli tämän vertailun olisi voittanut pätkällä tarpeeksi isoa valurautaista viemäriputkea. Virtaa hienosti ja paljon massaa ;D
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

ast sanoi
Eli tämän vertailun olisi voittanut pätkällä tarpeeksi isoa valurautaista viemäriputkea. Virtaa hienosti ja paljon massaa ;D

:D
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Eli tämän vertailun olisi voittanut pätkällä tarpeeksi isoa valurautaista viemäriputkea. Virtaa hienosti ja paljon massaa

..ja iso tilavuus. Eli juurikin näin. :)

Taas palataan siihen, että aina pitää lukea tarkkaan mitä on testattu ja miten on testattu.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

http://cgi.ebay.com/APEXI-450x180x55-Universal-Intercooler-Made-Japan-/150627503896?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item2312194f18

Aito Apexi n. 200$? Eikä työn jälki oikein vakuuta. Sanoisin, että melkoisella varmuudella feikki. Apexi on ollut muidenkin tuotteiden kanssa väärentäjien suosiossa. Kannattaa olla tarkkana..

(EDIT: lisäsin kuvan, pysyypähän tallessa).
 

Liitetiedostot

  • apexi_cooler small.jpg
    apexi_cooler small.jpg
    75.6 KB · Lukukerrat 198
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Niko Päivinen sanoi
http://cgi.ebay.com/APEXI-450x180x55-Universal-Intercooler-Made-Japan-/150627503896?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item2312194f18

Juu, ei jostain kumman syystä näytä ihan saman tasoiselta työltä kuin autossani oleva aito Apexi jäähdytin (ei siis intercooleri, mutta kenno kuin kenno)... ::)
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Niko Päivinen sanoi
http://cgi.ebay.com/APEXI-450x180x55-Universal-Intercooler-Made-Japan-/150627503896?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item2312194f18

Aito Apexi n. 200$? Eikä työn jälki oikein vakuuta. Sanoisin, että melkoisella varmuudella feikki. Apexi on ollut muidenkin tuotteiden kanssa väärentäjien suosiossa. Kannattaa olla tarkkana

Melkeen osunu toi apex laatan niittikin kohalleen ;D
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Ja Apexin aidoissa kennoissa näkee monesti logon sellaisena kohokuviona. Tuollaisia (pieleen niitattuja ;D) lätkiä pystyy kuka vaan painamaan, kohokuvion teko on jo pykälää kalliimpaa.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Apexin fontti on väärä tossa kuvassa.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

TMIC vs. FMIC

http://www.crosscountry4x4.com.au/articles.php?articleid=48&page=1
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Itselle saapui tänään ebaysta tilaamani cooleri, omasta mielestä näytti kyllä hyvältä näin amatöörin silmin. Rivoitus sisälläkin ei ollut mitään hirveen harvaa, laittelen kuvia vielä kun kerkiän.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Niko Päivinen sanoi
http://autospeed.com/cms/title_The-Worlds-Biggest-Intercooler-Comparison-Part-One/A_1931/article.html

http://autospeed.com/cms/title_The-Worlds-Biggest-Intercooler-Comparison-Part-Two/A_1946/article.html

Orggis coolereiden virtaus- ja painovertailua vuodelta 2003. Ei ota kantaa jäähdytystehoon lämpötilamittauksien muodossa. Noita coolerimalleja ei kyllä Suomesta taida löytyä yhtäkään. E39 Galantin ja GSR Lancerin (ei ole sama kuin evo Lancer) coolereista ei tuossa vertailussa juuri lauluja tehdä.

Haluaisin jonkinlaisen selvennyksen tuohon, kun mitä tässä lukenut näitä kommentteja niin eikö tuo testi nyt sit ollutkaan hyvin tehty?
Nuista JDM E39A vakiocoolereista saa maksaa käytettynäkin parisataa dollaria että jos ne ihan jätettä ois niin vois olettaa että hinta ois eri? Itse ainakin olen ajatellut tuolla vakiocoolerilla päästä mahdollisimman pitkälle kun se kuitenkin sopivan kokoinen ja ilmeisen hyväksi(?) todettu.

