Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Moro,

Ostin hiljattain Evo 4:n valmiiksi katsastettuna japanintuonti liikkeestä. Mittarissa 119tkm.

Käytin auton tänään jakohihnan+vesipumpun vaihdossa ja kun menin hakemaan autoa, ilmoittivat kassalla, että moottori käy heidän mielestään kolmella. Epäilivät syyksi venttiilivikaa tai viallista bensa suutinta. Kehoittivat ottamaan yhteyttä auton myyjään ja vetoamaan takuuseen. Sanoivat myös että kannattaisi teettää puristuspaineiden mittaus.

Kuunneltiin kaverin kanssa autoa tänään kun olin tullut korjaamolta ja tyhjäkäynti oli mielestämme selvästi huonompi kuin autoa korjaamolle viedessä. Lisäksi korjaamolta sanoivat että olivat huomanneet vian kun olivat pistäneet tänään aamulla auton käyntiin ennen halliin ajoa. Ihmettelen mikseivät ottaneet minuun yhteyttä kun tämän olivat huomanneet, vaan lähtivät tekemään remonttia.

Olen aika varma että myyjä tai korjaamo ei ota asiasta vastuuta. Mitä tässä pitäisi tehdä?
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

ensimmäisenä ottaisin tulpat irti ja katsoisin missä kunnossa ne on.

siitä näkee jo aika paljon mitä siellä sylintereissä tapahtuu,

onko moottorissa mitään sivuääniä?
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Ja se puristus paine mittaus olisi kanssa ihan hyvä tehdä...
Vitsi kun tuli semmonen tunne et jako on sekasi parilla hampaalla...
Olihan korjaamo ennenkin tehny näitä????
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

No mun mielestä tyhjäkäynti kuulostaa huojuvalta ja "vaivalloiselta". Mutta en ole todellakaan mikään asiantuntija.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Heh, haiskahtaa väkisilläkin taas laatukorjaamolta.. Ittelläkin eräs korjaamo laitto yhden tasurin väärinpäin ja väitti kiven kovaan että naputtihan se jo tullessakin..
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

AeTc,

Kyseinen korjaamo on erikoistunut japanilaisten tuontiautojen varaosiin ja korjauksiin.

Kaveri muuten epäili myös tuota, että olisi jako pikkusen sekasin.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

En halua maalailla piruja seinille mutta yksi skenaario on että korjaamolla mokattu se kiristysvaihe ja jako päässyt hyppäämään startin jälkeen uudella hihnalla-> jostain syystä haluavat kiistää vastuunsa. Mahdollista mikäli ovat ekaa kertaa tällaista tekemässä. Tämä on toki vain ihan worst case scenario enkä usko että mikään firma tällaista harrastelisi, eikös niillä ole jotain vakuutuksia?
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Joo siksi tuli semmonen tunne kun jos toimi ihan hyvin ja vedot oli tallella ennen korjaamo käyntiä niin en jaksa uskoa että venttiili/tulpat/suutin ois menny tossa ajossa korjaamoon sisälle...
Eli lähde näistä aiemmin mainituista liikkeelle jos ei niis mitään niin jako on sekasin sen ei tosiaan tarvii olla kun 1 tai 2 hammasta pielessä niin käynti ontuu ja kuulostaa vaivanloiselta varmasti...
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Jos itse olisin korjaamoyrittäjä ja mulle tuotaisiin auto, mistä kuulisin että on venttiilissä jotain häikkää, niin ottaisin kyllä omistajaan ensimmäisenä yhteyttä ennen kuin lähtisin jakopään kanssa sohlaamaan mitenkään.

