Vs: Perus evo....

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Vs: Perus EVO kysymyksiä

ah-05 sanoi
Ite ihmettelin omassa 4:ssa samaa piippausta ennen kuin hokasin mikä se on.Sit kysyisin kun startti pyörittää nihkeesti että onko vain katottava mitä se on syönyt eli hiilissä jotain vai mikä?
Jos et ole akkua vaihtanut, niin todennäköisesti siinä vika.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Ilmeisesti akku + startti yhdistelmä on vähän alimitoitettu pohjolan talvikeleihin. Itselläni on uusi akku mutta silti ei pyöritä erityisen reippaasti. Akku tosin on ties mitä merkkiä.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

MakeM sanoi
Jos et ole akkua vaihtanut, niin todennäköisesti siinä vika.

nokonzok on vaihtanu akun vast äsken.Sanoi että kontista hakiessa ei startti pyörittäny ollenkaan ennenkuin naputteli sitä.Epäili että solenoidi oli jumissa.No eikai siinä paljoa menetä jos ottaa auki ja kurkkaa.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

ast sanoi
Ilmeisesti akku + startti yhdistelmä on vähän alimitoitettu pohjolan talvikeleihin. Itselläni on uusi akku mutta silti ei pyöritä erityisen reippaasti. Akku tosin on ties mitä merkkiä.

Eipä tuo mullakaan niin kovin terhakkaasti pyöri tuolla vartan akulla, mutta lähtee kuitenkin käyntiin. Ja silloin kun auton hajin niin siinä oli joku 12 volttinen mopon akku, ja yhtä nopeasti sekin pyöritti.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Joo kävin antamassa evolle vähän happea ja kun tulin kotiin niin huomasin että pakoputkenpäästä roikkui sellasta teräsvillan näköistä hässäkkää.Eli mitä virkaa sillä on vai otetaanko pöntöstä pois?
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

ah-05 sanoi
Joo kävin antamassa evolle vähän happea ja kun tulin kotiin niin huomasin että pakoputkenpäästä roikkui sellasta teräsvillan näköistä hässäkkää.Eli mitä virkaa sillä on vai otetaanko pöntöstä pois?

Teräsvilla on pöntössä vaimennusaineena.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Kolmosen lämppärin puhallin ei toimi :seina

Sulakkeet tarkistettu, ja ainut palanut sulake löyty konehuoneesta flektin sulake 25A :nykii , no hyvä että tuli katottua, ja vaihettua uus tilalle.

Mutta mistä lähteä hakemaan vikaa. Maanantaina kun ajoin, niin pääsin jonkun kilsan kun puhallin lähti pelittämään, mutta nyt 20 minuuttia tyhjäkäynnilla ja puhallin ei inahdakkaan :mad:

Ei ole kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä ja ei ole tullut mitään käryja puhaltimesta. Kontakti häiriö, toivottavasti, mutta missä välissä ? Missä tuon lämppärin puhaltimen moottorin johto liitin on ??


EDIT:

Ei tartte auttaa perk....... Pitäkää tunkkinne
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Eikö toimi millään nopeudella? Jos ainoastaan täysillä pelittää niin moottorinvastus särki.

Muistaakseni mottori oli siellä hanskalokeron takana jotenkin vittumaisesti. Kokeile antaa suoraa virtaa moottorille niin ainakin selvii et onko puhaltimenmoottori rikki...
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Ei toimi millään nopeudella :seina Aika semmin mitä koitin kurkkia, niin keskikonsolin takak oli joku pyöreähkö kotelo, onko puhallin sen sisällä, vai juurikin siinä hanskalokeron takana. Ettei tarvi purkaa koko autoa ;D
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Hanskalokeron takana. Liittimeen muistaakseni pääsee käsiksi purkamatta mitään.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

No perkelu, siinähän se tosiaan olikin. Oishan tuo pitänyt huomata itekkin per...

