Webasto, Outlander PHEV MY19 sähkölämmitys

JamiMY19

New Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2021
Harkitsen vakavasti Webaston hankkimista autooni, Outlander PHEV MY19 jossa on sähkölämmitys.
Ymmärtääkseni tässä on 4-tie venttiili jolla erotetaan sisäkierto ja moottorikierto toisistaan kun kone on kylmänä.
Jolloin sisätiloja lämmitetään sähköllä. Sitten kun moottori lämpenee niin venttiili avautuu ja mottorin lämpö alkaa lämmittää myös sisätiloja.
Tämä kiinnostaa teknisessä mielessä siksi että saadaanko Webastosta todellinen hyöty irti tässä mallissa.
Tähän ja Webaston kytkentään liittyen olisi pari kysymystä jos joku vaan tietää.
- Onko 4-tie venttiili täysin mekaaninen jota ei ohjata sähköisesti, eli avautuu vain lämmöstä?
- Mihin väliin Webasto kytketään että se lämmittää sisätilat sekä moottorin?
- Riittääkö Webaston tuottama lämpö avaamaan tuon 4-tie ventiilin (jos venttiili on vain mekaaninen) ?
 

Liitetiedostot

  • Webasto Outlander alkup vesikierto.jpg
    Webasto Outlander alkup vesikierto.jpg
    252.9 KB · Lukukerrat 441
Webasto lämmittää ainakin normaalisti asennettuna vain sisätilat.
Webasto + Zuikkiksen pehvan lämmitin kombolla saa käsittääkseni maksimoitua sähköllä ajon kun Webasto lämmittää sisätilat tehokkaasti pienellä määrällä polttoainetta jää sähkö käytettäväksi auton liikuttamiseen eikä polttomoottoria tarvitse käynnistää sisätilojen lämmittämistä varten.
 
Harkitsen vakavasti Webaston hankkimista autooni, Outlander PHEV MY19 jossa on sähkölämmitys.
Ymmärtääkseni tässä on 4-tie venttiili jolla erotetaan sisäkierto ja moottorikierto toisistaan kun kone on kylmänä.
Jolloin sisätiloja lämmitetään sähköllä. Sitten kun moottori lämpenee niin venttiili avautuu ja mottorin lämpö alkaa lämmittää myös sisätiloja.
Tämä kiinnostaa teknisessä mielessä siksi että saadaanko Webastosta todellinen hyöty irti tässä mallissa.
Tähän ja Webaston kytkentään liittyen olisi pari kysymystä jos joku vaan tietää.
- Onko 4-tie venttiili täysin mekaaninen jota ei ohjata sähköisesti, eli avautuu vain lämmöstä?
- Mihin väliin Webasto kytketään että se lämmittää sisätilat sekä moottorin?
- Riittääkö Webaston tuottama lämpö avaamaan tuon 4-tie ventiilin (jos venttiili on vain mekaaninen) ?
Ihan oikein olet ymmärtänyt.
- Nelitieventtiili on täysin mekaaninen, en löytänyt tarkkaa arvoa, mutta muistaakseni avautuu noin 60°C tienoilla.
- Periaatteessa voi kytkeä mihin vain, riippuen haluaako lämmityksen ensisijaisesti sisälle vai moottoriin ja haluaako säilyttää remote lämmittimen rinnalla. Itse laittaisin nelitieventtiililtä moottorin paluukiertoon, jolloin lämmittää koneen ja jos/kun hukkalämpöä jää niin kiertää lämmettyään myös sisäkennolle.
- Webastolla lämpö pitäisi riittää komeasti avaamaan nelitien termostaatti, kunhan moottori on lämmennyt.
+ Webaston voi periaatteessa asentaa myös nelitien tilalle, jolloin toimii kuten mikä tahansa muukin auto. Tällöin en käyttäisi remote lämmitintä enää ollenkaan.
*Webaston kanssa pitäisi vielä selvittää ahdistaako remote lämmittimen kiertovesipumppu liiaksi nestekiertoa, jos päädytään asennukseen jolla webasto kierrättää myös sisäkennon läpi nesteen. Tarvittaessa sitten auton oman pumpun poisto tai oma ohjaus webastolta pienin varauksin...

