Nyt kun ostin kyseisen auton niin on alkanut mietityttämään tuo nelivedon tekniikka. En ole vielä mihinkään pahaan paikkaan päässyt nelivetoa testaamaan, mutta kyllähän tuo normaalissa liikkumisessa lähtee ihan eritavalla kuin kaksivetoinen kulkupeli. Autossahan on käsittääkseni kiinteä 50/50 jatkuva neliveto. Oheisen kuvion löysin eräästä Galantin mainosvideosta:
Autossa siis on myös viskokytkin (vai viskolukko?) mutta mitä pyörimiseroa tuo tasaa, etu- ja taka-akselin välistä vai saman akselin pyörien välistä? Jos tasaa akselien välistä nopeuseroa niin onko tuo auto sitten kuitenkaan kokoaikaa 50/50 suhteella vai meneekö tarvittaessa vetoa enemmän toiselle akselille? Entä sitten saman akselin pyörien välinen tasaus, rajoittaako tasauspyörästö jotenkin tuota luistoa? Jos kuvitellaan tilanne, että auton muut renkaat olisivat kitkattomalla alustalla ja ainoastaan esim. toinen takapyörä olisi pitävällä alustalla, pääsisikö auto liikkeelle?
EDIT: Ja vielä toinen kysymys samaan syssyyn. Mihin perustuu se, ettei nelivetoisessa autossa saisi kytkintä luistattaa niin paljoa kuin normaalissa kaksivetoisessa? Uskaltaako tätä antaa sellaisen henkilön käyttöön, joka vaihtaa vaihteita niin, että kierrokset putoavat aina tyhjäkäynnin tasolle ja sitten hitaasti kytkintä nostamalla saadaan nopeusero tasattua kytkintä luistattamalla.

Autossa siis on myös viskokytkin (vai viskolukko?) mutta mitä pyörimiseroa tuo tasaa, etu- ja taka-akselin välistä vai saman akselin pyörien välistä? Jos tasaa akselien välistä nopeuseroa niin onko tuo auto sitten kuitenkaan kokoaikaa 50/50 suhteella vai meneekö tarvittaessa vetoa enemmän toiselle akselille? Entä sitten saman akselin pyörien välinen tasaus, rajoittaako tasauspyörästö jotenkin tuota luistoa? Jos kuvitellaan tilanne, että auton muut renkaat olisivat kitkattomalla alustalla ja ainoastaan esim. toinen takapyörä olisi pitävällä alustalla, pääsisikö auto liikkeelle?
EDIT: Ja vielä toinen kysymys samaan syssyyn. Mihin perustuu se, ettei nelivetoisessa autossa saisi kytkintä luistattaa niin paljoa kuin normaalissa kaksivetoisessa? Uskaltaako tätä antaa sellaisen henkilön käyttöön, joka vaihtaa vaihteita niin, että kierrokset putoavat aina tyhjäkäynnin tasolle ja sitten hitaasti kytkintä nostamalla saadaan nopeusero tasattua kytkintä luistattamalla.