Outlander PHEV ajoakun kunto

Ajoakun SOH%

  • 95-100%

    Äänet 3 7.3%
  • 90-94%

    Äänet 4 9.8%
  • 85-89%

    Äänet 9 22.0%
  • 80-84%

    Äänet 4 9.8%
  • 75-79%

    Äänet 7 17.1%
  • 70-74%

    Äänet 6 14.6%
  • 65-69%

    Äänet 4 9.8%
  • 60-64%

    Äänet 3 7.3%
  • Alle 60%

    Äänet 1 2.4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    41

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kaavoitetaan hieman missä kunnossa ajoakut ovat.
Kerro kommenteissa:

Auton vm:
Ajetut km:
SOH:
Max Ah:
BMU reset:

1573554284332.png
 

Heffu

Member
Club Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2005
Sijainti
Forssa
Aloitetaan

Auton vm: 2015
Ajetut km: 160685km (viimeinen mittaus, nyt kilometrejä ~164tkm)
SOH: 87.1%
Max Ah: 33.1Ah
BMU reset: Ei
 

Patch

New Member
Liittynyt
28 Elokuu 2019
WatchDog
Auton vm: 2014
Ajetut km: 76367 km
SOH: 91,6%
Max Ah: 34,8 Ah
BMU reset: Ei
 
Viimeksi muokattu

TiPee

New Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Auton vm: 2014 (ensimmäinen käyttöönotto 06/2015)
Ajetut km: 90031 km (= milloin tippui 33.9Ah -> 33.8Ah, nyt 90570 km)
SOH: 88.9%
Max Ah: 33.8 Ah
BMU reset: Ei
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Pitäskö olla viel maininta, että millä mitattu?

WatchDog
Auton vm: 2014
Ajetut km: 125000
SOH: 66.8%
Max Ah: 25.4
BMU reset: ei
 

juissi

New Member
Liittynyt
29 Elokuu 2019
Sijainti
Kotka
WatchDog
vm: 2019
km :8640
SOH: 103.9%
Max Ah: 45.7
Range: 52 ilman lämmityslaitetta
 
Viimeksi muokattu

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Mittasinpa itsekin uudestaan, ihan mielenkiintoista nähdä kehitys nyt viimeisen 9kk aikana. Kilometrejä tullut noin 20tkm ja tältä ajalta keskikulutus 3.2l/100km, eli aika paljon on sähköä mennyt..

Tilanne 3/2019:

Auton vm: 2014
Ajetut km: noin 70000
SOH: 91.1%
Max Ah: 34.6Ah
BMU reset: ei

Tilanne 12/2019:

Auton vm: 2014
Ajetut km: 91178
SOH: 86.8%
Max Ah: 33.0Ah
BMU reset: ei
 

Piuhahev

New Member
Club Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
Auton VM: 2014
Ajetut km: 64863
SOH: 83.7
Mac Ah: 31.8
BMU reset: ehkä, 358 pv sitten
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Lokakuussa tuli hankittua elämäni eka Mitsu. Tyytyväisenä ajeltu vajaa 2 tkm. Sain uuden OBD-palikan tällä viikolla ja sain viimein tsekattua SOH:n, joka tosielämän rangen perusteella tuntui kyllä olevan kunnossa. Tässä luvut Watchdogilla mitattuna:

Auton vm: 2014 (käyttöönotto 10/2014)
Ajetut km: 127985 km
SOH: 87,4 %
Max Ah: 33,2 Ah
BMU reset: ei

Tuosta BMU resetistä en ole aivan varma. Watchdog ilmoittaa akun iäksi vajaa 5 vuotta, vaikka auto on käyttöönotettu reilu 5v sitten ja valmistunut jo alkuvuodesta 2014. Vai näkeekö resetin jostain muualta kuin ilmoitetusta akun iästä?

Joka tapauksessa noihin lukuihin lienee syytä olla tyytyväinen ottaen huomioon auton ikä ja kilsat.
 

Arttu

New Member
Liittynyt
16 Heinäkuu 2019
Sijainti
Helsinki
Auton vm: 2013 (käyttöönotto 12/2013)
Ajetut km: 187800 km
SOH: 79,5
Max Ah: 30,2
BMU reset: ei

Kesäkuussa kun ostin auton, lukemat olivat 180000 km, 81,8 %, 31,1 Ah.
 

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Oman PHEV:ni akku on selvästi muiden vastauksia huonommassa kunnossa (76,1). Sähköllä on tullut paljon ajettua - (40520 + 744 = 41264Ah) mutta kesällä (heinä-elokuussa) Watchdogin lukemissa tapahtui kuuden prosenttiyksikön tiputus kuukaudessa.

Katselin kalenterista eikä tuolloin ollut paljon normaalista poikkeavaa ajoa. Keli taisi olla tuolloin lämmin ja auto on saattanut seistä lämpimässä täydessä tai melkein täydessä latauksessa. Eli pitääkö tässä kantapään kautta todeta se fakta - älä pidä latausautoa täydessä latauksessa lämpimässä!