Itsellä vähän samat samat suunnitelmat mutta TT-thermolle. Tuossa ei ihan lämmöntuotto riitä(tai riittäisi mutta lämpötila rajoitettu) avaamaan nelitien termaria, joten asennuspaikka vielä vähän suunnittelun alla. Ainakin RAV4 hybridiin TT-thermo meni ja toimi ongelmitta, vaikka ko. autossa oma sähköinen vesipumppu suoraan sisäkennon nestelinjassa, ei siis ahdistanut liikaa kiertoa.
 
Kiitos Miixxa hyvistä kommenteista!
Webasto Thermo Top Evo 5 lämmitin on tarkoitus laittaa. Tarkoitatko tätä mainitsemallasi TT-thermolla?
Ite pähkäilin että jos laittas Webaston pumpun + lämmittimen moottorilta lähtöön ennen 4-tieventtiiliä. Silloin avais herkemmin venttiilin sisäkiertoon ja jälkilämpö lämmittäs silloin moottoria. Tällöin jäisi auton oma sähkölämmitin käyttöön kuten on ollutkin.
Silloin Webaston vermeet on kuumassa paikassa moottoriajossa, niin miten kestää sen?
Ja sitten nuo mainitsemasi virtaukset, kun webasto on päällä niin eikös webasto ohjaa auton omaa pumppua tällöin päälle että sisätilat lämpiävät? Ja sitten kun ajossa webasto ei ole päällä, niin ahdistaako webaston pumppu liikaa?
 
Tt-Thermo on siis normi 230V seinävirrasta käytettävä kiertovesipumpullinen letkulämmitin. En ole vielä asentanut kun vaatii reilummin kaapelia, koska haluan pistokkeen latausliittimen viereen, ettei tarvi molemmista päistä autoa repiä johtoja irti.

Kuten sanottu niin periaatteessa vaihtoehtoja on monta.
Omalla logiikalla en webastoa laittaisi tuohon väliin -> lämmittää turhan voimalla sitä termaria jotka muutenkin tahtoo väsähtää käytössä (uusi maksaa sitten koteloineen n. 400€). Moottorilohko vaatii kuitenkin eniten lämpöä ja sisäkierron silmukka kun on mitsussa "pitkä" josta lämpöä hukkuu sisäkennon lisäksi sähkölämppäriin niin tod.näk jää tuolla asennustavalla moottorin lämmitys kovemmilla pakkasilla kehnoksi...

Webaston vermeet nyt moottorin kehittämät lämmöt kestää hyvin ja vesipumppukin on suunniteltu auton normilinjaan, joten tuskin ahdistaa moottorin nestekiertoa. Oletuksena webastossahan on vain se oma pumppu jolla nestettä kierrätetään. Monissa muissakin autoissa on myös noita lisäpumppuja järjestelmässä, että tuskin ne mitsussakaan webaston toimintaa jää haittaamaan.

Kaikista paras asennus olisi webasto kytkettynä pelkkään moottorin silmukkaan ja automaattikäynnistys yhdessä remote heaterin kanssa -> lämpiäisi moottori ja sisätilat minuuteissa. Periaatteessa olisi varmaan mahdollinen kytkentä, ottamalla käynnistysheräte webastolle tuolta sähkölämppäriltä...
Toki tässä jää sitten edelleen riesaksi tämä mitsun kökkö etähallinta remotelle...
 
Kiitos Miixxa edelleen!
Oho, ompa ventiilillä hintaa :)
Täytyy sitten vissiin ehdottaa Webaston asennukselle sitä tuohon 4-tieventtiilin ja moottorille paluun väliin.
Kovilla pakkasilla tuo moottori on kuiten tärkeämpi saada lämpöiseksi webastolla, kun ollaan keskellä ei mitään ilman sähkötökkeleitä ja on myös turha haaveilla mistään EV-ajosta. Kuhan vaan pääsis aina liikkeelle.
 