Ja tuossahan sanotaan "Both the JDM VR4 core volume and thermal mass are very impressive, but the flow bench reveals its major shortcoming" Eli ei virtaa kuin "vain" sen 200cfm mutta jäähdyttää senkin edestä?
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Siinä testissä on oikaistu päätelmiin aika heppoisin perustein. Paino ja tilavuus ei vielä välttämättä kerro jäähdytystehosta, mutta testissä näin oletetaan varsin suoraan. Kyllähän painolla, tilavuudella ja jäähdytysteholla varmasti jonkinlainen korrelaatio on, mutta loppupelissä (lämpötila)mittaus on ainoa oikea tapa vertailla coolereita. Noilla arviointiperusteilla, kuten "ast" sanoi, vertailun voittaisi pitkä pätkä rautaputkea: iso tilavuus, painaa paljon ja virtaa hyvin.

Tuo sanallinen arvio voi kuitenkin pitää paikkaansa VR4 Gallun coolerista: virtaa huonommin, mutta jäähdyttänee hyvin. Jäähdystystehoa ei kuitenkaan voi mittaamatta tietää, siitä voi ainoastaan spekuloida. Siksi testi on vähän huono, virtaukselle annetaan liikaa painoarvoa (tietenkin, koska jäähdytystehoa ei mitattu). Ja kun puhutaan jäähdyttimistä, niin kyllähän se jäähdytysteho on aika merkittävä juttu.. ;D
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Ketjussa kennokuvia (HKS, Precision-Garret core, ebay special):

http://www.clublexus.com/forums/performance-and-maintenance/397756-best-intercooler-for-the-money-3.html

Kuvia katselemalla on helppo ymmärtää miksi pelkkä virtausvastus yksinään ei ole hyvä mittari coolerin hyvyydelle. Ja miksi toiset kennot maksavat enemmän kuin toiset.

Silti kovin monet ovat hyvinkin tyytyväisiä (hyvät tehot jne) tuollaisiin varsin vapaastivirtaaviin ebay coolereihin. Miksi, jos ne kerran ovat niin huonoja? Minusta selitys on varsin yksinkertainen: tehoa on mahdollista saada ilman cooleriakin, varsinkin jos moottorinohjaus ei piittaa nakutuksesta ja/tai polttoaine on sopivaa ja/tai tehoa otetaan kestävyyden kustannuksella. TJEU: about 98% erilaisista remmiahdetuista kiihdytys V8:sta ei käytä minkäänlaista välijäähdytystä, silti tehoa on. Hyvällä jäähdytyksellä sitä voisi ehkä olla vielä enemmän? Mene ja tiedä. Kiihdytyskoneita käytetään kestävyyden kustannuksella (lyhyt veto, osia uusitaan vetojen välissä, jne), ne ovat purpose built siihen touhuun: kestävyys on riittävä, rakenne kevyt ja yksinkertainen, vedot lyhyitä. Itse kuitenkin panostaisin katu-ratakäytössä parempaan välijäähdytykseen.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Tossa on kuva omasta, ebayn kautta tilattu ja valmistaja ilmeisesti Toyomotorsports. Rivoitus on jonkun verran erillainen kun noissa ebay specialeissa.

 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Tuohan näyttää jo ihan siedettävältä, huomattavasti erilainen kuin nick "mystisen" kuvan kenno.

Sitähän ne aussitkin tuumasivat, että Kiina on aika iso maa, ja sinne mahtuu monta kennon tekijää. Tuo Toyosport ei kuitenkaan ole hinnaltaan juuri synkimpiä "specialeja" kummempi...

Oliko tuo niitä Toyosport kennoja, joissa on Apexilta kopsattu "Delta Fin"- muotoilu?
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Niko Päivinen sanoi
Tuohan näyttää jo ihan siedettävältä, huomattavasti erilainen kuin nick "mystisen" kuvan kenno.