Auton vm: 2015
Ajetut km: 123400
SOH: 76,1
Max Ah: 28,9
BMU reset: ei
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Vähän enemmän ajettu.
Puolen vuoden ja n. 10 tkm käytön jälkeen näytti nyt tuolta...lähtötilanne oli n. 68.2%

Auton vm: 2014
Ajetut km: 260755
SOH: 64,5
Max Ah: 24,5
BMU reset: ei ?
 

Heffu

Member
Club Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2005
Sijainti
Forssa
Aloitetaan

Auton vm: 2015
Ajetut km: 160685km (viimeinen mittaus, nyt kilometrejä ~164tkm)
SOH: 87.1%
Max Ah: 33.1Ah
BMU reset: Ei

Päivitys hieman vajaan 10tkm jälkeen:
Watchdog
Auton vm: 2015
Ajetut km: 170083
SOH: 83.7%
Max Ah: 31.8Ah
BMU reset: Ei
 

obi66wan

New Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2020
Auton vm: 2016
Ajetut km: 131883
SOH: ei tietoa
Max Ah: ei tietoa
BMU reset: Ei ehkä

Ostin auton viikko sitten joten olen ihan uusi Mitsu omistaja ja ensimäinen hybrid alla. Auto on tuotu Ruotsista ja ostin kaupasta Tampereella.
Luen ja katson kaiken mahdolisen mitä kerkeän löytämään autosta ja varsinkin tästä akkuasiasta.

Onko kenelläkään kokemusta tämän kaverin eri konsteista elvyttää vanhan auton ajoakku lähes tehdas kuntoon?

Sen lisäksi että hänen videot on hauskoja, hänellä riittää intoa tutkia akun tehon laskua auton iän myötä. Hän on yhteydessä Mitsubishiin asiasta myös. Hänen mukaan BMU:ssa on todistetusti softabugi jota ei ole vieläkään korjattu ja sen takia akun teho näytää vähemän kuin se todellisuudessa on.

Toimiiko mikää noista useista konsteista videoilla saada BMU resetoitua ja jotenkin tehot takasin?
Onko kukaan käynyt huollossa jossa osataan DBCAM, akun balanssointi ja BMU reset oikeassa järjestyksessä?

Päivitän nuo muut tiedot omasta autosta kunhan saan ne jotenkin esille...
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Watchdog
Auto: 2014
Km: 141000
Soh: 59,5%
Ah: 22,6Ah
Bmu reset: ei
 
Viimeksi muokattu

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
27.4 menen pikatestiin jotta saan hommat eteenpäin. Akkujen toimituksessa on sitten toooodella pitkät jonot ilmeisesti että syssympään menee vaihto jos/kun todetaan se tarpeelliseksi.

Modeille kehitysidea. nasta tähän topicciin myös ja uusi topicci jossa keskustelua ajoakun kunnosta. pitää tämän topicin siistinä (y)
 

PeteV

Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2019
Watchdog
My19
Km 23000
SOH 79%

Karkeasti näyttää että omassa ajossa joka on 90% sähköllä, tipahtaa 1%/1000km eli päästään tuonne 60% pintaan vaivatta täystakuun aikana.
Viimeisimmässä latauksessa tyhjästä täyteen laturi näytti että 8,86Kwh meni sisään.
 

Piuhahev

New Member
Club Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2019
1594630574846.png


Näpertelin taulukkoa, lähinnä kun akut näyttäisivät kuluvan "hieman" eri tahtia kilometreihin nähden ja halusin vertailla. Omakin näyttää hyytyvän keskiarvoa nopeammin.
 
Viimeksi muokattu

Heffu

Member
Club Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2005
Sijainti
Forssa
Taulukkoon vähän lisää dataa, muutamat mittaukset:

Watchdog

Ajetut km: 170083 (14.1.20)
SOH (38Ah): 83,7
Max Ah: 31,8

Ajetut km: 174533 (18.2.20)
SOH (38Ah): 80,5
Max Ah: 30,6

Ajetut km: 178302 (20.3.20)
SOH (38Ah): 77,7
Max Ah: 29,5

Ajetut km: 200119 (4.8.20)
SOH (38Ah): 72,4
Max Ah: 27,5

BMU reset: ei
 

Heffu

Member
Club Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2005
Sijainti
Forssa
Päädyin tekemään BMU resetin Lindqvist metodilla, luku otettu kahden lataus syklin jälkeen.

Watchdog

Ajetut km: 201801 (19.8.20)
SOH (38Ah): 99,5
Max Ah: 37,8

BMU reset: kyllä
 

sako

Outlander 2.0
Liittynyt
1 Syyskuu 2004
Pitääkö ajoakku olla täyteen ladattuna ennen Wathdog mittausta ?
Tässä mittauksessa oli range 26km.