Kun nyt tietäisi mistä lähtisi sotkua selvittämään...
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Jos auto toimi ennen sinne korjaamolle menoa niin menet ja viet auton sinne ja pyydät tutkimaan missä on vika jos ei löydy edellä mainituista vikaa niin varmaa menee niiden piikkiin toi homma ja se jaon korjaus...
Toivottavasti ne ei nyt oo hajottanut sitä ja sit ei oo tietävinään asiasta mitään ihmetyttää vaan toi et (tehtiin jakopää remppa tos mut ei toi auto kyl toimi) eli mikä tämän aiheutti???
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

AeTc,

Jos kansi otetaan irti, niin pystytäänkö niistä venttiileistä päällepäin sanomaan, että onko toi venttiili voinut mennä jakohihnan vaihdossa rikki vai jossain muussa?
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Kyllä pystyy helposti sanomaan onko venttiili palanut vai ottanut mekaanisen osuman männästä (=jako pielessä).
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Mutta sitten se tärkein homma, että jos saan kolmannen osapuolen korjaamolta lausunnon, että syynä venttiili, mikä on ottanu mäntään kiinni, niin pystyykö pelkästään sillä lapulla lähteä perimään takuukorjausta ja tarkastuskustannuksia homman tehneeltä pajalta? Nehän voi vedota siihen että se vahinko on tullut jo autoon jo aiemmin?
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Sehän tässä vähän huono juttu on että jos auto toimi mielestäsi hyvin ennen sinne menoa niin luulisi että tämä korjaamo ei kiellä asiaa jos laittanut jaon vituilleen niin niiden virhe se sitten on???
On kyllä perseestä jos tänä päivänä maksetaan hyvin siitä että autopysyy kunnossa niin luulisi että takuutkin on sitä luokkaa sitten ja virheet korjataa ilman kiemurtelua...ja jos kuitin kanssa tehty.
Siis jos olet ihan varma että tätä vikaa ei ollut niin menet sinne korjaamolle ja pyydät heitä selvittämään että missä mättää jos ei kerran ottanut sinuun yhteyttä ennen jakorempan alkamista niin vähän haisee anteeks vaan...
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Itse näkisin, että korjaamoon pitää olla ensisijaisesti yhteydessä. Vika kannattaa selvittää siellä ja lopputuloksesta riippuen sitten alkaa tappelemaan laskun maksajasta. Pykälienkin mukaan heille on annettava mahdollisuus korjata mahdollinen virheensä.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Teet nytten näin mitä tässä on tolkutettu ja sitten palataan asiaan jos jotain ongelmaa asian suhteen ilmenee...
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Joo ehkä se on parempi viedä sinne kuin kolmannelle osapuolelle. Mutta tuossa on vain se, että voivat siellä korjaamolla pelata omaan pussiinsa ja väittää että moottori on p*ska, ei ole heidän työssä vikaa. Ja sitten ollaan taas lähtöruudussa.

Täytynee ottaa huomenna lakitoimistoon yhteyttä...lähetän päivitystä tänne miten asian selvitys etenee.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

weedee sanoi
Joo ehkä se on parempi viedä sinne kuin kolmannelle osapuolelle. Mutta tuossa on vain se, että voivat siellä korjaamolla pelata omaan pussiinsa ja väittää että moottori on p*ska, ei ole heidän työssä vikaa. Ja sitten ollaan taas lähtöruudussa.

Täytynee ottaa huomenna lakitoimistoon yhteyttä...lähetän päivitystä tänne miten asian selvitys etenee.

Nyt hötkyilet aivan liikaa. Lakitoimisto nyt ainakin on aivan täysin turha tässä vaiheessa. Kuten totesin, sinulla on ihan velvollisuus antaa korjaamon korjata virheensä jos ovat sellaisen tehneen. Kolmannen korjaamon kulut maksat 100 % itse, joten en oikein tähän hätään näe ideaa siinäkään.

Eli nyt sinne korjaamolle yhteyttä ja siitä sitten eteenpäin!
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Vai onko siellä tasapainoakselin hihna vain väärässä asennossa...se laatukorjaamoista taas
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Nokonzok,

En ole usuttamassa lakimiestä vielä kenenkään perään vaan kysyn heidän näkemystä, miten kannattaa edetä.

En nyt oikein näe miksi korjaamolla haluaisivat asialle mitään tehdä, kun tänään löivät laskun kouraan ja ohjasivat kääntymään auton myyjän puoleen.