No moottori on pöydällä, ja näyttää siltä että sitä ei sitten sen enempää puretakkaan, niin kuin vanhemmassa galantissa :seina en ois puhistanutkaan sitä. Liittimelle asti tulee virta, mutta siihen se sitten jääkin, ja moottorin hiilissä on vielä pelivaroja. On muuten niittenkin vaihto tehty kohtuu vaikeaksi operaatioksi. Tai sitten en vaan osaa.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Ota kuva moottorista, mulla saattais löytyy sellanen.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

En ota vielä mitään kuvia, käyn hakemassa huomenna uudet hiilet, ja liimaan toisen magneetin kiinni runkoon , pääs irti kun ööö, avasin koko mootorin. Jos ei sitten lähde pelittämään, niin ilmottelen.

EDIT:

Puhaltimen moottori toimii suoraan akun navoista ;D Eli on ainakin ehjä. Mutta, kun tökkään liittimen kiinni, niin mjoottori ei sano mittään :seina Ja sitten kun antaa hyppyjohdolla maita sille, niin rupeaa pörisemään täydellä teholla. Mutta puhallin nopeuttaa ei saa säätimestä muutettua, eli mikä mättää ???

Rupeaa olemaan vähän ideat vähissä. Minka takia puhallin ei saa maata liittimen kautta, ja tuo puhallus nopeusko muuttuu tuon maajohdon kautta. Onko tuolle puhaltimelle oma rele vai mitenkä ?

Ja lisätään sen verran että joka ikinen sulake on ehjä, nekin on tarkistettu yksitellen.

Ruppee kärsivällisyys loppumaan pikkuhiljaa ;D
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Veikka sanoi
Mistä ???

Kaikki apu on terve tullutta ;D

Varmaksi en sano kun en oo tutkinut. :) Mut yleensä löytyy sieltä puhaltimen nurkilta... Seuraa vaikka sitä puhaltimen virtajohtoa.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Puhaltimen vieressä oli joku pötikkä, johon tuli pai paksumpaa johtoa, ja pari ohkasempaa. Voisikohan se olla sitten se ??

Meinaa yks johdoista oli saman värinen pötikässä, kuin mikä meni puhaltimelle. Puhaltimen virtajohto oli sinivalkoinen, joka menee jonnekkin.

Eli jos tämä pötikkä mikä on puhaltimen kotelossa ruuvilla kiinni, on menny paskaksi, niin mistähän sitä uuden sitten ??? Pitääköhän sekin tilata jostain Intiasta.

Muistaakseni siinä muuten oli joku MDXXXXXX , täytyy käydä tarkastamassa ja ruvetra googlettamaan ;D
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Se se on. :peukku

Ainakin nissanissa on mahdollista korjata toi vastus kun siitä palaa ihan selvä kohta.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Tämmöset tiedot siitä löyty:

MB399789
12V
Omron
1945D7

Kaipa se tuo on, vaikka se tuntuis googlen mukaan käyvän vähän sinne sun tänne, mm. abseihin, tööttöön, ja joku russian sivu sitten ilmoitti että A/C jotakin.

Ja eräs sivu sitten sanoi että sille on toinenkin numero ----> MB141967
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Tuo on rele. Ruuvattuna yhdellä ruuvilla siihen puhaltimen kotelon pohjaan?

Vastus on muistaakseni siinä höyrystimen kotelossa, eli n. puhaltimesta n. 10cm keskellepäin.
Kahdella ruuvilla kiinni, itse vastusosa on kotelon sisällä piilossa.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

pexi sanoi
Tuo on rele. Ruuvattuna yhdellä ruuvilla siihen puhaltimen kotelon pohjaan?

Vastus on muistaakseni siinä höyrystimen kotelossa, eli n. puhaltimesta n. 10cm keskellepäin.
Kahdella ruuvilla kiinni, itse vastusosa on kotelon sisällä piilossa.

Juu, tuo oli juurikin yhdellä ruuvilla kiinni siinä puhaltimen kotelon pohjassa.

Nö, täytyy huommena tutkailla
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Asiasta kukkaruukkuun, mitkä lähivalojen polttimot Evo IX:ssä on?
Omassa kun ei tullut ohjekirjaa mukana ja netistä oon koittanut löytää infoa mutta jossain puhutaan H1 ja jossain taas 9006...?
Mietin jos jonkun xenon-sarjan iskis kiinni.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Pade sanoi
Asiasta kukkaruukkuun, mitkä lähivalojen polttimot Evo IX:ssä on?
Omassa kun ei tullut ohjekirjaa mukana ja netistä oon koittanut löytää infoa mutta jossain puhutaan H1 ja jossain taas 9006...?
Mietin jos jonkun xenon-sarjan iskis kiinni.