Tt-Thermo on siis normi 230V seinävirrasta käytettävä kiertovesipumpullinen letkulämmitin. En ole vielä asentanut kun vaatii reilummin kaapelia, koska haluan pistokkeen latausliittimen viereen, ettei tarvi molemmista päistä autoa repiä johtoja irti.

Kuten sanottu niin periaatteessa vaihtoehtoja on monta.
Omalla logiikalla en webastoa laittaisi tuohon väliin -> lämmittää turhan voimalla sitä termaria jotka muutenkin tahtoo väsähtää käytössä (uusi maksaa sitten koteloineen n. 400€). Moottorilohko vaatii kuitenkin eniten lämpöä ja sisäkierron silmukka kun on mitsussa "pitkä" josta lämpöä hukkuu sisäkennon lisäksi sähkölämppäriin niin tod.näk jää tuolla asennustavalla moottorin lämmitys kovemmilla pakkasilla kehnoksi...

Webaston vermeet nyt moottorin kehittämät lämmöt kestää hyvin ja vesipumppukin on suunniteltu auton normilinjaan, joten tuskin ahdistaa moottorin nestekiertoa. Oletuksena webastossahan on vain se oma pumppu jolla nestettä kierrätetään. Monissa muissakin autoissa on myös noita lisäpumppuja järjestelmässä, että tuskin ne mitsussakaan webaston toimintaa jää haittaamaan.

Kaikista paras asennus olisi webasto kytkettynä pelkkään moottorin silmukkaan ja automaattikäynnistys yhdessä remote heaterin kanssa -> lämpiäisi moottori ja sisätilat minuuteissa. Periaatteessa olisi varmaan mahdollinen kytkentä, ottamalla käynnistysheräte webastolle tuolta sähkölämppäriltä...
Toki tässä jää sitten edelleen riesaksi tämä mitsun kökkö etähallinta remotelle...
Mulla nyt tilattuna tuommoinen tt thermo1000 nyt ku joku tosiaankin kertos sille parhaan asennus paikan tai siis letkun mihkä laittas.
 
Tuo olis kyllä hyvä varsinkin jos olis tehokkaampi, pojalla tuo TT- Thermo 1500w vanhassa Outlanderissa ja sillä auto lämmin vartissa pakkasellakin.
Nuo on syytä asentaa riittävän alas niin nestekierto toimii varmasti, laitoin tuon akun kotelon alle ja letkut eritetty solukumilla..
 
No jos 1500w ja vartti riittää on aika hyvin, BMW X5 mulla ja siinä Webasto onko se 5,2 kW malli nyt, on modattu lämmittämään myös moottoria ja kyllä se aika kauan saa pohottaa jotta näin alkutalven jäätyneet lasit saa auki. Phev:n sähkölämmitin ollut 20-30min päällä jotta riittää, tämäkin lämmittää ainakin alussa 4,5 kW teholla eikä moottoriin mene yhtään.
 
Kone lämpiää ja puhaltimen kautta tulee lämmin heti, kytketty lämppärin kennon tuloon...
 
Tt-thermoon verrattuna vaikuttaa äkkiseltään ylihintaiselta ja alitehoiselta muovikäpistykseltä, vaikkakaan ei se TT-thermokaan mikään hifituotos ole...

Jonkun verran näitä näplänneenä täytyy myös ihmetellä, että mikälie aivopieru ollut Calixin insinöörillä tunkea molemmat letkulähdöt ja sähköliitin samalle puolelle ja samaan suuntaan. Väitän että menee useammassakin vehkeessä askarteluksi saada tuo asennettua siististi mihinkään ilman jäätävän pituisia letkukäärmeitä...
 
Siis kumminkopäin tän tt thermon asentas imeen moottorilta päin vai lämppärinkennolta päin.
 
Se on ihan itse valittavissa, jos haluut kabiinin lämpiävän heti niin laita tuloon ja jos tärkeintä on saada kone lämpiämään niin silloin menoon
 
Siis kumminkopäin tän tt thermon asentas imeen moottorilta päin vai lämppärinkennolta päin.
Siinä on se nelitieventtiili välissä eli ainoa moottoria lämmittävä vaihtoehto näistä on ensimmäinen.

