evo ix viritys

Vs: evo ix viritys

simonsays sanoi
BP ja suuttimet varmaankin riittää 400 hevosvoimaan, mutta käyvät äärirajoilla siiloin koko ajan.

Joka taasen tarkoittaa sitä että kestoikä ja käyttövarmuus laskee huomattavsti.

tätä tässä on ajettu takaa.


no sitä minäkin vähän ajattelin että jos suuttimista loppuu tuotto ennen bpumppua tai siinä samassa niin eihän se pumpun vaihto sillon paljon lämmitä.
mutta jos se pumppu loppuu ennen kun turbosta ja suuttimista kapasiteetti niin sitten se on aika asiaa vaihtaa sinne.
jossainhan se raja tulee vastaa kun tehot on näissä tyyliin 380-420hp yksilöstä riippuen samoilla modeilla.
mikä siellä ekana sitten stoppaa ja rajoittaa sitä tehon tuottoa niin ei mitään hajua.
taitaa turbo,suuttimet,bpumppu loppua suht samaan aikaan kaikki?? ja sillonhan pitäs vaihtaa kaikki eikä vaan pumppua.
mutta jos se pumppu on se lenkki että stoppaa niin ok.se vaihetaan sitten eikä riskejä oteta.
tosin on vakio kanget myös että eihän sieltä sitä tehoa voi enempää ottaa vaikka vaihtelis mitä ::)
 
Vs: evo ix viritys

Ahdin alkaa kuristamaan vääntöä yläkierroksilla -> Tehoa ei synny. Tehoerot taitaa johtua enemmän penkki- kun yksilöeroista. Ihmettelen kyllä itse että miksei pumppua ja suuttimia vaihtaisi, kulut kuitenkin oikeasti aika pienet. Kovasti on halpoja hevosvoimia muutenkin..
 
Vs: evo ix viritys

MakeM sanoi
Ahdin alkaa kuristamaan vääntöä yläkierroksilla -> Tehoa ei synny. Tehoerot taitaa johtua enemmän penkki- kun yksilöeroista. Ihmettelen kyllä itse että miksei pumppua ja suuttimia vaihtaisi, kulut kuitenkin oikeasti aika pienet. Kovasti on halpoja hevosvoimia muutenkin..


eli ahdin kuristaa ekana noista osista?no sittenhän ei tarvi suuttimia ja bpumppun vaihtoa miettiä jos ongelma ei ole niissä.
ja tosiaan tehojahan ei voi ottaa liikaa ulos että kone kestää myös 8)

ja on kieltämättä edullinen ja potentiaalinen viritys kohde tämä evo9 :peukku
 
Vs: evo ix viritys

uusis sanoi
eli ahdin kuristaa ekana noista osista?no sittenhän ei tarvi suuttimia ja bpumppun vaihtoa miettiä jos ongelma ei ole niissä.
ja tosiaan tehojahan ei voi ottaa liikaa ulos että kone kestää myös 8)

ja on kieltämättä edullinen ja potentiaalinen viritys kohde tämä evo9 :peukku

Onko sulla joku periaatteellinen ongelma sitä bensapumppua vastaan? 100 € on kustannus, enkä vieläkään ymmärrä miksi sitä edes pitää miettiä kun siitä ei mitään haittaa ole. Parempi sitä varoa siellä on olla, vaikka se vakiopumppu sinänsä "riittäisikin". Kuten Ast tuossa jo vihjasikin, se voi olla ihan ok nopeassa penkkivedossa kesällä, mutta talvella hieman luisutellessa sulaa kone. Ja kaikki tämä sen takia, että 100 € bolt on walbrosta on liikaa?

Kieltämättä on edullista kun kaikessa oikaistaan. Voin kertoa kokemuksesta, että ensimmäisen koneremontin jälkeen ei tunnu enää ollenkaan edulliselta.
 