Mutta katsotaan nyt.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Tuo on todella ikävä tilanne, ei olisi ensimmäinen kerta kun korjaamo laiminlöisi vastuutaan. En tietenkään halua yleistää mutta kyllä jokapaikassa on vähän se "se oli rikki jo" -asenne. Esimerkkejä kyllä löytyy mutten ala niitä tähän kirjotteleen. Mutta ei muuta kuin vääntämään! Sanot että auto oli täysin ehjä ja että TARKISTIT sen kaupan yhteydessä, ja että ei se jumalauta ala jakorempan takia käymään huonommin. Oon koittanu viimeaikoina rohkasee ihmisiä tekee ite nää rempat kun tuntuu firmoillaki olevan vaikeeta :D Tsemppiä..
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Joo...muistelen lämpimästi aikoja kun 1.3S munakadettiin vaihdoin kadun varressa -15C talvipakkasessa jakohihnan. Eikä maksanu paljoa. ;D
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

weedee sanoi
Nokonzok,

En ole usuttamassa lakimiestä vielä kenenkään perään vaan kysyn heidän näkemystä, miten kannattaa edetä.

En nyt oikein näe miksi korjaamolla haluaisivat asialle mitään tehdä, kun tänään löivät laskun kouraan ja ohjasivat kääntymään auton myyjän puoleen.

Mutta katsotaan nyt.

No ei tässä nyt ihan oikeasti mitään lakitomistoja tarvita! Tätä varten on kuluttajaviranomaiset, joiden puoleen se lakitoimistokin käskee kääntyä. Intressi on niin pieni anyway.

Korjaamolla käsket niiden selvittämään missä vika on. Kun tiedetään missä ja mikä on vialla, voidaan alkaa spekulointi koska se on tullut, kenen toimesta ja kuka maksaa. Tämä on marssijärjestys. Jos vika on korjaamon aiheuttama ja viet sen jonnekin muualle kyselemättä korjattavaksi, joudut itse maksumieheksi. Tästä syystä nyt ihan oikeasti soitat ensin sinne korjaamolle.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Soitin tänään korjaamolle ja sanoin tyhjäkäynti ongelmista. He pysyivät edelleen kannassaan, sanoivat että työ on tehty kunnolla ja he olivat tarkistaneet jaon ennen työn aloitusta ja sen jälkeen ja kaikki oli ollut kunnossa. Kun kysyin mikseivät sitten ottaneet yhteyttä minuun, kun pistivät auton käyntiin ensimmäisen kerran ennen remonttia, niin vastaus oli, että he eivät pitäneet sivuääntä niin "pahana". Ja kuulema tälläiset autot saattavat heidän mielestään käydä muutenkin epätasaisesti jos on lastua, chippiä jne. Kun sanoin tähän että auto on vakio, niin vastaus oli syvä hiljaisuus.

Laitoin tänään myyjälle reklamaation sähköpostilla ja liitteeksi kuitin minkä sain korjaamolta.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

OT: Mullakin on "chipattu" ja ihan normaalisti tuo käy tyhjäkäyntiä.. :D
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Voisin veikata,että jako vituillaan pari hammasta aika 100 prosenttisella varmuudella. Paraneeko käynti ihan pikku kaasun painalluksella? Oli nimittäin samavika joskus itelläin... tehoissa ei huomannu,mut tyhjäkäynti ihan perseestä. Eli tässä voi todeta,että tee itse jos osaat! :peukku
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

En ole kokeillut että paraneeko kaasun painalluksella, mutta testaan.

Korjaamolta sanoivat, että tyhjäkäynti on heidän mielestään erityisen huono kun kone on lämmin. (?)

Odottelen myyjän vastausta reklamaatioon edelleen.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

weedee sanoi
En ole kokeillut että paraneeko kaasun painalluksella, mutta testaan.

Korjaamolta sanoivat, että tyhjäkäynti on heidän mielestään erityisen huono kun kone on lämmin. (?)

Odottelen myyjän vastausta reklamaatioon edelleen.