Sitähän ne aussitkin tuumasivat, että Kiina on aika iso maa, ja sinne mahtuu monta kennon tekijää. Tuo Toyosport ei kuitenkaan ole hinnaltaan juuri synkimpiä "specialeja" kummempi...

No vittu joudunko mä TAAS vaihtaan tota cooleria, ei ois vasta ku kolmas kerta :D Nähdään varmaan jos säädetään toi nimim. Keheetit (anteeksi en viitsi taivuttaa) auto jossain välis et saako sille antaa enemmän ennakkoa. Kiintoisaa :peukku
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Juu mittauksia kehiin. Vaikka valokuvien perusteella tuomitseminen onkin helppoa ja hauskaa, niin ei sekään nyt mitenkään kauhean tieteellinen menetelmä ole. ;D
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Top mountin optimointia:

http://autospeed.com/cms/title_Optimising-TopMount-Intercoolers/A_109440/article.html
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2126473

ebay vs. STI:n vakio, paine- ja lämpötilamittauksia.

Jos et jaksa plärätä, niin:

So, what's the conclusion? Well, the EBay TMIC is big and heavy, and it flows very well, but it doesn't cool worth a damn. The low pressure drop is it's only advantage, but even the restrictive tube-and-fin STi IC only lost less than a quarter of a psi. If the pressure losses during my testing conditions are mathematically extrapolated to to redline WOT conditions, the STi IC still only loses less than 1 psi, which is trivial given the far superior cooling capability of the SIi IC. So, in conclusion, the Ebay TMIC does not work well at all and would be a very bad choice as an upgrade. I suspected that it would perform pooly, but was completely taken by surprise by how poorly it actually performed. I was also suprised at how well the STi intercooler performed.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Tulipa mieleen että onko meillä mittään mahdollisuutta mitata mitsujen vakiovälijäähdyttimiä jossain kansimittauksien tyyliin?
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Virtausvastusta voidaan mitata helposti, mutta se tärkeämpi mitattava (eli jäähdytysteho) vaatii jo enemmän jumppaa.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Niko Päivinen sanoi
Virtausvastusta voidaan mitata helposti, mutta se tärkeämpi mitattava (eli jäähdytysteho) vaatii jo enemmän jumppaa.

Joku hieno patentti että rakennuspuhallin lämmittää kennoa edestäpäin johonkin sopivaan lämpötilaan ja sit vaan mittamaan ilman lämpötila ennen ja jälkeen :D
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Nyt löytyi ehdokas tähän "pieni virtausvastus -muulla ei väliä"-kategoriaan. Tsekatkaa kuvasta sisärivoitus -tai siis sen puute. ;D

http://www.ebay.com/itm/23-25-X11-X3-25-CORE-SIZE-TURBO-FRONT-MOUNT-FMIC-ALUMINUM-CHROME-INTERCOOLER-/230689163939?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Year%3A1976&vxp=mtr&hash=item35b6254aa3

EDIT: kuva lisätty, koska linkki lakkaa kuitenkin toimimasta jossain vaiheessa.
 

Liitetiedostot

  • fmic-32_zs.jpg
    fmic-32_zs.jpg
    101 KB · Lukukerrat 1,060
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Niko Päivinen sanoi
http://www.ebay.com/itm/23-25-X11-X3-25-CORE-SIZE-TURBO-FRONT-MOUNT-FMIC-ALUMINUM-CHROME-INTERCOOLER-/230689163939?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Year%3A1976&vxp=mtr&hash=item35b6254aa3

Eikös tuossa nyt muullakin ole väliä, se on nimittäin todella halpa myös :)

Jos haluaa halvan ja hyvän... ja niin edelleen.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Aikast virtaava kooleri. :)
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Uusimmassa (viimeisessä, lehti lopettaa, kele..) Redline-magazinessa oli ST vooortin cooleritesti.