Vs: evo ix viritys

nokonzok sanoi
Onko sulla joku periaatteellinen ongelma sitä bensapumppua vastaan? 100 € on kustannus, enkä vieläkään ymmärrä miksi sitä edes pitää miettiä kun siitä ei mitään haittaa ole. Parempi sitä varoa siellä on olla, vaikka se vakiopumppu sinänsä "riittäisikin". Kuten Ast tuossa jo vihjasikin, se voi olla ihan ok nopeassa penkkivedossa kesällä, mutta talvella hieman luisutellessa sulaa kone. Ja kaikki tämä sen takia, että 100 € bolt on walbrosta on liikaa?

Kieltämättä on edullista kun kaikessa oikaistaan. Voin kertoa kokemuksesta, että ensimmäisen koneremontin jälkeen ei tunnu enää ollenkaan edulliselta.


ei tässä mitään periaatteellista ole.vaan vaihdan jos on tarvis.ja se selviää kyllä sitten penkissä kuinka tapissa vakiolla on.
sitten vaihdetaan jos siltä näyttää.vai tarviiko vaihtaa sitä ennen jo jotain muuta :eek:
 
Vs: evo ix viritys

uusis sanoi
ei tässä mitään periaatteellista ole.vaan vaihdan jos on tarvis.ja se selviää kyllä sitten penkissä kuinka tapissa vakiolla on.
sitten vaihdetaan jos siltä näyttää.vai tarviiko vaihtaa sitä ennen jo jotain muuta :eek:

Ei pahalla, mutta onko sulle selvää, että se mahdollisesti riittämätön bensapumppu ei vain rajoita tehoja vaan pahimmillaan hajottaa koko koneen? Onnea matkaan, yhden täydellisen konerikon kokeneena en itse säästä kriittisissä asioissa. Itseasiassa olen tässä miettinyt Walbron vaihtamista uuteen samanlaiseen vain siitä yksinkertaisesta syystä, että nykyisellä alkaa olla ikää jo useampi vuosi.
 
Vs: evo ix viritys

uusis sanoi
ei tässä mitään periaatteellista ole.vaan vaihdan jos on tarvis.ja se selviää kyllä sitten penkissä kuinka tapissa vakiolla on.
sitten vaihdetaan jos siltä näyttää.vai tarviiko vaihtaa sitä ennen jo jotain muuta :eek:

Öö tota eikösse tuu monen walbron hinnaks jos sen joutuu vaihtamaan ja taas viemään säätöön?
 
Vs: evo ix viritys

Kun nyt olet selkeästi päättänyt käyttää vakiopumppua niin kerro sitten meillekin kokemukset. Kysytään uudelleen parin vuoden päästä ja toivotaan että vieläkin on hyviä uutisia.

Ja jos kerran oikein ammattimies toimii auktorisoituna tietolähteenä niin kannattaako foorumilla edes kysellä kun amatöörien epämieluisille vastauksille ei kuitenkaan laita mitään painoarvoa? ;D
 
Vs: evo ix viritys

vois hämmennellä myös..
ite varmaa vaihan kans pumpun vuoden-parin sisällä. tosin nakkaan sinne samanlaisen vakion tilalle.
eipä tarvii säädellä mitää sit.
toivotaa nyt kuiteki et toi vakio jaksaa. ahdot kuiteki vedossa tuol 1.5-1.6, ja rataaaaaa paljon edessä :-\
 
Vs: evo ix viritys

Joop ei voi tähän sanoa kyllä muuta kun että meitä on monellaisia virittäjiä ;D

Kun ruvetaan virittää niin ensin varmistetaan bensan saanti sitten ilman ei toisin päin, mutta kaikki tyylillään eihän kukaan pakota tekemään samalla tavalla kun muut, ja jos rahaa on ni voisin itekki kokeilla toisin päin niin sais mielenkiintosia testi tuloksia kestävyyden suhteen ja vakio osien riittävyyteen... :peukku ;D jatketaan tästä ja onnea!!! :peukku
 
Vs: evo ix viritys

tästä tuli nyt niin hedelmällinen keskustelu että nyt en kyllä varmasti vaihda sitä bpumppua ja jos vaihdan niin isomman kun se pikku walbro ;D
voin ilmotella tuloksista sitten vaikka bensan saannin suhteen kun se on selvää tuossa loppu viikosta.monia kumminkin taitaa kiinnostaa tuo vakio pumpun rajat ::)
 
Vs: evo ix viritys

uusis sanoi
tästä tuli nyt niin hedelmällinen keskustelu että nyt en kyllä varmasti vaihda sitä bpumppua ja jos vaihdan niin isomman kun se pikku walbro ;D
voin ilmotella tuloksista sitten vaikka bensan saannin suhteen kun se on selvää tuossa loppu viikosta.monia kumminkin taitaa kiinnostaa tuo vakio pumpun rajat ::)

Mielenkiintoista logiikkaa!