Olen virallinen vastarannankiiski. Jos tilanne on se, että auto kävi ja kukkui ilman ongelmia ennen huoltoa, mutta ongelmia ilmaantui välittömästi huollon jälkeen, se ei ole ainakaan lähtökohtaisesti myyjän ongelma. Kuten sanoin jo aikaisemmin, nyt pitää selvittää mikä siellä on vikana. Ei se myyjäkään voi mitään vastata siihen reklamaation jos ei ole tietoa missä on ongelma. Näin ollen olisi edelleen omasta mielestäni järkevää antaa rempan tehneen korjaamon tsekata mistä on kysymys, jossain se on kuitenkin tarkistettava. Jos käy ilmi, että esim. jako on pielessä, ei liene ongelmia siinä, että korjaamo korjaa virheensä. Jos taas on jostain muusta kysymys niin sitten voidaan kysellä myyjän mielipidettä mahdolliseen kuluihin osallistumiseen.

IMO, nyt tässä mennään perse edellä puuhun.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

JA edelleen...se tasapainoakselin hihnan merkki VOI olla kohdallaan mutta sen on 360astetta väärin! Tyhjäkäynti tärisee yms yms...
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Noko,

Kuten sanoin tossa alempana, niin olivat tarkistaneet jaon ennen remppaa ja rempan jälkeen. Jako oli molemmilla kerroilla ollut juuri kuten pitää.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

weedee sanoi
Kuten sanoin tossa alempana, niin olivat tarkistaneet jaon ennen remppaa ja rempan jälkeen. Jako oli molemmilla kerroilla ollut juuri kuten pitää.

Niinhä sitä moni luulis...epäilen ettei siel ny osata ollenkaan. Onko ko. korjaamo tehnyt MITSUJEN jakoremppoja ennen? (pelkkä 1 tehty ei riitä...)
Osaatko itse katsoa merkit? Ellet osaa niin OTA osaava kaveri mukaan sinne korjaamolle "tulkiksi".
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Ja ettei unohtuisi.. ei se välttämättä jaostakaan ole kiinni, huono käynti (yhden pytyn puute) voi yhtä hyvin olla vaikka mäntä palasina tai sitten jotain ihan arkista kuten tulpanjohto, tulppa tms.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

jep...nyt vaan sinne korjaamolle ja pyydät näyttämään toteen että jako on oikeesti kohdallaan, jos merkit ok, niin sanot että tarkistetaan tp-akseli, luultavasti tässä kohtaa jossei mitsuista tiedä niin alkaa inttäminen että "kato merkkejä, on se" ja tosiaan ite olisin ainaki paikalla toimenpiteen ajan, etteivät voi sitten korjata ja keksiä että vika oli muualla ja laittaa laskua jostain turhasta osanvaihdosta.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Se puristuspaine tai ohivuoto mittaus kannattaa myös tehdä jos jako näyttäisi olevan paikoillaan.
Siitä näkee mahdolliset mäntä/venttiili vauriot.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

jcarlson sanoi
Ja ettei unohtuisi.. ei se välttämättä jaostakaan ole kiinni, huono käynti (yhden pytyn puute) voi yhtä hyvin olla vaikka mäntä palasina tai sitten jotain ihan arkista kuten tulpanjohto, tulppa tms.


senpä takia kehotin ensimmäisenä ottamaan tulpat irti ja katsomaan miltä ne näyttää. se kertoo jo aika paljon jos on venttiilivikaa tms.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Simon,

Mistä ne tulpat löytyy tosta koneesta? Täytyykö mitä purkaa edestä? Tiedän että kahvinruskea tulpanväri meinaa että on ok, eli jos löytyy sulanu/palanu/mustunut/öljynen tulppa niin meinaa että sitten on tod.näkösesti pytyn venttiili sökö?
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Elikkäs:

1. Konepelti auki
2. Moottorin päältä "suojamuovi" pois
evo%204%20engine%20package.JPG

(toi musta missä lukee mitsubishi)
3. Puolat irti kannesta varovasti
4. Tulpanjohdot irti
5. tulpat irti


Toivottavasti autto
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Jeps, myyjä vastasi tänään.

Myyjä mainitsi heti aluksi vastauksessaan, että mitsun hihnan vaihdossa on parikin paikkaa missä vaihdon ja venttiilit voi tunaroida. Mutta pyysi tuomaan auton sinne ja siellä käydään läpi venttiilit, jakopää ja suuttimet. Sitten se totuus selviää. Harmi vain että matkaa myyjän luokse on kotoota n. 100km.