En kuitenkaan itse laittaisi siihen väliin, vaan moottorille palaavaan linjaan nelitieventtiililtä, ettei suotta lämmitä sitä venttiiliä ja tee lämmityksestä pätkivää/tehotonta jos/kun nelitie alkaa aukeilla kesken lämmityksen.
Hoitaa kabiinin lämmityksen sitten remotella.
 
Tt-Thermo on siis normi 230V seinävirrasta käytettävä kiertovesipumpullinen letkulämmitin. En ole vielä asentanut kun vaatii reilummin kaapelia, koska haluan pistokkeen latausliittimen viereen, ettei tarvi molemmista päistä autoa repiä johtoja irti.

Kuten sanottu niin periaatteessa vaihtoehtoja on monta.
Omalla logiikalla en webastoa laittaisi tuohon väliin -> lämmittää turhan voimalla sitä termaria jotka muutenkin tahtoo väsähtää käytössä (uusi maksaa sitten koteloineen n. 400€). Moottorilohko vaatii kuitenkin eniten lämpöä ja sisäkierron silmukka kun on mitsussa "pitkä" josta lämpöä hukkuu sisäkennon lisäksi sähkölämppäriin niin tod.näk jää tuolla asennustavalla moottorin lämmitys kovemmilla pakkasilla kehnoksi...

Webaston vermeet nyt moottorin kehittämät lämmöt kestää hyvin ja vesipumppukin on suunniteltu auton normilinjaan, joten tuskin ahdistaa moottorin nestekiertoa. Oletuksena webastossahan on vain se oma pumppu jolla nestettä kierrätetään. Monissa muissakin autoissa on myös noita lisäpumppuja järjestelmässä, että tuskin ne mitsussakaan webaston toimintaa jää haittaamaan.

Kaikista paras asennus olisi webasto kytkettynä pelkkään moottorin silmukkaan ja automaattikäynnistys yhdessä remote heaterin kanssa -> lämpiäisi moottori ja sisätilat minuuteissa. Periaatteessa olisi varmaan mahdollinen kytkentä, ottamalla käynnistysheräte webastolle tuolta sähkölämppäriltä...
Toki tässä jää sitten edelleen riesaksi tämä mitsun kökkö etähallinta remotelle...
Olen uusi PHEV MY19 omistaja syksystä saakka ja ihmettelyä on riittänyt. Varsinkin joulukuun pakkaset meinasivat lannistaa kokonaan kun sähköllä ei ajo tahtonut onnistua. Foorumista on ollut mahtavaa apua, sillä muuten olisin jo heittänyt pyyhkeen kehään. Auto on Saksan tuontia, vm -19 ja kilometrit olivat 11tkm, auto käytännössä uutta vastaava hyvillä varusteilla. Puutteena on ajoakun lämmityksen ja lämmitettävän tuulilasin puuttuminen. Ajoakun lämmitystä kaipaisin, koska auton säilytyspaikka on kylmä katos ja ajotarve on pari-kolme kertaa viikossa. Tuossa välillä wifi taasen usein pääsee katoamaan jolloin control remotella ei esilämmitystä suoraan voi kytkeä toimimaan.
Auton moottorin esilämmitystä varten asensin moottorille palaavaan letkuun https://www.tuontitukku.fi/pienkone...almis-moottorilammitin-setti/p/6438014257075/ jonka kätevästi saa älypistorasiaan kytkemällä päälle. Lämmitysajaksi riittää hyvin puoli tuntia. Ajatuksena on samoin kuin Miixxa, saada pistoke latausliittimen luukun alle. Alkutalven pakkaset ovat estäneet auton syöverihin tutkimista joten sähköpistoke odottaa vielä konepellin alla.
Lisäkysymyksiä pyörii mielessä muitakin, mutta tässä tärkeimmät talviajoa ajatellen.
 
Asentakaahan nuo lämmittimet moottorin vesitilan alapuolelle, kierto suunta samoin kun nesteellä moottorissa.
Tuota kuvaa nelitieventtiilistä kun katselin niin oliskohan tuo korvattavissa yksinkertaisemmalla systeemillä, näyttää että insinööri on ihastunut venttiilihässäkkään, paine erot mietityttää kun lämpötilat muuttuu venttiilin kummallakin puolen todenäköisesti melko paljon Suomen talvessa.
 
