Legnumiin voimaa?

Vs: Legnumiin voimaa?

539 on muistaakseni samaa tavaraa kuin 7202, toinen on vaan speciaalisti Mitsulle nimetty ja toinen listakamaa.

Mutta ei se säätö nyt ihan niin yksinkertaisesti mene että kartasta vaan AFR 12 kohdalle täyskaasulla. Kartta ei nimittäin vastaa todellisuutta edes vakioautolla puhumattakaan siitä kun ilmansuodatin on vaihdettu vai imuputkistoja muutettu. 2 AFR heitto ei ole ennenkuulumatonta.

Eli kyllä se laajakaistalambda on 100% välttämätön säädettäessä.

Tossa yhessä saman aikakauden Mitsussa (ei VR-4) mitä säätelin kone sieti 4 astetta vakiota suurempia ennakkoja ihan helposti keskialueella pienillä hengitysparannuksilla. Sanomattakin on selvää että tämä myös tuntui :)

Miksi jättää säätö kesken jos kerran siihen leikkiin alkaa?
 
Vs: Legnumiin voimaa?

ast sanoi
539 on muistaakseni samaa tavaraa kuin 7202, toinen on vaan speciaalisti Mitsulle nimetty ja toinen listakamaa.

Juu niin on, mutta kun on sitten 7202 (=H8/539) ja 7202F (=H8/539F) eriksensä (?), jostakin joskus kattelin noiden speksejä ja jotakin eroa niissä oli. Muistaakseni ecun piirikortti on piirissä H8/539 sama kuin 7202F:ssä (kai noita korttejakin on useita), joten toivoa on..
 
Vs: Legnumiin voimaa?

ast sanoi
539 on muistaakseni samaa tavaraa kuin 7202, toinen on vaan speciaalisti Mitsulle nimetty ja toinen listakamaa.

Mutta ei se säätö nyt ihan niin yksinkertaisesti mene että kartasta vaan AFR 12 kohdalle täyskaasulla. Kartta ei nimittäin vastaa todellisuutta edes vakioautolla puhumattakaan siitä kun ilmansuodatin on vaihdettu vai imuputkistoja muutettu. 2 AFR heitto ei ole ennenkuulumatonta.

Eli kyllä se laajakaistalambda on 100% välttämätön säädettäessä.

Tossa yhessä saman aikakauden Mitsussa (ei VR-4) mitä säätelin kone sieti 4 astetta vakiota suurempia ennakkoja ihan helposti keskialueella pienillä hengitysparannuksilla. Sanomattakin on selvää että tämä myös tuntui :)

Miksi jättää säätö kesken jos kerran siihen leikkiin alkaa?

Miksei mene? Jossain on autossa vikaa jos kartta ja seokset ei vastaa ellet tarkoita Lean spoolin vaikutusta joka on ennustettavissa kyllä? Ei imuputket ja ilmanputsarit massamittaria sekoita, oletettavasti kyseessä on samanlainen Karman vortex mittari kuitenkin kuin muissakin Mitsuissa?

Tuossa melkein 10 vuotta vanhemmassa vastaa saatu AFR karttaan syötettyä arvoa suoraan jos ilmavuotoja ei ole ja polttoainejärjestelmän tuotto riittää. Laajakaistalambdalla olen tietenkin asian tarkistanut ja luonnollisesti sellainen on aina hyvä olla.

Ennakot voi olla mahdollisesti myös päästösyistä turhan matalat joillain alueilla, tai vaan varman päälle. Nakutustunnistushan kuitenkin löytyy joten loggaamalla sitä saa jonkinlaista kuvaa missä kärsii säätää. Tai sitten ihan vaan perinteiset nakutusluurit päähän.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Se nyt vaan menee niin että arvo kartassa ei vastaa putkesta tulevaa arvoa ennen tai jälkeen lean spoolin. Itselläni eroa oli noin 1 AFR mikä on normaali, ei missään tapauksessa poikkeuksellinen ero.

Mutta jos säädät karttoja muille ilman laajakaistaa niin kannattaa varautua valituksiin sulaneista männistä :)
 
Vs: Legnumiin voimaa?

No se nyt menee myöskin niin, että jos ilmamassamittarillisessa kartan arvo ei vastaa putkesta mitattua niin jossain on vikaa ja korjaisin sen ensin. ;) Tai sitten uudemmat on vaan niin paljon huonompia kuin nämä vanhemmat. Speed density-järjestelmät on sitten asia erikseen.

En minä muille karttoja tee ellei joku välttämättä niin halua. Ja silloin ei valitukset voisi myöskään vähempää kiinnostaa eli en ota mitään vastuuta. ;D
 
Vs: Legnumiin voimaa?

jcarlson sanoi
No se nyt menee myöskin niin, että jos ilmamassamittarillisessa kartan arvo ei vastaa putkesta mitattua niin jossain on vikaa ja korjaisin sen ensin. ;) Tai sitten uudemmat on vaan niin paljon huonompia kuin nämä vanhemmat. Speed density-järjestelmät on sitten asia erikseen.

Jos asia kiinnostaa suosittelen lukemaan aiheesta ulkomaisilta saiteilta. Kyse on aivan normaalista tilanteesta kun moottoria, ilmansuodatinta tai imuputkistoa on muutettu jollain tavalla. Itse en koske karttoihin ilman laajakaistaa.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Ei kiinnosta niin paljoa, mutta normaalisti ilmamassamittari kertoo varsin yksiselitteisesti paljonko ilmaa sen ohitse virtaa. Eipä tuossa omassakaan pakoputkisto, imuputki tai putsari ollut lähelläkään enää vakiota.
Jos legnumeissa ja evoissa on sen verran heikosti asiat että näin ei ole niin voi voi, onneksi en omista sellaista.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Mikäs olisi porukan mielipide ns. kuulajousiventtiiliin jolla sais esim ahdot vakiosta 0,6->0,8 tasolle ? Vois olla ihan kiva päivitys jo :)
 
Vs: Legnumiin voimaa?

mystinengalant sanoi
Mikäs olisi porukan mielipide ns. kuulajousiventtiiliin jolla sais esim ahdot vakiosta 0,6->0,8 tasolle ? Vois olla ihan kiva päivitys jo :)

Kuulajousiventtiili on hyvä tapa ohjata ahtopaineita, voittaa monet elektroniset ratkaisut luotettavuudessa ja tarkkuudessa.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Kuulajousiventtiilillä kerää ahdot myös nopeammin kuin bleedillä tai jollain karvalakkimallin solenoidisäätimellä.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

ast sanoi
Kuulajousiventtiili on hyvä tapa ohjata ahtopaineita, voittaa monet elektroniset ratkaisut luotettavuudessa ja tarkkuudessa.

Samaa mieltä. Paras ratkaisu jos vain- ja ainoastaan haluaa säätää ahtopainetta. Muuten kyllä suosittelen esim. Profeccia.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Paljonkohan uskaltaa nostaa tolla kuulajousi venttiilillä muuten vakion legun paineita turvallisesti? Auto on suht kovassa käytössä
 
Vs: Legnumiin voimaa?

alec1984 sanoi
Paljonkohan uskaltaa nostaa tolla kuulajousi venttiilillä muuten vakion legun paineita turvallisesti? Auto on suht kovassa käytössä
et pääse paljo nostaa ku boksi tekee fuel-cuttia sitte jo...
 
Vs: Legnumiin voimaa?

alec1984 sanoi
eli suomeksi sitä että yli 300hv ei tartte kuvitella ilman ohjelmointia :nykii ?

0,8 asti pitäis uskaltaa nostaa mitä oon lukenu, ja perjaatteessa niillä ahdoilla ois se 300hv ihan vaan teoriassa. Mutta ei sitä nyt noitten huippuarvojen kannalta kandee ajatella, kyllähän se koko auton käytös muuttuu. Toki jos se paljon leipää niin varmemmin telot sen toki kun nostat vähän ahtojakin. Itse meinasin ainakin ottaa varovaisesti jos moisen setin laittaa.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

mystinengalant sanoi
0,8 asti pitäis uskaltaa nostaa mitä oon lukenu, ja perjaatteessa niillä ahdoilla ois se 300hv ihan vaan teoriassa.

Vääntö nousee varmaan abouttiarallaa 40Nm. 357Nm pitäis olla laskujen mukaan huipputehon kohdalla, sinne 5500rpm kohdalle vaikka 30-35Nm lisää niin olisi jo se 300hp rikki.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Jotkut komponentit saattavat olla vaan niin rajoilla jo vakiona että niistä muodostuu merkittävä rajoitus. Eräästä kaksilitraisesta Mitsusta saatiin vakioputkella + decatilla noin 290 hv / 410 Nm ECU säädettynä. Vakiona on ilmoitettu 276 / 350 Nm. Ei siis kovinkaan kummoinen muutos.

Putkiston, tiukempien nokkien ja uudelleen säädön jälkeen saatiin turvallisilla ahtopaineilla 350 hv / 470 Nm. Sanomattakin on selvää että ero oli valtava :)
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Tekisi mieli viedä dynolle niin tietäisi missä mennään. Putkisto ja välijäähy on laitettu, bensapumppu pitäs tilata ja ahtopaineensäädin asennella paikolleen. ja vaihtaa sit tulpat sellasiin jotka toimii 0,9 ahdoilla.

Ja laajakaistakaan ei tyhmempi ostos liene.

Sitten saa mun puolesta olla jos ei lotossa voita.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

ast sanoi
Jotkut komponentit saattavat olla vaan niin rajoilla jo vakiona että niistä muodostuu merkittävä rajoitus.

Hyvin mahdollista. Toisekseen tämänikäisestä autosta saattaa toisinaan saada pelkällä "huollolla" jonkun 10-20 hevosta pihalle.

Latella taisi kyllä joku putkisto tässä olla? Ei tosin mitään hajua mikä siellä kuristaa, eiköhän tuo kierrosluvun yläalue ole muutenkin melko nuhainen noissa, eli siis vääntö kasvaa suhteessa enemmän kuin teho.

Onko kukaan muuten vaihtanut nokkia näihin, mimmoisia tuloksia pukkaa?
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Niin eli onkos se nyt niin että baarissa fuelcutti?

Joo ja kyllähän tuo yläkierrosalue on hyvinkin nuhainen, mutta se nyt ei ole mikään iso ongelma kun se alkaa vetää aika alhaalta, eikä tossa nyt haetakkaan semmosta hirveetä kierrostehoa (mikä tosin saattais olla automaatille suotavaakin) Mitä oon lukenu niin eivät ole ulkomailla nokkia hirveesti muutelleet. Perjaatteessa siellä tulee jossain vaiheessa yläkierroksilla se ahtimien jaksaminenkin, pieniä ovat kovin ja rinnakkain.

Kyllä mulla on ihan täysin vakiokuntonen auto,ei ole putkea. Siis vaihdettu. Ahtoja on pysyvänä se noin 0,6-0,63 mittarin mukaan täyskaasulla ja osakaasulla ja siitä polkiessa saattaa käväistä ylempänäkin. Ihan kuin muistan että v-powerilla ois ihan ekana päivänä piikannu jossain 0,8 melkeen mutta ei kyllä nykyään enää piikkaile (mittari osaa tallentaa huippuarvon muistiin :) )

Itseä ei hirveesti kiinnosta dynottaa vakiokuntosta autoa, toki se kertoisi onko kaikki kunnossa. Mutta uskon silti että ahtojennostokikalla saa aikaan jo ihan tuntuvan eron. Eihän noi huippuarvotkaan aina koko totuutta kerro, minun mielestä esim väännön hyppäys 350Nm-> 410Nm ois jo todella jees :peukku Ja toki se downpipe ois nyt ainakin kova vaihtaa jos lähtee tuolle linjalle. Itsekkään en melusta tykkää niin putkisto menköön noin, en usko että se nyt on vars rajoitteena tässä. Hyvä tietää toi tulppahomma, muistelinkin että lisätyllä boostilla suotavaa käytttää eri tulppia. Samallahan sitä putsaa ne tulppakaivot öljystä ja kiristää venakopan takaa ;D ;D ;D
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Pelkällä 3" rännillä ilman kattiahan mä sain ~20hp enemmän penkissä. Auto on muuten totaali stockki ilmanottoa myöden.
Ja vääntökäyrä oli "tapissa" 2800-5500rpm (~390Nm)
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Harri K sanoi
Pelkällä 3" rännillä ilman kattiahan mä sain ~20hp enemmän penkissä. Auto on muuten totaali stockki ilmanottoa myöden.
Ja vääntökäyrä oli "tapissa" 2800-5500rpm (~390Nm)

Niin sun tapauksessa se turbiini ei sitte tainnu luistaa. Eikös edeltävän kesän turbiininluistomittaukset tehty peräti samassa penkissä jos oiken muistan. Mä uskon että se vakio ilmanotto on aika hyvä kun se sentään ottaa mahdollisimman kylmää ilmaa kun se putki tulee sinne ihan eteen. Jos siihen laittaa jonkun tötterön suoraan mittariin kiinni niin siinähän onjust se lämmin vesi letku ainaki tiellä. :)
 
Vs: Legnumiin voimaa?

mystinengalant sanoi
Niin eli onkos se nyt niin että baarissa fuelcutti?

Tuskin noissakaan on ahtopaineanturia eli fuel cut on määritelty loadin ja kierrosluvun funktiona ECU:ssa. Tällöin on vaikea sanoa tarkkaa ahtopainetta missä meno katkeaa koska se riippuu jokaisesta muutoksesta ja yksilökohtaisiakin eroja on.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Anza69 sanoi
Onko kukaa kokeillu tällasta
http://www.rhdjapan.com/jdm-low/RALLIART-Sports-Air-Filter-Legnum-Galant-24929

Tuolla OzVR4 clubilla kehuvat tuota ja tulee näppärästi vakion tilalle. Eikä ime kuumaa ilmaa konehuoneest niinku kartio suodattimet.

Sanovat että on paras vaihtoehto orkkiskoteloon, omassani on kyseinen paneelisuodatin mutta en minä ainakaan ole järisyttäviä tehonnousuja huomannut. Ja tilasin itsekin RHd-japanilta, tuli nopeasti, mut siihen hintaan saakin tulla nopeasti.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Mmm... Mulla on K&N "Free Flow" paneelisuodatin. Sain pienen "tehonlisäyksen" ja pääsin alle 12L/100 mutta orkis Denso filtteri oli sen sijaan ihan tukossa. ;D
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Heips! :)

Oliskohan kellään kokemuksia/ tietoo minesin modaamista legnumin ecuista hommasin sellaisen kokeeksi mut kun ei ole vielä tuo yksilö testikunnossa :( mut ecu tuli jo kyllä. Sen verran tiedän et nopeuden rajoitin poistuu ja fuelcuttikin muuntautuu mut mitä muuta vai onko jokainen uniikki yksilö ja räätälöity tilaajan toiveiden mukaan?
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Kapula7 sanoi
Heips! :)

Oliskohan kellään kokemuksia/ tietoo minesin modaamista legnumin ecuista hommasin sellaisen kokeeksi mut kun ei ole vielä tuo yksilö testikunnossa :( mut ecu tuli jo kyllä. Sen verran tiedän et nopeuden rajoitin poistuu ja fuelcuttikin muuntautuu mut mitä muuta vai onko jokainen uniikki yksilö ja räätälöity tilaajan toiveiden mukaan?

Mitään varmaa tietoa ei ole, mutta kannattaa olla tarkkana, koska käsittääkseni tämän tyyppiset lastutukset on säädetty erittäin korkeaoktaaniselle bensalle. Ettei vaan tule mäntäpistiäistä...
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Jep Jep

Tarvii testailla varovaisin mielin ja seurailla missä seokset menee toimiiko 98 vai pitääkö ruveta muihin toimenpiteisiin?
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Teboilin 98 on osoittautunut hyvin tasalaatuiseksi, sillä pärjännee jo melko pitkälle. Esim. ABC:n vastaavasta on kuulunut huonoa palautetta mm. tuolta Saab-kerhon puolelta. Itse olen Teboililta tankannut dynoon ja esim. kiihdytys- ja ratatapahtumiin. Normiajossa tankkiin menee myös muiden ketjujen 98:a. Tuota ysifemmaa olen vältellyt, sillä auto ei tuosta ole tykännyt. Se on tietysti aina autokohtaista, omassa kesäpirssissä kun on kireähkö turbomoottori (++160 hv/ltr), niin olen ottanut varman päälle.

Sitten tietysti on se ikuisuuskeskustelu Shell V-Powerista... teoriassahan sen pitäisi nostaa nakutuskynnystä enemmän kuin 98:n. Käytännössä ero on tietääkseni aika pieni, ja jos asiasta kysyy esim. jotalkin tunnettua dynoa pyörittävältä yrittäjältä, on vastaus "ihan sama kumpaa laitat, 98:a vai V-Poweria". Mutta saahan sillä 99+:lla ainakin paremman mielen, jos ei muuta ::)
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Toivotaan et sais tuon kioskin vielä tän vuoden puolella liikenteeseen "pitäis kyllä" että pääsee kokeileen paljonko muutosta tulee vai pudotetaanko ahdot ihan alas et pysyis nipussa. :)
Ainakin 99+ tyhjentää lompsaa käyttiksessä aika ruhtinaallisesti nopeampaan tahtiin. :D
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Kyllähän ne tossa yhessä britti ohjelmassa testas noitten bensojen eroa. Yllättävän suuret erot oli ahdetulla autolla. Olikohan testissä ollut subaru impereza 98 ja 99 bensalla. Hepoissa ei ollut kuin muutama eroa, mutta vääntöä olikin tullut yllättävän paljon enemmän. Omassa autossa oon huomannu välillä(kun on ollut rahaa) ostanu tota 99 ni pieniltä kierroksilta lähdettäessä ei jurnuta niin paljoo ja tuntuu alavääntö olevan hitusen parempi. Mutt ei oikee innosta kuitenkaa maksaa noinki paljon enemmän :)
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Motec noita testasi kanssa evon koneella ja V-Powerille säädettynä saivat kyllä paljonkin vääntöä ja hieman tehoa. Mutta tietysti jos auto on 98:lle säädetty niin ero ei varmaan kovin kummoinen ole. Nämä JDM-laitokset on kyllä ilmeisesti paikalliselle 100-oktaaniselle?
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Pientä pohdintaa taas aiheen tiimoilta. Ahtopaineen säätösolenoidissa on kuulemma helmi, jonka poistamalla saa aikaan 0,1-0,2 ahtojen lisäystä.
http://www.rpw.com.au/Photos/Customer%20Vehicles/Madhav%20Legnum%20Turbo/Dyno%20Cat%20Back%203inch%20Exh%20MAP%20V%20Airfuel.jpg
http://www.rpw.com.au/Photos/Customer%20Vehicles/Madhav%20Legnum%20Turbo/Dyno%20Cat%20Back%203inch%20Exh%20kw%20V%20tq.jpg

Ylemmässä näkyy taas tämä että rikkaalla mennään, mutta itselle kiintoisampi havainto oli tuo pieni ahtojen karkaaminen mitä ei itsellä ainakaan tapahdu. Mukamas vakioauton käyriä siis nämä tummemmat, vaaleemmat käyrät on sitten pakoputkistomuutosten jälkeen. Tästä käy ilmi myös pakoputkistomuutosten vaikutus. Mutta tosiaan vakiosta olivat tuossa saaneet 215hv pyöriltä, automaattinelivedosta-> tarkottaisi 300hv koneelta ? Mielestäni syy siis tuohon on siinä että kys. yksilössä olis vaan poistettu solenoidi imusarjasta.

Kyseisessä artikkelissa nääs väitetään että nuo tehot on luonnollisesti pyöriltä vaikka tuossa kartassa lukeekin flywheel, eikös flywheel meinaa konetehoa?
http://www.rpw.com.au/shop/index.php?option=com_content&task=view&id=221&Itemid=40
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Nonniin viikonlopun testituloksia:

Asensin autogaugen ahtopainemittarin, jotta näkee että mitä paineita siel koneessa pyörii.
Testing: ahdot vedätyksessä 0,4bar, piikkinä 0,5 ???

Noh seuraavaks asensin kaverilta ostamani säädettävän kuulajousiventtiilin koneeseen. Letkut kabiiniin ja ruuvista testailemaan että mitä siel tapahtuu.
Parin puhelun ja muutaman ihmettelyn jälkee sain toimivan kokoonpanon kasaan.
Testing: säätimestä ahdot minimiin, koeajo: vedätyksessä 0,5, piikkinä 0,6.

Sitte tuli kokeiltua vähäsen että missä vaiheessa tulee fuelcutti ja paljo sielt löytyy niit ahtoja.. Muutama veto Webtrap_86:n kanssa ja tulokset:
- 1.2bar näytti mittari, vilahti nopeesti 1.4bar ja sitte pukkas fuelcuttia
- toisessa vedossa mittari näytti parhaimmillaan 1.2bar, muttaku painoin kaasua vähäsen lisää nii sitte täräytti fuelcutin päälle.

Molemmissa tapauksissa kaasu oli ehkä 75% painettuna, ja ku anto vähäsen lisää nii sitte meno hyyty. ku ahdot nous 1bar -> nii meno alko tuntuu aika veikeeltä, ja tuntu että täähän sukkula liikahtaa mukavasti 8). Huomas kyl persdynossa ISON eron vakioon nähden.

Sitte siin testien lopuks säädin ahdot 0.7bar tienoille joilla on hyvä jatkaa :driver
Ennen paineiden pysyvää nostoa pitää vähän tutkia tarkemmi konetta, isompaa välijäähyä jne. Ja sitte tutustua ecuun että mitä se on kenties syönyt (flashattu kenties japanissa?)

Ja mitä teknisiin muutoksiin tulee;
- 3" homemade catback putkisto
- säädettävä kuulajousiventtiili
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Hemppiksellä melko rohkeita kokeiluja! Tiedä sitten miten Legun männät kestää, mutta kokemuksesta voin kertoa, että esim. evo nelosen männät ei juuri nakutusta siedä.

Meillä lastuettiin taannoin yksi manuaali Legu. Siinä ahdot jäi 1.2 baariin luonnollisesti tarpeen mukaan muokatuilla kartoilla. Ero oli kyllä erittäin huomattava, mutta en millään uskaltaisi edes kokeilla tuollaisia paineita ilman huolellisia säätöjä.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Se tuossa on mielestäni outoa että vakioahdot kaikissa yksilöissä ollut vähintään se 0,6 bar...ja fuelcutti ulkomaalaisten sivujen mukaan tulee baarissa. Itsellä olis tarkotus "väliaikasesti" saada samalla säätimellä 0,8 jatkuvat ahdot tjsp, sitä odotellessa että 7203 piiri joskus osattaisiinkin flashata. Toki kunnon säädöt olis poikaa mutta ecua en ala sen takia ostamaan. Hemppiksellä on kyllä ihan säädettävä ecu tuossa yksilössä joten en kyllä ihmettelisi vaikka olis jotain tehty. Yksi mahdollisuus että karttoja muokattu rajusti mutta ahtoja laskettu 0,4 bar. Laite tuntui vakiona kulkevan ihaan samaan tapaan kuin muutkin vakiot. Outo juttu kyllä kaiken kaikkiaan.

Mutta joo tehokuume tässä kokoajan kasvaa, olikos nokonzokin autossa muita modeja kun pelkkä softa :)
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Vai oisko niin että ahtomittari ei nyt ihan näytä oikein... jokseenki ihmettelisin miksi siel olis 0.4bar vain vakiona ollut ja yli 1.2bar ennen fuelcuttia tuntuu oudolta myös
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Harri K sanoi
Vai oisko niin että ahtomittari ei nyt ihan näytä oikein... jokseenki ihmettelisin miksi siel olis 0.4bar vain vakiona ollut ja yli 1.2bar ennen fuelcuttia tuntuu oudolta myös

Se oli mun eka teoria mut kahta mittaria ilmeisesti testattu ???
 
Vs: Legnumiin voimaa?

mystinengalant sanoi
Hemppiksellä on kyllä ihan säädettävä ecu tuossa yksilössä joten en kyllä ihmettelisi vaikka olis jotain tehty.

Mutta joo tehokuume tässä kokoajan kasvaa, olikos nokonzokin autossa muita modeja kun pelkkä softa :)

Sitä suuremmalla syyllä pitäisi ennen kokeiluja tarkistaa mitä purkki on syönyt, kun ei voi luottaa Mitsun paikoitellen hyvinkin reiluihin turvakertoimiin.

