Faktaa Pajeron starttiviasta

Stuntman

New Member
Liittynyt
21 Helmikuu 2009
Ostin syksyllä metsästysautoksi Pajeron, vm -90, 2,5 TD.
Starttivian sain kaupan päälle ja myyjä kovasti vakuutteli sen olevan tyyppivika, mikä on lähes kaikissa Pajeroissa.
Tähän yksilöön oli kuitenkin vaihdettu starttimoottori vajaa vuosi sitten.

Vein paikalliseen ammattikouluun auton laitettavaksi ja sovimme opettajan kanssa että tutkitaan hiukan syvällisemmin tätä vaivaa.
Pahin vaiva oli pilalle sorvaantunut hammaskehä, josta oli jo molemmat puolet pilalla.
No, haettiin uusi, alkuperäinen sellainen. Starttimoottoristakin olivat jo hampaat kuluneet niin että sekin meni uusiksi.
Paikallisesta varaosaliikkeestä uutta tilaamaan, sieltä mistä se entinenkin oli hankittu. Osaset-liikkestä.

Nyt alkoikin sitten se mielenkiintoinen vaihe. Startti ei ollut ollenkaan sopiva vaan se meni kehän päälle vain 3mm.
Vietiin takaisin ja tilattiin uusi. Se tuli eri varaosanumerolla mutta sekään ei mennyt sen pidemmälle.
Opettajien mielestä se on suurin syy siihen että Pajeroiden startit reistailee. Sitäpaitsi nämä bendixit olivat 11-hampaisia ja jos ne vielä menevät vain 3mm starttikehän päälle, on sorvi valmis.

Pantiin kova haku päälle ja varaosamaailman kautta löytyi hieman erilainen versio. Hampaitakin 13 kpl ja mikä parasta, menee startatessa reilusti päälle mutta ei jää kantamaan vaan palautuu nätisti.
Näin kasattiin vermeet paikalleen ja mielenkiinnolla odotellaan miten käy.

Annan tässä nyt varaosanumerot ja tietoa:

Startin valmistaja: www.elstock.dk
Varaosanumero: 5200-8619EXC
Hammaskehä alkuperäinen: MD024812

Startti maksoi varaosamaailmassa 190€, alkuperäinen 770€.
Kehä alkuperäisenä 180€, tarvikeosana ei saatu.

Työ maksoi 60€ :)
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Kuvia ei otettu, pidettiin niin normiremppana.

Tämä nykyinen startti menee kokonaan päälle, niinkuin pitääkin.
Lisään vielä sen verran tietoa että originaali startti on nimenomaan 13-hampainen.

Montakohan Pajeron starttia ja hammaskehää on turhaan sorvattu pilalle kun myyvät tietämättään väärää osaa.
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

tämähän oli mielenkiintoista, ei ole varmaan yhtään Pajeroa ilman starttivikaa. Täytyy seuraavalla kertaa tarkistaa se pikkupyörä onko 11 va 13.
Tullu joskus mieleen, että joutuuko Mitsumyyjät jo uusissakin selitteleen sitä starttia ostajalle?
Ja onko startti ongelma kaikissa Mitsun autoissa, muissaki kuin Pajeroissa?
Enpä ole muissa merkeissä tavannut vastaavaa.
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Mulla ainaki hajos pajerosta startti, mutta ei se sitä hammaskehää ollu syöny ja ne startin hampaatkin oli ehjät. Otin tuosta toisesta romusta siihen ehjän startin ja siinäki oli kaikki hampaat ehjät ja nyt toimii. Olihan sekin taas ahtaassa paikassa eikä mistään kautta meinannu työkalut mahtua :seina
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Sinulla on Tuukka ollut vika itse startissa.
Nämä edelliset vaivat ovat olleet hampaiden sorvaantumisen aiheuttamia.
Itse startti pyöri oikein hyvin minunkin tapauksessa.
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Niin, vika oli startissa ja kai ne alkuperäset oli sinne oikeen mallisia
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Kerronpa omatkin kokemukset uutena Pajerostina:

Ostin Pajeron vm. -92 viime vuonna marraskuussa. edellinen omistaja oli juuri vaihtanut startin ja vauhtipyörän hammaskehän. Sitten jo tammikuussa startti rupes juonittelemaan.