"No nyt kun kaikki on varoitellut niin en varmaan käytä kortsua thaimaalaisen huoran kanssa! Kyllä se sitten loppuviikosta tuloksista selviää mitä tuli ja jos jotain tulee niin mihinkään HIViä pienempään en ainakaan tyydy"

:D
 
Vs: evo ix viritys

nokonzok sanoi
Mielenkiintoista logiikkaa!

"No nyt kun kaikki on varoitellut niin en varmaan käytä kortsua thaimaalaisen huoran kanssa! Kyllä se sitten loppuviikosta tuloksista selviää mitä tuli ja jos jotain tulee niin mihinkään HIViä pienempään en ainakaan tyydy"

:D

en ole käynyt taikuissa niin ei ole kokemusta tuon suhteen(moni muu varmasti on täältä ja kaikkea voi sattua).mutta aika harva on ysiin vaihtanut sitä pumppua tuolla modi asteella mikä mulla on,vakio turbon kanssa.
mutta jos kone nyt sitten porsii niinkun luultavasti tekee kun olette niin kovin sitä mieltä niín sitten tulee vähän enempi sitä osaa sinne samalla.eikä pihistellä,pihistellään nyt.ihan piruuttani vaan ;D
 
Vs: evo ix viritys

uusis sanoi
onko kellään FAKTA tietoa mihin tuo ix vakio bpumppu riittää?
kannattaako se vaihtaa jo +400hp?ja loppuuko suuttimista tuotto samaan aikaan kun bpumppu vai myöhemmin vasta?

Pari vuotta vanha penkitys antoi 395hv @ 1.5bar suuttimien käyttöasteen ollessa sopivat 100%. Tämä siis seiskasta, mutta antaa osviittaa mihin nuo 560cc suuttimet riittää.
 
Vs: evo ix viritys

Tuossa selailessani JRM-Racingin sivuja, ruotsin varmaan suurin ja luotetuin Evojen viripaja, sattui silmään, että he vaihtavat Walbron sinne tankkiin jo ensimmäisestä "Stagesta" (EcuTec, 3" putki ja paneelifilsu) alkaen.
Tämä siis ihan vaan esimerkkinä..

Niin pieni investointi tuo on koko kokonaisuudessa, että en ymmärrä miksi välttämättä haluaa "kokeilla" vakion riittävyyttä koko koneen laukeamisen uhalla..
 
Vs: evo ix viritys

Christian Alatalo sanoi
Pari vuotta vanha penkitys antoi 395hv @ 1.5bar suuttimien käyttöasteen ollessa sopivat 100%. Tämä siis seiskasta, mutta antaa osviittaa mihin nuo 560cc suuttimet riittää.

Paljonko oli AFR? Sillä on helposti 5-10% vaikutus käyttöasteeseen.

Joku toinen ajaa huoletta 12:1 ja joku toinen haluaa punarajalla jo lähemmäs 11:1 kompensoimaan suhteellisen pienen pakopesän aiheuttamaa lämpenemistä.

-15 asteinen ilma on myös 12% tiheämpää kuin +15 asteinen ilma.
 
Vs: evo ix viritys

Pade sanoi
Tuossa selailessani JRM-Racingin sivuja, ruotsin varmaan suurin ja luotetuin Evojen viripaja, sattui silmään, että he vaihtavat Walbron sinne tankkiin jo ensimmäisestä "Stagesta" (EcuTec, 3" putki ja paneelifilsu) alkaen.
Tämä siis ihan vaan esimerkkinä..