Kysyin korjaamolta haluavatko he myös osallistua "tarkastustilaisuuteen".
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Tässäkin on mahdollista, että korjaavat hiljaisuudessaan tekemänsä vian ja laskuttaa siitäkin ::)

Kuten allekirjoittaneelle aikoinaan..
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Myyjä sanoi voivansa tsekata mikä autossa vikana, mutta ei halua tämän toisen korjaamon edustajaa paikalle.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

mitä jos viaksi paljastuu korjaamon moka? voi olla ettei korjaamo enään otakkaan vastuuta asiasta koska joku on huollon jälkeen räpeltänyt jakopäätä?
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

Sovin myyjän kanssa, että jos moottoria joudutaan lähteä purkamaan, niin hän tekee havainnoista kirjallisen selvityksen. Jos paljastuu moka jakopäässä, niin menen sen lapun kanssa vaatimaan korvauksia korjaamolta.

Jos tämä järjestely ei korjaamolle sovi, niin sitten täytyy ottaa kolmas osapuoli tähän mukaan.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

jooonas sanoi
mitä jos viaksi paljastuu korjaamon moka? voi olla ettei korjaamo enään otakkaan vastuuta asiasta koska joku on huollon jälkeen räpeltänyt jakopäätä?

Juuri tästä syystä olisin ollut itse sillä kannalla, että tuolla kyseisellä korjaamolla olisi pitänyt tehdä jälkitarkastukset.
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

siis onko tämä myyjä myös korjaamo vai ? tuskin uskotaan jos lapussa lukee että jakopäässä oli vikaa. Mikset vaan anna sen korjaamon tarkastaa autoa ja itse katsoa vieressä mitä sieltä löytyy?
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

On varmaan 5 vuotta lyhentynyt elinikä toisesta päästä tämän jutun takia...

Korjaamo = paikka missä jakohihna vaihdettiin, Myyjä = japanintuonti liike mistä ostin auton

Eli eri paikat ovat.

Olin tänään yhteydessä korjaamoon ja kysyin heiltä suoraan että eivätkö todellakaan halua tarkistaa työnsä jälkeä, että vien auton seuraavaksi myyjälle tarkistusta varten. He pysyivät edelleen kannassaan että he ovat tehneet rempan oikein. Pyysin myyjältä, että hän kirjoittaa lausunnon mahdollisesta jakopää viasta, jos moottoria joudutaan purkamaan enemmän. Korjaamosta sanottiin, että he hyväksyvät myyjän tekemän vapaamuotoisen lausunnon viasta jos sellainen löytyy. Eli ei tarvitse heidän takia kolmatta osapuolta sotkea tähän.

Auto menee perjantaina myyjälle tarkastukseen. Saas nähä mitä tästäkin vielä tulee...
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

ihmetyttää kyllä että miksi alkavat paskana olevaan autoon tekemään muuta remonttia, ja vielä enemmän se etteivät kysy että korjataanko viat ensin...
 
Vs: Evo 4 myyjä/korjaamo vastuu

nokonzok sanoi
Juuri tästä syystä olisin ollut itse sillä kannalla, että tuolla kyseisellä korjaamolla olisi pitänyt tehdä jälkitarkastukset.

Tarkoitatko jälkitarkastuksella, että he selvittävät miksi auto käy huonosti, kuten mulle ilmoittivat vai pelkästään sitä että onko se heidän tekemä jakopään remppa tehty oikein? Kuluttajaneuvonnasta mulle sanottiin, että "myyjälle pitää antaa mahdollisuus korjata virheensä" ja siksi auto pitää viedä myyjälle tarkistettavaksi. Eli suomeksi, en voi korjauttaa sitä muualla tai muuten maksan kulut itse. Ja mitä jakohihnan vaihtoon tulee, niin olen pyytänyt korjaamoa tarkistamaan työnsä, mutta he eivät siihen suostu, koska ovat sitä mieltä että auto oli "p*skana" sinne tuotaessa, että pitäisi viedä se myyjälle korjattavaksi.
 
Takaisin
Ylös Bottom