Startti irti ja auki, sökö se oli, ilmeisesti hajottamolta haettu. Tilasin uuden vaihtostartin tyyppinumeron perusteella (Vianor), mutta sitten illalla menin mittailemaan taskulampun ja rullamitan kanssa startin sopivuutta ( katsoin motonetistä, että kahenlista siihen on tarjolla, ja kun aikaisempia kokemuksiakin on). Huomasin, että moottorin puolelta etäisyys vauhtipyörän etureunaan on n. 13 mm. Sitten vedin vanhasta startista hammasrattaan ulos pihtien ja meisselin avulla, ulostulo oli 15 mm! Näin, että vauhtipyörän hammasrattaalta oli sorvautunut runsaasti metallia startin koteloon, eikä startin hammaskehä ollut mennyt vauhtipyörän kehälle kuin 2-3 mm.
Tilattu startti tuli, mutta en sitä ostanu vaan tilasin toisen (eivät veloittaneet mitään vaihdosta), missä hammasrattaan ulostulo on 25 mm. Tällä mitalla startin hammaskehä menee kokonaisuudessan vauhtipyörän hammaskehälle.
Testauksesta jäi vaivaamaan, kun pimmeissä tein remonttia:
Siinä startissa misä hammaskehän ulostulo oli n. 15 mm hammaskehä pyörähti ulos vedettäessä - tämä edesauttaa vauhtipyörän hammasrattaalle menoa.
Toisessa tartissa hammasratasta ulosvetäessäni en huomannut pyörähdystä, tai ei jäänyt mieleen (enkä silloin edes ajatellut), mutta hampaat oli selvästi viistetty vauhtipyörän hammaskehälle menoa helpottamaan.

Onkohan niin, että näihin Pajeroihin on aluperinkin tai huollossa asenneltu vääriä startteja? aikaisemmin olen Land Cruiserilla ajanut 750000 km, vieläkin starttiosat täysin ehjät, startin olen pari vuotta sitten puhdistanut ja vauhtipyörän hammaskehällä ei näkynyt kulumista!

t. Äliäke

PS. Eipä tuo uusi starttikaan aina lyö hammaskehää päälle, mutta on koko ajan parantunut, vauhtipyörän hammaskehä oli varmaan ehtinyt kulua pilalle, eipä auto ole kertaakaan kuitenkaan käynnistymättä jääny.
Vaihtostartti Vianorilla maksoi 160 €, vakiasiakas.
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

2,3TD:ssä ei ole koko starttiongelmaa.. kuulemma.. Ja nyt on tuommonen täysin korjattu ~450 000 ajettu kone paikoillaan ja starti toimii kuin unelma. Hammaskehä ainakin on alkuperäinen, stertista ei tietoa. Hammasrattaassa vähemmän hampaita 2,3:ssa.

Nyt puhun siis näistä -83 ja -84 2,3:stä eli ns Galantin koneesta ,missä ei ole hukkaportia eikä sitä ylipaineventtiiliä. En tiedä sitten misä vaiheessa tuo startti ja hammaskehä on vaihtunu. 2,5:ssä ainaki se on jo eri
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Jos laittaa sähkövinssin niin vetäiskö se semmosella vauhdilla että käynnistys sillä ;D
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Saa kai niitä nopeitaki vinssejä. Ja onko kuinka herkkä käynnistyyn sun Pajero? Saattaa lähtiä, mutta tod.näkösesti jää lähtemättä.. ;D
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

kuinka tällainen vikastartti voi olla näin kalliissa autossa, aivan ainutlaatuista on, ja edes korjaamalla eivät toimi kuin vähän aikaa, uskomatonta.
Eikö auton maahantuoja jo vois tähän antaa selventävää vastausta, onhan vika aivan ennenkuulumaton.
Tietääkö joku, onko maahantuoja joskus ottanut kantaa asiaan ? Ja mikä on heidän käsityksensä asiasta ?
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Maahantuojahan käskee laittamaan alkuperäisosia.
En tiedä tuleeko niiden kanssa mitään ongelmia, muuta kuin normi kulumista.
Tarvikeosilla nämä meidänkin ongelmat on saatu aikaiseksi.
Tai oikeastaan väärillä tarvikeosilla, mitä varaosaliikkeen luettelo tähän Pajeroon ehdottaa.
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

MVa~1 sanoi
Saa kai niitä nopeitaki vinssejä. Ja onko kuinka herkkä käynnistyyn sun Pajero? Saattaa lähtiä, mutta tod.näkösesti jää lähtemättä.. ;D

Ei tarvinnu isoakaan mäkeä sillon kun se startti oli rikki. Kotipiha on aika tasaista, mutta ongelma ratkesi pysäköimällä starttikaapeleiden ulottuville raktorista. Sitte apuvirralla raktori tulille ja sitte mitsu hinaamalla ;D
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Et vissiin kovin nopeasti Pajerolla lähteny aamulla... ;D ainakaan yksin..
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Mulla oli jännä startti kenkkuili ennen koneremonttia nyt remontin jälkeen ei oo lyöny kertaakaan tyhjää ja muuta en tehny startille ku pesin sen paine pesurilla perin erikoista
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

no joo lisää tietoa ..yks korjaaja sanoi että ne kehät joutuu aina rälläkällä vetämään että sopii ja on sitte pitkäikäisempiä.

Mulla on kyl ihan samaa vikaa 2.5 mutta en satu niin kauan ku toimii..
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Vanha aihe mutta kuitenkin...

Ittellä oli juuri tätä vaivaa ennenkuin löysin tän foorumin. Nyt siitä tietää jo paljon enemmän.

Mulla oli hehkuongelmia ja autosähkössä sitten hioivat kehän hampaita ja hyvin toimi.

Harvoin rääkyi.

Sitten se startti meni kaput. Uusi tilalle ja joka toinen startti on praak!

Mulla on "käsistartti", eli lenkkiavain millä käännän kehää jos ei ota kiinni. Se helpottaa, kun ei aina saa nyhkittyä liikkeelle.

Kehää jo käännettiin kerran, joten epäilen vahvasti sen startin olevan sellainen epäsopiva, ja se siinä on kehän taas pilannut.

Mites kokemukset vuosimallien suhteen? onko uudemmissa aina vaan tätä riesaa??

t. jarski
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

ittellä irrallan -90,-87 ja -84 2.3 hammaskehät ja ne on ihan samanlaaset kaikis,mutta tuo 84 kehä on ainuat missä ei ole tätä sorvaamis ilimiöö,tuos 87 se on pahimmasta päästä ja tartin rataski kaput.
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Mutta onko sulla kollaa noita startteja? Niissä se ero on. Ainakin -84 2,3:ssa on ihan erilainen startti ku -88 2,5:ssä
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

on mulla irrallaan toi 87 siinä 13 hammasta ja 84 malli siinä 12 hammasta jonka laitan vauhtipyörineen tohon 87 malliin.tonen tartti vähä piree ku toinen.sitte toi 89 millä ajelen ny siihen laitoon motonetin tartin ja puhelimes päin selevitettiin että varmaa tuli kerralla oikea juuri näiren takia että menee kunnolla kehän päälle.
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

SP sanoi
tämähän oli mielenkiintoista, ei ole varmaan yhtään Pajeroa ilman starttivikaa. Täytyy seuraavalla kertaa tarkistaa se pikkupyörä onko 11 va 13.
Tullu joskus mieleen, että joutuuko Mitsumyyjät jo uusissakin selitteleen sitä starttia ostajalle?
Ja onko startti ongelma kaikissa Mitsun autoissa, muissaki kuin Pajeroissa?
Enpä ole muissa merkeissä tavannut vastaavaa.

Itellä on vm. 92 4wd L200. Sama vika siinä, toista kertaa joutuu jo kääntämään hammaspyörää :seina
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Kirjoittelin jo tuonne aikaisemmin:

"Startin rääkäisyvika johtuu startin hieman tyhmästä rakenteesta. Ja hammaskehä menee rikki, kun starttia ei korjata/vaihdeta uuteen. Solenoidi, se mötikkä siinä varsinaisen starttisähkömootorin päällä, vetää vivulla startin akselin ulos, sinne hammaskehälle saakka. vivussa ei ole akseloitua kiinityskohtaa keskellä, vaan se on tuettu tyhmästi kumipuslalla ja jousella keskikohdastaan. (Vertaa lasten keinulaita, jossa ei olisi akselia keskellä, vaan rantapallo, joka antaa periksi. Nyt kun toisessa päässä lapsi hyppää keinulaudalle, niin toisen pään lapsi ei nousekkaan ilmaan ja rääkäisee pettymystään, koska kumipallo antaa periksi.)

Startti ei siis vedä perille asti, vaan rouhaisee hammaskehää hieman ikävästi.

Startin voi korjata purkamalla, puhdistamalla liikkuvat osat (herkistyy) ja laittamalla uuden jäykemmän jousen tai muuta kamaa sinne vipuakselin saranakohtaan. Itse korjasin joskus muistaakseni rättisitikan ventiilijousella. Joskin motonetissä nuo startit on aika halpoja. Olikohan 75 €.

Periaatteessa jos vipu olisi akseloitu tai muuten hyvin tuettu, niin startti ei edes lähde pyörimään, ennen kuin se on mennyt riittävän pitkälle hammaskehän rattaalle saakka. Sillä se samainen liike kytkee sähkön siihen starttiin solenoidin toisessa päässä.

Kannattaa toki varmistua, että hammasluku on oikea."

Tuo pituusero olikin minulle uutta. ja tuo vika ja hammaslukumäärän sekaannus löytyy myös Cantterista. Aikanaan Laakkonen mitsuliikkeenä möi kyllä väärän startin. Kirjatkaan ei osanneet sanoa, mikä startti kuuluu mihinkin autoon. Itselläni -91 L-200:nen alkoi rääkyä n. 100.000 km kohdalla. Syy oli tuo kirjoitamani likaantuminen, kumipuslan väsyminen ja voitelun puute. Tuskin tehtaalla olivat väärää starttia autoon laittaneet ??

Jännä oli muuten se -88 cantteri, Startti alkoi rääkymään pikkuhiljaa enemmän ja enemmän.. (ajetu jotain 250 tkm) Ostin merkkiliikkeestä uuden, ja se kesti 2 viikkoa, kunnes alkoi rääkymään edellistä pahemmin. Hammasluku olikin eri. Putsasin vanhan ja pönkkäsin sen kumipuslan taas tottuneesti jollain jousella, ja ajoin 100 tkm tyytyväisenä, kunnes möin auton pois tutulleni, joka ajoi vielä samalla startilla 200 tkm lisää.. Eli yhdellä startilla tuli sitten kilsoja 550 tkm. ;D Muistaakseni Cantturan startti on välitetty, ja isompi, jos verrataan noihin pienempiin naperon dieseleihin.
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Startin voi korjata purkamalla, puhdistamalla liikkuvat osat (herkistyy) ja laittamalla uuden jäykemmän jousen tai muuta kamaa sinne vipuakselin saranakohtaan. Itse korjasin joskus muistaakseni rättisitikan ventiilijousella.
[/quote] Tätä konstia oon kuullu aikasemmin ja kuulemma toimii
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

Vanha juttu, mutta nostetaanpa välillä ylös.

Mulla alkoi tuossa -91 naperossa kanssa startti lyömään tyhjää ja ei tahtonut saada kylmänä käyntiin kuin nyhkimällä autoa pätkän matkaa pykälä silmässä. Eilen otin startin irti ja sen hammasratas kunnossa, vauhtipyörän hammaskehältä hampaista oli muutamalta kohdalta hukkunut parisen milliä metallia pois. Aikani mittailin, ja huomasin myös, etteivät nuo rattaan menneet kuin sen 2mm limittäin, ja kuluneilta kohdilta ei enää ylttyneet ollenkaan. Startin hammasrattaan ulkonema oli 3mm.

Korjaukseksi hain motonetistä startin, jossa tuo ulkonema oli sen 10mm, ja hion pirralla hieman tyssääntyneimpiä hampaita ja uusi startti paikalleen ja toimii kuin ajatus, ei ole lyönyt tyhjää kertaakaan, vaikka aika monta kertaa tuossa yrittelin.... Alunperin paikallaan olleessa startissa oli enemmän hampaita kuin tässä uudessa, en vain tullut laskeneeksi oliko tässä uudessa 11 vai 12, vanhassa oli 13. Lahden Motonetissä kaverit olivat lähes varmoja, ettei nuo startit ole vaihtokelpoisia ja meinasivat jättää maksamatta minulle sen 50€ panttimaksun, mutta uskoivat lopulta ja kaupat tehtiin...

Näin siis tällä kertaa selvittiin säikähdyksellä, kun olin jo varatunut hammaskehän vaihtoon..
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

nii noisha on eroja ulkonemis ja hämpaire määräs,pitäs motoukkien tietää..
 
Vs: Faktaa Pajeron starttiviasta

sopivasti kun sattui aihe hyppääämään silmille...

2Gen 2,5TD ss-laatikolla mistä tunnistaa oikean startin.... mulla on startteja ~5kpl..... muutama erilainen..
 
Takaisin
Ylös Bottom