Niin pieni investointi tuo on koko kokonaisuudessa, että en ymmärrä miksi välttämättä haluaa "kokeilla" vakion riittävyyttä koko koneen laukeamisen uhalla..


no se on ihan varma että tuollainen viripaja ottaa varman päälle.ettei hajota asiakkaiden autoja.
mähän nyt olen ite hommannut osaa ja vien vaan säätöihin että ei ole kenenkään viripajan stage.
mutta tosiaan jos suuttimet loppuu samaan aikaan kun se bpumppu niin tehoja on sillon himmailtava jokatapauksessa.ja sillonhan se riittää.
se ast:tin kommentti talvi seoksiin/bensan syöntiin on kyllä varmasti ihan oikeassa jos nyt kesällä menee liian rajoille.
ja toi seos suhde oli muuten hyvä kysymys.kuinka laihan vai paksu oli tuolla 1,5bar ja 398hp ::)
ja tosiaan sanon vielä nyt kerran että se pumppu vaihtuu jos sen tarvii vaihtua,se selviää vasta säädöissä/penkissä.sitä ei kukaan nyt mun autosta tiedä oikeasti.
on vaan kahta mieltä porukkaa.se riittää,mutta on riski rajoilla.ja toiset,riittää ihan hyvin ei lopu kesken noilla +400hp tehoilla.
ja minä en tiedä,kun ei ole kokemusta evo9 pumpusta.mutta asia selviää kyllä :peukku
 
Vs: evo ix viritys

http://www.shop.fqperformance.com/product_info.php?cPath=22_145_230&products_id=2170&osCsid=f0291910630eb84e4f3ff896dbe0b43f

"..This is an inline fuel pump, we recommend it is installed between the factory (or another aftermarket) in-tank fuel pump, and the fuel rail."

öö siis että vanha pumppu jäis viel paikalleen?
ja mitähän säätöjä joutuu teettää vai pystyyks tekee ite mite helpol?

ja sit tää walbro, http://www.shop.fqperformance.com/product_info.php?cPath=22_145_230&products_id=695&osCsid=f0291910630eb84e4f3ff896dbe0b43f

"Walbro uprated 255LPH fuel pump for mitsubishi evo 1 to 9. Direct replacment for the standard unit"

eli bolt-on. mut pitääkö jotain säätää? ja jos, niin löytyykö jostain guidee
 
Vs: evo ix viritys

Erilainen nuori :D Itellä tehotavote 200hp ja pumppuna jurikin edellämainittu 044 :D Tankista nostetaan välisäiliölle pikkupumpulla ja paineella sitte 044 kautta bensakiskolle. Ite tykkään pelata varman päälle ton bensajutun kanssa. Ja ompahan sitte valmiina kaikki siellä jos hakee joskus 400hp tehoja :) mihin pumpun kapasiteetti riittää loistavasti :)
 
Vs: evo ix viritys

Makeko sanoi
"Walbro uprated 255LPH fuel pump for mitsubishi evo 1 to 9. Direct replacment for the standard unit"

eli bolt-on. mut pitääkö jotain säätää? ja jos, niin löytyykö jostain guidee

Ei tarvi säätää. Senkun lyö kiinni vain. En mä sinne vanhaa viitsisi jättää. Omaan vaihtelin itse, ei ole ollenkaan paha homma. Tunnin näpräys, jossei ennen ole vaihdellut. MLR:ltä löytyy kuvalliset ohjeetkin.
 
Vs: evo ix viritys

Biim sanoi
Ei tarvi säätää. Senkun lyö kiinni vain. En mä sinne vanhaa viitsisi jättää. Omaan vaihtelin itse, ei ole ollenkaan paha homma. Tunnin näpräys, jossei ennen ole vaihdellut. MLR:ltä löytyy kuvalliset ohjeetkin.


ilmeisesti takapenkki pois ja sieltä käsiksi vanhaan?subarussa oli siellä..
skylinessä taas oli takakontissa ja se oli todella nopea vaihtaa.mitsuun tuo walbron laitto ei vissiin ole ihan yhtä nopea ???
walbrohan riittää hyvällä jännitteellä sinne 500hp hujakoille ja tuo bosch satkun enempi.
 
