Vs: Evo 4 vaihteistoöljyt
Muutaman asian haluaisin vielä tuoda esille.
Jos synkrot on jo melko huonot, kuten käytännössä kaikilla vanhempien evojen ja muidenkin käytettyjen mitsujen omistajilla on, niin parhaiten varmasti niiden osalta toimiikin Syncromesh tai Honda MTF tyyppinen hyvin ohut öljy. Samoin talvella ohut toimii tietysti mukavammin kuin paksu jolla jo pelkkä siirtäjien liikuttelu voi olla raskasta.
Em. hyvän vaihtamistuntuman tuovat öljyt on kuitenkin suunniteltu varsin erilaisiin autoihin, eli Evoon verrattuna hyvinkin väännöttömiin ja tehottomiin etuvetoisiin. Lämpökuormitus ja paineiskut on aivan eri luokkaa (mieti vaikka nelivedolla launchaustilannetta). Voi siis kauppakassiin speksatussa lootaöljyssä hyvinkin tinkiä rattaiden ja laakerien suojauksesta parantaakseen vaihtamistuntumaa.
Tunnettu tosiasia on, että ne synkrot on alamittaiset jo ensimmäisistä VR-4 Galanteista lähtien, vaikka ovatkin matkan varrella hiljalleen parantunet niin vasta kympissä alkaa olla kohtuulliset. Japanin ~100tkm kaupunki- ja rata-ajolla jota nämä käytetyt Evot on nähneet on synkrot varmasti kaukana uudesta, varsinkin kolmosen synkka joka on perinteisesti ensimmäisenä tulilinjalla.
Jos loota ei vaihtamisen osalta toimi niinkuin pitäisi, mutta ajetaan kuten Evolla on tarkoitettu ajaa niin oikea tapa korjata vika olisi uusia ne synkrot ja käyttää sellaista öljyä jolla loota pysyy muutenkin nipussa. Eli vähintään laadukasta synteettistä GL-4 75W85.
Noissa Pajeroissa ja muissa tehottomissa vehkeissä varmasti ihan toimivakin konsti on käyttää Syncromeshin tapaisia öljyjä, huonot synkrot tuntuu paremmalta eikä lootaa teholla muutenkaan helposti rikki saa.
Tuo Pennzoilin öljy on itseasiassa melko halpaa, hydrokrakattuhan tarkoittaa sitä halvinta mahdollista "synteettistä", käytännössä ominaisuudet kuten kuumankestävyys saattaa olla melko lähellä mineraalia. Korkea VI keskinkertaisella perusöljyllä tarkoittaa runsasta lisäaineistusta joka ei välttämättä mikään kovin hyvä asia ole, ainakaan öljyn kestoiän kannalta. Saattaa olla yhden rankemman ratasession jälkeen täysin vaihtokunnossa siis.
Tämä on oma mielipiteeni, mutta ilmeisesti Jack's transmissions ei ollut ainoa lootapaja jolla on mielipiteensä asiaan, esim. TRE:
While it has been found that the Synchromesh/Synchroshift type oils can sometimes improve the effectiveness of the synchronizers, allowing for faster shifts at higher rpms, this oil does not have enough film strength to ensure the longest gear and bearing for the Mitsubishi transmissions that lives behind a high torque engine. Synchromesh/shift type oils are used in transmissions that are found in low torque applications that don't ask much from the oil in regards of film strength. If you have a weak synchro, you may want to try the “Synchromesh /shift” type oils. However, it is our recommendation that you use the proper GL rating that the transmission was designed to use. Check your owner's manual for this information.
Jokainen kaatakoon lootaan ihan mitä itse haluaa, oma motivaationi on tästä kirjoitella siksi että näistä asioita kuitenkin moni miettii ja olisi hyvät ottaa eri näkökulmat huomioon.
Mielestäni en löytäny Syncromeshin speksisheetistä mitään EP-lisäaineistuksesta, muita kehuja kylläkin riittämiin. Low temperature performancea kyllä kehuttiin (luonnollisesti), mutta miten on kovemman lämpö- ja painekuormituksen laita..? Viskositeetit kun ei puoltakaan totuutta kerro. Kovasti levollisempi olisin jos GL-4 olisi edes jossakin mainittu tai edes yksi sana paineenkestosta.
Lopuksi vielä linkki TRE:n mielipiteeseen lootaöljyistä: http://www.teamrip.com/manual_transmission_gear_oil_recommendation_info.html