Tuossa välillä wifi taasen usein pääsee katoamaan jolloin control remotella ei esilämmitystä suoraan voi kytkeä toimimaan.

Wifin katoaminen voi johtua takana olevan 12v akun heikkoudesta, vaikka auto ei ole kyllä vielä sen ikäinen että luulisi olevan kunnossa.
 
Wifin katoaminen voi johtua takana olevan 12v akun heikkoudesta, vaikka auto ei ole kyllä vielä sen ikäinen että luulisi olevan kunnossa.
En usko sen akusta johtuvan, uutenavuotena laitoin ylläpitolaturin sulakerasian +napaan eikä muuttanut tilannetta mitenkään. Harmillinen juttu tällaiselle harvaan autoa käyttävälle.
 
Olisiko tästä kuvasta apua moottorilämmittimen johdon reitin selvittämiseksi latausliittimien viereen, vai löytyisikö parempia ideoita asialliseen asennukseen?
 

Liitetiedostot

  • 2opel613.png
    2opel613.png
    91.7 KB · Lukukerrat 307
Olisiko tästä kuvasta apua moottorilämmittimen johdon reitin selvittämiseksi latausliittimien viereen, vai löytyisikö parempia ideoita asialliseen asennukseen?
Ei minulle ainakaan ole apua, tosin en kyllä sisäkautta vetäisi johtoa muutenkaan...

Itse suunnittelin, että vedän johdon suoraan moottorilasta oikean sisälokarin alle, sieltä edelleen helmamuovin alle ja takaisin ylös takalokarin sisällä latausluukulle asti. Ei tarvi tehdä yhtäkään läpivientiä auton sisälle.
 
Ajattelinkin jos kynnyskotelon kautta saisi vedettyä, mutta ajtuksesi onkin hyvä. Vaihdoin PHEVin vasta syksyllä ja asia tuli ajankohtaiseksi vasta pakkasilla. Kiitokset neuvosta.
 
Olen uusi PHEV MY19 omistaja syksystä saakka ja ihmettelyä on riittänyt. Varsinkin joulukuun pakkaset meinasivat lannistaa kokonaan kun sähköllä ei ajo tahtonut onnistua. Foorumista on ollut mahtavaa apua, sillä muuten olisin jo heittänyt pyyhkeen kehään. Auto on Saksan tuontia, vm -19 ja kilometrit olivat 11tkm, auto käytännössä uutta vastaava hyvillä varusteilla. Puutteena on ajoakun lämmityksen ja lämmitettävän tuulilasin puuttuminen. Ajoakun lämmitystä kaipaisin, koska auton säilytyspaikka on kylmä katos ja ajotarve on pari-kolme kertaa viikossa. Tuossa välillä wifi taasen usein pääsee katoamaan jolloin control remotella ei esilämmitystä suoraan voi kytkeä toimimaan.
Auton moottorin esilämmitystä varten asensin moottorille palaavaan letkuun https://www.tuontitukku.fi/pienkone...almis-moottorilammitin-setti/p/6438014257075/ jonka kätevästi saa älypistorasiaan kytkemällä päälle. Lämmitysajaksi riittää hyvin puoli tuntia. Ajatuksena on samoin kuin Miixxa, saada pistoke latausliittimen luukun alle. Alkutalven pakkaset ovat estäneet auton syöverihin tutkimista joten sähköpistoke odottaa vielä konepellin alla.
Lisäkysymyksiä pyörii mielessä muitakin, mutta tässä tärkeimmät talviajoa ajatellen.
Hey saisko tuosta letku lämmittimestä asennus kuvaa itellä vieläkin asentamatta tuo tt thermo.
 
Olisiko tästä kuvasta apua moottorilämmittimen johdon reitin selvittämiseksi latausliittimien viereen, vai löytyisikö parempia ideoita asialliseen asennukseen?
Miten takakontin sivuverhoilu purkaantuu kahteen osaan saumasta ikkunan alta? Siinä on yksi peitelevy, sen alla varmaan joku ruuvi tai painettava muovinasta? Sauma muuten tuntuu olevan ns yhtä puuta, vaatiiko vaan vääntöä?
 
