Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

Reino

New Member
Liittynyt
26 Elokuu 2007
Nyt tarvitaan viisaampien kommentteja omituiseen vikaan. Kyseessä on vuosimallin 2000 2.4gdi automaattilootalla, ajokilometrejä n.160thkm.

Ongelma on, että auto menee häiriötilaan kesken ajon aina silloin tällöin. Häiriötilojen väli on pisimmillään 9kk, tai pahimmillaan mittaristoon syttyy check engine valo 5krt 10 km matkalla. Merkilliseksi vian tekee se, että vika ilmaantuu poikkeuksetta kuumana hellepäivänä ja varsinkin vaunua vedettäessä, tai sitten kuorma päällä useamman tunnin ajon jälkeen ja aina tasakaasulla ajettaessa.
Oranssi merkkivalo on lasahtanut tauluun tänä kesänä n.16 kertaa 5 eri matkalla. Tuntuu vaan hassulta, kun check engine-valo ensin syttyy 8 kertaa 500 km matkalla (vaunu perässä) ja sitten menee viikkoja ja kuukausia ongelmitta.
Kun häiriötila ilmaantuu, se toistuu toisinaan monta kertaa peräkkäin. Häiriötilahan kuittaantuu sillä, kun samuttaa auton n. 15 sek. ajaksi.

Vikakoodi viittaa kaasuläppäkoteloon, joka pitäisi huollon mukaan "ehkä" vaihtaa uuteen. Jäi vaan mieleen, kun huollossa vahtasivat pitkään Mut-II:sta ja tuumasivat, että"outo vikakoodi". Koodiakin tulkittiin ties kuinka kauan.
Tälläkin palstalla mainittuja läppäkotelon juotoksiin liittyviä muita ongelmia ei ole ja auto on muuten ihan ok. Läppäkotelo on puhdistettu ja egr tukittu.

Mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä ...? ???
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

Kyllähän se kotelo kannattaisi vaihtaa siihen uuteen parempaan, mutta se on arvatenkin varsin tyyris...
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

Muistatko tarkemmin vikakoodin numeroa? Eli viittasiko esim. kaasuläpän servomoottoriin, asentoanturiin(TPS) tai kommunikaatiolinjaan läppäkotelon ja ohjausyksikön tai ohjausyksikön ja ECU:n välillä?
(Tuo sähköisen kaasuläpän ohjausyksikkö on hieman hankalassa paikassa keskikonsolissa suunnilleen mankan alapuolella. ECU löytyy keskikonsolin alaosasta, kun ottaa kaasupolkimen vierestä verhoilun irti.)

Ihmetyttää vieläkin, mikä näissä läppäkoteloissa oikein on se akilleen kantapää? Servomoottorilla on kaksi erillistä kelaa. Niiden liitokset voi tosiaan tarkistaa ja siitä 4-napaisesta liittimestä mitata resistanssit, että ovat kunnossa; samoin akselin kestomagneetin liimaukset. TPS oli ainakin itsellä 2/2000 rekisteröidyssä jo sitä uudempaa mallia (MD628204).
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

Koodia en valitettavasti muista. Harmitaa, kun en kirjoittanut sitä aikanaan ylös.
Hämärä muistikuva on joku 91v tms?
Nyt tuli mieleen, että huoltomies epäili jossain vaiheessa lokasuojan päällä olevaa murikkaa, joka muuttaa kaasun painnalluksen sähköiseen muotoon. Tätä osaa on kuulemma vaihdettu joitain kappaleita.

Auto on rekisteröity 5/2000, tarkistan tuon TPS:n mallinumeron ja resistanssit illan päälle, on nuo arvot tiedossa.
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

Code No.91 Electronic-controlled throttle valve system:

Probable cause:
*Short in communication line
*Malfunction of engine ECU
*Malfunction of throttle valve controller (TVC=kaasuläpän ohjausyksikkö)

Tuon koodin antaa esim. häiriö ECU:n ja TVC:n välisessä liikenteessä, tai TPS:n 2-kanavan epälooginen signaali. Eli 91:n kanssa saattaa tulla muitakin koodeja, jotka sitten johtavat omille jäljilleen.

Vianhakupuu koodille 91: (ei muita vikakoodeja)
Tarkista ECU:n ja TVC:n väliset kytkennät.
Mikäli OK -> vaihda TVC

OT: Itseäkin aikanaan kutitteli hieman tutkiskella tuota kaasuläpän ohjausyksikköä, josko siinä piilisi jotain näiden GDI:n ongelmien takana. Jäipä sitten tutkimatta, kun auto meni vaihtoon.