Vakio vs. neljä aftermarketcooleria, vakiopaikalla, hintaluokka 400-900£. Kaikki aftermarket coolerit päihittivät muovipäätyisen vakiorojun, mutta testaamisen vaikeus tuli taas esiin: yksi coolereista antoi hyvän dynolukeman, mutta kun mitattiin "recovery time", eli aika jossa imulämpö palaa johonkin ennalta asetettuun rajaan, tuloksena olikin yllättävä pitkä odottelu. = Mitä tapahtuu sillä coolerilla pitkissä/toistuvissa vedoissa.....

Toinen tätä cooleriaihetta sivuava juttu: lehdessä oli esittelyssä 600 hv MR2, jossa oli cooleri keulalla (ja kone tietenkin takana/keskellä). Siinä referenssiä ahtoputkien pituuteen....
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Tuli kokeilumielessä tilattua ebay-cooleri. Toyosport, oikeastaan "Keheetit" nickin kuvien rohkaisemana. Listoja selailemalla huomaa, että Toyosport myy AINAKIN kolmea eri kennoa, eri kokoina ja eri päätyvaihtoehdoilla. 76 mm ja 64 mm "tavallisia" kennoja, sekä ainakin yhtä ns. delta fin-kennoa. "Keheetit" nickin kenno oli 76 mm kennoa, mutta siitä ei ollut sopivan kokoista tarjolla. Pieni pelko berberissä, pistetään 64 mm kenno tilaukseen ja katotaan mitä tulee. Hintaisekseen näyttää siedettävältä. Ei, en ole dynottanut tällä mitään. Ei, en myöskään ole mitannut virtausvastusta tai sitä vielä tärkeämpää jäähdytystehoa. Ei, en myöskään vaihtaisi tätä esim. evon vakiokennon tilalle. Kuitenkin, jo kuvien perusteella kenno on tiheämpää kuin monet muut ebay kennot (vaikkei varmastikaan niin tiuhaa kuin hyvät vakiokennot tai hyvät aftermarket kennot), ja työnjälki näyttää äkistään siivolta, mm. valupäädyt. 600mm leveänä tämä pitäisi saada sopimaan Pajeron keulalle.
 

Liitetiedostot

  • IMG_1979 (Medium).JPG
    IMG_1979 (Medium).JPG
    145.2 KB · Lukukerrat 1,081
  • IMG_1981 (Medium).JPG
    IMG_1981 (Medium).JPG
    115.2 KB · Lukukerrat 1,021
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

Nikon kenno ei näytä pahalta, kyllä tuo toimii ainakin jos ei puhuta mistään 500 hv peleistä.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

4D56. Jostain luin teorian, että dieseliin pitäisi "ylimitoittaa" cooleria bensakoneiseen verrattuna, koska siinä missä bensakoneen ilmamäärää rajataan 95% ajasta, diesel ottaa koko ajan maksimimäärän. Ja muutenkin, saman tehon saamiseen diesel joutuu käyttämään enemmän ilmaa.

Mutta ei tosiaan puhuta edes mistään 200 hv bensakonetta vastaavista tehoista. Olen melko varma, että JOKA TAPAUKSESSA tuo on parempi kuin se alkuperäinen, öljyinen, peltinen, postimerkki (koneen päällä). Tuo tulee luonnollisesti keulalle, eli putkistoa tulee valitettavasti lisää. Helppo päätös kuitenkin, kun niitä alkuperäisen coolerin kiinnikkeitä puuttui korista.
 
Vs: Välijäähdyttimet: kennon laatu ja coolerin sijainti

125hv Diesel transitin coolerilla 225 hv bensakoneessa ei coolerin kanssa ollut ainakaan ilmeistä ongelmaa. Ja se on sentään todella pieni tuohon verrattuna. Tosin ahdot vain 1.2 bar ja ahdin ei ollut lähellekään tappiin revitty.
 
Takaisin
Ylös Bottom