VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

yesr

Mitsubishi Galant Dynamic 4 -91, Pajero 2.5tdi -91
Liittynyt
12 Huhtikuu 2005
Sijainti
Kemi
Nyt olis pihalla sitten yks dyn4 varustettuna VR4 moottorilla. Ongelma onpi nyt seuraava kun asennetaan toi VR4 ecu siihen autoon alkaa ABS:n moottori pitämään kummallista ääntä. Vähän aikaa tutkittua huomasimme että siinä VR4 autossahan ei sitten ollutkaan ABS:sää ollenkaan eikä tietenkään myöskään vakionopeuden säädintä :( Mikäs nyt sitten avuksi? Dyn 4 eculla moottori käy mutta tällä VR4 boxilla vastaa paremmin kaasuun, seoksista ei ole vielä tietoa.
Tietenkin tämä moottori on sellainen cyclone malli ja jos olen oikeen ymmärtäny siinä on jotain läppiä joita pitäisi ohjata eculla joka ei tietenkään onnistu dyn4 eculla??
Tietääkö kukaan mitä varten se ABS on edes kytketty siihen boxiin kun kattelin noita johdotus kaavioita niin etuvetoisissa sitä ei ole kytketty Ecuun.
Olisiko mahdollista muokata sitä ecun sisältöä sen verran että saisi yhditettyy nämä 2 eri ecua yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi. Ilmeisesti pitäisi olla eprom niissä ecuissa, jota ei ainakaan tässä dyn4 boxissa tietenkään näy eli ei taida olla mahdollista edes imaista sitä koodia ulos sieltä?? Mahtaako sitä löytää mistään? Tätä vr4 boxia ei ole vielä tarkistettu olisiko siinä eprom. Joutuuko tässä nyt sitten elämään ilman ABS jarruja ja vakionopeuden säädintä vai onko mitään tehtävissä? Mitähän katsastus setä sanoo jos ei ABS toimikkaan?
Hyviä ideoita otetaan vastaan.

Mitenkäs jos vaihtaa sinne jonkun motecin tai muun ruisku boxin silloinhan menettää kaikki tälläiset ominaisuudet samalla kertaa? Vaan eipä niissä ralli vehkeissä yleensä mitään ABS ja vakionopeuden säädintä tarvita.
 
Aika epeli olet, jos ohjelman saat muutettua siten, että kaikki toimii ilman muita muutoksia...

Mutta kyllä abs:t ja cruise pitäisi saada toimimaan tuolla VR4 ecullakin. Joillekin piuhoille vaan pitänee tehdä nipsis napsis ja joitakin vetää lisää.

Löytyiskö kummankin version kaavioita?
 
Re: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

Muutaman päivän kun töissä käytti hiukan paremmin ja tutki noita sähkökaavioita huomasin että ei se cruise liity mitenkään siihen ecuun ja se ABS:n kaapelikin on vain tilatieto siltä ABS:n moottorilta onko se käynnissä vai ei.
Se ääni tulee ilmeisesti siitä että se ecu maadoittaa sen kaapelin ja käynnistää sen moottorin vaikka auto ei vielä ole edes käynnissä.
Johto poikki vaan ja kokeilemaan eikai se haittaa vaikka ecu ei tiedäkkään toimiiko ABS vai ei. Enpä ole huomannu että se vakio ecu jotain ihmeita tekis kun absit toimii.
Sit sielä oli muutama piuha jotka pitää vain tarkistaa että on oikeen kytketty ja lisätä turbon hukkaportin solenoidin kaapeli kun sitä ei näytä tosta mitsusta löytyvän.
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

tiedän että helvetin vanha aihe, mutta jos yesr (tai joku muukin jos tietää) sattuu lukemaan niin tiedustelisin että miten ratkaisit ongelman...itsellä sama vika :seina
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

Galantin cruise ei oo mikään järin hyvin toimiva ahdetussa moottorissa. Kyllä se toimii jos on vähän tehoja ja tasainen tie, mutta vähänkii mäkiä ni ajaminen on sen jälkeen kaikkee muuta ku tasaista. pelkkää kiihdytystä & jarrutusta.