Uskoisin, että ysissä on samat, koska umpiot käy täysin ristiin 7-9 välillä.

Mulla seiskassa tämän tyyppiset: Lyhyet 9006 HB4U ja pitkät 9005 HB3U. Auto on jdm, mutta umpiot on euro-kasista (halogeeni -> HID jälkiasennussarja).
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

H1 siell on..eile just tuli aukastua meinaan mut olis eka sulake pitäny kattoo ;D
tuo siis RS mallissa ..vissii erot just tulee onko rs vai normi..
Eli evo IX RS mallissa on pitkät HB4 kannalla ja lyhyt H1.

GSR:ssä vissii molemmat HB4 kannalla?

http://www.lancerregister.com/showthread.php?threadid=233076

Meilleki myi jo liike väärän polttimon, mut onneks vika olikin sulakkees...
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Ainakin meikäläisen IX:ssä on lähivaloissa H1.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

:D
Eli pitänee purkaa ja kattoo mitä siellä todellisuudessa omassa autossa on :p
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

kuva005.jpg


Tämäkö se vastus on ???

Vai pitääkö tässä purkaa kohta koko auto ???
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Ei tarvii purkaa enempää. ;D Olet löytänyt oikean osan. :peukku
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Höh, olisitte nyt edes huijannu Veikkaa vähän. Sitten kun olis ollu puoli autoa osissa pihalla niin "noeii, se oli se eka osa minkä näytit.." :-*
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

MakeM sanoi
Höh, olisitte nyt edes huijannu Veikkaa vähän. Sitten kun olis ollu puoli autoa osissa pihalla niin "noeii, se oli se eka osa minkä näytit.." :-*

:eek:fftopic Sä olet ilkeä juippi, just Veikka hehkutti että on memberinä saanu paljon apuja meiltä, ja juippi senkuin ilkeilee.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Hö, ja mää kun kerkesin ottamaan jo koneenkin pois että oli helpompi irrottaa tuo vastus konehuoneen puolelta ;D

No joo. Pötikässä on joku lankavastus, kaksi transistoria, joista toinen muistuttaa metallikuorensa ansiosta pullon korkkia ;D

Ja tuo pienen pieni lankavastus oli ainut joka ei antanut mittarilla mitään lukemaa, tai sitten Ei Veikka Osaa.

Ja kun tämä elektroniikka puoli ei ole vahvin alue, niin ei tästä sitten mitään tulekkaan.

Lankavastuksesta löytyneet tiedot:

125
IMO
2A250V~
150°C R2.

No jospa tuon vaihtamalla saisi vehkeet toimimaan. Jos vaan löytyy jostakin samanlainen
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Eli mä oon alkanu vakavasti harkita tommosta EVO:a pirssiks ja lompakon takia valinnanvara rajottuu IV-VI välille ja japsimalliin eli ohjaus oikealla.

Ensin ihan peruskysymyksiä, eli kokemuksia kyseisistä peleistä: Millaisia ovat kestävyydeltään, bensankulutus, huolto ja varaosien saatavuus ym. asiat mitkä kuuluu autoon kun autoon?

Sitten toiseks toi oikeanpuoleinen ohjaus: Oon kuullu että siihen kyllä tottuu ajan myötä ja en epäile sitä omalla kohdalla ollenkaan, mutta onkos jotain asioita mitä siitä ois syytä tietää? Itelle tuli mieleen että esim. noi jotkut parkkitalot voi tuottaa probleemia kun täytyy nousta autosta että saa lipun. Entäs tuo letkassa ohittaminen kun ei voi "kurkkia" sen edelläajavan takaa?

Ja muutakin inffoa voisin ottaa vastaan jos jollain tulee mieleen mitä tämmösen noviisin ois hyvä tietää.

Kiitän jo etukäteen!
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Anz0r sanoi
Eli mä oon alkanu vakavasti harkita tommosta EVO:a pirssiks ja lompakon takia valinnanvara rajottuu IV-VI välille ja japsimalliin eli ohjaus oikealla.

