Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

APHakanen

New Member
Liittynyt
17 Toukokuu 2013
Morjesta arvon clubin väki.

Kaipaisin paremmin tietävien tietoja, arvauksia tai vaikkapa edes vittuiluja ongelmastani. Muutama viikko sitten lapin reissulla autoni automaattivaihdelaatikossa tapahtui jotain, jonka syistä kaipaisin ajatuksia.

Ajoin n. 80km/h vakionopeudensäädin päällä ja lähdin kaasulla kiihdyttämään hyvin kevyesti ennakoidessani tulevaa ohitusta. Lähes heti kaasun painalluksen jälkeen täysin varoittamatta veto renkaille loppui ja luonnollisesti kierrokset ampui taivaisiin kun vakkari koitti pitää nopeuden. Mittaristo ei näyttänyt mitään vika- tai varoitusvaloja. Rullailin tien sivuun ja aloin tutkia hommaa. Vaikuttaisi siltä että vaihdelaatikosta on hajottunut/irronut jokin ja mikään pykälä ei mene silmään. Vaihdekeppi D-asennolla ei tapahdu mitään, tiptronicilla pystyy pysähdyksissä käskyttään kakkoselle asti, mutta edelleen ei mitään tapahdu. D-asennossa on sama kuin vapaalla, eli liikkuu tuuppaamalla.

Mitään poksahdusta, rasahusta tai muuta ääntä ei kuulunut kun veto vain lakkasi. Konetta käytettäessä tai vaihteilla pelatessa ei kuulu epänormaaleja ääniä, oikeestaan ei kuulu mitään ääniä. Sammuttamisen jälkeen tosin kuullostaa kuin jokin jäisi pyörimään hetken "tyhjää".

Auto siis Mitsubishi Galant vm.2000, 185tkm ajettu, 2.5L V6 koneella. Vaihdelaatikon tyyppi F4A42-2-E6B1, korjatkaapa jos googletukseni on väärässä.

Pirssiä on tullut ropattua paljon alustan puolelta puoliharrastus mielessä, joten en näiden kanssa ihan amatööri ole, mutta konehuoneen puolella en ole tutussa ympäristössä. Mielenkiinto siis olisikin itse ottaa vaihdelaatikko irti ja todeta vika. Ainahan sen vois viedä korjaamolle, jossa homma hoitus varmasti, mutta maksaiskin varmaan perkeleesti. Pihinä teen mieluummin itte, jos vaan mahdollista ja samalla näistä oppiskin taas jotain lisää.

Kysymykset:
- mikä osa irronnut/rikkoutunut?
- Korjausvinkit
- syy tälle seuraukselle?
- vaihdelaatikon irrottaminen ja purkaminen; onnistuuko ja onko järkeä jos ei tiedä tarkalleen mitä tekee?
- Voiko sittenkin olla kyse muusta kuin vaihdelaatikon hajoamisesta?
- vinkkejä, ideoita, vittuiluja?

En varmasti osannu kertoa kaikkea tarpeellista, joten lisäkysymykset tietty tervetulleita.

Jo etukäteen kiittäen avusta
A-P
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

Jos mikään valo ei pala niin se kerto lähinnä että vaihteiston sähköpuolen laitteet toimii JA että laatikko ei ole ylikuumennut. Eli vika EI ole solenoideissa tai ohjauksessa tod näk.

Voisiko turbiini oireilla noin? nimittäin noin tuoreestakin voi turbiini hajota. Mulla oli -99 johon oli kerran vaihdettu turbiini.....Se on tavallaan helpoin case kun laatikkoa ei tarvii purkaa.
Klassiset kysymykset muuten vaan Onko öljyt koska vaihdettu? Huuhtelemalla? Mikä on öljytaso nyt, onko mustaa?
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

Aivan, öljyn määrän unohdin mainita. Se tarkistettiin paikan päällä mittatikusta, puoleen väliin asteikkoa. Vaihdettu juuri ennen auton ostoa 2011 kesällä. Tarkistivat myös sen korjaamolla mihin auto lapissa hinattiin ja totesivat, ettei siitä pitäis olla vika.

Turbiinista; tuostakohan syystä kaikki sopivat vaihdelaatikot mitä oon löytäny, on ilman turbiinia. Okei, jos se vika on mahdollista todeta ja korjata ilman koko askin purkamista, niin hyvä juttu. Vielä kun antaa pienen rohkasun että kyllä sen laatikon irtikin saan, niin taitaa mennä tulevat kesälomaviikot auton alla :D
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

kuulostaa kyllä turbiinivialta,spoorit hajonnu turbiinista.ja varsinki jos ei siis liiku eteen eikä taakse.

ja syy tuohon on heikko turbiini,jossain noita korjaavatkin ;)

ja mikäli sikäli vika on turbiinis,niin lootaa ei tarvi availla (on periaattees kytkimen vaihto)eli se turbiini on siinä lootan ja koneen välis kytkimen tilalla,sillä erolla että toimii myös vauhtipyöränä.
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

Juu käytännössä vois verrata kytkimen vaihtoon, ainoo että irrotat koko paketin ja viet sen johki korjattavaks ku auto seisoo. Ja tarviit varmaan lähemmäs 10 litraa vaihteistoöljyä jos haluu huuhdella vähän sitä lootaa. :peukku
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

Jep. turpiinin boorit menny, mulla käyny ihan samalla lailla. Oon 100% varma tosta viasta.
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

Suuret kiitokset kulkaas kaikille tiedoista, arvauksista ja vinkeistä! Yksityisviestejäkin satoi enemmän kuin osas odottaakaan. Kaippa se tarvii porautua syvemmälle Galanttiin tiedonjanoissaan.

