Morjesta arvon clubin väki.
Kaipaisin paremmin tietävien tietoja, arvauksia tai vaikkapa edes vittuiluja ongelmastani. Muutama viikko sitten lapin reissulla autoni automaattivaihdelaatikossa tapahtui jotain, jonka syistä kaipaisin ajatuksia.
Ajoin n. 80km/h vakionopeudensäädin päällä ja lähdin kaasulla kiihdyttämään hyvin kevyesti ennakoidessani tulevaa ohitusta. Lähes heti kaasun painalluksen jälkeen täysin varoittamatta veto renkaille loppui ja luonnollisesti kierrokset ampui taivaisiin kun vakkari koitti pitää nopeuden. Mittaristo ei näyttänyt mitään vika- tai varoitusvaloja. Rullailin tien sivuun ja aloin tutkia hommaa. Vaikuttaisi siltä että vaihdelaatikosta on hajottunut/irronut jokin ja mikään pykälä ei mene silmään. Vaihdekeppi D-asennolla ei tapahdu mitään, tiptronicilla pystyy pysähdyksissä käskyttään kakkoselle asti, mutta edelleen ei mitään tapahdu. D-asennossa on sama kuin vapaalla, eli liikkuu tuuppaamalla.
Mitään poksahdusta, rasahusta tai muuta ääntä ei kuulunut kun veto vain lakkasi. Konetta käytettäessä tai vaihteilla pelatessa ei kuulu epänormaaleja ääniä, oikeestaan ei kuulu mitään ääniä. Sammuttamisen jälkeen tosin kuullostaa kuin jokin jäisi pyörimään hetken "tyhjää".
Auto siis Mitsubishi Galant vm.2000, 185tkm ajettu, 2.5L V6 koneella. Vaihdelaatikon tyyppi F4A42-2-E6B1, korjatkaapa jos googletukseni on väärässä.
Pirssiä on tullut ropattua paljon alustan puolelta puoliharrastus mielessä, joten en näiden kanssa ihan amatööri ole, mutta konehuoneen puolella en ole tutussa ympäristössä. Mielenkiinto siis olisikin itse ottaa vaihdelaatikko irti ja todeta vika. Ainahan sen vois viedä korjaamolle, jossa homma hoitus varmasti, mutta maksaiskin varmaan perkeleesti. Pihinä teen mieluummin itte, jos vaan mahdollista ja samalla näistä oppiskin taas jotain lisää.
Kysymykset:
- mikä osa irronnut/rikkoutunut?
- Korjausvinkit
- syy tälle seuraukselle?
- vaihdelaatikon irrottaminen ja purkaminen; onnistuuko ja onko järkeä jos ei tiedä tarkalleen mitä tekee?
- Voiko sittenkin olla kyse muusta kuin vaihdelaatikon hajoamisesta?
- vinkkejä, ideoita, vittuiluja?
En varmasti osannu kertoa kaikkea tarpeellista, joten lisäkysymykset tietty tervetulleita.
Jo etukäteen kiittäen avusta
A-P
Kaipaisin paremmin tietävien tietoja, arvauksia tai vaikkapa edes vittuiluja ongelmastani. Muutama viikko sitten lapin reissulla autoni automaattivaihdelaatikossa tapahtui jotain, jonka syistä kaipaisin ajatuksia.
Ajoin n. 80km/h vakionopeudensäädin päällä ja lähdin kaasulla kiihdyttämään hyvin kevyesti ennakoidessani tulevaa ohitusta. Lähes heti kaasun painalluksen jälkeen täysin varoittamatta veto renkaille loppui ja luonnollisesti kierrokset ampui taivaisiin kun vakkari koitti pitää nopeuden. Mittaristo ei näyttänyt mitään vika- tai varoitusvaloja. Rullailin tien sivuun ja aloin tutkia hommaa. Vaikuttaisi siltä että vaihdelaatikosta on hajottunut/irronut jokin ja mikään pykälä ei mene silmään. Vaihdekeppi D-asennolla ei tapahdu mitään, tiptronicilla pystyy pysähdyksissä käskyttään kakkoselle asti, mutta edelleen ei mitään tapahdu. D-asennossa on sama kuin vapaalla, eli liikkuu tuuppaamalla.
Mitään poksahdusta, rasahusta tai muuta ääntä ei kuulunut kun veto vain lakkasi. Konetta käytettäessä tai vaihteilla pelatessa ei kuulu epänormaaleja ääniä, oikeestaan ei kuulu mitään ääniä. Sammuttamisen jälkeen tosin kuullostaa kuin jokin jäisi pyörimään hetken "tyhjää".
Auto siis Mitsubishi Galant vm.2000, 185tkm ajettu, 2.5L V6 koneella. Vaihdelaatikon tyyppi F4A42-2-E6B1, korjatkaapa jos googletukseni on väärässä.
Pirssiä on tullut ropattua paljon alustan puolelta puoliharrastus mielessä, joten en näiden kanssa ihan amatööri ole, mutta konehuoneen puolella en ole tutussa ympäristössä. Mielenkiinto siis olisikin itse ottaa vaihdelaatikko irti ja todeta vika. Ainahan sen vois viedä korjaamolle, jossa homma hoitus varmasti, mutta maksaiskin varmaan perkeleesti. Pihinä teen mieluummin itte, jos vaan mahdollista ja samalla näistä oppiskin taas jotain lisää.
Kysymykset:
- mikä osa irronnut/rikkoutunut?
- Korjausvinkit
- syy tälle seuraukselle?
- vaihdelaatikon irrottaminen ja purkaminen; onnistuuko ja onko järkeä jos ei tiedä tarkalleen mitä tekee?
- Voiko sittenkin olla kyse muusta kuin vaihdelaatikon hajoamisesta?
- vinkkejä, ideoita, vittuiluja?
En varmasti osannu kertoa kaikkea tarpeellista, joten lisäkysymykset tietty tervetulleita.
Jo etukäteen kiittäen avusta
A-P