Ja jos meinaat kunnolla runtua antaa ni pura ABSit pois. :driver
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

ois ne kuitenki leimalla ihan hyvä toimii....talvella kun ne on vielä helppo kokeilla niin voi olla ettei ees aikareleillä mee läpi
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

jooonas sanoi
ois ne kuitenki leimalla ihan hyvä toimii....talvella kun ne on vielä helppo kokeilla niin voi olla ettei ees aikareleillä mee läpi
Lukeeko sulla sitten otteessa ABS jarrut?
Ei itselläni lue kummankaan otteessa..
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

Tuon ikäsessä autossa ei oo absit ees pakolliset, varsinkii ku samaa mallia on tyhty myös ilman abseja.
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

käsittääkseni kaikki dynyt on ollu varustettuna ABS:llä, etuvetosissa se on ollut lisävarusteena.. ja ne ABS:t on oltava ehjät katsastuksessa, tosin ei ne mulla ainakaa niitä ees kokeillu, kattoi vaan että se valo sytty ja sammu niinkun kuuluukin..
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

Ei mulla oo nelikossa koskaan ollukkaan, vajaavetosissa kylläkin. Yhdestä purettiin absit juuri sen takia pois ku ei menny leimalta lävitte, katsastusmies vielä itte sitä purkamista ehdotti :eek:
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

mikki87 sanoi
käsittääkseni kaikki dynyt on ollu varustettuna ABS:llä, etuvetosissa se on ollut lisävarusteena.. ja ne ABS:t on oltava ehjät katsastuksessa, tosin ei ne mulla ainakaa niitä ees kokeillu, kattoi vaan että se valo sytty ja sammu niinkun kuuluukin..
Junnu sanoi
Ei mulla oo nelikossa koskaan ollukkaan, vajaavetosissa kylläkin. Yhdestä purettiin absit juuri sen takia pois ku ei menny leimalta lävitte, katsastusmies vielä itte sitä purkamista ehdotti :eek:
Ei tarvi olla toiminnassa.
Näin ainakin katsastuskonttorilta sanoivat aikoinaan. Kerran ei otteessa lue ABS jarruja vaan normaali jarrut.
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

kyllä mulla ainakin lukee otteessa "jarrujärjestelmän lisätieto: ABS" että kyllä ne toimia pitää sillon...
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

jooonas sanoi
kyllä mulla ainakin lukee otteessa "jarrujärjestelmän lisätieto: ABS" että kyllä ne toimia pitää sillon...
Noniin, elikkä sinun kohdalta asia on sitten selvä. Sulla pitää ABS jarrujen toimia katsastuksessa jos sattuu tarkka inssi..
Tuossa aikaisemmassa tarkoitinkin sitä, jos otteessa EI lue ABS jarruja. Itselläni ei lue kummankaan otteessa ja molemmat painokset kyseisistä autoista löytyy.

Nyt sitten vaan käyttämään hakua ja tutkimaan miljoonia topikkeja joissa puhutaan galantin abs vioista ja ratkaisuista. Vai oliko sinullakin kyseessä tekniikan vaihto Gti => Vr4?
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

juu tekniikanvaihto ja sama vika että tuo abs moottori alkaa pyöriä aina virrat päällä....mutta pitää noita abseja katella kuhan saa eka koneen toimimaan kunnolla...
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

Itse ratkaisin ongelma yksinkertaisesti katkaisemalla sen ABS:lle menevän piuhan ja lisäsin yhden kaapelin sille hukkaportin solenoidille. ABS toimii ihan normaalisti ja parikertaa on auto leimattu jo noista ajoista. Konttorillahan ne ei oikein edes tiedä toimiiko ne ABS:t kun pihalla joutuvat jarruttelemaan, kun en anna sitä jarrutesterissä testata.
Nyt ei pysy enään cruise päällä, mutta silloin alussa sekin toimi ihan normaalisti, joten vika on varmaan jossain muualla.
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

yesr sanoi
Itse ratkaisin ongelma yksinkertaisesti katkaisemalla sen ABS:lle menevän piuhan ja lisäsin yhden kaapelin sille hukkaportin solenoidille. ABS toimii ihan normaalisti ja parikertaa on auto leimattu jo noista ajoista. Konttorillahan ne ei oikein edes tiedä toimiiko ne ABS:t kun pihalla joutuvat jarruttelemaan, kun en anna sitä jarrutesterissä testata.
Nyt ei pysy enään cruise päällä, mutta silloin alussa sekin toimi ihan normaalisti, joten vika on varmaan jossain muualla.

