Vaihteet jäykkiä

Pajero JEF

Mitsubishi Pajero GLS TDIC 2.8
Liittynyt
5 Toukokuu 2004
Sijainti
Vaasa
2.8 TDIC vaihteet ovat aamuisin erityisen jäykkiä, naisväki ei edes tahdo saada niitä päälle. Vaihdoin vaihteistoöljytkin jo, mutta oleellista parannusta ei tullut :-[. Huonoiten kytkeytyvät pakki ja 1 vaihde. Auto on 10v vanha ja sillä on ajettu 145 tkm.

Lisäksi takaovi sulkeutuessaan nousee hieman kahvan puolelta, ehkä 3mm, mutta silti saranassa ei tunnu väljyyttä ovea nostettaessa. Ylempi takaoven saranatappi vaikuittaisi olevan epäkesko? Voisiko se olla nyt väärässä asennossa? Mitään säätömahdollisuutta ei kuitenkaan näy päällepäin tälle tapille. Onko tähän arvoisalla raadilla jotakin apuneuvoja?
 
Juu sama vika itselläkin omassa. Ettet vain ole sama heppu joka kyseli suomi24:n palstalla tästä asiasta.

Kuulemma maahantuojan mukaan ihan normaalia, samoin kuin pieni jumpsahtelu kun vaihtaa isoja vaihteita(4. ja 5. pykälät), johtuu siitä että paikoissa on ihan suunnitelmallisesti välystä, ettei hajoa väännössä.

Takaovista nyt ei tule muuta mieleen kuin että saranatappi olisi kunut väljäksi, on vissiin jäänyt voitelut vähiin. Sipaiseppa välilä vaseliiniä kiskolle ja tippa pari öljyä saranaan, niin ei ainakaan kulu pahemmaksi niin nopsaan. Jos oikein pahaksi menee niin edessä on tapin vaihto.
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

Kävin kokeilemassa 130tkm ajettua vm-90 bensa pajeroa, ja siinä havaitsin samaa jäykkyyttä ennen kaikkea ykkösellä, eli välillä ei meinannut saada pykälää (1) silmään pumppaamatta kytkintä ( en tietenkään viittsinyt ihan väkisinkään survoa) ja pari kertaa hieman"rusahti" laitettaessa ykköselle, muutaman kerran meni vaihde kyllä sitten ihan heittämällä silmään.
Itse olin kyllä sitä mieltä että kytkinpuolessa olisi jotain vikaa, mutta oletteko sitä mieltä että kuuluisikin ns. asiaan?
Ajelin sillä noin 10 km eli luulis ainakin vaihdelaatikkoöljyjen siinä ajassa lämmenneen.
Onko muuten tuon Pajeron (kepistä päätellen ns. uudempi laatikko ) kytkimen vaihdossa ( jos siis se tulee eteen ) jotain erityistä huomioitavaa?
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

Voisko olla kytkin/työsylinterin kumpat finaalissa...
...laittaapi sitten vaikka uudet kummit tai koko sylinterit????
...vois olla että vuotaa...
Onko polkimen juuressa kosteeta....tahi sitten alakerrassa siellä laatikon kupeessa...
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

1-vaihteen jäykkyys kuulostaa ihan normaalilta. Omassa -90 V6 pajerossa sama "ominaisuus" on ollut aina (ainakin viimeiset 160 Mm). Usein kylmänä (joskus myös lämpimänä mm. liikennevaloissa!) ykkönen ei tahdo mennä päälle, mutta kun käyttää ensin kakkosella niin menee ykkönen taas sujuvasti. Joskus vanhoilla (erimerkkisillä?) vaihteistoöljyillä tuntui toimivan paremmin mutta öljynvaihdon jälkeen huononi taas selvästi.

E
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

melkein se kytkin finaalissa ja että kun se on loppu niin ei sylinterien työvarat riitä.. ja onko tää vaan veekutosten onkelma?
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

Laita oikeat öljyt laatikkoon niin a´vot pelaa. Se kolahtelu kuuluu joko jakovaihteistosta tai laatikon kannatinkumeista tai poikittaispalkin löystymisestä, pultit perääntyy ja kumit kuluu.
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

juu välykset kuuluu asiaan! niitä on munkin kotuksessa jo niin paljon että täytyy ihan oikeesti alkaa vähentään...
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

Laitappa automaattilaatikko öljyt vaihdelaatikkoon niin todennäköisesti vaihteet pelaa paremmin.
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

Maamies sanoi
Mistä löysit 17-vuotaan pajeron, jolla on ajettu 130 tkm? 7600 km/vuosi?

Löysinpä vaan, tai siis oli se ajettu 133tkm. Tiesin entisen omistajan (vanha gubbe) jolla auto oli lähinnä seissyt tallissa eläkkeelle pääsyn jälkeen, eikä sillä juurikaan oltu talvisin ajeltu. Auto oli sisältä ja päältä kuin uusi.Kaikki huollot ok,ja auto kaikin puolin"mintti"
Tarinan karu opetus on kuitenkin se, että kun tollasen löytää, kannattaa se ostaa heti pois kuleksimasta. Minä sitä vastoin menin kotiin neuvottelemaan (VIRHE) asiasta ja neuvottelut kesti niin kauan että auto luonnollisesti myytiin pois jollekin muulle :seina
Nyt onkin sitten ollut ns. kestoketutus päällä viime päivät :'(
 
Vs: Vaihteet jäykkiä


Kiitoksia runsaista vastauksista.
Toi automaattilaatikkoöljy on kyllä mulle ihan uus juttu, vahvistaako joku muukin tuon ehdotuksen, siis että laittaisin manuaalilootaan automaattiöljyt?
Mitkä öljyt tohon laatikkoon muuten kannattaa laittaa, siis jos jotain muuta kuin mitä tehdas alunperin suosittelee, ja mitähän se suosittelee ( löytyis varmaan haulla ) mutta jos nyt kysyn kuitenkin näin.