Ensin ihan peruskysymyksiä, eli kokemuksia kyseisistä peleistä: Millaisia ovat kestävyydeltään, bensankulutus, huolto ja varaosien saatavuus ym. asiat mitkä kuuluu autoon kun autoon?

Sitten toiseks toi oikeanpuoleinen ohjaus: Oon kuullu että siihen kyllä tottuu ajan myötä ja en epäile sitä omalla kohdalla ollenkaan, mutta onkos jotain asioita mitä siitä ois syytä tietää? Itelle tuli mieleen että esim. noi jotkut parkkitalot voi tuottaa probleemia kun täytyy nousta autosta että saa lipun. Entäs tuo letkassa ohittaminen kun ei voi "kurkkia" sen edelläajavan takaa?

Ja muutakin inffoa voisin ottaa vastaan jos jollain tulee mieleen mitä tämmösen noviisin ois hyvä tietää.

Kiitän jo etukäteen!

Nyt on pakko sanoa että käytä hakua. Nämä kaikki on käsitelty foorumilla vähän monesti.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Biim sanoi
Nyt on pakko sanoa että käytä hakua. Nämä kaikki on käsitelty foorumilla vähän monesti.
Juuh, jotain löysinkin varsinkin tosta oikeanpuoleisesta ohjauksesta... Jos noihin ekoihin kysymyksiin saisin vielä jotain tolkkua niin ois hyvä, tolla haulla en ainakaan itse oikein saanut laitettua semmoisia hakusanoja kaiketi laitettua että olisi tullut suurempaa selkoa asiaan.

Lisäksi, oisko teillä heittää jotain linkkejä liikkeistä jotka tuo autoja japanista (ja siis erityisesti noi Lancer EVO:t kiinnostais). Itse oon jotain löytäny mutta aattelin että jos teillä ois jotain lisätä joista ois jääny joko itellä tai jollain tutulla positiivinen maku...
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Tässä hommat sujuu www.mamasan.fi ja Mikko Heinonkoski a.k.a Nokonzok joka löytyy myös tältä forumilta.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Anz0r sanoi
Lisäksi, oisko teillä heittää jotain linkkejä liikkeistä jotka tuo autoja japanista (ja siis erityisesti noi Lancer EVO:t kiinnostais). Itse oon jotain löytäny mutta aattelin että jos teillä ois jotain lisätä joista ois jääny joko itellä tai jollain tutulla positiivinen maku...

www.esv.fi
www.japanimports.fi

Jälkimmäinen ei taida olla enään kovinkaan aktiivinen. ESV:stä ja mamasanista ei ole kokemusta.

Bensan kulutus noissa evoissa on aika iso, verrattuna nykyajan 1.4 litrasiin pissapojan moottoreihin, mutta se on sivu seikka. Teho ei tule tyhjästä ;D
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Veikka sanoi
Bensan kulutus noissa evoissa on aika iso, verrattuna nykyajan 1.4 litrasiin pissapojan moottoreihin, mutta se on sivu seikka. Teho ei tule tyhjästä ;D
Juu, no siis toihan on ihan selvä juttu. Ois kuitenkin hyvä tietää näin etukäteen että missä lukemissa noin pääasiassa normi ajossa liikutaan ettei tulis ikävänä yllärinä :D
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Anz0r sanoi
Juu, no siis toihan on ihan selvä juttu. Ois kuitenkin hyvä tietää näin etukäteen että missä lukemissa noin pääasiassa normi ajossa liikutaan ettei tulis ikävänä yllärinä :D

Omassa kolmosessa on 50 litran tankki, ja pääsen sillä noin 350 km ;D Muistaakseni paras on 400 km tankillisella, mutta siihen sisälty jonkin verran matka-ajoa :p

Uudempien kulutuksesta ei ole mitään hajua.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Veikka sanoi
Omassa kolmosessa on 50 litran tankki, ja pääsen sillä noin 350 km ;D Muistaakseni paras on 400 km tankillisella, mutta siihen sisälty jonkin verran matka-ajoa :p