Vs: evo ix viritys

uusis sanoi
ilmeisesti takapenkki pois ja sieltä käsiksi vanhaan?subarussa oli siellä..
skylinessä taas oli takakontissa ja se oli todella nopea vaihtaa.mitsuun tuo walbron laitto ei vissiin ole ihan yhtä nopea ???
walbrohan riittää hyvällä jännitteellä sinne 500hp hujakoille ja tuo bosch satkun enempi.

Kattele vaikka tuosta. Pitäisi onnistua. :)
http://www.evomoto.com/tech_info.php?tPath=13&tech_id=9&osCsid=0375ee0ca4ac57c67e38a61b2d8f653c
 
Vs: evo ix viritys

ast sanoi
Paljonko oli AFR? Sillä on helposti 5-10% vaikutus käyttöasteeseen.

Joku toinen ajaa huoletta 12:1 ja joku toinen haluaa punarajalla jo lähemmäs 11:1 kompensoimaan suhteellisen pienen pakopesän aiheuttamaa lämpenemistä.

-15 asteinen ilma on myös 12% tiheämpää kuin +15 asteinen ilma.

Muistaakseni AFR oli 11 tuntumassa eli olisi ollut varaa vähän laihentaa. Riskirajoilla kuitenkin mennään ja jos joku haluaa niin tehdä niin oma on asiansa.

UITTO- sanoi
Erilainen nuori :D Itellä tehotavote 200hp ja pumppuna jurikin edellämainittu 044 :D Tankista nostetaan välisäiliölle pikkupumpulla ja paineella sitte 044 kautta bensakiskolle. Ite tykkään pelata varman päälle ton bensajutun kanssa. Ja ompahan sitte valmiina kaikki siellä jos hakee joskus 400hp tehoja :) mihin pumpun kapasiteetti riittää loistavasti :)

Mielummin näin päin, itsellä 3x Bosch 044 ja 2200cc suuttimet.
 
Vs: evo ix viritys

Jos ton pumpun kerta vaihtaa sinne, niin laittaako Bosch vai Walbro? Tehotavoitteista en tiedä ku sen, että nyt kesäks haetaan mitä näillä saa: Putki, ohjelma, suodatin, by-bass.
Parin vuoden kuluttua tilanne voi olla jo ihan toinen, jos pihaan ilmestyy käyttis. Sit Evoon uutta ahdinta jne. Pitäskö hankkia suoraan Bosch...? ???
Mistäs nuo pumput saa halvimmalla?
 
Vs: evo ix viritys

Biim sanoi
+1500hv evo suunnitteilla? Kuulostaa aika reilusti ylimitoitetuilta nuo. ;D

Reilusti voimaa ja RE85:sta tankkiin? Mut tuskin kuitenkaan +1500...
 
Vs: evo ix viritys

iha jeppis guide toi evomotossa oleva. ei paha homma. mut just tossa lopussa luki et hieman vaikuttaa seokseen, et melkei pitäis säädellä sit jos...
 
Vs: evo ix viritys

Peke sanoi
Jos ton pumpun kerta vaihtaa sinne, niin laittaako Bosch vai Walbro? Tehotavoitteista en tiedä ku sen, että nyt kesäks haetaan mitä näillä saa: Putki, ohjelma, suodatin, by-bass.
Parin vuoden kuluttua tilanne voi olla jo ihan toinen, jos pihaan ilmestyy käyttis. Sit Evoon uutta ahdinta jne. Pitäskö hankkia suoraan Bosch...? ???
Mistäs nuo pumput saa halvimmalla?

laita walbro jos et yli 500hp hae.mutta ei se bosch montaa kymppiä enempi maksa että pisaa sitten pidemmälle.
pumppuja saa vissiin jopa motonetistä.
 
Vs: evo ix viritys

044 bosch ei ole mikään bolt on pumppu mitsuun , ei ihan joka jeppe sitä sinne
asenna :peukku
 
Vs: evo ix viritys

Mittaaja sanoi
044 bosch ei ole mikään bolt on pumppu mitsuun , ei ihan joka jeppe sitä sinne
asenna :peukku

Jep, enkä ymmärrä miksi pitäisi asentaakaan kun bolt-on Walbro riittää hyvin useimmille.
 