Eikö tossa muuten ole säädettävä kytkin?

En ole perehtynyt Pajeroon juuri ollenkaan, vaikka itseasiassa kaverin kyydissä ole kerran 90-luvun alussa lentänyt täysin uudella sellaisella puoltoista volttia, syvään ojaan. Pajero meni lunariin ja melko huonoon kuntoon. Onneksi oli kuitenkin Pajero eikä esim. Fiat 127, muuten ois voinu käydä meillekin huonosti, silloin selvittiin pelkillä pikkuhaavoilla.

( Sorry off-topicci )
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

Kyllä toi tomaattiöljy käypi manuaaliinkin... vanhassa amazoonasissakin toimi vallan hyvin... notkeet on...öljyt...
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

+1 täältäkin atf öljyille,ainakin itellä loota toimii paremmin noilla...
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

niin ja jos meinaa että toimii talvellakin hyvin niin atf vaan sisään... ei varmasti mikään täys tai epätäys synteettinen vl-öljy toimi sillai kylmällä
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

Myös meillä auttoi vaihteiston jäykkyyteen talvikelillä tuo laatikon öljyjen vaihto automaattilaatikon öljyihin. (ja kiitoksia tälle foorumille, täältä neuvo silloin alunperin löydettiin)
Ennen vaihtoa olivat vaihteet varsinkin kylminä sellaiset, etten saanut ykköstä ja kolmosta silmään kuin hyvällä tuurilla. Tuo perheen mies kyllä onnistui ne silloinkin päälle survomaan, mutta aikamoista väkivaltaa käyttäen. Nykyään ei mullakaan enää ole mitään ongelmia vaihteiden kanssa. ;D
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

Jahvetti: Ootko ite laittanu pajeroon atf-öljyt vaihdelaatikkoon? Eikä varmaan tässä kohtaa tarvi olla sitä mitsun orkkista, kelpaa mikä vaan dexron-II atf-öljy? Kun sitä kuitenkin sinne ohjaustehostimeen joutuu laittamaan niin ostaisi sitten samantien isomman pönikän ja ruikkaisi vaihdelaatikkoonkin. Yhdellä tutulla siis samanlaisia ongelmia eli vaihteet jäykkiä, etenkin kylmänä.
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

kyllä juu olen laittanut
itse asiassa vanhas pajeros oli joka läves atf öljy perissä ja jako askis ja lootas ja on vieläkin.... nykyinen omistaja(kaveri) joka talvihuoltoo alko tekemään siihen ja soitti ja kysy että mitä helv..... joka paikas on punanen öljy, niin kysyin sitte että onko pelannu ja vastaus oli että juu oikein hyvin.
niin tulimme siihen tulokseen että samalla linjalla jatketaan :driver

tässä nykyisessä kulkineessa on jotain raskaankaluston arktisiin oloihin tarkoitettua vl-öljyä kyllähän se silläkin toimii mutta en kyllä sitä raaskis ostamaan mennä kaupasta on kai kallista
se tuli mulla työsuhde etuna joskus..
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

[quote author=Jahvetti]
kyllä juu olen laittanut
itse asiassa vanhas pajeros oli joka läves atf öljy perissä ja jako askis ja lootas ja on vieläkin.... [/quote]

Jos on kitkalukko takaperässä, en laittaisi sinne atf:fää vaan ihan oikeaa kitkaperäöljyä. Tai no, jos on kitkalukko antautunut jo ajat sitten (esim. atf:n käytön seurauksena ;) ) niin sama kait se mitä liukastetta sinne enää siinä vaiheessa laittaa ;D
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

juu niin mäkin luulin.... ;D mutta sepä toimii paremmin kun tolla mitä esim mulla tossa tän hetkises kotukses ja pitäis olla sitä oikeeta kaikkien kirjojen ja opusten mitsun suosittelemaa.... :p

kun onhan atf öljyssä kitka aineet mukana sitä en tiedä mitä ja paljonko mutta hyvin on pelannu!
 
Vs: Vaihteet jäykkiä

Ainoa asia mikä tossa ATF:ssä mietityttää, on että jos se on niin hyvä vaihteistoöljy, niin miksei valmistajat suosittele sen käyttöä? Vaik onhan toyotan maahantuojaki ilmeisesti suositellu ATF:ää camryihin, mutta ainakaan toyotan synkrot ei tykkää siittä pitemmän päälle.

Ei silti, olen kuullut moneltakin taholta tuosta ATF:stä manuaaliin ja jopa itsekkin käyttänyt ;D Hyvin kai ne pelasi sen mitä ne siellä Ooppelin lootassa ehti olemaan.(pysymään)
 
Takaisin
Ylös Bottom