Nyt tarvitaan viisaampien kommentteja omituiseen vikaan. Kyseessä on vuosimallin 2000 2.4gdi automaattilootalla, ajokilometrejä n.160thkm.
Ongelma on, että auto menee häiriötilaan kesken ajon aina silloin tällöin. Häiriötilojen väli on pisimmillään 9kk, tai pahimmillaan mittaristoon syttyy check engine valo 5krt 10 km matkalla. Merkilliseksi vian tekee se, että vika ilmaantuu poikkeuksetta kuumana hellepäivänä ja varsinkin vaunua vedettäessä, tai sitten kuorma päällä useamman tunnin ajon jälkeen ja aina tasakaasulla ajettaessa.
Oranssi merkkivalo on lasahtanut tauluun tänä kesänä n.16 kertaa 5 eri matkalla. Tuntuu vaan hassulta, kun check engine-valo ensin syttyy 8 kertaa 500 km matkalla (vaunu perässä) ja sitten menee viikkoja ja kuukausia ongelmitta.
Kun häiriötila ilmaantuu, se toistuu toisinaan monta kertaa peräkkäin. Häiriötilahan kuittaantuu sillä, kun samuttaa auton n. 15 sek. ajaksi.
Vikakoodi viittaa kaasuläppäkoteloon, joka pitäisi huollon mukaan "ehkä" vaihtaa uuteen. Jäi vaan mieleen, kun huollossa vahtasivat pitkään Mut-II:sta ja tuumasivat, että"outo vikakoodi". Koodiakin tulkittiin ties kuinka kauan.
Tälläkin palstalla mainittuja läppäkotelon juotoksiin liittyviä muita ongelmia ei ole ja auto on muuten ihan ok. Läppäkotelo on puhdistettu ja egr tukittu.
Mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä ...? ???
Ongelma on, että auto menee häiriötilaan kesken ajon aina silloin tällöin. Häiriötilojen väli on pisimmillään 9kk, tai pahimmillaan mittaristoon syttyy check engine valo 5krt 10 km matkalla. Merkilliseksi vian tekee se, että vika ilmaantuu poikkeuksetta kuumana hellepäivänä ja varsinkin vaunua vedettäessä, tai sitten kuorma päällä useamman tunnin ajon jälkeen ja aina tasakaasulla ajettaessa.
Oranssi merkkivalo on lasahtanut tauluun tänä kesänä n.16 kertaa 5 eri matkalla. Tuntuu vaan hassulta, kun check engine-valo ensin syttyy 8 kertaa 500 km matkalla (vaunu perässä) ja sitten menee viikkoja ja kuukausia ongelmitta.
Kun häiriötila ilmaantuu, se toistuu toisinaan monta kertaa peräkkäin. Häiriötilahan kuittaantuu sillä, kun samuttaa auton n. 15 sek. ajaksi.
Vikakoodi viittaa kaasuläppäkoteloon, joka pitäisi huollon mukaan "ehkä" vaihtaa uuteen. Jäi vaan mieleen, kun huollossa vahtasivat pitkään Mut-II:sta ja tuumasivat, että"outo vikakoodi". Koodiakin tulkittiin ties kuinka kauan.
Tälläkin palstalla mainittuja läppäkotelon juotoksiin liittyviä muita ongelmia ei ole ja auto on muuten ihan ok. Läppäkotelo on puhdistettu ja egr tukittu.
Mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä ...? ???