ja lisää vanhaan aiheeseen :)

missä tämä kyseinen absin moottori sijaitsee? ja mikä piuha pitää katkaista? sytyttyykö absin valon?
itse kans ihmetellyt hurinaa virrat päällä..

ite vein katsastusasemalla dynolle ja tunkilla vuoronperään pääty ylös :) ei se dynolla selviä toimiiko absit :)
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

Moottorin sijainnista ei ole mitään hajua, mutta se kaapeli lähti ECU:lta. Tarkkaa paikkaa en nyt satu muistamaan, mutta löytyy kyllä kytkentä kaavioista. Mitään valoja ei syttynyt ja ABS toimii edelleenkin ihan hyvin.
Syyskuussa laimattu ilman mitään suurempi ongelmia.
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

Ecun ei tosiaan tarvitse tietää ABS:stä mitään, joten piuhan voi huoletta katkaista. Vaan tämänhän jo huomasittekin :peukku
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

tulipa tässä mielee että se riippuu ecusta huriseeko se absien moottori vai ei...toisella vr4 eculla hurisi toisella ei...oiskohan sitte vuosimallista kiinni...
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

mikki87 sanoi
käsittääkseni kaikki dynyt on ollu varustettuna ABS:llä, etuvetosissa se on ollut lisävarusteena.. ja ne ABS:t on oltava ehjät katsastuksessa, tosin ei ne mulla ainakaa niitä ees kokeillu, kattoi vaan että se valo sytty ja sammu niinkun kuuluukin..
e38 eli glsi dynamic on ilman abseja. mutta osaako joku kertoa onko e38 vr4:nen ilman abseja? ilmeisesti ainakin tepillä on tällainen e38 vr4 tai joku rs... ???
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

jooonas sanoi
tulipa tässä mielee että se riippuu ecusta huriseeko se absien moottori vai ei...toisella vr4 eculla hurisi toisella ei...oiskohan sitte vuosimallista kiinni...

on niissä eroja, 92vm galanteissa (e3x sarjalaiset) on erilaiset liittimet yms pientä eroa kytkenöissä.
ecuissa pitäs olla samat liittimet mutta osittain kytkentä erilainen.

abs jarrut jos on merkitty otteeseen niin tarkkana: jos lukee "vaihtoehtoisesti lukkiutumaton" niin saa repiä irti...

dynyssä ja muissa galanteissa (e3x) abs moottori/pumppu löytyy etukulmasta kuskinpuolelta
öö onko nyt sit vasen etukulma ::) ;D
ja ohjaus boksi peräkontista sivusta verhouksen alta.. ihan ku ecun laatikko mut yhellä isolla liittimellä
muistaakseni :nykii ::)

vr4 RS on ilman mitään hienouksia ja ilman abs jarruja.... ralli auto aihio kun on...
 
Vs: VR4/ Dyn4 Ecu Ongelma

jykäh sanoi
e38 eli glsi dynamic on ilman abseja. mutta osaako joku kertoa onko e38 vr4:nen ilman abseja? ilmeisesti ainakin tepillä on tällainen e38 vr4 tai joku rs... ???

Itse asiassa molemmat vr4:set on ilman abseja. RS on ilman 4ws:sää. Toki siitä puuttuu lähes kaikki herkut. Vois sanoa että vain ilmastointi on, muut on poissa. sähkölasit, sisustus karvalakkia, ei lattiamattoja, sähköikkunat, cruise, yms puuttuu. Noihan tekee vain painoa ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom