Webasto, Outlander PHEV MY19 sähkölämmitys

JamiMY19

New Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2021
Harkitsen vakavasti Webaston hankkimista autooni, Outlander PHEV MY19 jossa on sähkölämmitys.
Ymmärtääkseni tässä on 4-tie venttiili jolla erotetaan sisäkierto ja moottorikierto toisistaan kun kone on kylmänä.
Jolloin sisätiloja lämmitetään sähköllä. Sitten kun moottori lämpenee niin venttiili avautuu ja mottorin lämpö alkaa lämmittää myös sisätiloja.
Tämä kiinnostaa teknisessä mielessä siksi että saadaanko Webastosta todellinen hyöty irti tässä mallissa.
Tähän ja Webaston kytkentään liittyen olisi pari kysymystä jos joku vaan tietää.
- Onko 4-tie venttiili täysin mekaaninen jota ei ohjata sähköisesti, eli avautuu vain lämmöstä?
- Mihin väliin Webasto kytketään että se lämmittää sisätilat sekä moottorin?
- Riittääkö Webaston tuottama lämpö avaamaan tuon 4-tie ventiilin (jos venttiili on vain mekaaninen) ?
 

Liitetiedostot

  • Webasto Outlander alkup vesikierto.jpg
    Webasto Outlander alkup vesikierto.jpg
    252.9 KB · Lukukerrat 55

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Webasto lämmittää ainakin normaalisti asennettuna vain sisätilat.
Webasto + Zuikkiksen pehvan lämmitin kombolla saa käsittääkseni maksimoitua sähköllä ajon kun Webasto lämmittää sisätilat tehokkaasti pienellä määrällä polttoainetta jää sähkö käytettäväksi auton liikuttamiseen eikä polttomoottoria tarvitse käynnistää sisätilojen lämmittämistä varten.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Harkitsen vakavasti Webaston hankkimista autooni, Outlander PHEV MY19 jossa on sähkölämmitys.
Ymmärtääkseni tässä on 4-tie venttiili jolla erotetaan sisäkierto ja moottorikierto toisistaan kun kone on kylmänä.
Jolloin sisätiloja lämmitetään sähköllä. Sitten kun moottori lämpenee niin venttiili avautuu ja mottorin lämpö alkaa lämmittää myös sisätiloja.
Tämä kiinnostaa teknisessä mielessä siksi että saadaanko Webastosta todellinen hyöty irti tässä mallissa.
Tähän ja Webaston kytkentään liittyen olisi pari kysymystä jos joku vaan tietää.
- Onko 4-tie venttiili täysin mekaaninen jota ei ohjata sähköisesti, eli avautuu vain lämmöstä?
- Mihin väliin Webasto kytketään että se lämmittää sisätilat sekä moottorin?
- Riittääkö Webaston tuottama lämpö avaamaan tuon 4-tie ventiilin (jos venttiili on vain mekaaninen) ?
Ihan oikein olet ymmärtänyt.
- Nelitieventtiili on täysin mekaaninen, en löytänyt tarkkaa arvoa, mutta muistaakseni avautuu noin 60°C tienoilla.
- Periaatteessa voi kytkeä mihin vain, riippuen haluaako lämmityksen ensisijaisesti sisälle vai moottoriin ja haluaako säilyttää remote lämmittimen rinnalla. Itse laittaisin nelitieventtiililtä moottorin paluukiertoon, jolloin lämmittää koneen ja jos/kun hukkalämpöä jää niin kiertää lämmettyään myös sisäkennolle.
- Webastolla lämpö pitäisi riittää komeasti avaamaan nelitien termostaatti, kunhan moottori on lämmennyt.
+ Webaston voi periaatteessa asentaa myös nelitien tilalle, jolloin toimii kuten mikä tahansa muukin auto. Tällöin en käyttäisi remote lämmitintä enää ollenkaan.
*Webaston kanssa pitäisi vielä selvittää ahdistaako remote lämmittimen kiertovesipumppu liiaksi nestekiertoa, jos päädytään asennukseen jolla webasto kierrättää myös sisäkennon läpi nesteen. Tarvittaessa sitten auton oman pumpun poisto tai oma ohjaus webastolta pienin varauksin...

Itsellä vähän samat samat suunnitelmat mutta TT-thermolle. Tuossa ei ihan lämmöntuotto riitä(tai riittäisi mutta lämpötila rajoitettu) avaamaan nelitien termaria, joten asennuspaikka vielä vähän suunnittelun alla. Ainakin RAV4 hybridiin TT-thermo meni ja toimi ongelmitta, vaikka ko. autossa oma sähköinen vesipumppu suoraan sisäkennon nestelinjassa, ei siis ahdistanut liikaa kiertoa.
 

JamiMY19

New Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2021
Kiitos Miixxa hyvistä kommenteista!
Webasto Thermo Top Evo 5 lämmitin on tarkoitus laittaa. Tarkoitatko tätä mainitsemallasi TT-thermolla?
Ite pähkäilin että jos laittas Webaston pumpun + lämmittimen moottorilta lähtöön ennen 4-tieventtiiliä. Silloin avais herkemmin venttiilin sisäkiertoon ja jälkilämpö lämmittäs silloin moottoria. Tällöin jäisi auton oma sähkölämmitin käyttöön kuten on ollutkin.
Silloin Webaston vermeet on kuumassa paikassa moottoriajossa, niin miten kestää sen?
Ja sitten nuo mainitsemasi virtaukset, kun webasto on päällä niin eikös webasto ohjaa auton omaa pumppua tällöin päälle että sisätilat lämpiävät? Ja sitten kun ajossa webasto ei ole päällä, niin ahdistaako webaston pumppu liikaa?
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Tt-Thermo on siis normi 230V seinävirrasta käytettävä kiertovesipumpullinen letkulämmitin. En ole vielä asentanut kun vaatii reilummin kaapelia, koska haluan pistokkeen latausliittimen viereen, ettei tarvi molemmista päistä autoa repiä johtoja irti.

Kuten sanottu niin periaatteessa vaihtoehtoja on monta.
Omalla logiikalla en webastoa laittaisi tuohon väliin -> lämmittää turhan voimalla sitä termaria jotka muutenkin tahtoo väsähtää käytössä (uusi maksaa sitten koteloineen n. 400€). Moottorilohko vaatii kuitenkin eniten lämpöä ja sisäkierron silmukka kun on mitsussa "pitkä" josta lämpöä hukkuu sisäkennon lisäksi sähkölämppäriin niin tod.näk jää tuolla asennustavalla moottorin lämmitys kovemmilla pakkasilla kehnoksi...

Webaston vermeet nyt moottorin kehittämät lämmöt kestää hyvin ja vesipumppukin on suunniteltu auton normilinjaan, joten tuskin ahdistaa moottorin nestekiertoa. Oletuksena webastossahan on vain se oma pumppu jolla nestettä kierrätetään. Monissa muissakin autoissa on myös noita lisäpumppuja järjestelmässä, että tuskin ne mitsussakaan webaston toimintaa jää haittaamaan.

Kaikista paras asennus olisi webasto kytkettynä pelkkään moottorin silmukkaan ja automaattikäynnistys yhdessä remote heaterin kanssa -> lämpiäisi moottori ja sisätilat minuuteissa. Periaatteessa olisi varmaan mahdollinen kytkentä, ottamalla käynnistysheräte webastolle tuolta sähkölämppäriltä...
Toki tässä jää sitten edelleen riesaksi tämä mitsun kökkö etähallinta remotelle...
 

JamiMY19

New Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2021
Kiitos Miixxa edelleen!
Oho, ompa ventiilillä hintaa :)
Täytyy sitten vissiin ehdottaa Webaston asennukselle sitä tuohon 4-tieventtiilin ja moottorille paluun väliin.
Kovilla pakkasilla tuo moottori on kuiten tärkeämpi saada lämpöiseksi webastolla, kun ollaan keskellä ei mitään ilman sähkötökkeleitä ja on myös turha haaveilla mistään EV-ajosta. Kuhan vaan pääsis aina liikkeelle.
 

Opa

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
Tt-Thermo on siis normi 230V seinävirrasta käytettävä kiertovesipumpullinen letkulämmitin. En ole vielä asentanut kun vaatii reilummin kaapelia, koska haluan pistokkeen latausliittimen viereen, ettei tarvi molemmista päistä autoa repiä johtoja irti.

Kuten sanottu niin periaatteessa vaihtoehtoja on monta.
Omalla logiikalla en webastoa laittaisi tuohon väliin -> lämmittää turhan voimalla sitä termaria jotka muutenkin tahtoo väsähtää käytössä (uusi maksaa sitten koteloineen n. 400€). Moottorilohko vaatii kuitenkin eniten lämpöä ja sisäkierron silmukka kun on mitsussa "pitkä" josta lämpöä hukkuu sisäkennon lisäksi sähkölämppäriin niin tod.näk jää tuolla asennustavalla moottorin lämmitys kovemmilla pakkasilla kehnoksi...

Webaston vermeet nyt moottorin kehittämät lämmöt kestää hyvin ja vesipumppukin on suunniteltu auton normilinjaan, joten tuskin ahdistaa moottorin nestekiertoa. Oletuksena webastossahan on vain se oma pumppu jolla nestettä kierrätetään. Monissa muissakin autoissa on myös noita lisäpumppuja järjestelmässä, että tuskin ne mitsussakaan webaston toimintaa jää haittaamaan.

Kaikista paras asennus olisi webasto kytkettynä pelkkään moottorin silmukkaan ja automaattikäynnistys yhdessä remote heaterin kanssa -> lämpiäisi moottori ja sisätilat minuuteissa. Periaatteessa olisi varmaan mahdollinen kytkentä, ottamalla käynnistysheräte webastolle tuolta sähkölämppäriltä...
Toki tässä jää sitten edelleen riesaksi tämä mitsun kökkö etähallinta remotelle...
Mulla nyt tilattuna tuommoinen tt thermo1000 nyt ku joku tosiaankin kertos sille parhaan asennus paikan tai siis letkun mihkä laittas.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Tuo olis kyllä hyvä varsinkin jos olis tehokkaampi, pojalla tuo TT- Thermo 1500w vanhassa Outlanderissa ja sillä auto lämmin vartissa pakkasellakin.
Nuo on syytä asentaa riittävän alas niin nestekierto toimii varmasti, laitoin tuon akun kotelon alle ja letkut eritetty solukumilla..
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
No jos 1500w ja vartti riittää on aika hyvin, BMW X5 mulla ja siinä Webasto onko se 5,2 kW malli nyt, on modattu lämmittämään myös moottoria ja kyllä se aika kauan saa pohottaa jotta näin alkutalven jäätyneet lasit saa auki. Phev:n sähkölämmitin ollut 20-30min päällä jotta riittää, tämäkin lämmittää ainakin alussa 4,5 kW teholla eikä moottoriin mene yhtään.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Kone lämpiää ja puhaltimen kautta tulee lämmin heti, kytketty lämppärin kennon tuloon...
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Tt-thermoon verrattuna vaikuttaa äkkiseltään ylihintaiselta ja alitehoiselta muovikäpistykseltä, vaikkakaan ei se TT-thermokaan mikään hifituotos ole...

Jonkun verran näitä näplänneenä täytyy myös ihmetellä, että mikälie aivopieru ollut Calixin insinöörillä tunkea molemmat letkulähdöt ja sähköliitin samalle puolelle ja samaan suuntaan. Väitän että menee useammassakin vehkeessä askarteluksi saada tuo asennettua siististi mihinkään ilman jäätävän pituisia letkukäärmeitä...
 

Opa

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
Siis kumminkopäin tän tt thermon asentas imeen moottorilta päin vai lämppärinkennolta päin.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Se on ihan itse valittavissa, jos haluut kabiinin lämpiävän heti niin laita tuloon ja jos tärkeintä on saada kone lämpiämään niin silloin menoon
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Siis kumminkopäin tän tt thermon asentas imeen moottorilta päin vai lämppärinkennolta päin.
Siinä on se nelitieventtiili välissä eli ainoa moottoria lämmittävä vaihtoehto näistä on ensimmäinen.

En kuitenkaan itse laittaisi siihen väliin, vaan moottorille palaavaan linjaan nelitieventtiililtä, ettei suotta lämmitä sitä venttiiliä ja tee lämmityksestä pätkivää/tehotonta jos/kun nelitie alkaa aukeilla kesken lämmityksen.
Hoitaa kabiinin lämmityksen sitten remotella.
 

samaki

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2021
Tt-Thermo on siis normi 230V seinävirrasta käytettävä kiertovesipumpullinen letkulämmitin. En ole vielä asentanut kun vaatii reilummin kaapelia, koska haluan pistokkeen latausliittimen viereen, ettei tarvi molemmista päistä autoa repiä johtoja irti.

Kuten sanottu niin periaatteessa vaihtoehtoja on monta.
Omalla logiikalla en webastoa laittaisi tuohon väliin -> lämmittää turhan voimalla sitä termaria jotka muutenkin tahtoo väsähtää käytössä (uusi maksaa sitten koteloineen n. 400€). Moottorilohko vaatii kuitenkin eniten lämpöä ja sisäkierron silmukka kun on mitsussa "pitkä" josta lämpöä hukkuu sisäkennon lisäksi sähkölämppäriin niin tod.näk jää tuolla asennustavalla moottorin lämmitys kovemmilla pakkasilla kehnoksi...

Webaston vermeet nyt moottorin kehittämät lämmöt kestää hyvin ja vesipumppukin on suunniteltu auton normilinjaan, joten tuskin ahdistaa moottorin nestekiertoa. Oletuksena webastossahan on vain se oma pumppu jolla nestettä kierrätetään. Monissa muissakin autoissa on myös noita lisäpumppuja järjestelmässä, että tuskin ne mitsussakaan webaston toimintaa jää haittaamaan.

