Edit:12kwh akusto taitaa olla. Jos 12kwh akusto ja siitä 30% aina akussa eli 3,6kwh. Tuohon lisätään ladattu 6,2kwh = 9,8kwh, eli 81% akun kapasiteetista täyteen ladattuna. Watchdog ilmoittaa 69%. Joku ei täsmää.
Siirrettäessä energiaa erilaisten laitteiden välillä (verkkovirrasta ohjausyksikön kautta auton laturin kautta akkuihin) osa energiasta muuttuu väistämättä lämpöenergiaksi. 240 V:n latauksessa noin 90%:ia käytetystä energiasta saadaan varastoitua akkuihin.
Akkua ei tosiaan ajeta tyhjäksi, kuten täällä jo todettiin. Outlander PHEV:ssä ei ole vaihdelaatikkoa ollenkaan, joten taajamanopeudet mennään sähköllä sarjahybridin tapaan. Akku näyttää --- (0-rangea) kun siinä alkaa olla enää noin 30%:ia energiaa jäljellä. Kuitenkin autolla voi vielä ajella jonkin verran sähköllä ennen kuin aggregaatti ryhtyy tuottaamaan sitä lisää. Alin (low-end buffer size) kapasiteetti mitä olen todellisen lukeman näyttävällä CHAdeMO-laturilla todennut oli jotain 22%:n luokkaa. Silloin oli moottori käynyt välillä tuottamassa lisää mehua akkuihin.
Mutta, akkuja ei myöskään ladata aivan täyteen. Yleensä sähköautot lataavat akut noin 90%:iin todellisesta kapasiteetista. (Teslassa saa tarvittaessa auton lataamaan myös täydet 100%:ia.) Outlander PHEV:n high-end buffer size -lukemaa en ole löytänyt mistään. Koska akkuihin jätetään 0%:n näyttöä varten vielä se 30%:ia ja akut ovat pienet, uskoisin että se on melko varmasti 90%:ia. Esimerkiksi Chervolet Voltissa (=Opel Ampera) 18,4 kWh:n akkuihin jätetään 0%:n näyttöä varten vielä 15%:ia energiaa jäljelle ja latauksen näyttäessä 100%:ia, niissä on oikeasti 90%:ia niiden kapasiteetista käytössä.
Jos 12 kWh:n akuista (MY 2014-2018) ottaa pois 30%:ia alapäästä ja yläpäästä 10%:ia, jää jäljelle 60%:ia todellista kapasiteettia eli 7,2 kWh. Myös akkujen käytössä syntyy energian muuttumista lämmöksi, mutta rangen kannalta suurempi merkitys on ajotavalla, lämpötilalla, matkustajamäärällä, tavaratilassa olevan romun painolla, nopeudella (ilmanvastus), ajovalojen, ilmastoinnin, lämmityksen ym. sähkölaitteiden käytöllä ym. asiaan vaikuttavalla, joten autoja voidaan verrata keskenään lähinnä testiolosuhteissa.
Rauhallisella ajolla Outlander PHEV kuluttaa noin 17 kWh/100 km eli suoraan laskemalla 7,2 kWh / 17 kWh/100 km ≈ 42 km. Tämä vastaa aika hyvin keskimääräistä auton ilmoittamaa rangea kesäolosuhteissa. Litium-ioni -akut kun viihtyvät parhaiten samoissa lämpötiloissa missä ihminenkin. Pyöreästi voidaan laskea, että tyhjästä täyteen lataaminen vie noin 8 kWh energiaa.
Nykyään sähköautovalmistajat laittavat autoihin 50%:ia ilmoitettua kapasiteettia suuremmat akut. Uudessa autossa jätetään reserviä 0-30%:n välille, samoin kuin 80-100%:n välille. Ajan myötä elektroniikka säätelee tätä niin, että keski-ikäisessä autossa akuissa on reserviä enää 0-20%:ia ja 90-100%:ia ja "vanhoissa" jätetään vain 0-10%:n reservi käyttämättä. Litium-ioni -akkujen imeminen kuivaksi romahduttaa niiden käyttöiän. Tämän sai Elon Muskin kokea ensimmäisten Tesla Roadsteriensa kanssa, joissa akun sai ajettua kirjamellisesti tyhjäksi. Sen jälkeen auto jätettiin seisomaan ja pahimmillaan haettiin suivaantuneena pois vasta pidemmän ajan kuluttua. Tästä syntyi legendoja sähköautojen akkujen laadusta.