Hei,
Onko jollakulla tietoa, mitkä on Outlander phev 2021 malliin sopivat säätöarvot IPCU releeseen, mikä ohjaa lämmityslaitteen pyörimisnopeutta Webaston kanssa.
t:HannuK
 
no nii mulla tilttas tää 2019 mallin ajastin ku kesä aika alko mitkäs olikaan neuvot tähän tautiin.tähän asti toiminu koko talven moitteetta.
 
vastaan siis itselle eli puhelimella ohjelmoimalla lähti toimiin outoa koska auton näytöllä kaikki näytti olevan ok ja puhelimesta näytti et kaikki ajastukset puuttuu nyt toimii kuitenkin.
 
Heippa asiaa tuntevat. Minulle kävi kömmähdys kun ostin Mitsu Outlander 19 malli (Suomi-auto). Olin myyjän kanssa etu käteen käynyt keskustellen useamman kerran läpi, että "onhan tässä autossa automaattinen lämmitys ja akuilla lämmitin". Myyjä vannoi (Länsiauto) näin olevan, lisäksi on lämmitin, lämpöpumppu ja lämpöpaketti. Lämpoaketti siis lohko ja sisäpuhallin. No koska en ilmeisesti osannut kysyä asioita oikein auton soveltuvuudesta ns. "arktisiin olosuhteisiin" joudunko nyt toteamaan ostaneeni paskan auton. Miten ton kanssa selviää talven pakkasilla, yön latingissa akkujen kanssa ja sitten aamulla toteaa ettei sähköllä ajeta vai miten? Tuosta tekniikasta mitä yllä on kerrottu en juurikaan ymmärrä, mutta auttaako Webasto tässä tapauksessa mitään? Ei toki itse akkuja lämmitä, mutta muuten käyttömukavuuteen jos ei olla missään pistokkeiden äärellä. Olen siis aika usein harrastusten parissa, joiden jälkeen olisi kiva mennä lämpimään autoon sisälle...Toinen lukunsa on se, että myyjäliike lupasi tehdä BMU päivitysken, koska ajoakun kapasiteettimittauksessa oli selvää alenemaa, ehkä tässä pääsee sitten maahantuojalle akuistakin valittamaan. Mutta summattuna. Paskafiilis.
 
En tiedä mitä tarkoitat "automaattisella lämmittemellä", mutta jos tosiaan suomiauto niin kyllä siitä remote control löytyy, jolla siis saat sisätilat lämmitettyä ajastuksella tai napin painalluksella. Akun lämmittimestä en tiedä, enkä sen tarpeellisuudesta, riippuu kuitenkin asuinpaikasta.
Ite ajellut tuolla 15 vm autolla nyt 6 vuotta (ei siis silloin ole mitään akun lämmittimiä ollut tarjolla) ja en ole periaatteessa koskaan "kotona" (Pohjanmaalla) ollessa sellaista kaivannutkaan, ainoat kerrat kun sellaisesta olisi ollut hyötyä on ollut kun olen ollut käymässä aivan pohjoislapissa vanhemmillani ja auto on seissyt 2-3 pvä noin -30 asteen pakkasessa käyttämättömänä/lataamattomana silloin on yleensä ollut akun sisälämpötila laskenut niin kylmäksi että on joutunut hyvän matkaa ajeleen bensalla ennenkuin päässyt taas sähköllä.
 
Kyllä tämä on suomiauto. Remote Control app ei ainakaan ole mahdollinen eikä minulla ole mitään 14-numeron sarjaa tiedossa. Avaimetkin on ihan perus avaimet kolmella "näppäimellä". Remote Controlista ei mitään ohjeistusta missään tai "nappia".
 