Tossa koe kappaleessa oli muita modauksia vain ne ihan perusjutut, eli suodatin ja putkisto. Kattikin oli paikallaan, by-pass sen sijaan puuttui kokonaan.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Mua täs kans on ihmetyttäny toi vakiona ahtomäärä (0.4bar), jota sain sitte nostettua sinne 0,5-0,6 kun ahtoruuvi on minimissään. Ja sitte toine on just toi että eiks ECU:n pitäs puuttua peliin jo ennen 1bar ahtoja? (ilman fuelcutin poistoa ohjelmasta)

Mut enivei, ennenkuin kosken ahtoruuviin uudestaan, pitää tutkia paljon tarkemmin nykyinen kokoonpano, että mitä sille on tehty, ostaa autoon vähän lisädiagnostiikka laitteita yms.
Olikos kellään evoscannia täs Riihimäen ympäristössä ???

ps. ja autossa testattiin aikasemmin toista ahtopainemittaria, joka kanssa antoi vakiokuosissa 0,4bar ahtoja, joskus ehkä huippuna 0,5bar (revittiin irti kun luultiin sen olleen paskana)
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Jaa a!

Mää en tiiä mulla ei kyllä ole antanut yli 1.2 ahtoja millään kelillä. Katkaisee tasan 1.2 joka kerta jos kikkailee.
Tosin kylminä talvi aamuina kun cooleri on vielä jäinen niin saa olla tarkkana ettei kiusaa liian kovilla ahdoilla fuelcut kylmällä autolla ei tunnu järin järkevältä vaihtoehdolta.
Kun illalla kikkailee pitää muistaa aamuksi säätää pienemmälle ettei tule yllätyksiä :)
Viime talvena parina aamuna sai naapurit ihmetellä kun ylämäkeen lähtee ihan rauhallisesti sitten automaatti vaihtaa pienempää ja hetki mennään vallan v.t.s.i sit katkasee ja kohta taas paukut takas tarvii olla hanskat kohdillaan ettei satu onnettomuuksia.
ps. Vain varoituksen sana ;D
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Kapula7 sanoi
Tosin kylminä talvi aamuina kun cooleri on vielä jäinen niin saa olla tarkkana ettei kiusaa liian kovilla ahdoilla fuelcut kylmällä autolla ei tunnu järin järkevältä vaihtoehdolta.

Ei kyllä kuulosta 1,2 bar ahdoilla, tai ahdoilla ajaminen yleensäkkään kovin järkevältä kylmällä autolla ::)
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Sepä se talvi tulossa. Vaan ihan muistin virkistämiseksi ettei ekana -10 asteen aamuna tule yllätyksiä.... :)
 
Vs: Legnumiin voimaa?

MakeM sanoi
Autohan on kylmä aina kun öljynlämmöt on alle 60C ;)

Olenkin aina luullut että auton lämmitys käyttö toteutetaan pumppaamalla kaasulla 1500-4000 kierroksen väliä että saa ahdot pidettyä ylhäällä ainakin saa kabiinin lämpiämään paljon nopeammin ettei takapuoli jäädy noilla nahkatuoleilla esim. -20 asteen keleillä ;D

Leikki sikseen normaalisti olen käytellyt n.0,8bar ahtoja ja ihan hyvin on toiminut ja yleensä lämmityskäytellyt ennen ajoon lähtöä.
Aikaisemmat kommenttini olivat lähinnä henkilöille jotka ottavat ensimmäistä talveaan vastaan ko. automallilla ja ovat nostelleet ahtopaineita
vakiota korkeammiksi kesäkeleissä tosiasia on kuitenkin se että talvella ahtaa tehokkaammin joka pitää ottaa huomioon. Tämä nyt on tietysti yleistietoutta ja ehkä turhaakin kirjoittelua mutta tulipahan nyt kuitenkin kirjoitettua. :driver
 
Vs: Legnumiin voimaa?

Eli tuo noin 0,8 bar voisi olla semmonen järkevä käyttöpaine tuolla automaatilla että sillä ei ihan jäisi jokapaikassa jalkoihin :D Noh katsellaan kun Kipsi saa tuon venttiilin lähetettyä.
 
Vs: Legnumiin voimaa?

No se on tuntunut ihan sopivalta omiin käyttötarkoituksiini, eipä sillä ole ihan kaikkien jalkoihin jäänyt. :) Jokainen kuitenkin "toivottavasti" itse rikkoo oman autonsa jos on rikkoakseen eli toinen moottori voi kestää ? ahtopaineen ja toinen taas ei? :nykii
 
Takaisin
Ylös Bottom