Kaikista paras asennus olisi webasto kytkettynä pelkkään moottorin silmukkaan ja automaattikäynnistys yhdessä remote heaterin kanssa -> lämpiäisi moottori ja sisätilat minuuteissa. Periaatteessa olisi varmaan mahdollinen kytkentä, ottamalla käynnistysheräte webastolle tuolta sähkölämppäriltä...
Toki tässä jää sitten edelleen riesaksi tämä mitsun kökkö etähallinta remotelle...
Olen uusi PHEV MY19 omistaja syksystä saakka ja ihmettelyä on riittänyt. Varsinkin joulukuun pakkaset meinasivat lannistaa kokonaan kun sähköllä ei ajo tahtonut onnistua. Foorumista on ollut mahtavaa apua, sillä muuten olisin jo heittänyt pyyhkeen kehään. Auto on Saksan tuontia, vm -19 ja kilometrit olivat 11tkm, auto käytännössä uutta vastaava hyvillä varusteilla. Puutteena on ajoakun lämmityksen ja lämmitettävän tuulilasin puuttuminen. Ajoakun lämmitystä kaipaisin, koska auton säilytyspaikka on kylmä katos ja ajotarve on pari-kolme kertaa viikossa. Tuossa välillä wifi taasen usein pääsee katoamaan jolloin control remotella ei esilämmitystä suoraan voi kytkeä toimimaan.
Auton moottorin esilämmitystä varten asensin moottorille palaavaan letkuun https://www.tuontitukku.fi/pienkone...almis-moottorilammitin-setti/p/6438014257075/ jonka kätevästi saa älypistorasiaan kytkemällä päälle. Lämmitysajaksi riittää hyvin puoli tuntia. Ajatuksena on samoin kuin Miixxa, saada pistoke latausliittimen luukun alle. Alkutalven pakkaset ovat estäneet auton syöverihin tutkimista joten sähköpistoke odottaa vielä konepellin alla.
Lisäkysymyksiä pyörii mielessä muitakin, mutta tässä tärkeimmät talviajoa ajatellen.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Asentakaahan nuo lämmittimet moottorin vesitilan alapuolelle, kierto suunta samoin kun nesteellä moottorissa.
Tuota kuvaa nelitieventtiilistä kun katselin niin oliskohan tuo korvattavissa yksinkertaisemmalla systeemillä, näyttää että insinööri on ihastunut venttiilihässäkkään, paine erot mietityttää kun lämpötilat muuttuu venttiilin kummallakin puolen todenäköisesti melko paljon Suomen talvessa.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tuossa välillä wifi taasen usein pääsee katoamaan jolloin control remotella ei esilämmitystä suoraan voi kytkeä toimimaan.

Wifin katoaminen voi johtua takana olevan 12v akun heikkoudesta, vaikka auto ei ole kyllä vielä sen ikäinen että luulisi olevan kunnossa.
 

samaki

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2021
Wifin katoaminen voi johtua takana olevan 12v akun heikkoudesta, vaikka auto ei ole kyllä vielä sen ikäinen että luulisi olevan kunnossa.
En usko sen akusta johtuvan, uutenavuotena laitoin ylläpitolaturin sulakerasian +napaan eikä muuttanut tilannetta mitenkään. Harmillinen juttu tällaiselle harvaan autoa käyttävälle.
 

samaki

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2021
Olisiko tästä kuvasta apua moottorilämmittimen johdon reitin selvittämiseksi latausliittimien viereen, vai löytyisikö parempia ideoita asialliseen asennukseen?
 

Liitetiedostot

  • 2opel613.png
    2opel613.png
    91.7 KB · Lukukerrat 15

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Olisiko tästä kuvasta apua moottorilämmittimen johdon reitin selvittämiseksi latausliittimien viereen, vai löytyisikö parempia ideoita asialliseen asennukseen?
Ei minulle ainakaan ole apua, tosin en kyllä sisäkautta vetäisi johtoa muutenkaan...

Itse suunnittelin, että vedän johdon suoraan moottorilasta oikean sisälokarin alle, sieltä edelleen helmamuovin alle ja takaisin ylös takalokarin sisällä latausluukulle asti. Ei tarvi tehdä yhtäkään läpivientiä auton sisälle.
 

samaki

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2021
Ajattelinkin jos kynnyskotelon kautta saisi vedettyä, mutta ajtuksesi onkin hyvä. Vaihdoin PHEVin vasta syksyllä ja asia tuli ajankohtaiseksi vasta pakkasilla. Kiitokset neuvosta.
 
Ylös Bottom