Uudempien kulutuksesta ei ole mitään hajua.
Elikkä semmosessa 14 litrassa/100 km liikutaan... Noh, ei se ainakaan näillä bensan hinnoilla olis vielä paha rasti. Sit jos joku osais sanoa jotain noihin mun muihin kysymyksiin mitä esitin aikasemmin niin oisin tyytyväinen :)
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Evo kolmosella pääsi sellaiseen 10-11L/100km kulutukseen,kutosessa kulutus pyörii siinä 11-12L/100km välillä.
Tämä siis tuollaisella 25km työmatka ajolla/suunta + jonkinverran kaupunkiajoa.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Nelonen vie maantiellä kympin, muita olosuhteita ei voikaan vertailla toisiin kuljettajiin ajotavan suuren vaikutuksen vuoksi. Pienin kulutus vähän alle 9.5 100% maantieajossa.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Mulla on kolmonen vieny Espoossa pyöriessä reilusta 11l/100km neljääntoista.. Maantiellä menee varmaan alle kympillä. Motari on taas vähän hasardi kun kierroksia on noilla väleillä joku kolmemiljoonaa...
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Anz0r sanoi
Ensin ihan peruskysymyksiä, eli kokemuksia kyseisistä peleistä: Millaisia ovat kestävyydeltään, bensankulutus, huolto ja varaosien saatavuus ym. asiat mitkä kuuluu autoon kun autoon?

Osia saa ihan merkkiliikeestä tai sitten nettikaupoista. Englannista löytyy monia nettikauppoja, joista saa osia kohtuu hinnalla. Yksi tälläkin foorumilla suosittu on camskill.

Huoltoja saa rallipajoilta, ja perushuollot nyt tekee melkein kuka vaan, joka autojen kanssa ropaa. Periaatteessa merkkiliike auttaa tuossakin, mutta esim Printsport tai ST-Motors omaavat paljon enemmän tietotaitoa evoista, kuin merkkiliikkeet.
Service manualeja löytyy netistä, samoin kuin esim mitsun oma varaosa-ohjelma CAPS.
Kohtuu kestäviä nuo ovat, tosin kaikenhan saa rikki, jos haluaa. Terveellä järjellä, noita saa käsitellä aika rankallakin kädellä, ilman että mitään hajoaa.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Hmmm.

En tarvikkaan etuvastusta, vaan etuvastukseen lämpösulakkeen. Eli selviänkin parin euron korjauksella jos vaan löytyy sellainen samoilla arvoilla.

Kysymyshän kuuluukin, että voinko laittaa rikkinäisen tilalle ihan minkä vaan lämpösulakkeen, jossa samat arvot. Vai pitäiskö sen olla just samanlainen ???

Arvoiltaan isompi voi polttaa koko vastuksen, ja taas pienempi arvoltaan, voi palaa jo pelkästään huonosti pyörivän puhaltimen takia, eikö totta. Puhallin on kyllä nytten puhistettu ja rasvattu, joten pyörii aika herkästi ;D

Joten jos etuvastus menee autosta, niin kannattaa mitata ne resistorit ja tuo lämpösulake, ennen kuin ostaa uuden etuvastuksen :peukku

Lämpösulake noin 3€
Etuvastukset huomattavasti kalliimpia :mad:
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Itellä Kolmonen vie sekaajossa aina hiukan alle 12l/100km.. poikkeuksena hyvin lumiset kelit jolloin kulutus tuntuu hiukan pomppaavan ::).. aina kyllä ollut alle 14l/100km.. Motaria turusta hesaan tuotti n.10l/100km kulutuksen talvi nopeuksilla.. mutta niinkuin sanottua motari nopeus on liikaa noilla välityksillä kulutuksen kannalta.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

parhain mihin päässy o reilu 17l/100km. siin jäärataa hieman mukana. yleensä siinä 13-14l/100km ne pyörii. nii vähä tulee matkaa ajeltua.
 
Vs: Perus EVO kysymyksiä

Viimeksi ajelin tuonne klubin jääratapäiville 2 tankkia kulutuksella reilu 9L / 100km. Joten aika pienellä tuntuu pääsevän kun rauhassa ajelee. Normi työajoa vie sen 11-12L/100km.

Jaa saahan tuon tankin nopeaankin tyhjäksi kun painaa vaan nilkka suorana.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom