Vs: Evo V kyssäreita vaihteeksi (rajoittimen poistoa, mottorin ohjausta yms)
Jahas, täällä ollaankin päästy vauhtiin ja oikein tohinaksi pistetty.
@Aki666, Nopeusrajoittimen saa pois vakio Evo 5/6 ecusta jos on oikea ohjelma ja kaapeli. Kaapeli maksaa jokuset eurot (100e yli muistaakseni..?) ja softa on ilmainen.
@Mr mmc, Ast on ihan oikeassa, että modit vaativat perehtymistä ja jos oikein haluaisi tietää mitä siellä ecussa tapahtuu niin pitäisi osata koodata ja tulkita ecun "kieltä". Toiset ei vain halua kenties olla riippuvainen toisesta osapuolesta vaan mielummin tekevät itse. Aftermarkettiecuissa on se plussa, että softa + manuaalit tulevat mukana ja pystyy itse säätämään. Testattua ja dokumentoitua. Säätäminen on sitten erikseen. Se on helpompaa sillä siinä vain muutellaan ROM:in arvoja. Modauksessahan muutetaan koko ROM:in toimintaa (esim lisätään koodaamalla launch control tms..). Varovainen käsitteiden kanssa..
@ast, Toiset haluavat oppia lisää - toiset eivät. Jotkut luottavat kolmannen osapuolen modaajaan ja haluavat kehittää "opensource"/beta -hengessä vakioboxien modaamista. Onhan tuo Thepra ja Ceddykin vaan lähtenyt modailemaan ja siitä sitten kehittynyt sekä dokumentointia tullut. Tosin
modattu vakioecu ei autuaaksi tee. Siinä on aina se pieni riski, että joku kusee. Myös pienet lapsuudet ovat aina läsnä kun modattu rommia ei ole vielä täysin testattu.
Vakioecu ilman modeja vakiorommilla ja varkio-osilla on pommikauraa kun Mitsubishillä sitä ollaan varmaan hinkattu tovin ja testattu kaikki mahdollinen.
Oma kokemukseni on Evo VI ecun ja Evo VIII säätämisestä. Itse en ole modannut eli en ole lähdekoodia rukkaillut ja käännellytväännellyt omaa ROMia ecuja varten. Olen vain säätänyt, loggaillut ja testaillut eri Rommeja molemmissa ecuissa.
Hieman taustaa, mielipiteitä ja kokemuksia:
- Molemmissa tapauksissa toisen osapuolen ROM
- Evo VIII ROM on Thepraan tehty lisämodaus kolmannen osapuolen toimesta
- Evo VI ROM on Ceddyn 1.0
- Ahtopaineen säätö on molemmissa yhtä hanurista -> syynä liian monimutkainen säätö -> liikaa muuttujia mitä pitää huomioida ahtopaineen, rasituksen, lämpötilan ja solenoidin perusteella -> ROM:ien modaajat! Tehkää uus logiikka?!?! (vinkkiä tuli mulle privalla:
http://fi.wikipedia.org/wiki/PID-s%C3%A4%C3%A4din - tuo softalla)
- Evo VI ecu oli MAF:lla -> toimi hienosti, mutta HKS:n aiheuttamat "ominaisuudet" ainakin ärsytti itseäni -> Ceddyllä nämä sai korjattua hienosti ja melkein kokonaan pois
- Evo VIII ecu on MAP:lla -> toimii hienosti, mutta säätöä huomattavasti enemmän -> Siirryin tähän kokeilumielessä EN isompien tehojen perässä
- Loggaus toimii molemmilla ecuilla samalla tapaa -> Tosin Modatussa Evo VIII ecussa on mahdollisuus liveen -> Jokapäiväisessä ajossa en näe mitään järkeä pitää livenä vaan ainoastaan ensimmäisissä säädöissä ja VE-taulua hiotessa alipaineella
- Oma auto jätti tielle kerran Evo VIII eculla johtuen softabugista -> tässä niitä ei niin kivoja modattujen rommien ylläreistä
- Positiivista on MAP ohjatun auton tasaisempi käynti ja käynnistys -> myös nykiminen on kadonnut kokonaan
- Laajakaistan syöttö ecuun on nyt käytössä VIII rom:issa joten loggauskin onnistuu yhdellä piuhalla
Lopuksi pitää vain todeta, että mikäli ei ole valmis opiskelemaan kunnolla ecun MODAAMISTA (tarkoittaen koodin muokkaamista, omien funktioiden luomista ja (dis)assemblyä) niin pidättäytyy testatuissa ja toimivissa Rommeissa kuten Thepran testatut, Ceddy, vakiorommit ja RalliArt rommeissa. Näissä kyseisissä rommeissa on testattu ominaisuudet ja ne toimivat. Mikäli mieli halajaa jotain lisää (erilaista ahtopainesäätöä, toisenlaista SD konversioa, vesisumutusta ecun kautta tai jotain muuta eksoottista) niin suosiolla kääntää katseensa aftermarket ecuihin mitä jo on esiteltykkin.
Niin ja:
- Modaus = Muokata itse ROM:ia ja tehdä siihen "rakenteellisia muutoksia"
- Säätää = Muokata ROM:min arvoja -> esim bensakartan tai ennakkokartan arvoja
- Putkiviritteinen filtterillä -> Vakio ecu säädettynä riittää mainiosti sillä se myös riittää takokamaiselle aftermarketturboiselle (suht hillityn kokoisella ahtimella) 1.9bar ahtavallekkin
- Hyvin perussäädetty auto on parempi kuin MUTU -tuntumalla rävelletty MOD ROM josta ei ymmärrä mitään.. (vähän kuin mä..
)
evo6 sanoi
Suodattimen vaihto ei vissiin suuremmin vaikuta mihinkään mutta putkiston vaihto ainakin itselläni veti seokset ihan mihin sattuu.
Kuten mainittu jo - suositeltavaa tsekata säädöt. Etenkin vapaavirtaussuodin voi sekoittaa MAF:n hyvin ja lopputuloksena väärä seos.
ast sanoi
Seokset pitäisi ainakin tarkistaa. Ennakkoa on sen verran maltillisesti vakiona että varsnkin pakoputkistoa parannettaessa ja siten pakopaineita laskettaessa se on yleensä turvallisella alueella vaikka loadi vähän laskisikin. Tietty täysi hyöty saadaan van säädöt optimoimalla.
Jep - jos halutaan filtterivalmistajan/putkenvalmistajan tehonlisäykset (tai edes päästä sinne päin) niin säätöjen tarkastukseen käy matka.
Niin ja kiitos teille ketkä minua jeesasivat alussa kun lähdin säätelemään ecua ja nyt myös tässä uudemmassa SD-konversiossa.
Nyt lasi käteen ja seuraamaan tulosta.