Reino sanoi
Nyt tuli mieleen, että huoltomies epäili jossain vaiheessa lokasuojan päällä olevaa murikkaa, joka muuttaa kaasun painnalluksen sähköiseen muotoon. Tätä osaa on kuulemma vaihdettu joitain kappaleita.

Auto on rekisteröity 5/2000, tarkistan tuon TPS:n mallinumeron ja resistanssit illan päälle, on nuo arvot tiedossa.
Mikä ihmeen murikka lokasuojan päällä? Tässähän on sähköinen kaasupoljin, jossa potikka kaasupolkimen juuressa.

Siinä TPS:ssä ei ainakaan minulla ollut tuota osanumeroa. Merkinnät: TS60-11, 1.9929. Muutoinkin identtisiä olivat uusi ja "vanha".
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

Hmm...

On sellainen käsitys, että tämä kyseinen murikka muuttaisi kaasuvaijerin liikkeen sähköiseen muotoon? Samasta osasta lähtee vakionopeussäätimenvaijeri viereiseen mustaan muovilaatikkoon.
En muista sen osan nimeä, englanniksi muistaakseni joku accelerator pedal position sensor (kaasupolkimen asentotunnistin?).
No, tätä huoltomies osoitti sormellaan ja epäili josko tässä vika.
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

Reino sanoi
Hmm...

On sellainen käsitys, että tämä kyseinen murikka muuttaisi kaasuvaijerin liikkeen sähköiseen muotoon? Samasta osasta lähtee vakionopeussäätimenvaijeri viereiseen mustaan muovilaatikkoon.
En muista sen osan nimeä, englanniksi muistaakseni joku accelerator pedal position sensor (kaasupolkimen asentotunnistin?).
No, tätä huoltomies osoitti sormellaan ja epäili josko tässä vika.

Täällä ollaan nyt kyllä äimän käkenä. Puhutaanko nyt tosiaan Galant 2.4 GDi vm. 2000? Lähteekö sieltä kaasupolkimelta tosiaan vaijeri konetilaan? Olen kyllä vahvasti elänyt siinä uskossa, että näissä on kaikissa kaasupolkimen juuressa potentiometri (accelerator position sensor), eikä mitään mekaanista yhteyttä. ::)
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

Auto on nimenomaan space wagon 2.4 gdi koneella. Kirjoitin tarkoituksella galanttipalstalle, kun täällä näitä gdi-ongelmia on puitu enemmän. Spacessa tuo kyseinen sensori sijaitsee moottortilassa. ::)
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

Mittasin kaasuläpän ohjainyksikön (TVC) ja tps:n resistanssit, tosin mittauksesta jäi hieman ristiriitainen olo kun lukemat olivat mitä sattuu.

Valmistaja antaa tvc:n servoliittimien (1-3, 2-4) standardiarvoiksi 1.35-1.65ohm ja minun yleismittari antoi molemmille lukemaksi 3ohm (n. +22 astetta). ???

Valmistajan antama arvo tps 2nd-channel:lle on 3.5kohm-6.5kohm, ja sain itse lukemaksi 1.31kohm. Ensimmäisen kanavan mittaus meinas mennä harakoille, kun mittarin lukema vaelteli edestakaisin 3.8kohm ja 4.3 kohmin välillä.

Miten tuon kestomangneetin liimauksen voi mitata? Pitääkö se mitata jostain tietystä kohdasta vai näkeekö sen ylläolevista mittauksista?

Tps:n kylkeen oli präntätty numerot TS60-11 9629, loppuosa eri kuin clavurionilla.
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

Reino sanoi
Valmistaja antaa tvc:n servoliittimien (1-3, 2-4) standardiarvoiksi 1.35-1.65ohm ja minun yleismittari antoi molemmille lukemaksi 3ohm (n. +22 astetta). ???
Varmistuksena: muistithan vähentää tuloksesta mittausjohtojen resistanssin? (Ts. paljonko mittarisi näyttää mittausjohdot oikosuljettuna)
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

mikak sanoi
Varmistuksena: muistithan vähentää tuloksesta mittausjohtojen resistanssin? (Ts. paljonko mittarisi näyttää mittausjohdot oikosuljettuna)