Auton vm: 2014
Ajetut km: 143000km
SOH: 76,6% (38Ah)
Max Ah: 29,1
BMU reset: ei ?

Edit: korjattu rosentit kun se olikin 76,6% of 38Ah ja 72,8% of 40Ah. Kun Wd ilmoitti kummallekkin akku kapasiteetille rosentit.
Ja puoli tuntia täyteen latauksen jälkeen oli SOC 106,5% 31Ah...
 
Viimeksi muokattu

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Lokakuussa tuli hankittua elämäni eka Mitsu. Tyytyväisenä ajeltu vajaa 2 tkm. Sain uuden OBD-palikan tällä viikolla ja sain viimein tsekattua SOH:n, joka tosielämän rangen perusteella tuntui kyllä olevan kunnossa. Tässä luvut Watchdogilla mitattuna:

Auton vm: 2014 (käyttöönotto 10/2014)
Ajetut km: 127985 km
SOH: 87,4 %
Max Ah: 33,2 Ah
BMU reset: ei

Tuosta BMU resetistä en ole aivan varma. Watchdog ilmoittaa akun iäksi vajaa 5 vuotta, vaikka auto on käyttöönotettu reilu 5v sitten ja valmistunut jo alkuvuodesta 2014. Vai näkeekö resetin jostain muualta kuin ilmoitetusta akun iästä?

Joka tapauksessa noihin lukuihin lienee syytä olla tyytyväinen ottaen huomioon auton ikä ja kilsat.
Päivitetääs vähän tietoja, eli:

Auton vm: 2014 (käyttöönotto 10/2014)
Ajetut km: 133945 km
SOH: 84,5 % (per 38 Ah)
Max Ah: 32,1 Ah
BMU reset: ei

Alla datat WD:sta akun heikkenemisestä ja ajan ja kilsojen kertymisestä, SOH laskettu prosentteina 38 Ah:sta:

mitsu.jpg


Joulu-tammikuussa SOH-pudotus oli nopeaa, tammikuussa tultiin kerralla 0,5 Ah alas. Sitten se tasaantui tuohon noin tuhanteen kilsaan ja 35-50 päivään per 0,1 Ah. Tuon viimeisimmän 50 pv/1329 km:n jakson aikana ajoin hybridimoodissa tavallista enemmän, mikä voisi selittää pudotuksen venähtämistä edellisiä pidemmäksi jaksoksi.

Nyt on edellisestä päivityksestä kulunut taas 42 päivää, mutta vain 519 km, joten mielenkiintoista nähdä tuleeko viikon-parin sisään pudotusta.

Sarakkeessa Ikä (pv) on se synttärikakun kuvan vieressä oleva tieto akun iästä. Tätä siis ihmettelin, kun akun ikä näytti olevan hieman alle auton iän. Selitys löytynee noiden kahden "pv muutos" -sarakkeen erotuksissa, toinen on siis oikeasti kuluneet päivät ja jälkimmäinen on WD:n näyttämien akun päivien lisääntyminen samassa ajassa. Päiviä kertyy jostain syystä akun tietoihin todellisuutta hitaammin, kahdeksassa kuukaudessa on WD:lta jäänyt kirjaamatta 9 päivää lisäikää. Jos virhettä on kertynyt samaan tahtiin koko auton iän ajan, niin korjaamalla lukeman samalla skaalalla, päästään aika lähelle auton käyttöönottopäivää akun ikää laskiessa.
 

Joonatan

New Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Päivitystä tilanteeseen:
Ym: 2019
Km: 27836
Soh: 79,3% of 44Ah
Ah: 34,9
Bmu reset: ei

Maanantaina menee auto akku päivitykseen, niin laitan sen jälkeen taas uudet arvot.

Nyt saatu Bmu päivityksestä ja arvottiin seuraavat arvot:

Km: 27981
Soh: 93.7% of 44ah
89,6% of 46ah
Ah: 41,2ah
Bmureset: ei

Ihan hyvin palautu kapasiteettiä käyttöön, toivottavasti tippumis nopeus hidastui päivityksen myötä.
 

Jukin

New Member
Liittynyt
8 Heinäkuu 2020
Watchdog
vm: 2014
km: 125236
SOH: 77,9% (of 38Ah)
Ah: 29,6
BMU reset: ei

(muokattu SOH 38Ah mukaiseksi)
 
Viimeksi muokattu

Heffu

Member
Club Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2005
Sijainti
Forssa
Päädyin tekemään BMU resetin Lindqvist metodilla, luku otettu kahden lataus syklin jälkeen.

Watchdog

Ajetut km: 201801 (19.8.20)
SOH (38Ah): 99,5
Max Ah: 37,8

BMU reset: kyllä
Päivitys hieman vajaan 20tkm jälkeen:
Watchdog
Auton vm: 2015
Ajetut km: 220070 km
SOH: 79.2% of 38Ah
Max Ah: 30.1Ah
BMU reset: Kyllä
 
Ylös Bottom