Kyllä tämä on suomiauto. Remote Control app ei ainakaan ole mahdollinen eikä minulla ole mitään 14-numeron sarjaa tiedossa. Avaimetkin on ihan perus avaimet kolmella "näppäimellä". Remote Controlista ei mitään ohjeistusta missään tai "nappia".
Numerokoodi pitää hakea huollosta kun ne vaan tuppaa hukkumaan joka kerta kun auto vaihtaa omistajaa, ottaa vielä rahan sen selvittämisestä, ainakin minulla. Ed omistajalta itse aikanaan kyselin ja sanoi että "kyllä kaikki paperit on hansalokerossa". Ei ollut mitään, autoliikkeet siivoaa ne roskiin, vaikka monta tärkeää asiaa olisi niistä selvinnyt.
 
Hei palailen vielä näihin kysymyksiin. Minulla on siis Outlander PHEV Invite Plus Business 2019. Tässä ei ole (ajoakun lämmitysjärjestelmää) esilämmitysmahdollisuutta/appin kautta etäkäyttöä eli autoa ei saa esilämmitettyä. Autossa on "lämpöpaketti" eli lohko ja sisällä puhallin. ts. akut on jäässä/kylmät eli sähköllä ei paljon ajella. -10 vielä toimi asiallisesti, mutta näillä keleillä ei mitään mahdollisuuksia. Saako tähän mitään ratkaisua mistään Webastosta ja onko se kannattavaa asentaa? Luin kyllä tämän vietsiketjun, mutta koska en ymmärrä tekniikasta ja näistä asennusohjeistuksista juuri mitään niin kysynkin tietäviltä. Kärsinkö ns. nahoissani ja pistän auton vaihtoon? Miten muut, joilla on ko. malli pärjäävät talvella näillä -15 ja yli pakkasilla?
 
Viimeksi muokattu
Minulla on MY20 jossa on webasto. Karkeasti -15c taikka kylmempää niin eipä tuo sähköllä liiku. Enkä ole esilämmityksestä havainnut mitään hyötyä paitsi tietty sisätilat ovat lämpimät.
Riippuen missä kohtaa asustelee mutta onhan tämä vähän ”etelään” tehty auto. Nyt kun sähköajot on nollissa ja pa-tankki on jerrykannun kanssa samaa kokoa niin saapi tankkailla tiuhaan….
Toki tilannehan muuttuu taas oleellisesti kun pakkaset hellittää ja alkaa sähköajot maistua ;)
 
Minulla on MY20 jossa on webasto. Karkeasti -15c taikka kylmempää niin eipä tuo sähköllä liiku. Enkä ole esilämmityksestä havainnut mitään hyötyä paitsi tietty sisätilat ovat lämpimät.
Riippuen missä kohtaa asustelee mutta onhan tämä vähän ”etelään” tehty auto. Nyt kun sähköajot on nollissa ja pa-tankki on jerrykannun kanssa samaa kokoa niin saapi tankkailla tiuhaan….
Toki tilannehan muuttuu taas oleellisesti kun pakkaset hellittää ja alkaa sähköajot maistua ;)
Entäs tuo webasto? Oletko kokenut siitä olevan hyötyä, ja lämmittääkö niin polttiksen kuin kabiinin kun on päällä? Harkinnassa laitanko omaan. Joskus seisoo pitkäänkin pakkasessa, eikä aina tietoa milloin saapuu autolle. Muutoin kun on kylmässä tallissa, on aina latauspiuha kiinni, ja lämmitän ennen ajoa (jos tietää mihin aikaan lähtee).
 
Lämmittäähän se. Sopivalla kelillä hytti pysyy lämpimänä ja auto liikkuu sähköllä (eikä kuluta ajoakkua lämmitykseen). Karkeasti täydellä akulla lämmitys leikkaa 5-10km sähköajosta pois.
Jos karkeasti lasketaan syys-joulukuu / maalis-huhtikuu jolloin autokin menee varmiten pelkällä sähköllä niin webaston avulla pääsen 25 ajopäivää/kk jokaisenä päivänä +8km sähköajoa. Eli 6kk * 25ajop = 150 matkaa * 8km hyötysaavutus = vuodessa ainakin 1200km enemmän ajoa puhtaalla sähköllä.
Siihen tietty päälle se, että auto on lämmin!
Joo tiedän tässä laskelmassa ei ole huomioitu webaston pa kulutusta joka lienee jossain 0,2-0,3l hujakoilla/30min.
Mutulla säästöä jos auto kuluttaisi 7l/100km = 12x7 = 84l polttoainetta ja se päivän hinnalla tekee noin 150e vuodessa.
Eli ei tätä webaston hankintahintaa saa koskaan kuoletettua, mutta ajomukavuutta/käyttömukavuuttahan sillä vaan haetaankin :)