Juu, 0.00ohm
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

Tuliko kyseinen vika esille kun kiihdytit voimakkaasti? Minulla oli taannoin vm. 2000 GDI Galantissa semmonen tilanne kun kiihdytti voimakkaasti, niin tuli nykäisy ja vikavalo päälle (vikakoodi viittasi kaasuläppäkoteloon) ja tehot pois. Auton sammutus ja uudelleen käynnistys korjasi tilanteen ja tätä teki useasti peräkkäin ja vasta olin putsannu kaasuläppäkotelonkin. Sen jälkeen putsasin kotelon uudestaan ja voitelin kaasuläpän akselin päät ohuella öljyllä ja siihen ongelma loppui. Itsekkin huomasin, että ongelmia oli enemmän helteellä kuin kylmällä kelillä. Nyt on auto toiminut loistavasti kelillä kuin kelillä, kun tulppasin vielä EGR:änkin ja sain tukittua kunnolla tulppaamisesta syntyneet imupuolenvuodot.
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

Mulla tekee tuon aina tasakaasulla ajettaessa, esim. vakkari päällä. Jotenkin puistattaa pelkkä ajatuskin siitä, että jos vaikka rekkaa ohittaessa heitää häiriötilaan. Kyllähän tuo vaunua vedettäessäkin alkaa jurppimaan, kun ylämäessä tehot häviää :seina ja perässä parin kymmenen auton jono. Siinä sitten etsiä sopivaa pysähdyspaikkaa.

Muuten olisi kyllä loistava auto.
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

Sanoisin, että kannattaa putsata kaasuläppäkotelo vielä uudestaan ja kantsii ottaa se irti ja putsata imukanavaston puolelta kunnolla ja kaittaa akselin päihin voitelevaa ainetta (esim. crc aseöljyä) ja samalla tsekata siihen kaasuläppäkoteloon tuleva sähköjohto ettei siinä ole hapettumia ja suihkauttaa siihen jotain contact cleaneriä, niin kyllä se rauhoittuu. Tuntuu tuo sähkönen kaasu olla pirun herkkä kaikille epäpuhtauksille. En itse oman kokemuksen perusteella lähtis ostelemaan uusia kaasuläppäkoteloita.
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

Löysin netistä seuraavanlaisen kommentin koskien läppäkotelon vikakoodeja. Ajattelin kirjata tiedon tähän viestiketjuun ihan vaan tiedoksi, jos throttle body saa rytmihäiriöitä koodeilla 91 ja 92. Talven aikana auto toimii ongelmitta, mutta kesä ja kärpäset ovat edessä päin... :'(

"Generally fault codes 91 and 92 are input. 92 can sometimes be cured by a good cleaning , if its 91 then yes the throttle body is faulty."

Hävyttömän kallis osa.
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

MitsuMi sanoi
Nyt on auto toiminut loistavasti kelillä kuin kelillä, kun tulppasin vielä EGR:änkin ja sain tukittua kunnolla tulppaamisesta syntyneet imupuolenvuodot.

Mielenkiintoista, missä kohdin sulla ilmeni imupuolen vuotoja? Ja oliko niillä vaikutuksia pakokaasupäästöihin (HC)?
 
Vs: Vikakoodi ja kaasuläppäkotelo

ristor sanoi
Mielenkiintoista, missä kohdin sulla ilmeni imupuolen vuotoja? Ja oliko niillä vaikutuksia pakokaasupäästöihin (HC)?
Vuodot olivat siinä sulkulaipan saumoissa eli kun laitoin sen sokean laipan ilman mitään tiivistettä EGR venttiilin eteen, niin siitä falskasi. Sen huomasi kun suihkutti herkästi syttyvää netettä sulkulaipan päälle, niin välittömästi tyhjäkäynti kiekat pomppasivat. Laitoin tiivisteeksi sulkulaipan molemmin puolin Wurth:in sinistä tiivisteliimaa ja alkoi pitämään. Kun vuoto oli päällä, niin tyhjäkäynnillä oli niin lambdat kuin HC:kin korkealla, mutta kiekoilla sai HC:n tippumaan sallittuihin, mutta lambda ei tullu riittävän alas. Nyt on molemmat hyväksyttävissä arvoissa. En muista takkoja arvoja, kun vuodot ovat tukittu, mutta HC oli muistaakseni 30 tuntumassa tyhjäkäynnillä ja kierroksilla meni alle 20 ja saattoipa olla jopa lähempänä 10 kuin 20. Lambda mulla on aina ollu himpun ylhäällä eli 1.02, mutta saattaapihan se johtua myös siitä jos pakoputkistossa on sen verran vuotoa.
 
Takaisin
Ylös Bottom