Vs: evo ix viritys

Mulla on hieman viritetty EVO IX, noin 370hv ja 500nm tms. Kytkin on evo x:stä, eikä mitään merkkiä toistaiseksi ole kytkimen periksi antamisesta.

Tietääkö kukaan, kestääkö tuo X:n kytkin enempi kuin IX:n? Vakiona X:ssä ainakin on vähän enempi vääntöä.
 
Vs: evo ix viritys

Peke sanoi
Ja tänne sit infoa, itteäkin tuo kiinnostaa... ;)


419hp ja seos 11,8. suuttimissa ja bpumpussa varaa noin 30hp vielä kun kysyin.
ja sitten vinkkinä:kuulemma kopio walbroja liikkeellä mitkä on huonompia kun evo9 vakio pumppu.
päälle päin pumpusta ei näe onko kopio vai aito.
 
Vs: evo ix viritys

Mittaaja sanoi
044 bosch ei ole mikään bolt on pumppu mitsuun , ei ihan joka jeppe sitä sinne
asenna :peukku
En mie sitä meinannukka :D Olihan tosa listalla nostopumppu ja välisäiliökin ;)

ja hks säädin.
 
Vs: evo ix viritys

uusis sanoi
419hp ja seos 11,8. suuttimissa ja bpumpussa varaa noin 30hp vielä kun kysyin.
ja sitten vinkkinä:kuulemma kopio walbroja liikkeellä mitkä on huonompia kun evo9 vakio pumppu.
päälle päin pumpusta ei näe onko kopio vai aito.

Ihan mukavasti tehoa :peukku Saako kysyä mitä kaikkea modeja autossasi on?
 
Vs: evo ix viritys

M.V sanoi
Ihan mukavasti tehoa :peukku Saako kysyä mitä kaikkea modeja autossasi on?

perus hommeleita.

3"putkisto outletista taakse ilman kattia+ilmanotto+jotain muuta mutta ne ei taas vaikuta tehoon mitenkään.
ja se vakio ilmanotto boxi on ihan hyvä,en tiedä toiko tuo kartio setti mitään ::)
 
Vs: evo ix viritys

uusis sanoi
perus hommeleita.

3"putkisto outletista taakse ilman kattia+ilmanotto+jotain muuta mutta ne ei taas vaikuta tehoon mitenkään.
ja se vakio ilmanotto boxi on ihan hyvä,en tiedä toiko tuo kartio setti mitään ::)

Varmastikin myös ECUlle jotain tehty? ::)

uusis sanoi
kattokaa langasta dynotuloksia

Mistä tällainen löytyy?
 
Vs: evo ix viritys

suljettu tekniikka keskustelu jäsenille.ja dynotuloksia + muuta höpinää dynotuksista ;)
 
Vs: evo ix viritys

Pade sanoi
Mistä tällainen löytyy?

Member puolelta.

EDIT : Tosin taitaa olla Lievää Legendaa tulos , koska ei ole lappuja näkynyt. Tännehän vois kirjotella vaikka mitä kun ei....
 
Vs: evo ix viritys

-JP- sanoi
Member puolelta.

EDIT : Tosin taitaa olla Lievää Legendaa tulos , koska ei ole lappuja näkynyt. Tännehän vois kirjotella vaikka mitä kun ei....

Ok.
Kohta kai noitakin pääsee lukemaan kuhan jäsenmaksun lasku saapuu eka :)

Pade sanoi
Varmastikin myös ECUlle jotain tehty? ::)

Vakio ECUlla mennään vai? ;P
 
Vs: evo ix viritys

-JP- sanoi
Member puolelta.

EDIT : Tosin taitaa olla Lievää Legendaa tulos , koska ei ole lappuja näkynyt. Tännehän vois kirjotella vaikka mitä kun ei....


sovitaan niin.liian kovat tehot monen mielestä kumminkin.

ja vakio ecua säädetty.eli on vakio.
 
Takaisin
Ylös Bottom