Huutelen täällä sitten parin viikon päästä kun Mitsu on solmussa ja tulessa, itellä käsi poikki, naapurilla silmä mustana ja jalat betonisaappaissa, talokin palanu kun oon tuikannu tulitikun saunan pesästä ohitte kännipäissäni, holia on tarttenu siinä vaiheessa kuitenkin ottaa kun eukko arvatenkin pettää ja jättää vaan sen takia että sorvaan auton alla taas kesälomaviikot. Hah, ihanku se ei olis sanomatta selvää 8)

Mää suuresti kummarran ja kiitän :)
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

Turbiinihan se todennäköisesti on mennyt ja kuulostaa oikein tutulta:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17465.msg270046#msg270046

Powermaticilla pitivät ainakin aiemmin hyllyssä yhtä huollettua pakettia valmiina ja hinta oli silloin jotain 500 € luokkaa. Siinä yksi vaihtoehto turbiinipaketin hankkimiseksi. ;) Eli tämä firma: http://www.powermatic.fi/
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

Niin ja merkkihuollossa jos haluat käyttää ja ostaa uutta palikkaa sisään niin turbiini kustansi jotain 1300e muistaakseni ja työt siihen päälle reilu 1000e. hieman alta 2500 se oli yhteensä - kesti sit 6 viikkoa kun se tuli japseista tai jostaki.
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

Nyt on vapautunut yksi turbiini mutta varmaankaan nelivedon turbiini ei tähän käy :-\ Minä päätin lopettaa automaatin kanssa jännääämisen ja ruveta itse tuhoomaan vaihteistoani (jossei se uusi manuaali nyt ole jo valmiiksi soirona)
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

Löytyiskö tuosta nelivedon turbiinin sopivuudesta tietoa? Google ei ollut ystäväni vaikka yritys oli kova.

Ens viikolla ois tarkotus ryömiä Gallun alle kilo räjähteitä mukana, jos niillä sais tarvittavia osia irti... jos ei niillä lähde niin on mulla ihan työkalujakin.

Kiitos jälleen kerran vinkeistä.
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

Ei se 4vedon turbiini taida käydä, vaihteitakin eri määrä ja turbiinin mitat muistaakseni heittää jonkun verran vaikka ulkoisesti aika saman näk. mollukka onkin.
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

Nonnih, irtoshan se aski sieltä. Pitkäänhän siinä meni kuvia tutkiessa, kiroillessa ja tyhmiä kysellessä.

Nyt ois väännönmuunnin kätösissä mutta milläs tuo pirun sitkeä simpukka alkaa avautumaan?

http://db.tt/noIfvlDg
tossa vielä kuvaa palikasta. Mikä osa irtoaa mistä osasta ja miten?

Kiitoksia taasen vastauksista.
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

En nyt kommentoi tota avautumista mut kuvan perusteella öljyn väri ei ole järin terve.
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

Jep, öljystä tein saman huomion kun laskin ulos... en ainakaan ensimmäisenä aatellu että ihan normaalin näköstä ois.
Pistin aikasemmalle omistajalle joka on jääny hyväksi tutuksi jo viestiäkin, että koskas noi öljyt on oikeesti vaihdettu vai onko vaan lisätty.

Tän projektin jälkeen huuhdellaan laatikko kunnolla.

Tuohon muuntimen avaukseen odottelen edelleen vinkkejä. Ens viikolla viimestään lähden sitte sen kans kyseleen Tampereen seudulla ammattiapua (onko ehdottaa paikkaa suorilta?)
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

ei tuota kotikonstein saakaan auki millään muulla kuin laikalla(sekin teettää töitä riittävästi),tosin sit sitä ei tarvii edes haaveilla korjaavansa/korjauttavansa. aikansa kun kääntelet ees taas saat suurimmat öljyt ulos,ja sitten ku tihrustat siitä ainoosta reijästä sisään näet sisäkehän spooreja ,yleensä se pienin sorvautunu lähes pyöreäksi :(

pajat jotka noita korjaa,sorvaavat sen auki.alunperinhän tuo on hitsattu kasaan kuten voit itse havaita ;)
 
Vs: Galant -00 2,5L V6 automaattivaihdelaatikon ongelma?

Kiitokset vastauksesta.

Näin vähän aavistelinkin kun aikani muunninta pyörittelin. Spoorit tosiaan on sisempää sileänä että turbaani hankintaan.

Pitänee alkaa kurkkiin Tampereen seudulta putiikkia joka ton korkkauksen vois tehdä.
 
Takaisin
Ylös Bottom