Niin pitkälle en ole edes tutkinut että miten tuo vesi alkaa autossa kiertää kun vesi lämpenee. Tai no sisäkenno ainakin käy kuumana ;)
 
Sellaisia havaintoja itsellä, että ilmastointi/lämpöstöinti saattaa helposti viedä puolet rangesta.

Eli jos auto näyttää lämpöstöinti päällä 20km, niin saattaa heilahtaa 40km:iin, kun laittaa lämpöstöinnin off-asentoon.

Kesällä mennään n. 15 kWh/100 kulutuksella parhaimmillaan. Ja talvella pahimmillaan 40+ kWh/100 km.

Itsellä MY19 Suomi-auto Instyle Sport ajoakun lämmityksellä. Sähköajo onnistuu -25c keleissäkin, jos laturista lähtee, no problem.
 
Hei palailen vielä näihin kysymyksiin. Minulla on siis Outlander PHEV Invite Plus Business 2019. Tässä ei ole (ajoakun lämmitysjärjestelmää) esilämmitysmahdollisuutta/appin kautta etäkäyttöä eli autoa ei saa esilämmitettyä. Autossa on "lämpöpaketti" eli lohko ja sisällä puhallin. ts. akut on jäässä/kylmät eli sähköllä ei paljon ajella. -10 vielä toimi asiallisesti, mutta näillä keleillä ei mitään mahdollisuuksia. Saako tähän mitään ratkaisua mistään Webastosta ja onko se kannattavaa asentaa? Luin kyllä tämän vietsiketjun, mutta koska en ymmärrä tekniikasta ja näistä asennusohjeistuksista juuri mitään niin kysynkin tietäviltä. Kärsinkö ns. nahoissani ja pistän auton vaihtoon? Miten muut, joilla on ko. malli pärjäävät talvella näillä -15 ja yli pakkasilla?

Eipä tuossa taida oikein olla hirveästi tehtävissä. Etälämmitys ja ajoakun lämmitys ovat oivia lisäkkeitä talvipakkasilla, mutta ne olisi pitänyt melkeinpä ruksia ostaessa mukaan autoon ja asennella tehtaalla. Tai käytettyä ostaessa katsella sellainen yksilö, josta nuo löytyvät (näin tuli itse toimittua).

Etäohjattavalla polttonestekäyttöisellä lämmittimellä eli ts. Webastolla saisi kaiketi, ainakin hieman, ensiapua talvisähköajoihin ja mukavuutta kabiiniin a'la @miccomus
 
Se mikä on Webastossa isoin plussa on kaukosäädin! Valmistaja lupaa kantamaksi jopa 1000m niin ei ole sitä wifi kantaman tuomaa ongelmaa :D
Vanhempaan pheviin sai sen kaukosäädinmodauksen mikä itselläkin oli ja se oli kyllä myös hyvä lisä.
 
Uudessakin PHEVissä toiminee se "kännykkä takakontissa" -kikka. Melkonen synnytys vaan saada toimimaan mutta oli se kyllä ihan mukava.
 
Mikäs kikka se onkaan? On mennyt ihan ohi…

Siitä on täälläkin foorumilla joskus ollut, mutta kattavammin ulkomaalaisten puolella:


Lyhykäisyydessään, vanha Android-kännykkä jossa Mitsun remote -softa, ja paritettu autoon. Sitten Taskerilla tehty ohjelma joka reagoi esim tekstiviestiin tai puhelinsoittoon, käynnistää remoten ja painelee oikeita nappeja että lämmitin lähtee päälle.

Mulla toimi tuo puhelinsoitolla, ja puhelin konffattu että puheluiden vastaanotto sallittu vain tietyistä numeroista... Ei haittaa jos joku lehtimyyjä pommittaa. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom